[AR] [NH] Hoe kan ik met mijn jaarling gaan freestylen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

[NH] Hoe kan ik met mijn jaarling gaan freestylen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:08

Zoals mijn titel al zegt. Ik weet nog niet helemaal precies wat freestylen in houdt, maar ik hoor van vele dat je paard er ontzettend vee vertrouwen van krijgt. Dit leek mij erg leuk. Niet omdat mijn paard nou geen vertrouwen in mijn heeft, integendeel denk ik zelfs. Maar het lijkt me gewoon erg leuk. Ik zal wat vertellen over hem.

Charly is een welsh cob hengst van nu 18 maanden oud. Hij staat buiten met een jaarling en een 2 jarige, die beide groter dan hem zijn, maar hij is ze de baas. Hij zelf is nu 1m40. Verder tegenover mensen is hij absoluut niet dominant, en doet hij vrijwel alles wat ik van hem vraag.

Het lijkt me leuk als iemand me over het freestylen van alles kan uitleggen en hoe ik precies te werk moet gaan. Misschien is het leuk voor iemand die in de buurt woont het me eens in real life komt uitleggen Haha! Mijn paardje staat gestalt in Heerjansdam. (zwijndrecht)

Alvast bedankt,
Priscilla

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:02

Heej Pris, ik kan je wel het een en ander uitleggen!!:j
Heb hier ook nog een video liggen dus is ook wel leuk denk ik!!!
WEER een rede om snel te komen! haha!
See ya soon!!! Knipoog

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 11:05

Alayda schreef:
Heej Pris, ik kan je wel het een en ander uitleggen!!:j
Heb hier ook nog een video liggen dus is ook wel leuk denk ik!!!
WEER een rede om snel te komen! haha!
See ya soon!!! Knipoog

Hahaha oke dan Haha! Het lijkt me egt gaaf te doen met Charly.. Aangezien hij tegenover pony's en paarden best dominant is, ben ik benieuwd hoe hij met zo iets zal gaan reageren.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:15

De opa van jouw Charly is de vader van mijn Fenna Lachen Leuk he, ik vind van wel! Al lijken ze niet erg op elkaar.
Heb jij een foto van Ruska mr. Eiddwen? Ik heb alleen die foto op de site van Seven Mornings gezien, maar verder geen helaas.
In het voorjaar wil ik ook met Fenna naar de keuring, ze is dan al vijf en nog nooit gekeurd. Zou je eens naar de foto's in mijn profiel willen kijken en zeggen wat je ervan vindt? Ik zal binnenkort ook aktiefoto''s maken, nu staat ze steeds stil op een foto.

Over het Freestylen, ik zou het zeker doen! Ik heb Fenna op die basis helemaal ingereden en dat ging super! Vooral omdat Fenna soms wat onzeker is met nieuwe dingen onder het zadel, dat is met Freestyle en spelletjes heel goed op te lossen.
Ik zou wel de eerste paar keer les nemen of hulp vragen aan iemand die het al kan. Die ziet soms net wat jij fout doet terwijl je dat zelf niet door hebt, een paar cm meer naar links of rechts kan al enorm verschil maken namelijk.

Doortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:19

Ik heb ook veel aan Freestyle gedaan met mijn verzorgIJslander Lachen

Kijk voor tips enzow ff op : www.emielvoest.nl die doet aan Freestyle rijen en geeft ook cursussen/les etc..

Groetjes Doortjuh

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:20

Ik zou het met een jaarling toch wel heel rustig aan gaan doen.. Loswerken ed lijkt me iets te veel van het goede.
Ik zou er zelf pas mee beginnen als hij minimaal 2,5 is.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:30

marina schreef:
Ik zou het met een jaarling toch wel heel rustig aan gaan doen.. Loswerken ed lijkt me iets te veel van het goede.
Ik zou er zelf pas mee beginnen als hij minimaal 2,5 is.

het gaat mij niet zozeer om het loswerken ed. Meer om de band te versterken enzo. Vele raadde mij aan om dan indd Freestyle te gaan doen met mijn pony. Geen van allen vertelde mij dat dit slecht voor hem was... Verward

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:34

Aan wat voor oefeningen zat jij te denken dan?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:40

wanneer ik mn rug keer naar hem, hij naarmij toe komt. en al dat soort lichte dingen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:58

Wat je ook doet, je moet wel in je achterhoofd houden dat het een hengst is, al is ie nog zo lief. Als je een x niet erop bedacht bent, zit ie straks in je nek. Dus laat iig je aandacht op hem nooit verslappen.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:48

huh Boos!
tis weer een hengst dus hij is gevaarlijk daar word kdus heel erg boos om
ma ja ieder zijn mening
kdenk dat het wel een goed idee is om een paar kleine dingen met hem te oefenen om het vertrouwen van hem te winnen

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:12

Dat denk ik ook ja, de band die je nu opbouwt is voor jullie hele leven. Erg belangrijk dat je goed begint dus!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:22

beautyke schreef:
huh Boos!
ma ja ieder zijn mening
kdenk dat het wel een goed idee is om een paar kleine dingen met hem te oefenen om het vertrouwen van hem te winnen

Ze zegt niet dat ie gevaarlijk is, maar alleen dat je op moet letten bij een hengst. dat is nou eenmaal zo. ik had ook een schat van een hensgt super opgevoed, maar je moet gewoon opletten. Soms kwamen we een paard tegen die moest ie gewoon niet, als ik dan niet oplet deed hij een poging te slaan met het voorbeen bijv. maar verder kon ik er een kind van 10 mee laten rijden.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 17:17

beautyke schreef:
huh Boos!
ma ja ieder zijn mening

haha rustig aan, ik ken boya, en heeft zelf ook een hengst hoor Knipoog Ik weet waar ik aan wil beginnen, en ben zeer alert altijd bij Charly.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:21

sweet_angel schreef:
haha rustig aan, ik ken boya, en heeft zelf ook een hengst hoor Knipoog Ik weet waar ik aan wil beginnen, en ben zeer alert altijd bij Charly.

Ja idd, bedankt voor je steun Sweet-Angel. Ik zei idd niet dat hengsten gevaarlijk zijn, heb er zelf ook een. Zeg alleen dat je alert moet zijn. Verder is het prima om een goede band te hebben met je hengst en wat dingen te doen met em.

Wordt er altijd een beetje moe van als je woorden verdraaid worden. Gevaarlijk? Boos!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 22:02

Hahaha, charly is niet gevaarlijk hoor! Hij steigert af en toe wel eens, maar ach niet naar mij, en doet dat altijd rustig naast mij Tong uitsteken.. Krijgt daarna ook rustig een harde mep hahahaha!!! Nee hij doet zo iets alleen wanneer ik buiten loop en ik ga nogal eens wandelen met een merrie, en de laatste tijd slooft hij zich daarvoor een beetje uit, en als ik er dan wat van zeg, of hem even op zn plaats zet, komt hij nog wel eens van de grond af. Maar ach dat doet hij maar 1x Haha!. Verder is hij een super paard Haha! Zou geen ander willen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:22

Een jaarling moet je lekker in het land laten staan.
Wacht er een jaartje mee, en ga dan lekker beginnen aan een basis.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:37

wyko schreef:
Een jaarling moet je lekker in het land laten staan.
Wacht er een jaartje mee, en ga dan lekker beginnen aan een basis.

Dit is een thema wat al zo vaak besproken is. Waarom moet een jaarling op het land staan? Ze gaat er toch niet op zitten of longeren of zo. Het is juist goed als ze van kleins af aan in de hand zijn (en dan bedoel ik niet iedere dag uren lang). Wat je van kleins af aan leert, scheelt later een hoop tijd en ergenis. Wandelen, poetsen, in 't verkeer meenemen, vaststaan, hoeven krabben. Is toch niets mis mee als dit een aantal x per week gebeurt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:41

lekker laten lopen !!!
een jaarling moet niet leren dat ie met zijn baas mag spelen of dollen
het is een paard en dat moet hij ook blijven denken !!!
als je er nu mee gaat hannessen, neem maar van mij aan dat je over een jaar een ongelooflijke etterbak hebt!!

een paard moet lekker uitkleuteren op de wei met vriendjes, en pas met 2,5 ingereden worden, dan weet hij meteen dat de mens de baas is, ga je eerder liggen aanklooien zonder dat ie hoeft te werken, dan word het 9 van de 10 keer een verwende etterbak, want als ie dan moet werken denkt ie bij zichzelf, van sja een jaar lang heb ik met je mogen spelen, en nu moet ik inene werken?? ja daahaag zegt ie dan !!
maar ja als jij wilt gokken dat je die ene van de 10 hebt... dan moet je het zelf weten

sterkte in dat geval

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:37

Hoi
Volgens mij hou je er geen verwende etterbak aan over als je het op de goede manier doet. Natuurlijk moet een jong paard kunnen spelen en donderen in de weide met soortgenoten, maar volgens mij kan het voor hem geen kwaad om in contact te komen met mensen.
Hij leert dan door middel van jou dat mensen leuk zijn en dat jij zijn alpha lid bent. Zijn hele leven lang heeft hij namelijk met mensen te maken. Wanneer je alles op een speelse wijze leert, maar daarbij toch laat zien dat jij de baas bent waarom niet?
Tegenwoordig kun je ook heel makkelijk aan goede informatie komen. Emiel Voest is een hele bekende en vele ruiterzaken zullen zijn boek en videomateriaal verkopen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:45

Boya schreef:
Wat je van kleins af aan leert, scheelt later een hoop tijd en ergenis. Wandelen, poetsen, in 't verkeer meenemen, vaststaan, hoeven krabben. Is toch niets mis mee als dit een aantal x per week gebeurt?

Dat kan die allemaal al, dus daarom denk ik dat ze bedoeld dat ze er wat meer mee wil, in de zin van freestylen. Ik weet verder ook niet in hoeverre dat verstandig is met een jaarling.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:51

Ik heb van vele gehoord, dat dit alleen maar hetgeen stimuleert voor het beleren van een jong paard. Ik ben echt niet 1 of andere gek die eerder dan 2,5 gaat rijden, zelfs dat doe ik niet eens, ik ga Charly pas inrijden met 3,5 jaar. En verwend? Zal wel mee vallen Bloos.... Hij staat iedere dag uren lang buiten met een jaarling en een 2 jarige... nou ik heb egt geen moeilijk paard dacht ik zelf. Ik kan alles met hem doen, het drukke verkeer er mee in alles. Het is puur en alleen voor nét dat kleine beetje meer vertrouwen in mij, waardoor onze band nóg sterker word. En ik ben echt niet van plan er uren mee aan de slag te gaan.. Gewoon beginnen met een half uurtje eens in de 2 weken. Zo erg nodig vind ik het zelf ook niet, het is puur en alleen om iets anders met hem te doen, dan altijd maar in de bak staan, en wandelen langs de weg. Ik probeer al zoveel mogelijk nieuwe routes te bedenken enzo, maar eens houdt dat ook op he Knipoog. En dat gedoe met "een jaarling hoort op het land te staan" BULLSHIT! Charly heeft het prima naar zijn zin in de bak met zijn vriendjes, en doet dit ongeveer 4-6 uur per dag. Heb er bijna geen kind aan. En ook volwassen paarden kunnen vervelend zijn wanneer het koud word, dus waarom mag een jong dier dat niet? Ik heb er geen problemen mee dat hij niet op het land staat, en ik denk Charly zelf ook niet..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:55

Precies, ik zie m elke dag met zn vriendjes spelen in t bakje en ze vermaken zich prima. Sterker nog, ik denk dat hij 't beter naar zijn zin heeft dan een jaarling die op t land wordt geflikkerd en waar nooit naar omgekeken wordt...maar dat is mijn mening.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:32

sinESappel schreef:
Precies, ik zie m elke dag met zn vriendjes spelen in t bakje en ze vermaken zich prima. Sterker nog, ik denk dat hij 't beter naar zijn zin heeft dan een jaarling die op t land wordt geflikkerd en waar nooit naar omgekeken wordt...maar dat is mijn mening.

Ja dat denk ik ook.. Want gloof dat hij nooit saggo is.. en het altijd erg leuk heeft met zijn vriendjes...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:03

Goed grondwerk is ideaal voor het creeeren van een vertrouwensband en respect voor elkaar. En bovendien krijg je zo een goed opgevoed paard wat ook bv de hoefsmid erg prettig zal vinden Haha!