Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dan kan je rustig met een braaf paard beginnen en met je eigen paard verder oefenen. Marie111 schreef:Boek "Haal je menbewijs met plezier" kun je bestellen bij de Epplejeck
https://www.ej.nl/boek-knhs-haal-je-men ... 78528.html
Ook wel een paar keer mee geweest achterop de wagen bij marathons. Ik heb dus wel enig idee waar ik aan begin.Sosha schreef:Ik heb overigens wel eens een keer de teugels vast mogen houden bij een 2 span

leidsels dus
germie schreef:Ik heb ooit tegelijk met het koetsiersbewijs met leenpaard mijn paard voor de wagen beleerd. Ik had al ervaring met paarden onder het zadel beleren en die 10 menlessen voor het koetsiersbewijs waren genoeg om een paard voor de wagen te beleren. Tegen de tijd dat het examen was liep mijn eigen paard ook voor de wagen. Omdat ik geen vervoer had voor mijn paard en een menwagen heb ik het examen ook met een leenpaard gedaan. Maar anders had mijn 3jarige het ook gekund.
Mennen leren is eenvoudiger dan leren rijden. Natuurlijk komt er bij beleren en goed leren mennen ook veel kijken, maar de basis is vele malen makkelijker.
Sosha schreef:KiKiDo schreef:Je kan grepen van de leidselvoering en zweep thuis oefenen door 2 flesjes bier aan touwen, over de rugleuning van een eetkamerstoel te hangen
(.. of aan teugels van je huidige hoofdstel..)
Moet ik eerst nog aan de drank voordat ik kan mennen ???