[AR] Wie rijden er ook tweespan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

[AR] Wie rijden er ook tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 01:40

Ik merk dat er veel enkelspan rijders hier zijn maar er zijn niet veel topics over tweespannen of vierspannen en tandems. Wie rijd er nog mee tweespan of zo iets?
Ik rij tweespan met de shetten en heb ook tandem gereden (wil ik weer gaan oppakken als mijn span er weer klaar voor is) *LOL*
Wie wilt er ervaringen uitwisselen over het tweespanrijden?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:32

Ik rijd nu alleen nog met enkelspan, maar ik en mijn pa willen het zeker wel gaan doen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 04:55

Napie, hoe ging het in eerste instantie met het enkelspanrijden ? En waarom ben je overgegaan naar tweespan ?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 08:50

Mijn vader reed tweespan en uiteraard reed ik er dan ook wel eens mee. 's Winters reden we veel tandem, ook een aantal indoormarathon's. Maar me vader heeft dat span nu opgeleid tot klasse 3 en is weer op zoek naar wat jongs om weer opnieuw te beginnen en weer naar die klasse 3 te komen. Dus het span is er niet meer.
Er is nu nog 1 oude (daar rij ik alleen mee) en er is al 1 voor het nieuwe span, de 2de daarvoor is in aantocht.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:06

Ik rij nu nog alleen enkelspan maar ga wel tweespan rijden in de toekomst. Alleen is Roger nu nog niet oud genoeg. Het duurt nog een jaartje voordat ik langzaam aan met hem ga beginnen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:09

lageveld schreef:
Napie, hoe ging het in eerste instantie met het enkelspanrijden ? En waarom ben je overgegaan naar tweespan ?

Het enkelspanrijden schoot eigenlijk niet hard genoeg op. Niet dat ik altijd op snelheid wil zijn, maar 1 shet voor de kar gaat nu eenmaal niet altijd heel vlot en grote ritten is vaak ook te zwaar voor 1 pony.
We hadden een recreatiewagen die pittig aan gewicht was dus als optie dacht ik een tweede pony. Met een tweespan shetten kan je ook een wedstrijd starten, dat is voor een enkelspan echt te zwaar (marathon). Het maakte op de vorige stal waar ik stond ook niets uit in maandlasten of ik daar 1 of 2 pony's zou stallen dus dat is een mooie rede ook om het te proberen. Ik zag de overstap ook als een bevordering. Ik liep vast met het enkelspan, kwam niet verder met oefeningen enzo. Dit was weer een nieuwe uitdaging.
(de overstap maak je ook makkelijker met shetlanders als met grotere paarden, financieel gezien dan)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:48

ik rij ook wel eens 2span, op moment puur recreatief, ze verschillen teveel in hoogte.

Met wedstrijden rij ik alleen enkelspan, ooit doe ik wel meer, maar moet alles nog goed leren, dus begin ik rustig Haha!

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:45

Wij reden altijd enkelspan en hebben de Shets nu een keer of 3, 4 in tweespan gehad! We zijn nog beginnend dus!

Maar het tempo ligt ineens een stuk hoger dan in enkelspan ja hahaha. Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:32

Ik hoop heel binnenkort te zeggen dat ik ook een 2span welsh menner ben Haha!.
Nog even sparen voor de marathon wagen (voor dit karretje durf ik dat niet aan) en dan gaat het toch echt gebeuren Haha!
*kan niet wachten*
Tot die tijd vermaak ik me prima met mijn enkelspannetje hoor. (wat ook wele en beetje een 2span is alleen loopt de andere (onyx) achter de wagen Haha!)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:36

Ik hoop binnenkort ook te kunnen 2spannen Lachen.

Nummer 1 is net in het enkelspan beleerd, met nummer 2 ben ik bezig. Ik ben opzoek naar een wagen die zowel voor enkel als 2span gebruikt kan worden(heb nu helemaal geen geschikte kar, er komt binnenkort een sulky en ik wil er nog een 4wieler bij). Dan nog een tuigje er bij en kan ik eindelijk mijn droom waar maken.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:37

ik en mijn zusje rijden ook 2-span (er staan wel wat 2-span foto's in mijn profiel, en voor de afwisseling zetten we ze wel eens in tandem. Maar dat vind ik wel ontzettend moeilijk, vooral als ik veel bochtjes ga rijden. Binnenkort hopen we de onze 2 pony's in het 4-span te zetten met 2 pony's van kennissen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:55

ik rij ook tweespan shetten en wij hopen binnenkort tandem te gaan rijden! alleen heb ik nog geen idee hoe ze dat gaan doen. volgende week naar paard en koets wat spulletjes kopen en dan richting oefenveld Lachen
ben benieuwd hoe ze het gaan doen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:43

Ik droom al van ons tweespan. Janssen wacht op zijn broertje Whisper, maar die moet nog even ... Een jaarling nog, maar o, hij wordt al zo groot en lijkt zoveel op zijn grote broer. En dan gaat het echt gebeuren!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 01:31

Wij rijden ook tweespan. Mijn man is de menner en ik ben de groom. We hebben een tuiger en een volbloed. Het gaat prima samen zolang we maar niet stil moeten staan. De volbloed heeft daar wat moeite mee en heeft al aardig wat leer laten breken. Desalniettemin is het wel heerlijk rijden. Lachen

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 01:32

Ik weet eigenlijk niet eens of er veel enkelspanrijders zijn hier, of hoe die verhouding ligt.
Wat ik wel op meen te merken in dit topic tot nu toe is dat tweespanrijden als een soort promotie gezien wordt t.o.v. enkelspan, terwijl het tegenovergestelde wel eens het geval zou kunnen zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:24

In de dressuur is het inderdaad makkelijker om met een tweespan foutjes te verdoezelen. 1 van de twee doet de oefening vast wel goed. In enkelspan ben je geheel afhankelijk van dat ene paard.
Ik zie het niet als een promotie als niveauverhoging maar meer als een volgende uitdaging.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:28

napie schreef:
In de dressuur is het inderdaad makkelijker om met een tweespan foutjes te verdoezelen. 1 van de twee doet de oefening vast wel goed. In enkelspan ben je geheel afhankelijk van dat ene paard.

Moet je wel net een jury hebben die het goede paard wil zien, en niet een jury die alleen de foutjes van het mindere paard ziet. Want dat komt toch meer voor. Een 5 voor het uitstrekken omdat 1 pony het niet deed en die andere perfect.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:04

nog even een stukje aanvulling op mijn bericht van 07-11-04

ik en mijn zusje hebben samen 2 pony's (moeder en zoon) ik rij 2-onderdelen wedstrijden in het enkelspan (met de moeder) en mijn zusje met haar zoon. ook lessen wij elke vrijdag avond in het enkelspan omdat wij vinden dat je ze dan veel beter kunt trainen en dat je daar in het span ook weer je voordeel van hebt!
en voor de afwisseling zetten we ze dus ook wel eens in het tandem!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:10

Wij rijden tandem.
We hebben ze eigenlijk nooit in het 2-span, wel soms met z'n drieen in een Yorkshire aanspanning (1 achter en 2 voor) of in een randem (3 voor elkaar).
Heeft alles te maken met het feit dat we dan de wagen niet hoeven om te bouwen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:03

De andere helft moet nog geboren worden Nagelbijten / Gniffelen Maar het is wel een droom van me.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:27

Ik rijd zowel enkelspan als tweespan op wedstrijden, hoewel ik ze afgelopen jaar niet vaak zelf in het tweespan heb uitgebracht, maar dat kwam omdat we een nieuw jong span hebben. (Tenminste, eentje is jong en bloednerveus Tong uitsteken .) Heb ook wel eens tandem gereden, maar nooit op wedstrijd. Onze pony's zijn daar niet echt geschikt voor, tenminste........niet voor een onervaren tandemrijder als ik (ze zijn tenslotte in het verleden wel Nederlands Kampioen geweest, maar toen reed een kennis ze voor ons). Ze zijn mij iets te springerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:52

Neonlight schreef:
niet voor een onervaren tandemrijder als ik (ze zijn tenslotte in het verleden wel Nederlands Kampioen geweest, maar toen reed een kennis ze voor ons). Ze zijn mij iets te springerig.

Met wie zijn ze dan Nederlands kampioen geweest?

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:04

Ik rijd ook 2span met 2 shetlanders.
erg leuk vooral marathon

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:19

Hmmmm, ik rijd dus geen wedstrijden! Zou het wel graag willen gaan doen maar dat zit er nog even niet in.

Maar misschien volgend jaar ofzo Lachen Ik zie wel hoe het allemaal loopt. Knipoog

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:24

over een jaar of 2 willen we ook 4span gaan proberen maar helaas ben ik dan er niet meer (opleiding)