[AR] [LO] pessoa teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

freaky

[LO] pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 21:14

wat is jullie mening over de pessoa longeer teugel?
Ik gebruik hem nu voor mijn 3 jr en ik ben er tot nu toe teverden over.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:29

ja ik gebruik hem ook geweldig ding!!
ik houd hem op de laagste stand en mijn paard
loopt er super op is lekker los en loopt goed door zn lijf!!

ik gebruik hem 2 x in de week !!

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:51

jah ik heb em ook vaak gebruikt, mijn pony vond et ook leuk als afwisseling lekker lang laag en ontspannen, zo af en toe een vreugde sprongetje, die vond et echt leuk, en ik vond et ook een fijn ding om mee te werken

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:56

ik gebruik hem ook voor mijn driejarige fries en ik ben er heel erg tevreden over. zijn bilspieren zijn al aardig aan het groeien. OK dan!

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:09

Tijdens een clinic van Lammert Haanstra hoorde ik dat het gebruik van de pessoa om de achterhand te versterken toruwens onzin is...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:27

en waarom is dat dan onzin? wil wel de beredenering hierachter weten!!
Ikzelf vind het erg fijn om mee te werken, maar ben erg benieuwd naar wat amazone2 hier boven zegt..

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:06

Nou, tijdens een clinic vroeg ik Lammeert wat hij vond van de stelling dat het de achterhand zou versterken en hij antwoorde dat dit onzin is. Ik heb niet de tijd gehad hem daar verder over door te vragen maar kun jij beredeneren waarom de pessoa dat wel zou doen dan?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:25

Amazone2 schreef:
Nou, tijdens een clinic vroeg ik Lammeert wat hij vond van de stelling dat het de achterhand zou versterken en hij antwoorde dat dit onzin is. Ik heb niet de tijd gehad hem daar verder over door te vragen maar kun jij beredeneren waarom de pessoa dat wel zou doen dan?

door de band die achter de achterhand ligt maak je een paard bewust van zijn achterkantje zeg maar. daardoor zal hij zijn achterhand er beter onder zetten. duidelijk genoeg?

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:21

Dat dacht ik dus ook (voor de duidelijkheid ik heb er zelf ook een) maar volgens Lammert was dat dus onzin...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:38

mm ik zie juist dat mijn paard heel goed zn achterhand eronder zet...vaag dat die mnr Lammert dan zegt dat het niet zo is jammer dat je er niet op door gegaan bent wil wel horen waarom dit jusit niet zo is en ik heb het gevoel dat het wel zo is!
Mango heeft ook erg mooie bilspieren erbij gekweekt hihihiihih
en ik zie zelf dat hij echt zn achterhand eronder zet!!

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:43

Nou, wie weet woont hier iemand binnenkort een clinic van hem bij en kan er over doorvragen???

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:18

Ik gebruik de pessoa teugel ook tijdens het longeren, op de laagste stand meestal.

Bij Lucky werkt het erg goed, ze loopt er mooi ontspannen en gebruikt de achterhand goed.

Bij Cheval vind ik het niet zo goed werken, maar dat ligt ook aan het paard, Cheval moet je heel goed aan elkaar rijden voordat hij echt kan ontspannen en de achterhand kan gebruiken.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:22

Oh, herinner me toch nog een kleine toevoeging volgens Lammert kun je dus alleen een achterhand er onder krijgen met je beenhulp en niet met een bontje onder zijn kont.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:25

Amazone2 schreef:
Tijdens een clinic van Lammert Haanstra hoorde ik dat het gebruik van de pessoa om de achterhand te versterken toruwens onzin is...

Klopt. Lachen
Door dat bontje achter zn kont loopt je paard meer opgesloten, maar je krijgt alleen de 1e 2 keer meer achterhandgebruik, daarna hebben ze t door en zijn ze dr niet meer van onder de indruk.
Dus ook met pessoa je paard flink voorwaarts houden.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:46

SUPERRRRRRRRRR11111!!!!!!!!!!!!gebruik hem 2 keer in de week voor mnijn anda

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:04

ja ik laat hem ook flink doordraven en veel overgangen rijden!!

hij luisterd nog niet helemaal naar mn stem maar we zijn al een heel end!!!

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:06

Mijn paard vind dat ding achter zijn kont eng. Ik krijg hem niet normaal om Iemand tips? hij stelt zich niet aan, vind het echt eng, dus ik ga hem niet dwingen met zwepen e.d.
Met mijn hand kan ik wel gewoon over die plek gaan trouwens.....

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:32

ja gewoon toch blijven proberen en niet met een zweep doen hoor
gewoon rustig aan elke dag een paar minuutjes en goed belonen je hoeft er nog niet gelijk mee aan het werk maar doe hem alleen om en zo verder uitbouwen !!!
succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:34

Een paard in een houding dwingen met een tuigje is nergens goed voor. Hij loopt heus niet vanzelf in de houding als je het eraf haalt. Verder zijn dit soort dingen uitgevonden voor een sneller resultaat van iets wat je er ook gewoon in kan rijden. Sneller is bij paarden gewoonlijk niet beter, maar slechter. In een vorm van dwang kan er veel beschadigen, niet in de minste plaats de geest van je paard. Hier ga je dus weer echt "breken", want een vluchtdier opsluiten op een dergelijke manier moet stress veroorzaken. Als je erop zit, kun je voelen waar weerstand is en wat je wel of niet kunt vragen. In een pessoa kun je hem door grenzen jagen. Natuurlijk doen slechte ruiters dat ook, maar daar gaat het even niet over. Alles wat je aan je paard hangt dat passief is, kan schade berokkenen. Pessoa dus ook.
Neem toch wat geduld voor de opleiding van je paard, laat de spieropbouw gebeuren in combinatie met de graad van africhting, dus op een natuurlijke manier. Dat is paardrijden. Anders ben je maar een paard aan het fabrieken voor resultaten op wedstrijden om jouw ego op te krikken, waarbij het paard slachtoffer wordt ipv je maatje dat op jouw kan vertrouwen en waar jij op kunt vertrouwen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:52

De dierenarts heeft mij aangeraden om met pessoa te longeren. Ik heb een tien jarige ruin waar nooit wat mee gedaan is. Hij heeft geen bespiering niks. Ik moet van de dierenarts veel pessoa longeren om de spieren te versterken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:13

Die spieren komen ook wel met gewoon longeren en rijden. Vergelijk het met bodybuilding. Dat is versneld opbouwen van spieren die een metselaar bv vanzelf op een natuurlijker en gezondere manier kweekt...en die spieren blijven, die van de sportschool niet, hoor, dat wordt pudding als je stopt.
ik blijf erbij dat processen gedwongen versnellen zich op een of andere manier gaan wreken. Wat is er tegen tijd uittrekken om spieren op te bouwen en er een beetje werk instoppen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:18

Ik moet zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb. En ik ben altijd heel onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Vandaar dat ik de dierenarts er naar heb laten kijken.
Ben ik beginnu weer een beetje te twijfelen. Ik wil het beste voor mijn paard. Dus ik vind het zelf heel moeilijk.
Zou het veel kwaad kunnen als je 1x in de week met passoa longeert. En dan lang en laag?

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:21

Lusitana schreef:
Een paard in een houding dwingen met een tuigje is nergens goed voor. Hij loopt heus niet vanzelf in de houding als je het eraf haalt. Verder zijn dit soort dingen uitgevonden voor een sneller resultaat van iets wat je er ook gewoon in kan rijden. Sneller is bij paarden gewoonlijk niet beter, maar slechter. In een vorm van dwang kan er veel beschadigen, niet in de minste plaats de geest van je paard. Hier ga je dus weer echt "breken", want een vluchtdier opsluiten op een dergelijke manier moet stress veroorzaken. Als je erop zit, kun je voelen waar weerstand is en wat je wel of niet kunt vragen. In een pessoa kun je hem door grenzen jagen. Natuurlijk doen slechte ruiters dat ook, maar daar gaat het even niet over. Alles wat je aan je paard hangt dat passief is, kan schade berokkenen. Pessoa dus ook.
Neem toch wat geduld voor de opleiding van je paard, laat de spieropbouw gebeuren in combinatie met de graad van africhting, dus op een natuurlijke manier. Dat is paardrijden. Anders ben je maar een paard aan het fabrieken voor resultaten op wedstrijden om jouw ego op te krikken, waarbij het paard slachtoffer wordt ipv je maatje dat op jouw kan vertrouwen en waar jij op kunt vertrouwen.

Hulp blijft altijd hulp. Ik geef toe dat hulpteugels/tuigjes vaak verkeerd gebruikt worden, maar dat je een hulpteugel gebruikt wil niet per definitie zeggen dat je slecht bezig bent. T gaat er om je paard iets te leren, het gaat om de ontspanning die je met longeren ZEKER WEL kunt bereiken, om over een dood punt in de training heen te komen, daar te helpen waar je als ruiter tekort schiet, het heeft honderden mogelijkheden.
En een vluchtdier opsluiten, dat is overdreven, je kunt een paard zonder stress praktisch alles laten doen wat je wil. En dat heeft niets met de intelligentie van het paard te maken, maar puur met de manier waarop jij het aanpakt.
Spieropbouw dmv longeren gaat ook gelijk met de graad van africhting, en longeren is net zo min een natuurlijke manier als paardrijden...

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:23

felicity schreef:
Ik moet zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb. En ik ben altijd heel onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Vandaar dat ik de dierenarts er naar heb laten kijken.
Ben ik beginnu weer een beetje te twijfelen. Ik wil het beste voor mijn paard. Dus ik vind het zelf heel moeilijk.
Zou het veel kwaad kunnen als je 1x in de week met passoa longeert. En dan lang en laag?

Tuurlijk niet, lang en laag is sowieso nooit verkeerd, en dr is helemaal nix mis met de pessoa, helemaal niet als je veearts het aanraadt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:28

Mrietjesueel schreef:
Tuurlijk niet, lang en laag is sowieso nooit verkeerd, en dr is helemaal nix mis met de pessoa, helemaal niet als je veearts het aanraadt.

Dankjewel. Ik mag namelijk een paar dagen niet rijden. Alleen longeren en los gooien. Omdat hij ook wat scheef loopt met zijn achterhand. En ook geen bespiering heeft. Dus ik wou het een week veel afwisselen dan longeren dan losgooien en 1 of 2x met pessoa op lang en laag. Na een week mag ik het rijden weer oppakken. Maar ik wil dan toch nog veel afwisselen.