Problemen bij longeren met chambon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Problemen bij longeren met chambon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 10:43

Mijn bijna 3 jarige paard wil ik graag een wat betere houding aan leren voordat ik er straks op ga. In stap en galop is zijn houding best oke. Maar in draf drukt hij zijn rug weg en gaat de nek echt veelste hoog de echte tuigerhouding met veel onderhals. Ik heb me goed verdiept in de verschillende bijzetteugels. En ik ben op de chambon uitgekomen dit leek een hele vriendelijke manier met nog best veel vrijheid om toch de langere lagere houding aan te moedigen.

Gister was het dan zo ver en heb ik de chambon voor het eerst gebruik in stap deed het ding niets wat logisch is want daar heeft hij al de juiste houding, maar in draf ging me paard er tegen in inplaats van voor de druk het hoofd te laten zakken, had hij besloten om heel wild zijn hoofd steeds om hoog te gooien met als gevolg natuurlijk iedere keer een ruk in de mond. Ik heb nog wat gespeeld met de lengte. als ik hem meer ruimte gaf dan liep hij eigenlijk de hele tijd met zijn hoofd in de lucht en deed de chambon of net niets of gaf het misschien net lichte druk (dat was moeilijk te zeggen). Als ik hem iets korter deed dan ging hij dus met het hoofd gooien. Heel af en toe nam hij even voor een paar tellen de goede houding aan om vervolgens weer met het hoofd te gaan gooien en het gevecht met de chambon aan te gaan.

Toen ik klaar was met longeren keek ik uiteraard naar zijn mondhoeken en die zagen er niet fijn uit (geen bloed maar duidelijk kneuzing van de lippen in de mondhoeken)
Nu vraag ik me af wat ik hier mee moet doen.

[*]is dit een kwestie van volhouden tot hij er niet meer tegen in gaat? (dit geeft me geen fijn gevoel, maar ik weet dat de houding die hij zonder bijzet heeft ook op den duur niet goed voor hem zal zijn)

[*]of is er een andere bijzet die misschien iets voor ons kan betekenen? (hij hoeft niet opgekruld te lopen ik wil vooral dat hij wat gaat zakken in de hals waardoor er wat meer ruggebruik mogelijk is.)

De methode van Mireille den Hoed ken ik dit werkt perfect bij mijn andere paard maar bij dit paard heeft het totaal geen effect op zijn houding in draf.
Aan de dubbele longe ben ik denk ik net niet handig genoeg om het goed op te lossen.

Wie o wie kan mijn advies geven.

Juut

Re: Problemen bij longeren met chambon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:05

Oef... Ik zou per direct hier mee stoppen, dit is geen fijne start met het bit voor het rijden straks...

Hij is nog niet eens 3...ga lekker rechtuit aan het werk met dat dier. Hij heeft nog groeispurten, dus de lichamelijke balans is nog niet optimaal. Het kan best dat hij hierdoor nu in de draf moeite toont op de longeercirkel, dat los je niet op met een gedwongen houding door bijzet.

Een vriendin van me had 2 veulens gekocht, waar ik beetje in mee help. Inmiddels zijn ze 4. Wat we de afgelopen 2 jaar hebben gedaan is aan de hand wandelen, en spelletjesgewijs wennen aan zadel, wennen aan bit, en aan poetsplaats. Meer niet. Nu met 4 wordt de fjord langzaam beleerd, maar de spanjaard heeft langer de tijd nodig om uit te groeien, om zijn eigen balans te houden.

Neem je tijd. Kijk voor een instructeur erbij voor grondwerk. En kijk ook eens onbelast hoe je paard beweegt.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:29

En als je een paar lessen in het werken met de dubbele longe/dubbele lange lijnen neemt zodat je daar wel handig genoeg mee wordt? Daar heb je in de toekomst ook nog veel aan en dan kun je het op een veel vriendelijkere manier aanleren dan met hulpteugels of bijzet. Ik zou hier in ieder geval zeker niet mee doorgaan.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:35

Ik zou eens een goede osteo laten komen om hem te laten checken.
Het klinkt me eerder dat hij ergens vast zit of last heeft.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:36

Hij is nog geen 3 jaar begrijp ik? Dan zou ik nog geen bijzet gebruiken. Spelenderwijs wat dingen aanleren prima, beetje longeren om de commando's aan te leren helemaal goed, dubbele lijnen om te stuur erop te zetten, super! Maar ik zou me nog niet druk maken om zijn hoofd en hals houding, dat komt later wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:53

Waarom wil je een 3jarige in de krul dwingen? Als ik jonge paarden longeer, dan werk ik hooguit met een touwtje. En begin met enorm lang. Maar eigenlijk heb je helemaal op de leeftijd van nog geen 3 een hulpteugel of touwtje nodig.

Ik denk dat het gewoon een balansprobleem is waardoor het nog niet lukt wat jij wilt. Ik zou dan ook eerder als het dier 3 is er op stappen en onder het zadel gaan werken voor korte periodes en dat 1-2 keer per week. Je hebt gewoon nog een puber in de hand.

Twijfel je of alles in orde is, dan vraag je iemand er bij om mee te kijken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 12:01

DDDara schreef:
Mijn bijna 3 jarige paard
Nu vraag ik me af wat ik hier mee moet doen.

[*]is dit een kwestie van volhouden tot hij er niet meer tegen in gaat?
Nee. Dit lijkt mij meer een kwestie van helemaal stoppen met wat voor bijzet dan ook en zelfs met longeren met bit in.

DDDara schreef:
[*]of is er een andere bijzet die misschien iets voor ons kan betekenen?
Nee. Geen enkele bijzet is nodig bij goed longeren en als je goed naar Mireille hebt geluisterd, weet je dat ook.

DDDara schreef:
De methode van Mireille den Hoed ken ik dit werkt perfect bij mijn andere paard maar bij dit paard heeft het totaal geen effect op zijn houding in draf.
Het paard is nog geen 3 jaar. Heb alsjeblieft een beetje geduld. Ga nog niet zo met hem aan het werk, hij geeft duidelijk aan in draf dat hij daar nog niet aan toe is. Daarbij, als jij weet van de methode van Mireille den Hoed, waarom wil je dan aan een bijzet beginnen? Dat het nog niet werkt bij het (zeer) jonge paard, wil niet zeggen dat het nooit werkt. Geef hem gewoon nog wat tijd en heb geduld met de training.

DDDara schreef:
Aan de dubbele longe ben ik denk ik net niet handig genoeg om het goed op te lossen.

Wie o wie kan mijn advies geven.

Mijn advies is... Stop met de hele 'training' van je paard en laat hem nog even wat meer uitgroeien. Hij mist nu alle kracht om zijn balans te vinden. Je kan het niet afdwingen, dat werkt alleen maar averechts waardoor hij gaat compenseren en dan heb je later meer kans op flinke blessures, waaronder ook blessures die nooit meer goedkomen. (Denk onder andere aan problemen in de lage hals, en de overgang halswervels naar borstwervels).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:25

Of door zetten met trainen en nar beter lichaams gebruik gaan wsnt wat iedereen hier ook roept, doorgaan zonder goed lichaamsgebruik maakt meer kapot.

Of even helemaal niet meer longeren.

Verder moeten paarden inderdaad leren om druk te accepteren. Reactie 1 is tegendruk, vechten. Dus langzamer de druk opbouwen zodat paard er aan went en niet terug gaat vechten maar gaat accepteren.

Dubbele longe werkt wel fijner omdat jij dan de druk los kan laten. Het is veel makkelijker aan te leren om te accepteren. Dus ik zou dst dan aan gaan leren in de tijd dat je iets rustiger doet met je paard. Of de druk nog wat rustiger op gaan bouwen.

Hier alle jonge paarden prima aan druk laten wennen met touwtjes. En ook niet in de krul dwingen maar wel leren met druk om gaan. Naast met de eigen hand druk geven, en das echt fijner te managen :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:13

Eens met Cioccolato.

Als aanvulling daarop: begin met korte periodes. Het paard moet de juiste spieren oprekken en ontwikkelen/sterker maken. En dat kost tijd. En geef het dier tussendoor tijd om te herstellen van de spierpijn.

Vergelijk het met jezelf. Je gaat ook zelf niet gelijk in spagaat of de 1000 meter horden. Dat ga je ook oefenen door steeds je spieren en conditie steeds een klein beetje meer te ontwikkelen. Dat is voor een paard precies zo.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:10

Les nemen in dubbele longe of anders iemand anders dit laten doen....

En anders paard weg brengen naar iemand die wel weet hoe jonge paarden beleerd moeten worden.

Dit lijkt me in ieder geval geen fijne, en vooral geen paard vriendelijke methode.

Vind het ook best bijzonder dat als je normaal via de methode van Mireille werkt, dat dit een optie is om op over te stappen.....

Weet niet waar je ergens zit? Misschien weten mensen hier op bokt andere wel iemand die je er wellicht mee kan helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:23

Cioccolato schreef:
Of door zetten met trainen en nar beter lichaams gebruik gaan wsnt wat iedereen hier ook roept, doorgaan zonder goed lichaamsgebruik maakt meer kapot.

Of even helemaal niet meer longeren.

Verder moeten paarden inderdaad leren om druk te accepteren. Reactie 1 is tegendruk, vechten. Dus langzamer de druk opbouwen zodat paard er aan went en niet terug gaat vechten maar gaat accepteren.

Dubbele longe werkt wel fijner omdat jij dan de druk los kan laten. Het is veel makkelijker aan te leren om te accepteren. Dus ik zou dst dan aan gaan leren in de tijd dat je iets rustiger doet met je paard. Of de druk nog wat rustiger op gaan bouwen.

Hier alle jonge paarden prima aan druk laten wennen met touwtjes. En ook niet in de krul dwingen maar wel leren met druk om gaan. Naast met de eigen hand druk geven, en das echt fijner te managen :D

Dit :j

Ik doe altijd eerst touwtjes bij jonge paarden en dan achter de oren langs en van daaruit pas naar het bit zodat de meeste druk op het kopstuk zit en daarna dubbele longe. Touwtjes niet te strak, hij moet gewoon zijn hoofd helemaal omhoog kunnen doen. Het moet hem alleen uitnodigen om te zakken. Wat je omschrijft is best een bekend iets en voor een paard is het belangrijk om op een goede manier te leren en durven zakken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:57

ik snap niet dat er touwtjes en andere hulpstukken als tip worden gegeven aan een TS die duidelijk niet weet waar ze mee bezig is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:17

Instructeurs worden toch al aangeraden?

Het valt alleen vaak niet mee om instructeurs te vinden die ook nog een beetje op een goede manier kunnen longeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:31

Een paard moet inderdaad druk leren accepteren, maar tegelijk mag een nog geen driejarig paard geen gekneusde mondhoeken hebben. Liefst geen enkel paard natuurlijk, maar het is nu dat je de basis vormt. Als je nu alleen maar doorzet, train je naar een harde mond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:39

Eens, druk is misschien ook niet het goede woord.

Ze moeten leren het bit te accepteren maar iedere goede ervaring in het begin is belangrijk want slechte associaties maken het alleen maar moeilijker.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:45

Goed dat je meteen in wil grijpen hierop want dat is uiteraard geen fijne ervaring.

Is de tandarts geweest en zijn eventuele wolfstanden eruit?

Ik zou het dan eerst proberen met eens een lesje van iemand die je kan helpen om juist wel zonder hulpteugels ook die draf fijner te krijgen. Als hij het in stap en galop fijn oppakt zou dat best haalbaar moeten zijn. En misschien daarna juist nog eens iets van een hulpteugel of dubbele longe proberen om niet voor grote verrassingen te staan met rijden straks.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:52

Ik heb iets gelijkaardig voorgehad. Paard drukte de rug weg in draf, had ook van natuur een hoge halshouding. Ruggebruik was zo slecht dat de eigenaar er moeilijk op kon zitten in draf. Ik heb de chambon geprobeerd omdat die mij zacht leek als hulpmiddel. Hij liep er niet beter mee en maakte ook geen voorruitgang. Hij vond het echt niks.
Helemaal anders beginnen denken en ik ben zijn halshouding niet meer in de gaten gaan houden. Ik ben vooral op zijn achterhand gaan letten. Verruimen/verkorten vragen, cavaletti's om de hoogte wat te krijgen, grondwerkoefeningen zoals overstappen/achteruit stappen,... Was een paard dat heel makkelijk op stemhulp liep, dus dat ging soepel. Na een maand liep hij dan al gewoon veel beter qua halshouding omdat de achterhand beter ging. Draf was ook makkelijker te zitten daarna.

Dusja, ik heb de chambon achterwege gelaten en ik ben op de achterhand gaan letten. Niet dat de chambon slecht is ofzo, maar het werkte voor dat paard niet. Jij hebt een jong paard dus dat is ook weer anders. Persoonlijk denk ik dat het beter is om op de halshouding nog niet te focussen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:52

Ik krijg error van “problemen met logeren met chambon” en “mijn bijna 3 jarige paard” in een post.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:53

rien10 schreef:
Ik krijg error van “problemen met logeren met chambon” en “mijn bijna 3 jarige paard” in een post.

Ik ook.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:54

Als je dan graag een chambon gebruikt, probeer het eerst uit op een ouder, ervaren paard waarvan je de reactie kunt inschatten als iets niet goed zit of gaat.

Daarnaast bestaan er ook chambons met elastiek en er zijn verschillende methoden om een chambon-werking te verkrijgen.

Pas als je weet hoe je een chambon gebruikt, pas je het toe op onervaren paarden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:55

Onervaren is niet hetzelfde als “veel te jong”.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:55

Kinke schreef:
ik snap niet dat er touwtjes en andere hulpstukken als tip worden gegeven aan een TS die duidelijk niet weet waar ze mee bezig is

Nou er wordt ook rustiger opbouwen als tip gegeven, rust, les, andere methodes.

En ts geeft aan voor t eerst dit middel te gebruiken, dat is natuurlijk lastig. En kan iedereen overkomen dat het verkeerd uit pakt natuurlijk.. het is gelukkig wel opgevallen en wordt aangepakt.

Mooie tip hierboven om het te proberen op een ervaren paard om gevoel te krijgen met dit soort hulpteugrl.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:57

Tips over rustig opbouwen? Paard moet nog 3 worden! Niks opbouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:00

Dat vind ik sowieso een goede tip.
Ga het eerst zelf oefenen bij een paard die het al kent.
Ook bijvoorbeeld die dubbele longe.
Als je dat nooit hebt gedaan is het zo simpel niet.

(en voor sommige word dat nooit simpel zoals voor mij :+
Blijf er daarom ook maar vaak vanaf)

Daarnaast idd paard zal bijna 3 zijn.
Maar op die volte is hartstikke belastend.
Als je al longeert zou ik er ook niks aanhangen.
Mooi moment idd om het nu zelf bij een ervaren paard te leren

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:01

rien10 schreef:
Tips over rustig opbouwen? Paard moet nog 3 worden! Niks opbouwen.

Ach. Ieder zn eigen manier. Als ts wil beginnen zal ze dat op een goede manier moeten doen.
Dat een ander nog niet wil opbouwen is hun goed recht.