[AR] [VD] Vrijheidsdressuur stelling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

[VD] Vrijheidsdressuur stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 01:01

Ik waag het er maar op op het gevaar af dat ik van alles over mij heen krijg Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil gewoon mijn nagels terug, die ik telkens afbijt wanneer ik sommige berichten lees over dit onderwerp.

Mijn stelling: "koop wat anders dan een paard wanneer je je hier mee bezig wilt houden, en laat een paard een paard zijn".

(tip: een muis of rat is heel wat goedkoper in onderhoud, en wil je echt serieus aan de gang, een hond beleeft er veel meer plezier aan)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:54

hihi, je loopt idd kans dat je het een en ander over je heen gaat krijgen.
Maar ik wil er gewoon serieus op in gaan hoor wees niet bang Knipoog

Als ik zo jouw stelling lees en vooral het laatste deel zou het moeten zijn dat jij tegen alle takken van paarden sport ben. Want ik alle takken van de sport wordt het paard in bepaalde mate berooft van zijn "paard zijn".
In veel takken is dit nog meer van toepassing dan in de vrijheidsdressuur, door alleen al op een paard te gaan zitten ben je eigenlijk al "verkeerd" bezig.
Juist bij de vrijheidsdressuur zijn alle dingen die het paard doet natuurlijke gedragingen voor het paard en als het goed is wordt per paard bekeken wat hij of zij graag al uit zichzelf doet en word daar op verder getraind.

Tijdens het spelen van mijn twee pony's en gewoon de dagelijkse omgang zie ik veel van de VD trukjes al terug. Zoals het steigeren, spaanse pas, flemen, iets vastpakken en ermee zwaaien, liggen, zitten, pirouettes, walsen (met z'n tweeen een rondje draaien), compiment en meer kom ik even niet op. Uiteraard niet helemaal zoals die oefeningen in de VD uitgevoerd worden. In de VD worden de aparte oefeningen eruit gehaald en "in goede banen geleid"

Uiteraard ga ik er dan van uit dat het op een goede manier gebeurt, dat er ook rotte appels tussen zitten heeft niks met vrijheidsdressuur te maken, die rotte appels zitten overal.

En over je tip: Ratten, fretten, konijnen enzo allemaal al gehad, maar daarmee zijn de mogenlijkheden toch beperkt hoor Knipoog . En het is idd de bedoeling dat er in de toekomst een hond bij komt die ook mee mag doen in de VD en misschien kan gaan samenwerken met pony's (ojee wat zeg ik nu, is al helemaal niet natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen)

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:54

Een paard een paard laten zijn? En wat doe je dan met rijden? En met mennen? Dat is ook niet echt natuurlijk he?!

Waar ligt bij jou het probleem met VD? Dat zou ik weleens graag willen weten
Oke, als ik sommige berichten lees dan denk ik ook: denk eens even beter na en ga eerst eens informatie zoeken. Maar dat heb ik soms ook wanneer iemand over gewoon dressuur oid wat vraagt.

Dan nog even: een hond beleeft er meer plezier aan: waarop baseer je dat? Hoe kan jij zeggen of mijn paard er plezier aan beleeft of niet? Mij geeft ze duidelijke signalen dat ze het juist wél leuk vindt.

Je hoort, ik ben het absoluut niet met je eens. Maar ik weet zeker dat ik niet de enigste ben.
Wat ik van jou dus zou willen weten is waarop je het baseert dat een hond er meer plezier aan beleeft en waarom mag rijden/mennen/springen wel en wanneer je VD doet moet je het paard paard laten zijn??

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:58

Niks aan toe te voegen, ik ben het helemaal eens met Erika3....

Ik snap alleen niet wat nu precies jouw probleem is met VD? Alleen omdat het niet ´natuurlijk´ is? Scheve mond

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:02

Als VD al 'fout' is moet je er ook niet op gaan zitten of hem aan een lang touw de ronte in jagen om het ff bot te zeggen.

Dennis vind VD veel leuker dan alle andere takken van paarden'sport'. Longeren vind hij saai, met rijden neem hij iedereen in de maling zodat hij op het midden kan gaan staan, mennen is niet voor ons weg gelegt en met VD bloeit hij helemaal op.
Ben ik dan zo gemeen om VD met hem te doen?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:07

haha wat leuk om zo al die tegenstrijdigheden eens te lezen.. Ik ben het totaal met Dagami en Erika 3 eens. Als ik zie wat een lol mijn pony er aan heeft om VD te doen. Soms staatie helemaal uit zich zelf de kunstjes te doen in de bak.. En als mijn paardje echt ergens geen zin in heeft doetie ut echt niet!!! (of ik zou moeten slaan, maar dat doen wij natuurlijk niet. Dat snap je wel!) Ik denk idd dat je VD overmoet laten aan het paard. Zodra je ziet dat hij er echt geen zin in heeft of er geen hol aan vind moet je het zeker niet op gaan dringen. Want waar staat anders die Vrijheid voor in Vrijheidsdressuur??

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:58

Ik denk dat 't er helemaal vanaf hangt hoe je het aanpakt. Ik bedoel. Alsof erop zitten en rondjes laten lopen paard natuurlijk is. Ik denk dat je beter vriendelijk met VD bezig kunt gaan. (Op het blok is ook een oefening bij TT geloof ik) Dan dat je erop gaat zitten en je paard helemaal verrot mept...

Daarnaast is VD vrij goed voor het vertrouwen (zolang je hem/ haar niet afstraft). Dus eigelijk is er helemaal niets mis met VD...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:01

Ik ben het wel met Erika3 eens Schijnheilig
Vraag me idd af waarop jij basseert dat paarden VD niet leuk vinden en honden wél.

Odin vind VD-en véél leuker dan hard werken in de bak. Ze krijgt er nog snoepjes voor ook, wat wil je als Fjord nog meer Tong uitsteken
Maar ik moet het niet elke dag doen, want het moet wel leuk blijven.

Met dressuur krijgen de meeste paarden toch alleen maar schoppen met de sporen en rukken in de mond en slagen met de zweep (ff kort door de bocht Knipoog ) Daarmee is een paard toch ook niet gelukkig mee? Verward

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:22

Ik ben het helemaal eens met Erika3 en Evy (word het al 1tonig Schijnheilig )
Timon vidn VD ook prachtig. Een beetje dingetjes doen waar hij ook nog wat lekkers voor krijgt!
En idd wat Evy al zegt: Alsof paarden met dressuur altijd even blij zijn Scheve mond

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:27

Ergens begrijp ik het idee van lageveld wel. Als je soms ziet hoe men hun pony's kunstjes leert, hoe onverantwoord, en wat ze dan van hem verlangen. Soms zie ik foto's waar ik gewoon een heel rot gevoel bij krijg. Pony's die zowat hun nek breken omdat degene die een kunstje vraagt niet weet waar hij mee bezig is.
MAAR, dat vrijheidsdressuur altijd 'not done' is ben ik het absoluut niet mee eens.
Dat het niet natuurlijk is dat klopt. Maar als jij een natuurlijke manier wil, dan kun je je pony's zoiezo wel weg doen. Ik vind er niks fouts aan om pony's kunstjes te leren, als je maar weet waar je mee bezig bent. Het is afwisseling, het vertrouwen van en naar je paard toe groeit.

En waar baseer jij op dat een hond er meer plezier aan beleefd?
Als iemand die er -net als bij paardenmensen- mee bezig gaat zonder voldoende verstand er over is het voor een hond net zo min leuk.

Mijn ervaring is ook dat pony's er wel plezier aan beleven. Maar het ligt er heel erg aan hoe je het leert. Als ik mensen kwaad zie worden omdat hun paard hun kunstje niet goed uitvoert noem ik het ook geen VRIJheidsdressuur meer. Maar als je op een rustige leuke manier te werk gaat kunnen jij en je pony er veel plezier aan beleven.
Maar dit geldt niet alleen voor vrijheidsdressuur, maar ook voor de andere bezigheden met je paard.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:36

lageveld schreef:
Ik waag het er maar op op het gevaar af dat ik van alles over mij heen krijg Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil gewoon mijn nagels terug, die ik telkens afbijt wanneer ik sommige berichten lees over dit onderwerp.

Mijn stelling: "koop wat anders dan een paard wanneer je je hier mee bezig wilt houden, en laat een paard een paard zijn".

(tip: een muis of rat is heel wat goedkoper in onderhoud, en wil je echt serieus aan de gang, een hond beleeft er veel meer plezier aan)

Ik vind je een heel aardig man, maar hier dan mijn portie terug:

Koop een belse knol als je wil mennen, niet zo;n miezerig welshje, dat schiet niet op en zijn er niet voor gemaakt! (ik mag dat zeggen he, ik men ook met een welsh Tong uitsteken)

Wat ik vooral wil zeggen is dat mensen vooral moeten doen wat ze zelf leuk vinden. Waarom zou het met een hond kunnen en met een paard niet? Waarom zou je een hond niet hond moeten laten en een paard wel?

Neh, vd is niets anders dan een tak van de paardensport, zoals ook dressuur, springen, mennen, nh, freestyle enz! En kan zowel voor paard als mens ergg leuk zijn mits het op een goede verantwoordelijke manier uitgevoerd wordt, net als alle andere takken van de paardensport.

Ps, volgende keer even [VD] voorin de titel zetten en je titel wat duidelijker maken Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:45

Niet mee eens, om de volgende simpele reden.

Als VD GOED uitgevoerd wordt is het totaal geen kwelling o.i.d. voor het paard. Net als mijn honden vinden mijn paarden het leuk om dingen voor mij te doen (nouja, ok, voor de beloning Tong uitsteken)
Als je vind dat je geen VD mag doen omdat het onnatuurlijk is, mag je ook niet rijden, mennen, etc. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Daarbij is, als je het dus weer op de juiste manier doet, VD niet af te dwingen. Tuurlijk kan ik mn paard met een paar touwen onderuit trekken, maar dan is het geen vd meer.
Voor een hond is het trouwens net zo "onnatuurlijk" als voor een paard, dus ik zie de logica neit van met een hond wel en met een paard niet

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:56

WHaaa......... ik ben het voor een deeltje met je eens, hoor (waarschijnlijk 1 vd weinige Bloos )

Vd vind ik persoonlijk geen snars aan, waarom omdat het mij aan circusacts doet denken.........en aangezien ik een gruwelijke hekel aan circussen heb..... Verdrietig .

Ik weet best wel dat het allemaal meevalt en niet erg is als in een circus, maar ik vind dat een paard op 4 benen hoord te staan, en niet op zn kont moet gaan zitten omdat de eig. dat zo leuk vind of op zn rug ligt terwijl een andere pony eroverheen springt. (over tegennatuuurlijk gesproken )
Vd is natuurlijk meer dan dit soort trukjes alleen, dat snap ik.

Ik ben er principieel tegen en zal er niet aan beginnen, dat neemt niet weg dat er best ponys/paarden zijn die het leuk vinden, maar wat ik me dan vaak afvraag..........vind het dier de trukjes leuk of de aandacht die hij krijgt, in veel gevallen zal het het laatste zijn, en dan kun je naar mijn mening je paard beter op een andere wijze aandacht geven. Knipoog

Hopelijk overleef ik........mijn reactie Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:13

tuurlijk mag je je mening hebben cissie, maar wat is er onnatuurlijker aan VD dan aan op zijn rug gaan zitten en zijn benen in allerlei moeilijke posities vouwen? (denk hierbij bijv aan een apuyement)

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:17

Ik vind VD juist mooi om te zien omdat je duidelijk kunt zien dat de paarden/pony's er zoveel plezier in hebben, Er gaat natuurlijk veel tijd en geduld in zitten om je paard VD te leren en het is een soort (samen)spel.
Zijn er trouwens (nederlandse) websites waar meer info te vinden is over VD ?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:25

stef schreef:
tuurlijk mag je je mening hebben cissie, maar wat is er onnatuurlijker aan VD dan aan op zijn rug gaan zitten en zijn benen in allerlei moeilijke posities vouwen? (denk hierbij bijv aan een apuyement)

Daaar zit zeker wat in in jou beredenatie, maar toch vind ik de oefeningen uit de dress. minder onnatuurlijk dan het paar op commando laten liggen op de rug bijvoorbeeld.

Waarom?; omdat in de dress veel natuurlijke bewegingen terug komen, bv zijwaarts , onder het zadel wordt dit versterkt en ook min of meer verplicht uitgevoerd , ook al is het in veel gevalleen een natuurlijke beweging, het tijdstip of tijdsduur is niet natuurlijk, dat klopt.

Een paard op zn rug laten liggen is in mijn beleving paard-onwaardig en IK vind dat je een paard hiermee beledigd.
Je brengt hem in een positie waarin hij zich onderdanig en kwetsbaar moet op stellen.
Paarden zij prooidieren en wij mensen worden door paarden gezien als roofdieren, nu doen wij dagelijks onze best om door een paard niet als roofdier aangezien te worden, ik vind op het moment van dit soort kunstjes dat je het paard alleen bevestigd in zn vermoeden en gevoel van het prooidier zijn.

Dat neemt niet weg dat dit niet kan gebeuren in andere takken vd paardensport of recreatie, maar VD spreekt mij niet aan en MIJN gevoel zegt dat dit ZO tegenatuurlijk is dat ik er niet mee bezig wil zijn.

Misschien voor de duidelijkheid, een paard een mooi pasje aanleren of een voetje leen geven vind ik vrij onschuldig, mijn mening is gebaseerd op een paard op de rug laten liggen, andere dieren over hem laten springen, een paard op de kont laten zitten andere dieren op het paard zetten enz enz.

Nogmaals veel mensen denken echt dat hun paard het leuk vind, ik zie en veel gevallen een paard dat de aandacht leuk vind niet de trukjes!
Laatst bijgewerkt door cissie op 27-10-04 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:26

WenS ==> www.bokt.nl ( Schijnheilig ) www.vrijheidsdressuur.nl ,en nog wat sites in de stikey hier Knipoog

Verder ben ik het eens met zowat iedereen in dit topic. Mijn paard wordt nergens toe gedwongen, maar als afwisseling voor het dresuurwerk wat VD vind ze geweldig. Anders is het zo een slaperige knorpot, als ik met VD bezig ben bloeit ze helemaal open en heeft ze haar volle aandacht op mij gericht. Ben net bezig met het compliment te leren, heeft ze veel moeite mee maar ik doe het langzaam en stap voor stap, en als ik oren en ogen zie schitteren tijdens zo'n oefeningen denk ik niet dat ze dat stom vind. Ertoe gedwongen wordt ze niet en ze doet het ook niet gewoon omdat het moet. Want àls ze eens haar dag niet heeft en ze heeft er geen zin in, dan doet ze het ook niet. Al vraag ik 100 keer een buiging, ze blijft mij stom aangapen en dan ga ik haar ook niet langer 'pesten' . Maar als ze de volgende dag weer heel vrolijk een oefening doet is het een hele leuke manier om met haar bezig te zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:36

Daarnaast vind het "goedpraten" van bepaalde oefeningen of trainingen, niet helemaal eerlijk.

Je kunt toch niet zeggen, als mensen het niet met je eens zijn, wbt het uitoefenen van vd, kijk maar eens naar die of die of die met dress of springen, daar mag je toch niet vanuit gaan?
Dus eigenlijk valt VD wel mee, in vergelijking met dress of springen?

Dus je mag bv. wel met slof rijden, want kijk maar naar de buurman die rijd structureel met bijzetteugels, ja dat is toch geen argument in mijn beleving dan.

..............................en nu let op wordt ik met de vloer gelijk gemaakt Verdrietig .......auw Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:07

cissie schreef:
Daaar zit zeker wat in in jou beredenatie, maar toch vind ik de oefeningen uit de dress. minder onnatuurlijk dan het paar op commando laten liggen op de rug bijvoorbeeld.

Waarom?; omdat in de dress veel natuurlijke bewegingen terug komen, bv zijwaarts , onder het zadel wordt dit versterkt en ook min of meer verplicht uitgevoerd , ook al is het in veel gevalleen een natuurlijke beweging, het tijdstip of tijdsduur is niet natuurlijk, dat klopt.

Een paard op zn rug laten liggen is in mijn beleving paard-onwaardig en IK vind dat je een paard hiermee beledigd.
Je brengt hem in een positie waarin hij zich onderdanig en kwetsbaar moet op stellen.
klopt, en als je paard je niet vertrouwt, krijg je dit ook niet voor elkaar
Paarden zij prooidieren en wij mensen worden door paarden gezien als roofdieren, nu doen wij dagelijks onze best om door een paard niet als roofdier aangezien te worden, ik vind op het moment van dit soort kunstjes dat je het paard alleen bevestigd in zn vermoeden en gevoel van het prooidier zijn.
ik ken genoeg dingen uit bijv NH waar men zich wel degelijk als roofdier (en niet als leidende hengst of merrie) opstelt

Dat neemt niet weg dat dit niet kan gebeuren in andere takken vd paardensport of recreatie, maar VD spreekt mij niet aan en MIJN gevoel zegt dat dit ZO tegenatuurlijk is dat ik er niet mee bezig wil zijn.
dat mag Knipoog

Misschien voor de duidelijkheid, een paard een mooi pasje aanleren of een voetje leen geven vind ik vrij onschuldig, mijn mening is gebaseerd op een paard op de rug laten liggen, andere dieren over hem laten springen, een paard op de kont laten zitten andere dieren op het paard zetten enz enz.

Nogmaals veel mensen denken echt dat hun paard het leuk vind, ik zie en veel gevallen een paard dat de aandacht leuk vind niet de trukjes!

Ik baseer mijn mening puur op mijn eigen paarden. Ik heb Honey 7 jaar, en ken haar goed genoeg. Hon is een pony met karakter, iets wat ze niet wil doet ze simpelweg niet.
Best leuk hoor, ben je op show, wil je een bepaalde oefening uitvoeren, besluit je paard ineens geen zin te hebben Haha!
Ach, moet kunnen, verder met de volgende oefening, ipv net zo lang tegen het been blijven tikken tot ie het wel doet.

Oefeningen als steigeren, knielen en compliment zijn zeer zeker natuurlijke oefeningen, kijk maar eens naar (jonge) hengsten/ruinen die met elkaar spelen.

Betreft dieren op een paard zetten.... Als ik op de rug van Honey klop, springt mijn hondje erop (als ze gaat lopen gaat ze er snel weer af trouwens Haha!) beide geheel vrijwillig. Zou je hier ook "problemen" mee hebben?

Het moge duidelijk zijn, zolang het daadwerkelijk over VRIJheidsdressuur gaat (en dus geen dwang) heb ik er geen problemen mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:03

Ik heb foto's gezien van de vrijheidsdressuur van de meesten die hier hebben gereageerd en bij de meeste foto's straalt het plezier er vanaf!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:12

shadow0 schreef:
Ik heb foto's gezien van de vrijheidsdressuur van de meesten die hier hebben gereageerd en bij de meeste foto's straalt het plezier er vanaf!

Ik kijk ook regelmatig naar foto's van mensen die aan VD doen, in de bijna 3 jaar dat ik op bokt kom, heb ik nog maar 2 mensen echt goede leuke fotos hierover zien plaatsen, 1 tje met een haflinger (weet de naam echt niet meer) en 1tje met een d br paard.
(ik gaat zoeken in mijn berichtjes, misschien kan ik de fotos nog terug vinden Tong uitsteken )

Zal toch eens beter die fotos in de gaten gaan houden, denk ik Schijnheilig

heb de foto gevonden Schijnheilig [HAW] Banjer @ VD-training vandaag
Laatst bijgewerkt door cissie op 27-10-04 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:16

stef schreef:
Ik baseer mijn mening puur op mijn eigen paarden. Ik heb Honey 7 jaar, en ken haar goed genoeg. Hon is een pony met karakter, iets wat ze niet wil doet ze simpelweg niet.
Best leuk hoor, ben je op show, wil je een bepaalde oefening uitvoeren, besluit je paard ineens geen zin te hebben Haha!
Ach, moet kunnen, verder met de volgende oefening, ipv net zo lang tegen het been blijven tikken tot ie het wel doet.

Oefeningen als steigeren, knielen en compliment zijn zeer zeker natuurlijke oefeningen, kijk maar eens naar (jonge) hengsten/ruinen die met elkaar spelen.

Betreft dieren op een paard zetten.... Als ik op de rug van Honey klop, springt mijn hondje erop (als ze gaat lopen gaat ze er snel weer af trouwens Haha!) beide geheel vrijwillig. Zou je hier ook "problemen" mee hebben?

Het moge duidelijk zijn, zolang het daadwerkelijk over VRIJheidsdressuur gaat (en dus geen dwang) heb ik er geen problemen mee.

Zolang er geen sprake is van gestructuureerde dwang heb ik nergens geen problemen mee, dat heb ik zowieso niet, want iedereen moet zelf weten wat hij/zijn met zn paard/pony doet!

Als jij zegt dat Honey plezier beleeft aan de VD oefingen dan geloof ik dat best, ik TWIJFEL allen aan de interpetatie hiervan, ik vraag me af of de pony nu werkelijk geniet van de kunstjes of van de aandacht.
Dat geld overgens van alle vormen van oefeningen en trainingen, denk ik.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:37

Even een voorbeeld over het aandacht of niet;
Als ik mijn pony longeer krijgt ze aandacht en toch word ze hier ontzettend zuur van. Als ik een kunstje met haar doe word ze enthousiast en wil ze mee werken. Met beide dingen krijgt ze aandacht, maar ze heeft duidelijk voorkeur wát voor aandacht ze leuk vind en welke niet Haha!
Bovendien zijn dingen als knielen ed ook natuurlijke houdingen voor een paard. (je had het ergens over natuurlijke houdingen).
Je kunt liggen zien als belediging, maar ik denk dat dat wel mee valt. Liggen heeft mijn vorige pony nooit problemen mee gehad. (pony die ik nu heb kent dit nog niet)
Of ziet dit er uit als iets wat hij erg vind, of iets waardoor hij beledigt is?
Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:43

Dit is liggen in een natuurlijke houding (wel op commando), niet gestrekt of met de pootjes omhoog (imo erg onnatuurlijk) zo ligt een paard ook snachts bv, leuke foto trouwens!

De VD die de meeste hier omschrijven is niet de VD die ik bedoel, misschien is de vd die ik voor ogen heb, wel helemaal geen Vd, maar ik heb vd gezien die hun paard in allerlei rare bochten vrongen om maar een bepaalde houding te creeren, paard kijkt een beetje onbenullig (of zelfs sjaggie) uit zn ogen, of ie wil zeggen dat is dit nu weer voor ongein, niet leuk om te zien, vond ik.

Dat is dan ook het beeld wat ik bij VD heb, dat beeld hebben sommige hier op bokt alleen maar verstekt door het plaatsen van fotos, waar ik overgens nooit op gereageed heb (voor de zoete lieve vree, zal ik maar zeggen, want dat wekte bij mij geen beste gevoelens op)

iK moet echt meer naar fotos van bv jou of Stef kijken dan, moet ik eerlijk zegen dat ik mijn mening toch bij moet stellen, maar ik blijf erbij er zijn veel ste veel prutsers die oa mij een heel verkeerde indruk geven (of hebben gegeven) van de inhoud VD.
Is deze topic voor mij in ieder verhelderd geweest, dank je!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 01:50

VD, MITS deskundig uitgevoerd, daar is weinig mis mee. Maar bij hoeveel paardenliefhebbers gaat het kriebelen als ze een mooi foto zien van een hengst die op commando stijgert ?
En hoeveel van diezelfde paardenliefhebbers proberen dat ook uit op hun paard ?
In mijn ogen is VD niet natuurlijk, rijden / mennen ook niet, heb ik ook nooit beweerd. Maar ondeskundig bezig zijn met een van deze disciplines kan goede paarden en pony's verpesten voor het leven.