Dan vraag ik me af, waarom zo negatief. Die man denkt anders als de gemiddelde mens, wat voor veel cursisten heel confronterend is, maar is het dan niet een beetje laf om hem gelijk zo’n stempel te geven. Ik bedoel, hij is nogal idealistisch, maar hoeveel mensen zijn dat nu nog. Loopt niet (bijna) iedereen zomaar achter mensen aan die zeggen dat ze het zo goed weten? Idealisme heeft zijn nadelen maar niet idealistisch zijn heeft voor mij nog veel meer nadelen! Deze mensen rennen achter iedereen aan, en staan niet open voor andere, misschien wel idealistische mensen met hun ideeën. Ze weten het allemaal wel beter (toch idealistisch???), maar accepteren niet dat het ook anders kan.En dat is nu net waar ik me zo aan kan ergeren. Gelijk een oordeel, gelijk je gelijk halen. Denk eerst eens na over wat je zegt! Misschien is dit ook confronterend voor mensen, maar kom niet gelijk met je oordeel. Ik hou mezelf op deze manier ook alert (door het zo op te schrijven) hoe anderen hun dingen voor elkaar krijgen, en ik probeer de mensen die dat willen inzicht te geven, maar als ze er niet voor open staan, stop ik ook. Het heeft geen zin om dan door te drukken, de ander word er alleen maar nog bozer en gefrustreerder van.
Maar nu even terug naar Hempfling, volgens mij heeft hij goed door hoe de dingen in elkaar zitten en kan hij dat heel duidelijk vertellen. Deze duidelijkheid is voor de ‘vage’ mens van tegenwoordig heel confronterend. Zijn methode werkt bij mijn verzorgpaarden in elk geval wel, ik denk dat ik als het ware klaar was, om zijn ideeën te lezen en er wat mee te doen. Dus mensen, werp je niet zomaar op (vooral) zijn methode, Ik denk dat je het dan ook niet zal snappen, en ga vooral niet mee met wat de anderen er van zeggen. Ervaar wat je zelf vind en vertel dat of niet. Ik denk dat de ex-cursisten met hun negatieve verhalen niet uit zijn boek kwamen en dus maar een cursus kwamen doen, maar zij waren gewoon nog niet klaar om met deze methode aan het werk te gaan.
Het moeilijke voor veel mensen is denk ik het simpele aan deze methode. Geen poespas, gewoon een halster, touw, een zweep en je lijf. Niet slaan, nee, houd het simpel. Mensen hebben snel de neiging om extra dingen te pakken, en dan krijgen ze het wel voor elkaar, maar dan ben je eigenlijk nog geen stap verder als je het mij vraagt!
Hierbij wil ik vooral niet zeggen dat ik het zo perfect doe, in tegendeel, ik moet elke keer weer leren, de gedachte is er wel bij mij, maar het uitvoeren is voor mij ‘eng’. In praktijk brengen waar je zulke verhalen over verteld. Het gaat heel erg goed, vandaag ging Midwinter al wat verzamelen, oprichten en haar rug omhoog brengen en gebruiken, dus het komt vanzelf wel! We zijn in de goede richting!
(wow, wat een verhaal, persoonlijk is dit mijn mening in een mooi jasje gestoken

groetjes Charlotte