Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Amazone2 schreef:Nou, tijdens een clinic vroeg ik Lammeert wat hij vond van de stelling dat het de achterhand zou versterken en hij antwoorde dat dit onzin is. Ik heb niet de tijd gehad hem daar verder over door te vragen maar kun jij beredeneren waarom de pessoa dat wel zou doen dan?
Amazone2 schreef:Tijdens een clinic van Lammert Haanstra hoorde ik dat het gebruik van de pessoa om de achterhand te versterken toruwens onzin is...
Lusitana schreef:Een paard in een houding dwingen met een tuigje is nergens goed voor. Hij loopt heus niet vanzelf in de houding als je het eraf haalt. Verder zijn dit soort dingen uitgevonden voor een sneller resultaat van iets wat je er ook gewoon in kan rijden. Sneller is bij paarden gewoonlijk niet beter, maar slechter. In een vorm van dwang kan er veel beschadigen, niet in de minste plaats de geest van je paard. Hier ga je dus weer echt "breken", want een vluchtdier opsluiten op een dergelijke manier moet stress veroorzaken. Als je erop zit, kun je voelen waar weerstand is en wat je wel of niet kunt vragen. In een pessoa kun je hem door grenzen jagen. Natuurlijk doen slechte ruiters dat ook, maar daar gaat het even niet over. Alles wat je aan je paard hangt dat passief is, kan schade berokkenen. Pessoa dus ook.
Neem toch wat geduld voor de opleiding van je paard, laat de spieropbouw gebeuren in combinatie met de graad van africhting, dus op een natuurlijke manier. Dat is paardrijden. Anders ben je maar een paard aan het fabrieken voor resultaten op wedstrijden om jouw ego op te krikken, waarbij het paard slachtoffer wordt ipv je maatje dat op jouw kan vertrouwen en waar jij op kunt vertrouwen.
felicity schreef:Ik moet zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb. En ik ben altijd heel onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Vandaar dat ik de dierenarts er naar heb laten kijken.
Ben ik beginnu weer een beetje te twijfelen. Ik wil het beste voor mijn paard. Dus ik vind het zelf heel moeilijk.
Zou het veel kwaad kunnen als je 1x in de week met passoa longeert. En dan lang en laag?
Mrietjesueel schreef:Tuurlijk niet, lang en laag is sowieso nooit verkeerd, en dr is helemaal nix mis met de pessoa, helemaal niet als je veearts het aanraadt.