[AR] [AR]Pony reageert sterk op stang

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleda

[AR]Pony reageert sterk op stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 01:33

Ik ben weer zachtjes aan begonnen met Fleur voor de wagen te zetten! Gaat allemaal heel erg goed, ze doet het al braver dan ze ooit gedaan heeft.

Ze heeft ooit een ongeluk waarschijnlijk opgelopen, is over/tussen de boom gekomen, en heeft zich lelijk bezeert. Hierdoor was ze het vertrouwen helemaal kwijt. Als ze ook maar het idee kreeg om tussen een boom te moeten, sprong ze al naar voren.

Ik ben dus weer helemaal opnieuw begonnen met beleren. Ze doet het opzich helemaal super! Alleen 1 puntje is..dat ze heel erg heftig op de stal reageert, iets te heftig. Bij lichte druk gooit ze haar hoofd in de lucht, en zwaait ze ermee. Dus vandeweek eerst halstertje erover heen gehad, en haar een beetje gelopen met wenden ernaast. Lachen

Kan ik gewoon een ander bit bij haar indoen, of bestaat er een vriendelijkere stang? Wat stangen betreft heb ik niet echt veel ervaring ermee. Leen nu het tuig van een stalgenootje. Ik wil wel graag controle over haar kunnen houden! Verder gaat het goed! Ze heeft vandeweek al een keer met de band geslepen, en heeft ze al tussen de boom gestaan, wat al een hele verbetering is! OK dan! Het zou een droom zijn die uitkomt om haar lekker voor de wagen te hebben!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:25

Het paard van mijn vriend reageerde ook erg sterk op de stang, hij is toen op advies van een mede-menner met een bitwikkel gaan rijden en dat heeft heel goed geholpen.
Je zou ook nog een rubberen stang kunnen proberen, sommige paarden reageren daar ook heel goed op.

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:35

Wat wij weleens proberen is een bit-bandage, een gelpad om de kinketting wil ook weleens helpen! OF wat je ook nog kunt doen is een stang met tongvrijheid erin doen, sommige reageren hier ook goed op *LOL*

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:25

Notteke schreef:
Wat wij weleens proberen is een bit-bandage, een gelpad om de kinketting wil ook weleens helpen! OF wat je ook nog kunt doen is een stang met tongvrijheid erin doen, sommige reageren hier ook goed op *LOL*

Idd, wilde ik ook zeggen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:37

En heb je de stang er wel goed in liggen? Komt maar al te vaak voor dat ie er achterstevoren in hangt, en ook bij ervaren menners!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:31

Neonlight schreef:
En heb je de stang er wel goed in liggen? Komt maar al te vaak voor dat ie er achterstevoren in hangt, en ook bij ervaren menners!

Dat heeft mijn vriend ooit bij iemand meegemaakt ja. Gekke was dat de pony er zo aan gewend was geraakt dat hij met de stang goed in de mond er vandoor ging Haha!

bitbandage en bitwikkel zijn hetzelfde overigens.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:35

onze ervaring is dat bitbandage's wel eens blaren in de mond geven. Door dat het geen natuurlijk materiaal is.
We doen daarom altijd een echt leren zeem (jaah waar je ook de ramen mee wast, maar dan wel een nieuwe) om het bit!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:09

mriekie schreef:
onze ervaring is dat bitbandage's wel eens blaren in de mond geven. Door dat het geen natuurlijk materiaal is.
We doen daarom altijd een echt leren zeem (jaah waar je ook de ramen mee wast, maar dan wel een nieuwe) om het bit!

Heb ik nu ook maar die wordt wel weer heel klef en soppig door al dat schuimen van mijn pony.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:25

Percy schreef:
Dat heeft mijn vriend ooit bij iemand meegemaakt ja. Gekke was dat de pony er zo aan gewend was geraakt dat hij met de stang goed in de mond er vandoor ging Haha!

Dat is helemaal niet gek, als je de stang verkeerdom er in hebt heeft ie een enorm harde inwerking door die ribbeltjes die erop zitten. En als ie dat niet meer voelt zal ie echt niet meer zoveel om een normale bitwerking geven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:07

Neonlight schreef:
Dat is helemaal niet gek, als je de stang verkeerdom er in hebt heeft ie een enorm harde inwerking door die ribbeltjes die erop zitten. En als ie dat niet meer voelt zal ie echt niet meer zoveel om een normale bitwerking geven.

Hij had de stang maar relatief kort ingehad. Daarna heeft hij een zeer langlopende vakantie gekregen die al jaren duurt want ze durven niet meer met hem te rijden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:38

Idd, zitten de ribbels naar voren?
En in welk gaatje zitten de leidsels? Want ze kunnen eventueel ook in de bril vast gemaakt worden. Dat hebben wij ook gedaan bij een gevoelige pony.

Een zeem is idd te proberen ook nog bij een gevoelig mondje.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:05

napie schreef:
Heb ik nu ook maar die wordt wel weer heel klef en soppig door al dat schuimen van mijn pony.

Jaah dat is zeker zo.... maar verder vind ik ze er allemaal goed op reageren!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:26

Denk dat ze last van dr tandjes heeft eerlijk gezegd. Dat los je niet op met n ander bit..

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:41

Tandjes kan niet, ze is 2 maanden geleden naar de tandarts geweest en heeft weer een mooi strak gebitje!

Ribbeltjes zitten naar voren, en de leidsels zitten nu op gaatje, vanaf het bit gezien dan!

Morgen ga ik het weer proberen, misschien is het ook wel puur dat ze er even aan moet wennen! Ik heb nog ergens bitbandage liggen, en zal dat er even omheen doen!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:46

Die latex moet je er wel goed omheen doen, glad, zonder ribbels enzo, anders gaat t nog zitten vervelen. Als ie zo gevoelig blijft, ondanks alle bovenstaande tips, probeer het dan eens zonder kinketting, of probeer een bokkebitje en in het ergste geval een gewoon gebroken bitje.
En verzeker je ervan dat er geen velletjes tussen de bril en het bit komen te zitten, bitringen zijn altijd verstandig.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:24

misschien moet je je kinketting een gaatje losser doen. als ik mijne te strak heb wordt mijn pony ook zo tegen de hand.
als ze gewoon sterker wordt dan moet je een bit kopen met meer tongvrijheid. omdat als je trekt werkt de hefboom en drukt het bit op haar tong. het bloed kan dan minder goed stromen in haar mond en dan krijgt ze dus wat minder gevoel. met als gevolg dat jij trekt en zij nog harder omdat ze het niet echt meer voeld.
een bit bandage ben ik zelf niet over te spreken. veel mensen gebruiken hem te dik van oooh lekker zacht maar het lijkt mij niet fijn een hele prop in je mond te hebben.
het is zowieso heel moeilijk om een echt goed bit te vinden. gewoon veel bitten proberen en dan vind je er vanzelf een.
met trensjes zou ik echt erg oppassen omdat je daar toch net iets minder mee te zeggen hebt.
succes iig!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:06

bedankt voor je antwoord! Het is niet zo dat ik trekt aan de stang, met ook maar minimale druk gooit ze haar hoofd de andere kant op!

Bitbandage heb ik er niet omheen gedaan, vond het bit dan wel erg dik worden inderdaad! Ze krijgt dan volgens mij niet meer haar mondje dicht!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:18

Zoveel dikker wordt t bit niet als je een enkele laag latex eromheen draait.. T ligt sowieso lekkerder in de mond en t is niet zo koud als t ijzer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:27

Je kan er ook gewoon een trens inhangen, een stang is niet veplicht hoor!
Als je pony beter loopt op een trens, waarom dat een stang?

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:30

Idd, sommige beestjes hebben nou eenmaal n gevoelig smoeltje. Als ie daar wel goed op reageert zal ie dr ook echt niet doorheen trekken.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:02

Tja dat is dus het punt.. Normaal gesproken is het echt een TANK! Dat valt op zich ook wel weer mee, maar het is en blijft een Mérens!

Ik probeer het nog een paar keer met stang, en als ze er niet aan went doe ik wel een trensje erin!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:21

Heb je trouwens al geprobeert om een normale stang te nemen, of de leidsels door de bril te doen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:24

Ik rijd zelf vaak met een rubberen stang (Thiedeman), ook met kinketting maar ik weet niet of een Thiedeman geschikt is om mee te mennen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:41

je kan ook een vierringstrens proberen voor het mennen.

Bij ons doen de menners ook altijd latex om de bitten, maar ik vind ze dan zo vreselijk dik worden, bij de shetten kunnen de mondjes niet eens meer dicht. Ik heb een paard met heel weinig ruimte in de hoogte in de mond, dat zou dus nooit kunnen... die ruimte compenseert ie weer in de breedte: bit 17,5 cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:36

Je zou ook een bit met een Nathe mondstuk kunnen proberen.
Ik heb ondertussen al onze "gewone" bitten vervangen voor nathe bitten en het bevalt een heel stuk beter.
Afbeelding
Ik bestel ze bij www.gebrvanderwiel.com ,in Nederland zie je ze nog niet veel.