[AR] Vraagje over oogkleppen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[AR] Vraagje over oogkleppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 15:33

Mijn shet hengstje is echt nergens bang voor dus superverkeersmak. Vrachtwagens, tractors, noem het maar op het kijkt er niet op of om van ook niet als ze vlak langs hem heem rijden. Wandelen langs stilstaanden vrachtwagen waarvan de motor nog loopt. Niets is een probleem. Ik begin volgende week met betuigen alleen nou zit ik te denken, zal ik nou wel of neit met oogkleppen gaan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:41

Ik zou het wel doen. Dennis kijkt ook nergens van op. Maar ik heb het wel gehad met een jas aan trekken op de wagen of van de wagen afstappen dat hij daar toch van schrikt omdat hij het maar half ziet. Dan heb ik liever dat ze het niet zien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 15:43

Ja maar als ze zo verkeersmak zijn dat je gewoon tussen de auto's staat te wachten om een drukke weg over te steken, worden ze dan juist net schrikerig van die oogkleppen omdat ze dan dus in een keer minder zien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:48

Nee, als je ze er van het begin af aan aan laat wennen is er niets aan de hand.

Ik heb Roos en Angel. Beide kan ik met een halstertje zonder zadel(beide jonge, groene pony's) langs de weg rijden waar op 2 meter afstand vrachtwagens met 80 voorbij komen razen. Beide lopen (tot nu toe alleen voor de sleep bij gebrek aan een wagen) met oogkleppen in het tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:57

Met of zonder oogkleppen is een eeuwige discussie. Ik men zonder oogkleppen, ik zie er niet de voordelen van in om met oogkleppen te gaan mennen in mijn geval. Doe wat je zelf wilt en waar je voor kiest, niet omdat iets zo hoort, maar omdat het een weloverwogen keuze is!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:58

Met oogkleppen ziet hij minder, waardoor hij (waarschijnlijk) meer op jou zal gaan letten. Ook ziet hij niet wat er achter hem gebeurd.
Als jij dus je jas oid. aan doet op de kar ziet hij het niet en schrikt hij er ook niet van.

Mijn pony vindt ook niets eng, maar men toch gewoon met oogkleppen. Er zitten voor mij meer voordelen aan en ik als ik een aangespannen paard zonder oogkleppen zie lopen 'mis' ik het toch.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 16:00

Ja Maya ik ga het zeker in de bak allebei uitproberen. Vind het wel een moeilijke keuze want je zou toch denken dat die oogkleppen er niets voor niets zijn. Toch vraag ik me af of ze in mijn sotuatie wel handig zijn.

Dilemma Dilemma

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:00

Waarom zouden ze niet handig zijn?
Aan de meeste menhoofdstellen zitten standaard oogkleppen, dan zou je een speciaal hoofdstel moeten bestellen zonder oogkleppen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 16:01

Ja Sjonniej die oogkeppen horen voor het plaatje er zowieso bij. als ik achter mijn pony iets laat vallen schrikt hij ook niet. Dus waarom als ik op de wagen zit en mijn jas uit doe zou hij dat wel doen. Ik vind het moeilijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:02

Maar waarom niet?
Naar mijn idee neem je alleen maar meer risico.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 16:05

Hoezo neem je meer risico zonder oogkleppen. Als jij vind dat dat risico opleverd wil ik graag weten waarom. Kan ik meenemen in mijn beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:16

Maar met oogkleppen ziet het paard minder gevaar, wat hij wel hoort, wat volgens mij gevaarlijker is... Het is en blijft van nature een vluchtdier, en als jij hem dan beperkt door dingen hem niet te laten zien, maar wel te laten horen, vind ik dat je niet slim bezig bent, ik vind dat principe niet logisch...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 16:19

Ja dat vind ik ook alleen zullen ze die oogkleppen niet zonder reden gemaakt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:24

Er zijn ook paarden die het juist beter doen als ze het gevaar pas zien nadat het gepasseerd is. Maar dat gaat niet voor elk paard op.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:40

De redenen voor met en zonder oogkleppen heb je zo ongeveer wel gehoord.
Ik zou het eerst zonder proberen, voor de sleep en later op een veilige plaats ook voor de wagen. Als je problemen tegen komt kan je ze altijd nog gaan gebruiken. Als ja zover ben dat ze voor de wagen gaat kan je ook een paar keer met en een paar keer zonder proberen, je merk dat vanzelf wat voor jou pony het fijnste rijd.

Ik rijd zelf met Eli met oog kleppen. Ik was bezig met beleren zonder en had wat problemen (schrikken van mij als ik plotesling bewoog) toen heb ik het één keer met geprebeert en dat ging meteen 100 keer beter dus ben met oogkleppen verder gegaan. Maar het zal voor elke pony anders zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 16:47

Bedankt ik ga het uitproberen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:47

Ik vond oogkleppen ook onzin, tot het mij keihard bewezen is dat het dat niet is.

Ik heb wel problemen gehad omdat ik GEEN oogkleppen gebruikte. Maar nog helemaal geen problemen nu ik we WEL gebruik.
Dit geld bij mij voor meerdere pony's, ik heb echt van alles voor de wagen gehad.

horseloverM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:48

mij lijkt het dat een paard met oogkleppen rustiger is, omdat hij het gevaar niet ziet naderen, maar daarna kan hij schrikken, als hij gepasseerd is...
maar zonder oogkleppen kan hij ook meteen schrikken...
als ik zelf een paard was, zou ik het fijner vinden zonder oogkleppen, omdat je het beter kunt zien en horen, dan het alleen horen, nu is hij niet bang als je met hem loopt, misschien omdat hij het herkent, kwa uiterlijk ook, maar als hij het met oogkleppen niet ziet, herkent hij het misschien niet, en zal hij schrikken...
groetjes melissa

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:50

Meer risico, omdat je naar mijn mening je paard met oogkleppen minder laat zien. Er zijn dus minder dingen waar het op fout kan gaan.
Misschien schrikt je paard nu niet van een jas, maar morgen is het druk en gaat hij aan de haal omdat jij de jas uitdoet. Zoiets kan je voorkomen met oogkleppen.

Ik snap eigenlijk niet waarom je zonder oogkleppen wilt gaan rijden? Wat zie je hier dan voor groot voordeel in? Als het echt zo een groot voordeel was geweest had er echt niemand meer met oogkleppen gereden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:53

Een paar kennisen van mij rijden zonder oogkleppen omdat hun paarden dan rusriger zijn. Vandaar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:55

het is typisch iet Nederlands, die oogkleppen, als je in Duitsland een tuig koopt, kan je kiezen met of zonder oogkleppen, als je in Oostenrijk een tuig koop, zitten er soeiwso nooit oogkleppen aan het hoofdstel.

Ik kies ook voor zonder klappen te mennen, mijn paard is niet anders gewend: komt uit Oostenrijk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:56

Dus zo raar is het helemaal niet.

horseloverM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:03

ik zou toch denken dat als je paard het niet gewend is met oogkleppen, hij het nu toch met wel eng vind, omdat het dan heel anders is dan normaal, opeens ziet hij veel minder:S

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:07

Ja en hoe zit het met honden. Er lopen verschrikkelijk veel honden los bij ons in het bos. Er zijn honden die vinden pony's niet echt leuk en kunnen flink blaffen en heen en weer rennen. Hij vind ze nu neit eng, maar ik ben wel bang dat als hij oogkleppen voor heeft hij wel van ze schrikt omdat hij ze dan niet ziet.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:10

ik heb bij mijn pony al vershcillende keren een hoofdstel omgedaan met oogkleppen, maar hij went er gewoon iet aan. hij reageert er heel schrikachtig op.