Ik men al een tijdje met mijn ondertussen 15-jarige draver Damour in enkelspan. Ik rijd haar ook, maar dit is UHZ, dus even een plaatje van het trainen aan de longe:

Galopknopje doet het ook prima:

En meestal rijden we lekker in het bos.

Dit voorjaar overleed mijn oude merrie en stond haar jongere zoon elders in training, en toen had ik opeens maar 2 paarden thuis. Er moest dringend een paard bij komen. En dan bij voorkeur een tweespan-maatje voor Damour, want ik had er al zat te rijden.
Een korte zoekactie bracht mij op het spoor van een 11-jarige dravermerrie, Hailey. Pas met 6 jaar gestart, paar jaar koerservaring en verder eigenlijk een onbeschreven blad.

Ook met haar werk ik lekker aan de longe (en ook onder het zadel - zo groen als gras maar geen stap verkeerd):

En al snel in enkelspan voor de vierwieler - dat is soms best een overgang voor een draver, maar ze verblikte of verbloosde niet:

En dus na een aantal keer enkelspan maar eens gekeken of ze ook samen in het span konden. Damour had dat ook nog nooit gedaan, maar ach, het is geen hogere wiskunde. Kar omgebouwd naar 2-span, paarden ervoor, en meteen de weg op. Dat rolt wel lekker. En het ging zoals verwacht probleemloos.
Vanaf het eerste moment liepen ze eigenlijk heel netjes samen. Af en toe een beetje 'ketsen' tegen de langboom, maa dat mocht geen naam hebben en was na 2 keer ook wel over.

En ons laatste avontuur was weer enkelspan met Damour, marathonles. Geweldige ervaring voor ons allebei, lol voor 10, en Damour werd helemaal fanatiek op het laatst.

Ik weer proberen ook deze winter gewoon door te rijden - het is best wel koud op de bok natuurlijk, maar met goede kleding is het te doen. En ik heb ondertussen ook een mentrailer, dus ik hoef niet eerst een stuk over de weg. Slecht weer is in het bod dus altijd beter te hebben dan vol in de wind op een smalle landweg.

en wordt het zo langzamerhand een volwaardige tweede vorm van paardensport. Eén die ik als ik straks 80 ben ook nog kan beoefenen, hopelijk