[AR] Hoe lang is jullie zweep??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jufloontje

[AR] Hoe lang is jullie zweep??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:50

Ik ben zo beniewd hoe lang jullie zweep is.

Ik heb zelf een zweep van 180 en krijg daar veel commentaar op, sommigen vinden hem zo lang en anderen weer niet... Verward

Hebben jullie je zweep ook altijd in de hand?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:34

Je zweep móet in je hand. Je legt je leidsels toch ook niet naast je neer? Je zweep hoort bij je stuur.

Mijn zweep is 160 dacht ik, marathonzweep nog wat korter. Ik de dressuur heb ik liever een lange zweep zodat ik hem echt overal kan aantikken waar ik wil.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:55

Volgens mij is de zweep van de recreatiewagen ook 1.80m. Lang is ook wel prettig want het is best een afstand die je moet overbruggen. Sinds kort is er een lichtgewicht zweep, die weegt echt helemaal niets. De vorige moest ik altijd op mijn bovenbeen laten rusten omdat ik die niet de hele weg vast kon houden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:07

Ik weet niet hoelang mij zweep is. Maar iig lang genoeg zodat ik haar makkelijkbij haar flank aan kan tikken! Maar als ik wil, dan kan ik zonder naar voren te gaan zitten haar ook bij de schoft aantikken. Maar ik zal eens kijken hoelang dat ie is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:22

1.80, we hadden er eentje van 1.60, maar dat werkte niet prettig...

Hoe langer hoe makkelijker je hulp kunt geven, als 'ie maar niet te zwaar in je hand wordt...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:03

Ik weet niet hoe lang die van mij is, maar ik weet wel dat ie eigelijk zo'n 10/15 cm te kort is. Ik kan net niet mooi achter de singel komen, dan moet ik voorover buigen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:45

Ook 1.80. Ik heb een groot paard en moet hem net achter de schoft kunnen raken om de juiste hulpen te geven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:08

Ik heb er een van 160 volgens mij. Lang zat voor die shetlanders.
Kan ze tot aan hun oren er mee aanraken als ik wil.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:56

Mijn zweep is 1,60. Mijn vorige 1,80 maar toen stond de pony ver van de wagen af. Je moet in iedergeval de zweep achter het schoftje (plek van ruiterbeen) moeten kunnen aanleggen en eventueel ook de hals kunnen bereiken (bestraffende hulp). Dit zonder naar voren te moeten buigen. Je moet hem vasthouden boven het handdvat. Je handvat werkt als tegengewicht! Als je een lange zweep nodig heb (1,80 en langer) kan je het beste een lichtgewicht nemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:49

Geen idee hoe lang. Weet wel dat mijn luxe zweep (is een houten) een stuk korter is dan de normale, maar voor mij voor wedstrijden lang genoeg, omdat ik bij onze hackney's alleen maar de zweep op de achterhand hoef te leggen om ze achter wat op te drijven. De andere zwepen zijn wel lang genoeg om het paard ook voor goed aan te kunnen. De tandemzweep is weer een verhaal apart.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:57

Sjonniej schreef:
Je zweep móet in je hand. Je legt je leidsels toch ook niet naast je neer? Je zweep hoort bij je stuur.

Ik weet dat ie in de hand hoort, maar je ziet om je heen veel mensen die eigenwijs zijn!! Knipoog Dus vandaar dat ik met afvroeg hoe braaf jullie zijn! Haha!

Ik heb zelf wel altijd mijn zweep in de hand, als ik hem per ongeluk nog niet heb gepakt, mis ik echt iets!

Bedankt voor alle jullie reacties! Blijkbaar is mijn zweep toch niet zo super te lang wat anderen wel eens zeggen!
Ik kan haar goed bij het schoftje aanraken, zonder naar voren te hoeven buigen! Knipoog

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:42

mijn zweep is ook te kort.. en goeie zweep moet je makkelijk je pony/paard bij het schoftje kunnen raken..!!

x-jezz

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:44

mijn zweep is ook te kort, k ga binnenkort een nieuwe kopen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:04

Ik heb pas een nieuwe.. Voor mn Shetlander.. Hij is vrij kort dus.. Kweet niet precies hoe lang maar ik denk 1.40 ofzo.. En ik heb mn zweep niet continu in mn hand.. Want ik heb amper een zweep nodig, omdat ze erg goed naar mn stem luistert.. Alleen als ik ergens rijd waar ik veel moet sturen.. Of in wedstrijden natuurlijk.. Dan heb ik hem in me hand.. En in de galop.. En met de draf soms ook..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:51

Die van mij is in iedergeval zo lang dat ik hem goed kan raken waar het nodig is. De maat heb ik geen idee van.

Verder heb ik tijdens het rijden de zweep altijd in mijn hand. Zo heb ik dat toen geleerd en het is voor mij een gewoonte geworden.

En als ik de zweep niet voor mijn paard hoef te gebruiken dan wel voor de asociale weggebruikers die te hard langs me heen scheuren, want daar ram ik dan eens even flink op los.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:04

wyko schreef:
En als ik de zweep niet voor mijn paard hoef te gebruiken dan wel voor de asociale weggebruikers die te hard langs me heen scheuren, want daar ram ik dan eens even flink op los.

Hihi ook een hele goede reden.

Ik weet niet hoe lang die van mij is maar in iedergeval nu ik met mijn nieuwe wagen rij te kort, maar Eli kan nog wel wat korter op de wagen komen te staan. Maar ik wilde niet meteen teveel van het lamoen afhalen. Dus het is nog even uitproberen bij voor ik een langere ga kopen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 01:35

hum , ik rij met onze shet met een dressuurzweep
ik aai links of rechts van zijn billen om hem "bij te sturen" stapje meer rechts of links met name links rechts doet ie op commando
(tikkie wijt en hup doet een stapje verder naar rechts )

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:04

wyko schreef:

Haha, idd.. Tong uitsteken Als er een bijv. een auto toeterend langscheurd kan die ook wel is een goede klap op zn dak krijgen... Tong uitsteken Schijnheilig

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 22:08

Manuutje1990 schreef:
Haha, idd.. Tong uitsteken Als er een bijv. een auto toeterend langscheurd kan die ook wel is een goede klap op zn dak krijgen... Tong uitsteken Schijnheilig

Haha...zulke dingen komen me bekend voor!!! Bloos

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:27

ik heb verschillende zwepen, heb denk ik bijna alle maten Haha!

Verder heb ik hem ook niet altijd in de hand, allebei mijn pony's hebben gewoon geen zweep nodig. In de dressuurtraining heb ik er geen in de hand, wel als ik de straat op ga, anders gaat richting aangeven zo moeilijk Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:45

Wie heeft er een lichtgewicht, fiber zweep? Mijne is zo zwaar ...

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 13:18

MoniqueT schreef:
Wie heeft er een lichtgewicht, fiber zweep? Mijne is zo zwaar ...

Die heb ik gelukkig wel, rijdt echt super!!!
Had hiervoor zo'n loodgeval, kon hem dan echt niet de hele tijd in mijn hand houden, kreeg er gewoon kramp in.

Dus toch maar een nieuwe aanschaffen... Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:19

Ik heb ook zo'n lichte, ideaal

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:43

Voor de dressuur heb ik een hele lichte bamboe-zweep. Mooier als een fiber-ding en het weegt net zoveel.
Marathon heb ik een 'gewone', die heb ik meeste van de tijd voor het handvat vast zo is hij minder zwaar.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:24

Ik heb een vrij simpele.. Heeft niet echt een bepaald merk geloof ik.. Verward Tong uitsteken