Boek over mennen voor beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Boek over mennen voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 15:37

Ik wil mijn rijpaard gaan omscholen omdat mijn heupen het rijden niet meer zo leuk vinden.

Nu ben ik dus op het gebied van mennen een totale nitwit.
Daarom ben ik opzoek naar een (of meerdere) goede boeken waarin echt de basis wordt uitgelegd.
Dan bedoel ik niet alleen over het mennen, maar ook zeker over tuigen en karren en alles wat er verder bij komt kijken.

Tegen de tijd dat die van mijn beleerd is, ga ik voor het mennen gewoon les nemen.
Er is bij ons op de vereniging een actieve club menners en er is wekelijks menles.

Sabbientje

Re: Boek over mennen voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:22

Je zou kunnen kijken of je het lesboek voor het koetsiersbewijs ergens kan kopen. Daar staat de basis sowieso in.

Eventueel al voor het beleren van je paard les nemen, want lessen met een net beleerd paard kan nog best lastig zijn, omdat je paard ook nog dingen moet leren.

Ik heb eerst les genomen en mijn koetsiersbewijs gehaald,zodat ik goed met mijn paard aan de slag kon.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:32

Begin volgend jaar geven ze bij de Zaanse Ruiters in Wormerveer een kennismakingscursus mensport. Info staat op de facebook pagina van de vereniging.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 16:37

Ah ok dank, ik zal eens bij de KHNS site kijken, misschien kan ik 'm daar bestellen.

Het is een heel braaf en nuchter paard dat ook geen krimp gaf bij het inrijden.
Als ze rustig en netjes beleerd wordt, maak ik me daar eerlijk gezegd niet zo'n zorgen om.
Dingen als lange lijnen en longeren met dubbele longe kent ze al en deed ze gelijk de eerste keer al braaf. Ben ook niet van plan om snel de weg op te gaan. Eerst zelf handig worden.

Ik ga ook zelf eerst weer lekker met lange lijnen en menzweep oefenen zodra ik een goed tuig voor haar heb. Maar wil dan de eerste keer daar les in zodat ik teugelvoering / zweepvoering ook vast kan oefenen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 16:42

Ipsilonka schreef:
Begin volgend jaar geven ze bij de Zaanse Ruiters in Wormerveer een kennismakingscursus mensport. Info staat op de facebook pagina van de vereniging.

Dat is misschien ook leuk om te doen. Die houd ik even in mijn achterhoofd. Dank.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 17:56

Ik zou inderdaad juist nu al voor voor het menbewijs gaan :j Dan kan je rustig met een braaf paard beginnen en met je eigen paard verder oefenen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:05

Ik heb ooit tegelijk met het koetsiersbewijs met leenpaard mijn paard voor de wagen beleerd. Ik had al ervaring met paarden onder het zadel beleren en die 10 menlessen voor het koetsiersbewijs waren genoeg om een paard voor de wagen te beleren. Tegen de tijd dat het examen was liep mijn eigen paard ook voor de wagen. Omdat ik geen vervoer had voor mijn paard en een menwagen heb ik het examen ook met een leenpaard gedaan. Maar anders had mijn 3jarige het ook gekund.

Mennen leren is eenvoudiger dan leren rijden. Natuurlijk komt er bij beleren en goed leren mennen ook veel kijken, maar de basis is vele malen makkelijker.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-11-25 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:07

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 18:14

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:21

De kennismakings cursus bij de Zaanseruiters is echt een goed begin. Al wat gevoel op de wagen krijgen met een ervaren paard voor je zelf verder ga met je groene paard.
Ruiters vinden het vaak verdraaide lastig door gebrek aan hulpen die je onder het zadel wel kan geven.

Je komt bij mij uit de buurt, ben benieuwd of je onze vereniging bedoel (want we hebben echt een gezellige club menners).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 18:26

Bucephalus

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:27

Goede en gezellige club.
We hebben echt een leuke groep menners. Gister nog een extra marathon oefen moment gehad met z'n alle.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 18:30

Ik heb overigens wel eens een keer de teugels vast mogen houden bij een 2 span en ik heb daar niet echt problemen mee. Enkelspan ook wel eens geprobeerd, wel veel makkelijker dan 2 :) Ook wel een paar keer mee geweest achterop de wagen bij marathons. Ik heb dus wel enig idee waar ik aan begin.
Ik train mijn paarden voor het zadelmak maken ook veel vanaf de grond. Lange lijnen doe ik bijvoorbeeld ook voordat ik er op ga.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 18:31

Dennis schreef:
Goede en gezellige club.
We hebben echt een leuke groep menners. Gister nog een extra marathon oefen moment gehad met z'n alle.

Ja ik zie regelmatig menners activiteiten. Kegeltjes rijden en zo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:45

Sosha schreef:
Ik heb overigens wel eens een keer de teugels vast mogen houden bij een 2 span

Ho ho, leidsels he. -:)

Edit: ik heb een basic boekje van Wouter Slob. Dat wil ik je wel toesturen tegen verzendkosten, ik ben aan het opruimen en deze lag op stapeltje ‘mag weg naar een iemand die er wat aan heeft’.
Het is een mooi naslagwerkje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:57

Je kan grepen van de leidselvoering en zweep thuis oefenen door 2 flesjes bier aan touwen, over de rugleuning van een eetkamerstoel te hangen :D

(.. of aan teugels van je huidige hoofdstel..)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 19:05

[quote="Marigold

Ho ho, leidsels he. -:)

Edit: ik heb een basic boekje van Wouter Slob. Dat wil ik je wel toesturen tegen verzendkosten, ik ben aan het opruimen en deze lag op stapeltje ‘mag weg naar een iemand die er wat aan heeft’.
Het is een mooi naslagwerkje. [/quote]

Oeps :o leidsels dus :D

O dat is fijn, ik heb die andere al besteld, maar deze ziet er ook goed uit.
Ik stuur je Pb

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 19:10

KiKiDo schreef:
Je kan grepen van de leidselvoering en zweep thuis oefenen door 2 flesjes bier aan touwen, over de rugleuning van een eetkamerstoel te hangen :D

Moet ik eerst nog aan de drank voordat ik kan mennen ??? :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:18

Ik heb dit boek wat ik al tijden in de verkoop zou zetten. Met als reden dat ik het paard uiteindelijk niet heb gekocht. Weinig geopend, wel wat vocht te zien op de eerste pagina.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 11:50

Oh dank je, maar ik heb nu net 2 boeken besteld, dus die ga ik eerst even doorspitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:21

germie schreef:
Ik heb ooit tegelijk met het koetsiersbewijs met leenpaard mijn paard voor de wagen beleerd. Ik had al ervaring met paarden onder het zadel beleren en die 10 menlessen voor het koetsiersbewijs waren genoeg om een paard voor de wagen te beleren. Tegen de tijd dat het examen was liep mijn eigen paard ook voor de wagen. Omdat ik geen vervoer had voor mijn paard en een menwagen heb ik het examen ook met een leenpaard gedaan. Maar anders had mijn 3jarige het ook gekund.

Mennen leren is eenvoudiger dan leren rijden. Natuurlijk komt er bij beleren en goed leren mennen ook veel kijken, maar de basis is vele malen makkelijker.

Oh dat vind ik juist totaal niet, vind mennen veel moeilijker dan rijden. En bij een jong paard alleen nog maar moeilijker.

Dus ik zou eigenlijk willen aanraden om nu al te beginnen met lessen met een ervaren paard. Vanuit boeken ga je het niet leren en de veiligheid is extra belangrijk.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 14:18

Mijn paard is niet meer jong en al onder het zadel beleerd. Dat scheelt wel denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:36

Dat zal ongetwijfeld wat schelen maar ik heb het in ieder geval altijd onderschat. :-)

(terwijl ik als tiener ook weleens gemend had hoor) Maar die drie meter lange teugel..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:25

Sosha schreef:
KiKiDo schreef:

Moet ik eerst nog aan de drank voordat ik kan mennen ??? :+

2 flesjes p.p.!! :9

of je lost het zo op

Afbeelding

excuus, foto is niet helemaal correct maar het menblokje wel
Laatst bijgewerkt door mce op 05-11-25 14:50, in het totaal 6 keer bewerkt

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:29

Boek van F_Ormuster ligt hier ook thuis en veel aan gehad maar lekker laten beleren of hulp zoeken met iemand aan huis en zoals je al van plan was lekker lessen en genieten