[AR] Leidsels bij tweespan (Hoe vast maken?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

[AR] Leidsels bij tweespan (Hoe vast maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 01:57

Hallo ,

Ik vroeg me af of je met tweespan rijden "verplicht" bent om de leidsels door de ringen op de halsriem te doen ?
Mijn ene pony doet met enkelspan rijden al erg vreemd zodra de leidsels door die ringen zitten. Hij luisterd dan totaal niet meer en gaat in verzet tegen het bit. Ik wil binnen kort gaan proberen om tweespan te rijden en vroeg me dus af of je die ringen moet gebruiken of dat je ook direct vanaf het schoft stukje naar de andere pony kan ?

Als dat niet het geval is , wat kan ik dan doen om mijn pony gewoon normaal te laten reageren als de leidsels wel door de ringen gaan ?
Is het misschien een goed idee om wat meer te longeren en dan proberen om hem nageefelijker (aan de teugel) te laten lopen ?

Ik hoop dat jullie m'n vraag een beetje begrijpen , want ik vind het zelf niet echt duidelijk staan Verward , maar weet even niet hoe ik het anders uit kan leggen.

Alle tips en adviezen zijn welkom !

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 02:15

Hoe kan de pony er nou last van hebben dat de leidsels door de ogen gaan? Dat snap ik even niet.Volgens mij zorgen die ringen er vnl voor dat de leidsels rustig liggen, en dat ze niet achter je lamoen haken of zo.
Bij een tweespan gaan de leidsels eerst ook door 2 ringen, en dan pas naar het bit, dus dat is ip hetzelfde.
Hoe is het gegaan met beleren van de pony, kan daar wat fout mee gegaan zijn?
Eerlijkgezegd heb ik nog nooit van dit probleem gehoord, en ik heb al heel wat paarden betuigd zien worden in enkel- en tweespan

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 02:28

Dat snap ik nou zelf ook juist niet ......
Hij is door een ervaren persoon beleerd, voor zover ik weet is daar niet fout gegaan. Maar zodra je de leisels door de ringen doet en maar iets druk op de teugels neemt gooit ie zn hoofd omhoog en gaat overal dwars tegen in , hij wil geen bocht meer indraaien. Zodra je de leidsels alleen door de ringen van het schoftje haalt is er niets aan de hand.

Zou het ook zo kunnen zijn dat de ringen voor hem "te laag" hangen ? Z'n tuig is iets wat aan de grote maat maar past goed , op dat ringen probleem na dan.
Ik zal er even een foto bij zetten (helaas niet al te duidelijk, maar je kan zien waar de ringen zitten)

Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 02:56

Ik weet waar de ringen zitten, ik heb nl zelf ook een tuig. Tong uitsteken
Als ik de pony op de foto zie, denk ik dat het een rijtechnisch probleem is. De pony heeft een behoorlijke onderhals.
Het kan zijn dat op het moment dat hij z'n hoofd omhoog gooit, er wat druk op het bit komt omdat de leidsels door de ringen lopen, en dat hij daarop reageert met nog meer spanning, hoofd omhoog gooien etc.
ik zou proberen om de pony meer dressuurmatig voor de kar te leren lopen.
Als de pony netjes afbuigt, zal hij geen druk op het bit voelen ook al lopen de leidsel door de ringen.
Het zal even tijd kosten, maar de ringen gewoon niet gebruiken is mi geen optie, je haalt dan het probleem weg met alle risico's van dien, maar de oorzaak blijft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 03:15

pfff... moeilijk hoor.. ik heb morgen ook pas m'n tweede menles.. hihihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:28

Ik denk dat het probleem voor jouw pony zit in het hoogteverschil van de ogen op het schoftje en de ogen op de halsriem.
Zoals je op de foto kan zien zit daar op een vrij korte afstand een behoorlijk verschil tussen, hierdoor maakt je leidsel waarschijnlijk een soort knik als je aan het rijden bent en wordt je pony door de lage ringen gedwongen z'n hoofd wat lager te dragen dan dat hij prettig vind.
Zoals Billy al zegt heeft een al een onderhals en zal hij zich daar sterk opmaken.
Als ik jou was zou ik kijken of er een manier is om de ogen wat hoger te plaatsen door een tuigmaker of een paar verstelbare ogen aan te schaffen (Ik weet dat tuigmaker Elders uit Loenen ze verkoopt).
Gaat dat niet zou ik ze voorlopig niet door die ogen heen doen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:24

En heb je les? Dat is misschien ook wel handig..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:33

Het lijkt mij ook door het hoogte verschil komen. De pony kan tegen je hand komen omdat hij tever naar beneden wordt gedwongen en met zo'n onderhals..... Met het tweespan heb je de ring wel nodig volgens mij anders krijg je teveel verschil met leidsel lengte. Is je tweespantuig niet beter op maat??? Misschien kan je het lengteverschil iets opvangen door het vergespen van je leidsels.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:35

Wat voor een bit gebruik je trouwens? Is deze wel zacht genoeg? De halsstukjes kan je in sommige gevallen ook los kopen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:18

Ik gebruik een gewone liverpool. Zolang de leidsels niet door de ringen op de halsriem zitten heeft hij hier totaal geen problemen mee.
Een tweespantuig heb ik nog niet omdat ik nog geen tweespan rij.

Zelf dacht ik ook al dat zou kunnen komen doordat die ringen vrij laag zitten.
Ik ga denk ik eerst wat meer dressuurmatig trainen met hem aan de longeerlijn. Als dat goed gaat even kijken hoe hij dan reageert , helpt dat nog niet ga ik m'n tuig aanpassen of op zoek naar zo'n andere losse halsriem.

Iedereen in ieder geval alvast bedankt ! OK dan!
Meer tips en adviezen zijn nog steeds welkom hoor !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:55

In mijn ogen ligt het niet aan het hoogteverschil tussen schofttuig en borsttuig, dat is normaal zo. Een paard die zijn hoofd niet zo hoog houdt heeft dan een vloeiende lijn van hand-schoft-borst-mond. Alleen draagt jouw paard zijn hoofd waarschijnlijk hoog, waardoor hij een druk op zijn bit krijgt die hij niet graag wil hebben. Hij heeft inderdaad een onderhals, en je zult de bovenhals moeten gaan trainen. Ik zou dus veel longeren en laag bijzetten, en voorlopig met rijden nog wel even op de oude manier laten, totdat hij het wel aan kan.
Bij 2span zul je je teugels moeten kruisen, en dat werkt niet als je ze niet door het borsttuig/gareel doet, want dan kruisen ze op de rug al. Daar zul je het oog dus wel moeten gebruiken!

123456789000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:39

hoi ik ben eigenlijk al zeg ik het zelf en ben een vrij ervaren menner mail me even op davyknobel@hotmail.com of meld me aan met dat adres op msn en ik wil je helpen groet davy knobel

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:37

123456789000 schreef:
hoi ik ben eigenlijk al zeg ik het zelf en ben een vrij ervaren menner mail me even op davyknobel@hotmail.com of meld me aan met dat adres op msn en ik wil je helpen groet davy knobel

Waarom niet even op het forum antwoord geven, dan leren wij daar allemaal van ,123456789000

123456789000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:35

ik wil ook best op het forum antwoorden hoor napie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:19

123456789000 schreef:

Graag wellicht steek ik er ook wat van op

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 02:16

123456789000 schreef:

Oke, kom maar op dan

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:41

Uitgepraat zeker?
Wat voor advies heeft hij gePB't Shayla?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 01:23

Ik heb geen pb gehad
Ik heb ook liever antwoord via het forum , anderen kunnen er ook iets van meepikken en je plaatst zo'n onderwerp niet voor niets toch ?

@ Davy (123456789000) Knipoog , je hoort tegenwoordig zoveel vreemde verhalen over van alles en nog wat , dus zet ik je adres liever niet in m'n msn (niet gelijk als belediging opvatten hoor want dat is echt m'n bedoeling niet Lachen ) Maar ik ben daar dus erg voorzichtig mee , ik sta voor alle tips en adviezen open , maar dan wel in het forum of via de pb.

123456789000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:18

hoi al die rare berichten op twee berichten na waarvan deze een is d rest heeft mn ex vriendin van die rare dingen erop gezet mahja ik raad je aan je pony consuqeunt te zijn heb het zelfde probleem gehaad en iemand erbij hebben die je helpt das ook wel maakelijk die kan ingrijpen als het fout ghaat maar je moet eerst alleen weer met het tuig beginnnen gaat ie dan nie meer in protest doe je met een autoband gezien de grote van de pony is een trekkerband een beetje te zwaar maar ik heb een paar jaar geleden precies hetzelfde probleem gehad en de derde stap is weer in de kar

123456789000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:19

heb namelijk precies zo n zelfde pony gehad precies als twee druppels water

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:40

1234enz
Graag leestekens gebruiken leest wat makkelijker
(lijk wel een oude zeur zo, sorry hoor)
Bedankt voor je reaktie op het forum

123456789000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:21

hoi hoi al bezig met je pony?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 15:15

Nee , nog niet echt.
Maar ik g vanavond m'n nieuwe wagen ophalen waar hij wel voor kan , dus kan hij aan de slag
Ben wel bezig geweest met longeren enzo en dat gaat allemaal redelijk goed.
Leuk dat je het vraagt ! Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:36

Het zou kunnen dat het aan de hoogte van de ringen ligt. Op de foto is te zien dat de pony een behoorlijke onderhals en een arm bespierde bovenlijn heeft. Oorzaak hiervan kan zijn dat de pony tegen de hand en niet nageeflijk is voor de wagen. Kan zijn dat je pony zich gedwongen voelt zijn hoofd verder te laten zakken als je je leidsels door deze ringen te doen, en dat ie dat niet pikt of eng vindt.
Ik zou hem longeren met bijzet (touwtjes) en flink dressuurmatig aan het werk zetten.

123456789000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:19

en al iets ondernomen???/???????