[AR] [VD] Hoe je paard zonder snoep belonen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

[VD] Hoe je paard zonder snoep belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:10

Ik wilde afgelopen zomer mijn bijrijdpaard de beginsels van vrijheidsdressuur leren, een pas, lopen en stilstaan op commando e.d. Ik beloonde hem met snoepjes. Al na een paar keer luisterde hij naar het commando, maar begint dan ook gelijk met zijn voorbeen te maaien voor het snoepje Zijn er ook andere manieren om hem goed en duidelijk te belonen? Een klopje geven helpt niet, hij snapt niet dat dat beloning is Clown

Iemand tips?

[edit: typfout]

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:17

Een klicker?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:22

Niekoezz: na een klikker hoor je ook een snoepje te geven. Maar misschien dat het wel een oplossing zou zijn. Iig geen snoepje geven als hij gaat maaien, hem dan gewoon negeren en het dan weer proberen. Ik hoop dat hij dan na een aantal keer doorheeft dat maaien geen zin heeft.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:07

Ik ben nu met een clicker aan het oefenen. In het begin krijgt Saartje wel snoepjes met een klikgeluid. En dan steeds minder snoepjes geven. Als ze het erg goed doet krijgt ze een knuffel en een kroel+klik en anders alleen klik. Als je het snoepjes geven langzaam afbouwt gaat het heel goed op deze manier.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:09

Hallo Tamara (veronderstel ik Knipoog ),
als je niet wil dat je paard onbeleefd wordt bij het aannemen van een snoepje, dan leer je hem dat hij niet onbeleefd mag worden bij het aanleren van een snoepje Lachen. Je gooit het snoepje niet weg - dat is net zoiets als dat je gaat leren springen, niet over de hindernis raakt en dus de hindernis wegzet.
Als ik je een suggestie mag geven (want ik heb het heel uitgebreid opgeschreven en dan heeft het weinig zin om het hier in z'n geheel te herhalen):
http://www.cremebrulee.be/inge/artikels ... olite.html
Ik hoop dat je Engels een beetje OK is, ik werk aan een Nederlandse vertaling.

met vriendelijke groeten,
Inge

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:11

Shetfan schreef:
Ik ben nu met een clicker aan het oefenen. In het begin krijgt Saartje wel snoepjes met een klikgeluid. En dan steeds minder snoepjes geven. Als ze het erg goed doet krijgt ze een knuffel en een kroel+klik en anders alleen klik. Als je het snoepjes geven langzaam afbouwt gaat het heel goed op deze manier.

Dat is het domste wat je kan doen!

NA ELKE CLICK MOET WAT LEKKERS VOLGEN!!! vergelijk het maar eens met als je baas zegt "hier is je loonstrook, maar je salaris uitbetalen slaan we deze maand over"... dat is hetzelfde als tegen een paard zeggen "Click! Dat heb je goed gedaan! Nu krijg je niks, maar volgende keer krijg je misschien weer wat lekkers"

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:51

Tja, het meest verspreide misverstand over clickertraining, én de reden waarom mensen niet aan clickeren willen beginnen. Gelukkig is het het PAARD dat bepaalt waar het voor wil werken, niet de mens. Als het paard kroelen, of het doen van een andere oefening, of even stilstaan bij het rijden ook een beloning vindt, maak daar dan gebruik van.
10 redenen daarvoor op http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/fixedratio.html Lachen

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:13

SmithsGirl schreef:

NA ELKE CLICK MOET WAT LEKKERS VOLGEN!!! vergelijk het maar eens met als je baas zegt "hier is je loonstrook, maar je salaris uitbetalen slaan we deze maand over"... dat is hetzelfde als tegen een paard zeggen "Click! Dat heb je goed gedaan! Nu krijg je niks, maar volgende keer krijg je misschien weer wat lekkers"

Maar je pony moet toch niet alleen mee willen werken omdat ze dan een sneopje krijgt? Als tijdens het rijden een oefening goed gaat ga je toch ook geen snoepjes geven maar dan beloon je ook op een andere manier.
Saartje heeft in de oefeningen zelf net zoveel lol als in het snoepjes krijgen dus waarom zou ik altijd een snoepje geven?
Ik snap je vergelijking maar op de manier hoe ik het nu doe gaat het hartstikke goed Lachen

Evelienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:25

een clicker is ?

Evelienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:25

of klicker

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:46

een soort klein plastic dingetje met een metalen plaatje erin. Als je op het metalen plaatje drukt hoor je een klik.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:03

Hoi, ik ben ook pas begonnen met de beginselen van de VD bij mijn verzorgpaard. Ik beloon hem gewoon door hem helemaal de hemel in te prijzen en hem klopjes te geven en lekker te kroelen. Bij hem werkt dat al voldoende, hij is daar namelijk gek van. Snoepjes doe ik niet meer aan, in het begin wel, maar dan ging hij constant dingen doen om snoepjes te krijgen.
Sanne

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 17:20

Amo heeft het jammer genoeg niet zo op kroelen en die klikkertraining lijkt me ook niks, ik zoek gewoon een andere goede manier Lachen doet iemand van jullie het nog anders?

Sharada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:37

SmithsGirl schreef:

Ik heb juist begrepen dat je in het begin telkens een snoepje en een click als beloning geeft en dat je daarna de clicks blijft geven en de snoepjes afbouwd. Het paard gaat dan de click als beloning zien. In de biologie is voor deze methode ook een naam, alleen die ben ik even kwijt.
Dat je de snoepjes afbouwd lijkt me op zich ook logisch. Als je namelijk telkens een snoepje en een click geeft, dan kan je net zo goed de click weglaten. Waar dient die dan voor?

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:53

Ga maar eens naar een dolfijnenshow, waar de dolfijnen in vrijheid - zonder halsters, hoofdstellen of zweepjes - worden getraind. Let eens op wanneer je het fluitje hoort. Je hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat de dolfijnen als ze het fluitje hebben gehoord, een vis mogen komen halen, maar heb je ook gemerkt op welk exact moment er wordt gefloten? Stel dat de dolfijn door eenhoepel springt - dan wordt er gefloten op het moment dat de dolfijn door de hoepel gaat, op het hoogste punt van de booglijn die hij maakt. Dàt is het moment waarop de trainer zegt: “dàt daar, dàt exacte moment, dat heb je goed gedaan”. Er wordt niet gefloten nadat de dolfijn weer in het water is beland, want dan zou de dolfijn denken dat het de bedoeling was dat hij naar dat bepaalde punt zou gaan, en hij zou niet meer springen, maar rechtdoor zwemmen. Er wordt ook niet gefloten op het moment dat de dolfijn uit het water komt, want dan zou de dolfijn denken dat hij alleen even uit het water moet komen. Nee: omdat het de bedoeling is dat hij hóóg uit het water komt, wordt er gefloten op het hoogste punt.
Bovendien kan de trainer niet met de dolfijn meespringen, om hem daar op het hoogste punt van de boog gauw een visje toe te stoppen. Het signaal betekent dus ook “Beeindig je oefening, kom je beloning maar halen”.

Dit signaalgeluid noemen we een terminal bridge, of overbruggingssignaal.
De bridge (hier dus nu een click, geen fluitje) wordt dus ingezet om verschillende redenen:

• het zegt “dàt exacte seconden-moment, dàt ding wat je daar deed, dàt is wat ik wil”.
• het zegt “hiervoor krijg je een beloning”.
• het stelt de tijd uit tussen het moment van het juiste gedrag (ook al is het maar een kleine poging in de juiste richting)
en het krijgen van een beloning.

Sharada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:09

Ok, nu is het mij helemaal duidelijk hoe het werkt en waarom je dus een click geeft.
Ik neem aan dat dit dus ook betekend dat je na elke click een beloning moet geven (bijvoorbeeld in de vorm van een snoepje)?!

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:30

Daar lopen de meningen over uiteen, maar de meesten vinden van wel. Het is te zeggen: na elke click komt een BELONING, en dat is niet persé een wortelschijfje (bvb), hoewel voedsel meestal wel de grootste motivator is voor een paard.
Je blijft uiteraard niet voor altijd hetzelfde clicken - je bouwt de dingen op; je paard moet steeds een héél klein beetje meer doen om de click te horen, net zoals een paard steeds een heel klein beetje meer moet doen voor de druk wegvalt. De click is dus ook perfect combineerbaar met wijken voor druk: je kan 'm laten samenvallen met het moment van loslaten. Het wegvallen van druk is immers ook een primaire beloning voor je paard. Je kan dus daarna EVENTUEEL nog met voedsel belonen ook.
Wel je wat meer weten, zou ik je naar m'n site willen verwijzen want ik moet nu weg Lachen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:19

Sharada schreef:
Ik heb juist begrepen dat je in het begin telkens een snoepje en een click als beloning geeft en dat je daarna de clicks blijft geven en de snoepjes afbouwd. Het paard gaat dan de click als beloning zien. In de biologie is voor deze methode ook een naam, alleen die ben ik even kwijt.
Dat je de snoepjes afbouwd lijkt me op zich ook logisch. Als je namelijk telkens een snoepje en een click geeft, dan kan je net zo goed de click weglaten. Waar dient die dan voor?

Je gaat het aantal clicks afbouwen... dus bv. na 1 Spaanse pas clicken wordt na 3 Spaanse Passen... Lachen Dit is iets dat door veel mensen verkeerd begrepen wordt.... het paard moet er steeds meer voor doen om de click + lekkers te "verdienen"...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:20

Sharada schreef:
Ok, nu is het mij helemaal duidelijk hoe het werkt en waarom je dus een click geeft.
Ik neem aan dat dit dus ook betekend dat je na elke click een beloning moet geven (bijvoorbeeld in de vorm van een snoepje)?!

klopt.... Lachen Jij krijg van je baas toch ook je salaris uitbetaald na elke loonstrook die je krijgt? Knipoog

Sharada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:46

Nu snap ik hem helemaal denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:42

Zoals ik het lees, is je paard meer gefocust op het voer dan op de oefening. Dat is zelfs in zo'n mate dat hij gaat bedelen/jou lastig valt om voer te krijgen, in plaats van het te verdienen door oefeningen te doen.

Dat bedelen kan ontstaan door onzekerheid en het feit dat je paard niet weet waarom hij voer krijgt. Het enige dat hij weet, is dat er af en toe voer 'uit de lucht' komt vallen, en dat de weg naar dat voer korter wordt door te bedelen, jou op te jagen meer voer te pakken door te schrapen, door in je handen te gaan bijten en uiteindelijk het zelf uit je zakken te pakken. Het trainen met een beloningsaankondiger zorgt er niet alleen voor dat je paard plotseling heel duidelijk ziet dat hij beloond wordt voor het doen van een oefening - niet voor het schrapen. Bovendien snapt hij al snel dat het voer alleen na het beloningssignaal komt - en dat dat beloningssignaal niet gegeven wordt voor schrapen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:07

SmithsGirl schreef:

En dat vind ik nou een heel goed vergelijkings antwoord. Die ga ik me moeder ook maar eens zeggen want het schijnt dat me moeder ergens gelezen had dat je de beloning weg kon laten, ik weet dat dat niet zo is maar had zo gauw even geen vergelijkingsmateriaal Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:27

ik kan hier veel van leren. ik denk dat ik ook zoiets dergelijks ga proberen, bij mij is ook het probleem, dat het hem te veel wordt, hij wil dan alleen maar snoepjes. is ookal twee keer gebeurd dat hij bokte naar me uit nijdigheid, waarna ik nog mijn zin dreef ( IK ben de baas ) en stopte, omdat dat beter was voor allebei. ik zoek dus ook no gnaar een andere methode. dit da ik dus proberen. ( het verhaal van ingeT over de dolfijnen )

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:58

SmithsGirl schreef:

Niet mee eens. Bij honden werkt het hetzelfde als bij paarden denk ik. Op een gegeven moment moet je het voer afbouwen en alleen bij beter voer geven. Of 1 van de 4 keren een snoepje geven. Zo wordt je paard gemotiveerd aangezien hij nooit precies weet wanneer hij een voertje krijgt.

Ik weet niet of ik het zo goed heb uitgelegd. Als je bijvoorbeeld bij hondenwedstrijden kijkt, zie je de eigenaren toch ook niet telkens voertjes geven als de honden het goed doen? Zo werkt het dus ook bij paarden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:29

dan doen de hondeneigenaren het fout... Haha!

Ik heb het van mijn instructrice, en zij heeft het weer van Alexandra Kurland... lijkt mij dat Kurland er toch wel wat vanaf weet... Knipoog