[AR] [LO] problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onley

[LO] problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 01:04

hoi hoi
ik heb een probleem en ik kan namelijk mijn paard niet longeren wat ik ook doe hoe kwaad ik ook word met zweep zonder zweep ik krijg hem niet aan het lopen hij draait zich namelijk om zodra hij ziet als ik of iemand anders niet oplet en bij mij komt die op me af en stijgert naar me ik ben hem nu met en met aan het inrijden maar dta is niet de oplossing voor het longeren ook vandaag was ik in de bak omdat ik los wilde gooien maar er was nog iemand waar ik op aan het wcahten was tot die klaar was dus hij was al aan het etsen onder het lopen en aan het bijten en zo frustratie of zo en in 1 x ik heb het niet in de gaten gehad springt die naar voren langs me af dus mij schiet het halstertouw los en hij rent weg draait om komt weer naar me terug Verward blijft staan ik pak hem vast en hij gaat promt de lucht in ja dus ik laat weer los en dat zo 2 x achtermekaar wie kan mij hiermee helpen of mij tips geven want ik ben dit gedrag van hem echt beu Boos!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 01:45

Het ziet ernaar uit dat meneer de Hengst geen respect voor jou heeft. Hij speelt een spelletje en dat wint hij nu nog,

Gehoorzaamheid begint al in de stal en vooral met een hengst moet je heel consequent zijn. Dat hij zich omdraait en al steigerend op je af komt is omdat hij de baas wil gaan spelen, imponeergedrag. Zo vechten de paarden in de weide ook met elkaar moet je maar eens gaan kijken.
Volgende stap is dat hij gaat trappen.

Dus heel consequent met hem zijn. Dubbel longe eraan als hij dat kan.
En een flinke klap met de zweep als die op je af komt.

Wel is het zo dat je bij ieder paard maar toch vooral bij een jonge paard altijd moet opletten. Continue opsluiten tussen de longeerlijn en de zweep. Geen moment mag jouw aandacht verzwakken want daar maakt hij dankbaar misbruik van. Als bij de eerste tekenen direct met de zweep.

Sucses.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 01:51

Vooral die voorlaatste zin van Kafue is heel belangrijk.
En blijf consequent! Wat ie ook doet.

O ja, misschien zou je volgende keer leestekens kunnen gebruiken Lachen
Leest wat makkelijker Knipoog

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:10

je hebt toch een longeerzweep...gebruiken! Een dominant paard is echt levensgevaarlijk! Optreden en consequent zijn is heel belangrijk. In dit soort gevallen moet je een paard behandelen zoals paarden elkaar behandelen, en dat is echt niet zachtaardig.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:21

mischien kun je eerst zonder longeerlijn er aan longeren !!! ( stuk af zetten in een rondje) en met de longeerlijn langs de kant houden en voorwaarts drijven, en je mag best wel eens een klap uitdelen met die zweep als hij zo doet. Hoef je niet te pikken hoor

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:39

Citaat:
mischien kun je eerst zonder longeerlijn er aan longeren !!! ( stuk af zetten in een rondje) en met de longeerlijn langs de kant houden en voorwaarts drijven, en je mag best wel eens een klap uitdelen met die zweep als hij zo doet. Hoef je niet te pikken hoor

Dat lijkt me op dit moment niet zo'n goed plan gezien de rest van het verhaal.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:23

ja bedankt alvast voor de info maar hij is nu al geen hengst meer hij is nu een ruin maar hij geeft nog steeds dat imponeerende gedrag dat hij de baas wil en hij heeft al "slaag gehad met de zweep en niet 1 x en toch blijft die zich verzetten ik weet me echt geen raad meer de eigennaarresse van de manege die helpt me er wel mee maar die heeft het ook zo druk dat zij me ook niet altijd kan helpen en dat longeren dat gaat me echt zo moeilijk af alleen dat als die zich omdraait en ik hem een flinke mep geef komt die dreigend op me af en ik heb al 2 x onder een paard gelegen dus wat dat betreft pas ik wel, en als ik hem dan terug neem naar mij om opnieuw te beginnen dan begint die met zijn schouder tegen mij te duwen om als het ware niet van me af te wijken dus ik duw dan terug en prik hem met de zweep ik snap het gewoon niet wat ik fout gedaan heb ik blijf toch conseqent hij wil gewoon dat ik me heftig opreeg en dat lukt hem aardig en als die dan nu al zo een gedrag vertoont als ik in de bak kom begint die eerst met bijten en daar straf ik hem ook voor dan begint die met zijn kop te slaan straf ik hem ook voor en daarna stijgert die tegen me op ik kan wel in strijd gaan met hem maar dan word die steeds gemener heb ik zo het idee op stal is die gewoon de liefste en buiten krijgt die nukken ik weet het echt niet meer Huilen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:28

Deskundige hulp inroepen!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:36

Je probleem ligt in je relatie met je paard. Hij is dominant en jij staat het toe. Dat is niet iets wat nu ontstaan is maar al langer zo is. Waarschijnlijk met het poetsen begonnen. Niet tijdig corrigeren, door laten drammen, en nu is ie van mening dat hij je aan kan.

En hulp van een ander is heel lief, maar daar heb jij niets aan. Waarschijnlijk doet ie t bij een ander wel goed omdat die boven zijn dominantie staan. Dus je zal het zelf op moeten lossen. In elke pas die jullie samen maken, consquent zijn. Als jij stopt met lopen, stop hij ook, en niet nog stikum 1 pasje meer, of een knabbel geven aan jou het halstertouw of wat dan ook.

Doe dit wel op een correcte en rustige manier, nee is nee. En ga niet lomp doen en slaan, dan verlies je het respect in hem en hij in jou, dan ben je nog verder van huis..

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:39

ja ik zou ook hulp zoeken dit is niet meer normaal meestal houd het wel op bij en klap of strenge aanpak maar echt meissiej zoek hulp!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:42

Citaat:
En hulp van een ander is heel lief, maar daar heb jij niets aan

Volgens mij is er een behoorlijk gevaarlijke situatie aan het ontstaan.
Het is in theorie natuurlijk makkelijk uit te leggen, hoe ze dit moet doen. Maar in je eentje zonder hulp dit in praktijk brengen, dat is weer een ander verhaal.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:51

Ik reageerde voordat ik het laatste bericht van onley las.

Het is zeker in een vergevorderd stadium als je dat zo leest. Ik denk ook dat je niet de enige bent die deze problemen heeft met een paard. Maar zoals ik jou laatste post lees is ie toch wel echt een Lijpo !!!

Schakel dan idd hulp in, maar wel van een prof. Niet van iemand die het dadelijk nog verder verkloot.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:59

Citaat:
Deskundige hulp

dat zei ik al, DESKUNDIG Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:33

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:43

Misschien dat dit kan werken. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een pony. Niet echt te vergelijken, vermits hij natuurlijk niet zo groot is.
Momenteel is hij baas over jou en dat geeft heel wat problemen.
Misschien kan je hem in de bak gooien en dan opjagen. Hou de longeerzweep en lijn maar goed bij de hand. De longeerlijn een stukje de lucht ingooien werkte goed bij de pony. Hij ging dan lopen. Als hij stil valt of naar jou komt, doe je het telkens weer tot hij uit zichzelf onderdanig naar je toekomt met de gedachten om zo te kunnen stoppen. Dat kan wel een tijdje duren, hangt vooral af van de conditie van het paard. Misschien kan je het eerst proberen aan de rand van de bak. Als hij agressief naar je afkomt, probeer hem dan te verjagen. Luistert hij niet, dan kun je nog altijd in veiligheid springen.

Misschien werkt het voor jou ook. Zal niet van de eerste keer lukken, maar wie weet....

Veel succes

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:24

Verplaatst naar UZ.
Ennehhh... onley, leestekens in je verhaal helpen een stuk in de leesbaarheid. Het is nu een enorm, aan elkaar geplakt verhaal Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:44

Je heb inderdaad en groot probleem gecreeerd.
Ik zou je willen adviseren het paard door een deskundig iemand te laten corrigeren en zelf vertrouwen terug te halen op een braaf paard maar wel met deskundige begleiding.

Een hengst raakt zijn dominatie gedrag niet een twee drie kwijt. Na castratie kan die nog tot zes weken na de ingreep een merrie dekken zodat er een veulen komt.

En consequenbt als je het zelf wilt doen moet je dat paard gewoon consequent aanpakken maak je zelf groot hij wint al als jij je kleiner maakt je krimpt inelkaar niet doen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:01

tja ik weet niet waar het mis is gegaan en waarschijnlijk dan al bij het poetsen ik negeer hem op dit moment compleet als die wat fout doet corrigeer ik hem, ik heb hem vandaag in de bak los gelaten en hij heeft zich goed uitgelaten bokken en dergelijke hij is nu een aantal weken gecastareerd als ik dan de bak ik loop met de zweep als die los is doet die geen enkele poging om mij te dreigen of wat dan maar zodra ik hem aan de longe pak is het over dan begint die al met etsen voordat ik hem aan het werk pak.

mijn vriend kan hem aan de longe pakken dan is die engizins braaf maar zodra die mij ziet is het voorbij dan kan ik langs de kant staan dan zie ik hem gewoon naar me kijken met iedere beweging die ik maak hij houdt mij constant in de gaten het maakt het voor mij niet meer leuk om erheen te gaan ik krijg iedere dag minder zin en ik maak eigenlijk al kwaad als ik erheen ga.
en als ik hem dan zo ik die bak zie rennen dan denk ik van ach ja hij komt ook niet buiten en niks en staat ook de hele dag binnen en kan zo zijn ding niet kwijt maar als dan met hem bezig ben dan blijft die gewoon bezig en hij drijgt mij dus zodanig dat die op me afkomt en met zijn voorbenen precies voor mij blijft staan en ermee op de grond stampt[quote][/quote]

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:35

Je moet het zien als een machtsvertoning van hem, het is een spel. Dat spel speelt een paard telkens weer en iedere dag wint hij het van je.
Het is hem bedoeld om het leiderschap.
In de rangorde moet de mens boven het paard staan. Jouw vriend is waarschijnlijk groter heeft een krachtiger stem aldus komt dat beter uit.

Negeren hoef je hem niet, als jij hem altijd knuffelt is er nu geen reden omdat niet te doen. Vergeet niet dat een paard een gewoontedier is. Alles wat hij leert leert hij omdat we het iedere keer zo doen. Als jij hem iedere keer knuffelt en het nu ineens niet doet dan snapt hij het in de poetsbox al niet meer.

Voor een jong paard is de hele dag boxrust absoluut niks. Laat hem zoveel mogelijk lopen dit is ook goed voor bloedsomloop, spieren, botten en humeur.

Het castreren is natuurlijk een ding opzich, wat een aardige impact kan maken en dan spreek ik over psychisch en lichamelijk.
Laat het paard inderdaad eerst lekker spelen en donderjagen daar zijn ze jong voor. En dan mag jij hem best opjagen met de zweep, dat vinden ze geweldig leuk. Hij is dan gelijk zijn energie kwijt.
Probeer te oveleggen met de pensioneigenaar of ze hem iedere dag even een uurtje of wat op de wiede kunnen zetten met een paar paardjes of in de bak zodat ze lekker jong kunnen zijn en jolig.

Als je dan gaat poetsen moet je hem niet negeren. Nee lekker knuffelen en dergelijke als je dat gewend bent. Dan de longeersingel oif je zadel erop en uitbinden met bijzetteugels, een wiener zugel of een slofteugelofzo. Nooit zonder wat longeren. Nu jij je ergert kun je natuurlijk ook minder van hem hebben.
Je loopt naar de bak og longeerplaats en gaat longeren. Sluit hem op op tussen de longeerlijn en je zweep. Wil hij komen dan sla je met de slag van de zweep zodat het knapt, raak hem maar gerust, daar moet hij ontzag voor krijgen. Zet maar een hele zware stem op, maakt je zelf kang en zeg heel zwaar NEE !!!! Zodat hewt indruk maakt.
Je bent gewoon bang op het moment en dat voelt je paardevriend haarfijn aan.

Als je er helemaal niet uitkomt en zo zijn er velen met jou dus schaam je maar niet dan geef je hem tijdelijk in berit bij een profesionele ruiter.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:56

hoi hoi bedankt voor je recatie en het indd een machtvertoning als ik hem deed longeren ging dat zonder bit met halster en verder niks ik doe em nu al helemaal niet meer longeren omdat ik weet dat die met mij in strijd zal gaan,
ik heb meerdere malen bij de ehbo gezeten vanwege ongelukken waarvan 1 ik zelf onder een paard ben terechtgekomen dus ik wil dat niet nog eens meemaken begrijpelijk he.
zodra ik hem aan de longe pak en de bak in loop is ales in orde tot ik die zweep pak en in et midden ga staan met hem hij loopt dan gewoon op de ronde en ik sluit hem dan in met mijn zweep op de 1 of andere manier weet die zich dan toch om te draaien dus ik reageer zodra ik het zie en knal hem 1 zodra ik dat doe komt die op me af dreigt me en ik krijg hem dan niet meer aan het lopen.
en mij is worden gezegd dat als ik te laat ben met straffen dat ik niet moet straffen maar gewoon moet oppakken en verder gaan na goed dat doe ik dan ook anders ben ik onredelijk als ik hem ga straffen,
en ik kan indd vragen of hij iedere dag even naar buiten mag al is het maar 1 uur omdat die geschoren is (hij zat erg lang in zijn vel )
en als het me niet lukt zal ik toch hulp moeten gaan vragen of met elastiek longeren aan het bit.
kan dat geen kwaad aangezien zijn leeftijd anders krijgt die zo een harde mond. ik weet het echht niet meer

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:15

Van een elastiek worden ze neit hard in de mond. Ik denk dat je veel betr met de longeersingel en de bijzetteugels of de chambon of de gogue kunt gaan longeren of de wienerzugel.
Aan een halsterjte laten lopen geeft geen inbreng van jou.
Je kunt ook op de dubbele longeerlijn longeren doe ik vaak. Als ze dan op je af komen kun je ze op de buitentste teugel weer wegdraaien Haha! Haha! Haha! .

Ja kijk eens te laat dan kun je niet strafffen dat klopt maar als hij op je af komt is hij nog steeds met het ongewenste gedrag bezig en dan moet je straffen. Zorg dat je goed kunt knallen met de zweep ~~}> ~~}>
Maar vriend mag best weten wie er staat en dat jij niet met je laat sollen.

Naar buiten moet altijd ookal zijn ze geschoren dan moet hij maar in beweging blijven hoor, met een goede deken zie ik de noodzaak van het op stal staan niet in. ze kunnen de energie kwijt en de indrukken die het leven op ze maakt.

Dus als je gaat longeren altijd met kaptoom of hoofdstel met bit in, altijd met de bijzetteugels en altijd onder volste concentratie.

Is dit je eerste paard ofzo?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:32

Citaat:
wienerzugel.

Ik heb al van veel gehoord, maar praat me ff bij,
Wat is in vredesnaam een wienerzugel??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:06

Wienerzugel, dat is een teugel die vanaf de singel onder de buik door de bitringen naar de singel onder het zweetblad van het paard loopt.

En beetje het idee van een slofteugel alleen heb je hem niet in de hand. Of van bijzetteugels maar die ervoor zorgen dat het paard het hoofd niet omhoog doet.

Hier in Duitsland heel gebruikelijk hulpatribut.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:10

okay bedankt. hier ook een normaal hulpatribuut alleen wij noemen longeren met een 'een touwtje' of een 'slofje'
Weer wat geleerd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:56

hoi hoi
bedankt voor de info en op je vraag ja en nee
ja het is mijn eigen eerste echte paard en nee ik eb er meerdere ingreden maar dat ging beter af als hem ik zei al tegen een vriendin hij is de eerste die me dit flikt en die me zo kloot normaal ben ik het paard wel de baas en ging dat paard ook voor me door het vuur zodanig dat ik de enigste was die erop kon rijden maar hij dit slaat gewoon alles ik snap echt niet wat ikfout doe ik word er alleen maar onzeker van en ga aan mezelf twijfelen.
de dubbele longeerlijn is hoofdstel om singel om en de buitenste longeerlijn aan et bit en door de ringen laten lopen toch en ook met de binneste dan he zodat als die op me af komt ik em aan de buitenste kan weg trekken he want dit eb ik dus namelijk nog nooit gedaan Verward