Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sweet_angel schreef:Ik ben nu bezig met mijn pony het buigen te leren. Met een snoepje kan hij het al, wil nu alleen nog op commando en dus zonder snoepje dat hij het doet. Maar daar gaan wij later wel mee verder, gezien hij pas 18 maanden is
Pinky_girl schreef:* Voor vrijheidsdressuur dient je paard/pony minimaal 2.5 jaar oud te zijn. Sommige dingen zijn lichamelijk gezien misschien niet zo zwaar, maar men vergeet vaak het geestelijke aspect.
Amable schreef:Sweet angel> 18 maanden is echt nog te jong voor VD, ik zou er als ik jou was nog even mee wachten tot hij minstens 2,5 is...
Ik denk dat een makkelijk kunstje per paard verschllend is. Zhanna vind voet en kus erg makkelijk, maar het compliment heb ik haar relatief snel geleerd.
Diana_14 schreef:Ik had een vraagje, wat was het eerste kunstje wat jullie je paard leerden? Ik wil ook graag beginnen met een makkelijk kunstje, wie heeft tips??
merrieveulen schreef:mijn pony is 1,5 jaar en kan liggen, op een blok staan en voetje geven naar voren. zij heeft dit zelf geleerd. als ik haar bijv. kriebel als ze jeuk heeft, vindt ze dat heerlijk. als ik er dan mee ophou, zet ze haar beentje op mijn been (ik zit er dan op m'n hurken naast, ze is 95 cm), om aan te geven dat ik moet kriebelen. het staan op een blok doet ze omdat ze een tijdje in een paardenstal stond met een hoge wand. ik heb er toen een houten blok ingezet zodat ze over de rand kon kijken. het liggen doet ze op commando (net als de andere dingen trouwens), maar ook dat heeft ze zichzelf geleerd, nl. door te gaan liggen als ze geen zin had om hoefjes uit te laten krabben. ik heb alleen de commando's/ hulpen toegevoegd, de rest doet ze zelf. het enige dat ik haar heb geleerd is het commando 'blijf', als ze moet blijven staan, en een speciaal fluittoontje om aan te geven dat ze bij me moet komen.
misschien is het jong, maar geestelijk is ze kennelijk dus al ver. ik zorg wel dat ze het liggen niet te vaak gaat doen, omdat ze zich soms hard laat neervallen. ik ben dan bang dat ze haar heupen bezeert. verder mag ze van mij lekker verder gaan met haar trucjes.
(als jullie dit geen goed idee vinden, hoor ik het graag hoor, ik wil alleen maar het beste voor m'n baby.)
Summertje schreef:Ik vind zelf 1,5 jaar veels te jong, je kan beter nog even wachten totdat ze 2,5 jaar zijn.
Een paard van 1,5 hoort bij leeftijdsgenootjes te staan, en daarmee te spelen in plaats van met de eigenaar te spelen.
Gewoon lekker nog even wachten {een jaar} dan kun je weer verder gaan. Het is gewoon een te grote lichamelijke en geestelijke belasting voor je paard.
Als je je pony de hoefjes uitkrabt, wat doet hij dan?