[AR] [VD] Eerste kunstje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

[VD] Eerste kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 00:25

Ik had een vraagje, wat was het eerste kunstje wat jullie je paard leerden? Ik wil ook graag beginnen met een makkelijk kunstje, wie heeft tips??

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:30

heey
ik was begonnen met het gapen
toen buigen
toen compliment..
omdat ik van mezelf vond dat ik het verkeerd had aangeleerd (met sneopjes) ben ik nu heleaal overnieuw begonnen en ik begin nu dus bij de spaanse pas/voetje:)
xxx cindy

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:00

hoi Cindy, waar beloon je je paard nu mee dan? En waarom vind/vond je snoepjes verkeerd?

Belladonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:51

Onze tinker zouden we ook wel eens wat trucjes aanleren. Tja .. dat was even wat.

We begonnen met buigen. We tikten dan met onze hand tegen de onderkant van de buik en hij moest dan het snoepje door de benen met een buiging pakken. Op en gegeven moment is hij het gaan doen zonder snoepje en nu kan hij het dus op commando

Ook hebben we hem leren staan op een stobaal. Dat begon met een voetje naar voren, later de voetjes naar voren geven en wij zetten ze op een strobaal en op het laast kon hij het gewoon uit zijn eigen Haha!

Enne ik vind snoepjes echt niet slecht, als je er maar goed mee om gaat !!

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:53

heey rosita
mijn paardje is zo dominant als het maar zijn kan!! echt verschrikkelijk erg!! en omdat ik hem nog maar 6 maanden heb benik daar extra voorzichtig mee.. Ik merk dat zodra er snoepjes in het spel zijn hij EXTRA goed zijn best gaat doen en ook echt opdringerig word (happen/duwen etc).
Als ik het de ene keer met en dan weer zonder doe dan probeert hij het niet eens meer... Hij doet er dan geen moeite meer voor terwijl hij normaal tog echt super werklustig is en het ook echy leuk vind.
Ik ben nu 1 maand bezig met de clicker methode en dat gaat stukken beter! Snoepjes gaan gewoon niet bij hem daar is hij iets TE dominant voor helaas...
xxx cindy

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:05

Waar beloon je na de click dan mee?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:49

Ik ben nu bezig met mijn pony het buigen te leren. Met een snoepje kan hij het al, wil nu alleen nog op commando en dus zonder snoepje dat hij het doet. Maar daar gaan wij later wel mee verder, gezien hij pas 18 maanden is Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:17

Ik ben begonnen met voetje geven zodat ze haar voetje naar voren strekt.
Ze kan nu ook een beetje buigen
en ik ben bezig met zitten en af

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:18

sweet_angel schreef:
Ik ben nu bezig met mijn pony het buigen te leren. Met een snoepje kan hij het al, wil nu alleen nog op commando en dus zonder snoepje dat hij het doet. Maar daar gaan wij later wel mee verder, gezien hij pas 18 maanden is Knipoog

Vind je dat niet een beetje jong om met VD te beginnen?
de meeste mensen hier op bokt geven ook het advies om pas met 2,5 jaar te beginnen omdat ze dan geestelijk veel volwassener zijn..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:21

ik heb pukkie geleerd, "buig" (1 voet optillen en buigen en naar voren brengen). sze kan nu ook op strpobaal staan Haha!
(sorry ik heb een typgebrek ofzo :S )

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:54

www.joyceonline.info
www.vrijheidsdressuur.nl
En kyk nog even naar de stickey van UZ!

Pinky_girl schreef:
* Voor vrijheidsdressuur dient je paard/pony minimaal 2.5 jaar oud te zijn. Sommige dingen zijn lichamelijk gezien misschien niet zo zwaar, maar men vergeet vaak het geestelijke aspect.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:06

Sweet angel> 18 maanden is echt nog te jong voor VD, ik zou er als ik jou was nog even mee wachten tot hij minstens 2,5 is...

Ik denk dat een makkelijk kunstje per paard verschllend is. Zhanna vind voet en kus erg makkelijk, maar het compliment heb ik haar relatief snel geleerd.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:50

Amable schreef:
Sweet angel> 18 maanden is echt nog te jong voor VD, ik zou er als ik jou was nog even mee wachten tot hij minstens 2,5 is...

Ik denk dat een makkelijk kunstje per paard verschllend is. Zhanna vind voet en kus erg makkelijk, maar het compliment heb ik haar relatief snel geleerd.

Zoals jullie kunnen lezen, ga ik verder wanneer hij ouder is. En het zit zo, ik ben niet specifiek met hem aan de slag gegaan het hem te leren, ik ging gewoon een x bij hem in stal zitten met wat snoepjes, en eens kijken hoe hij het op zou vatten als ik er een tussen zijn benen zou doen, en dat vatte hij enorm snel en makkelijk op. Maar zoals gezegd ga ik hier vele maanden later pas mee verder, omdat ik heus wel weet dat het niet goed is Lachen Sorry voor het ongemak

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:45

Tja, ik vind buigen al een hele belastende oefening, vandaar dat ik direct erop reageerde. Maar ik ben blij dat je er later mee verder gaat! Succes ermee alvast Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:34

mijn pony is 1,5 jaar en kan liggen, op een blok staan en voetje geven naar voren. zij heeft dit zelf geleerd. als ik haar bijv. kriebel als ze jeuk heeft, vindt ze dat heerlijk. als ik er dan mee ophou, zet ze haar beentje op mijn been (ik zit er dan op m'n hurken naast, ze is 95 cm), om aan te geven dat ik moet kriebelen. het staan op een blok doet ze omdat ze een tijdje in een paardenstal stond met een hoge wand. ik heb er toen een houten blok ingezet zodat ze over de rand kon kijken. het liggen doet ze op commando (net als de andere dingen trouwens), maar ook dat heeft ze zichzelf geleerd, nl. door te gaan liggen als ze geen zin had om hoefjes uit te laten krabben. ik heb alleen de commando's/ hulpen toegevoegd, de rest doet ze zelf. het enige dat ik haar heb geleerd is het commando 'blijf', als ze moet blijven staan, en een speciaal fluittoontje om aan te geven dat ze bij me moet komen.
misschien is het jong, maar geestelijk is ze kennelijk dus al ver. ik zorg wel dat ze het liggen niet te vaak gaat doen, omdat ze zich soms hard laat neervallen. ik ben dan bang dat ze haar heupen bezeert. verder mag ze van mij lekker verder gaan met haar trucjes.

(als jullie dit geen goed idee vinden, hoor ik het graag hoor, ik wil alleen maar het beste voor m'n baby.)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:04

Diana_14 schreef:
Ik had een vraagje, wat was het eerste kunstje wat jullie je paard leerden? Ik wil ook graag beginnen met een makkelijk kunstje, wie heeft tips??

Mijn paardjes Rachel en Indy hebben beide als eerste de buiging geleerd.
Als ik met andere paardjes bezig ga, is dat meestal ook de eerste oefening die ik probeer.

En tips: Lees de websites eens door die gegeven zijn over vrijheidsdressuur Lachen

En als je dan nog vragen hebt, kun je ze gerust hier stellen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:10

merrieveulen schreef:
mijn pony is 1,5 jaar en kan liggen, op een blok staan en voetje geven naar voren. zij heeft dit zelf geleerd. als ik haar bijv. kriebel als ze jeuk heeft, vindt ze dat heerlijk. als ik er dan mee ophou, zet ze haar beentje op mijn been (ik zit er dan op m'n hurken naast, ze is 95 cm), om aan te geven dat ik moet kriebelen. het staan op een blok doet ze omdat ze een tijdje in een paardenstal stond met een hoge wand. ik heb er toen een houten blok ingezet zodat ze over de rand kon kijken. het liggen doet ze op commando (net als de andere dingen trouwens), maar ook dat heeft ze zichzelf geleerd, nl. door te gaan liggen als ze geen zin had om hoefjes uit te laten krabben. ik heb alleen de commando's/ hulpen toegevoegd, de rest doet ze zelf. het enige dat ik haar heb geleerd is het commando 'blijf', als ze moet blijven staan, en een speciaal fluittoontje om aan te geven dat ze bij me moet komen.
misschien is het jong, maar geestelijk is ze kennelijk dus al ver. ik zorg wel dat ze het liggen niet te vaak gaat doen, omdat ze zich soms hard laat neervallen. ik ben dan bang dat ze haar heupen bezeert. verder mag ze van mij lekker verder gaan met haar trucjes.

(als jullie dit geen goed idee vinden, hoor ik het graag hoor, ik wil alleen maar het beste voor m'n baby.)

Ik vind zelf 1,5 jaar veels te jong, je kan beter nog even wachten totdat ze 2,5 jaar zijn.
Een paard van 1,5 hoort bij leeftijdsgenootjes te staan, en daarmee te spelen in plaats van met de eigenaar te spelen.
Gewoon lekker nog even wachten {een jaar} dan kun je weer verder gaan. Het is gewoon een te grote lichamelijke en geestelijke belasting voor je paard.

Als je je pony de hoefjes uitkrabt, wat doet hij dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:22

Summertje schreef:
Ik vind zelf 1,5 jaar veels te jong, je kan beter nog even wachten totdat ze 2,5 jaar zijn.
Een paard van 1,5 hoort bij leeftijdsgenootjes te staan, en daarmee te spelen in plaats van met de eigenaar te spelen.
Gewoon lekker nog even wachten {een jaar} dan kun je weer verder gaan. Het is gewoon een te grote lichamelijke en geestelijke belasting voor je paard.

Als je je pony de hoefjes uitkrabt, wat doet hij dan?

allereerst staat ze nu wel de hele dag op de wei, ze is erg ziek geweest vorige winter, vandaar dat ze op stal moest (inmiddels kan ze denk ik wel over de deur kijken Haha! ). ze staat daar met twee geitjes, twee leeftijdsgenootjes en een merrie van 8 jaar. het pootje geven doet ze als ik in de wei zit en ze wil gekriebeld worden, het staan op het blok hebben we al een hele tijd niet gedaan, omdat ik dan dat blok naar de wei moet slepen en het weegt nogal wat (helaas). met hoefjes uitkrabben ging ze vaak ineens liggen als ze er geen zin in had. ik ben gaan oefenen met haar, zodat ze dat niet meer doet, want het kan best gevaarlijk worden als ze aan het hek vaststaat. gelukkig doet ze het (bijna) niet meer. maar als je mijn verhaal goed gelezen hebt, zie je dat ze het zelf doet, ik heb het haar verder niet aangeleerd Knipoog . het enige dat ik nu met haar doe is gewoonde dagelijkse verzorging en bijna dagelijks naar een groot weiland om te spelen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:27

Ik wou liever verder niet op in gaan welke dingen je wel en niet kan doen met een paard van die leeftijd omdat dit een topic is van iemand anders. Omdat dit iemand anders topic is die ergens anders over gaat Lachen
Zowiezo hou ik niet van dat heel erge getut met die jonge paarden (soms is wel eens leuk) het worden gewoon vaak vervelende kwasten als ze een jaar of 3 zijn.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:56

Nou ik ga wel weer even ontopic. Knipoog

Ik gebruik bij Babar clickertraining, en ik vond het heel handig om hem als eerste kunstje "Touch" te leren. Dit kan je niet echt een kunstje noemen want het enige wat hij hoeft te doen is het handvat van de zweep aan te raken. Maar een paard heeft op die manier wel goed door wat de klik betekent, en je kan de zweep zo weer voor verschillende andere kunstjes gebruiken. (buigen, kusjes geven, ...)

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:59

volgen maar ook als ik een rondje draai dat zij dat ook doet.
daarna voetje omhoog houden op comando.
en daarne buiging.

Iemand uitleg over liggen enzo??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:23

laila: blok-voet-buigen-compliment
timo: buigen-blok-voet
janneke: voet-blok-stijgeren-buigen-knielen

Tollerhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:37

Gelukkig is mijn paard 10 en hoef ik niet te wachten voordat ik haar een kunstje kan leren.
Maar ik ga niet beginnen met buiging of voetje, ik ga gewoon met de baisi dingen beginnen, zoals op comando stappe, draven, galoperen, stilstaan, achetruitlopen, enz.
Ze kan nu op comando stappen ben pas vandaag begonnen. Pling Cheese! Vingers aflikken

TOETJOEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:43

Ik ben begonnen met KUS te leren, dat was makkelijk, leuk en niet verkeerd. OK dan! Schijnheilig
Mijn anderhalf jarige hafje kan ook al kussen namelijk *LOL* Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:49

ik ook met kus, ben nog bezig maar kend ze al bijna na drie dagen