Speurwerk met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Speurwerk met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 09:42

Nadat ik zowel hier als elders dingen heb gehoord over speurwerk met paarden heb ik het boek aangeschaft. Ik moet nog beginnen maar ben wel al bezig met onze beide vierhoevers door stukjes appel in hun stal te verspreiden. Het leek me leuk een topic te hebben waarin we ervaringen kunnen uitwisselen. En ik kon er nog geen topic over vinden.

Dus doe jij speurwerk met je paard kom er gezellig bij!

Vind het leuk te horen wat je beweegredenen zijn, wat voor paard je hebt en wat je doet / welke dingen je gebruikt en wat de effecten zijn.

Om zelf te beginnen;
Mijn Fries van 22 jaar heb ik sinds december op pensioen gezet, maar hij werkt nog altijd graag en is aardig voer-gericht dus dit lijkt mij erg leuk om samen te gaan uitzoeken. Onze pony van 21 jaar is een dier wat graag bezig is dus wil ook met haar gaan uitproberen wat ze ervan vindt.
Ik heb dus net het boek binnen en een snuffelmat is in bestelling.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:36

Wat leuk! Vanwege herhaaldelijke blessures overweeg ik ook om te gaan starten.
Mijn paard loopt regelmatig op straat met zijn neus over de grond een spoortje te volgen. Vind het wel leuk om zoiets uit te breiden,

Ik ga volgen!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:48

Ik heb het een aantal keer gedaan met mijn twee verzorgpaarden. De snuffelmat viel erg goed in de smaak!
Over het speuren met de speurtas was ik echt verrast hoe snel het ene paard dit oppakte. Helaas durf ik het nu niet meer aan ivm grote kans op slokdarmverstoppingen bij beide paarden (onafhankelijk van het speuren, het ene paard heeft een verhoogd risico erop bij alles wat niet geweekt is), maar ik vond het heel leuk om te doen en te zien hoe de paarden echt gingen speuren.

Ik volg graag mee en ben benieuwd wat jullie paarden er van vinden!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:51

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:52

Leuk! Ik doe ook wel speurwerk met mijn paard, doe het omdat ik tijdens een webinar van Rachael heel enthousiast werd van het feit dat paarden ook echt een spoor kunnen leren volgen. Dus daarmee aan de slag en dat vindt mijn paard heel leuk (alles met eten is leuk ofcourse).

Ik vind het wel lastig om een goed spoor te maken en zeker als ik vaker dan 1x wil oefenen. Hij kan inmiddels een paar meter en ook wel een bochtje en ik merk dat het hem enorm helpt om spanning los te laten.

Een snuffelmatje heb ik ook, maar merk wel dat ik daar zelf weinig uithaal. Hij vindt dat leuk om te doen maar het geeft mij weinig voldoening. Ik vind het wel leuk om over de hele track kleine snackjes te verstoppen, merk wel dat de paarden hier dat weinig gewend zijn want soms hangt het er de volgende dag nog. Ik gebruik vaak takjes (vooral met lekker blaadjes zijn ze fan van) en hang ze dan op allerlei hoogtes en plekken zodat het gelijk ook een beetje passive physio is.

Overigens heb ik toen ik begon met speurwerk mijn paard heel erg aangemoedigd om overal aan te ruiken. En als we nu een relaxed buitenritje doen stopt hij ook bij elke mesthoop om even te ruiken :')

Jane808

Re: Speurwerk met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:57

Wat een leuk topic, ik volg mee.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:12

Leuk dat hier een topic over is. Ik doe het veel met mijn paarden. Zij vinden geurdetectie (wat ze ook met honden doen) leuker dan echt speuren. Zogenaamde voerballen (zoals de Kong voor honden) vinden ze ook geweldig

Ik geef er ook lessen in. Mijn ervaring is dat paarden echt enthousiast worden van allerlei geur spelletjes. Maar ook dat mijn iets te hyperactieve pony er veel relaxter in de dagelijkse omgang van is geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 15:44

Leuk dat er meer mensen hiermee bezig willen of zijn!

Berith schreef:
Leuk dat hier een topic over is. Ik doe het veel met mijn paarden. Zij vinden geurdetectie (wat ze ook met honden doen) leuker dan echt speuren. Zogenaamde voerballen (zoals de Kong voor honden) vinden ze ook geweldig

Ik geef er ook lessen in. Mijn ervaring is dat paarden echt enthousiast worden van allerlei geur spelletjes. Maar ook dat mijn iets te hyperactieve pony er veel relaxter in de dagelijkse omgang van is geworden.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat leuk! Wat doe jij/ doen zij met de voerballen? Hoe gebruik je die?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:32

Wat gebruiken jullie voor snuffelmat en hoe zet je nou goed en spoor uit?
Leuk dit, ik weet er weinig van dus als iemand tips heeft om wat meer te weten te komen dan graag!

Oud paard hier, Fries van 25, maar zeker te porren voor eten.
Voor de sherry zou het leuk zijn omdat zij niet zoveel te doen heeft (staat op kleine paddock). Nadeel alleen is dat zij niet teveel mag snoepen ivm gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Maar ik kan misschien wel haar eigen vitaminetekorrel inzetten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:38

Voor iemand die detectiewerk met de hond doet, vind ik dit geweldig om te lezen.. :)

Toen ik mijn paarden nog had, heb ik er vanalles mee gedaan, maar speuren nog nooit..

Wat leuk.. :)

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:50

Zilfstar schreef:
Leuk dat er meer mensen hiermee bezig willen of zijn!

Berith schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat leuk! Wat doe jij/ doen zij met de voerballen? Hoe gebruik je die?

Daar zitten brokjes in en door de ballen te bewegen vallen die er langzaam uit. Ik heb een cursus gemaakt met diverse vormen van werken met geuren en speuren, daar leg ik het uitgebreid in uit hoe het werkt (zie mijn onderschrift van de website Playful Horsemanship).

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:55

Wat leuk! Ik heb onlangs het boek van Rachael Draaisma ook gekocht en ben me aan het inlezen.

Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo met geur bezig is als mijn huidige paard. Hij onderzoekt graag op geur, gaat dan met ene neusgat, en dan andere neusgat, uitgebreid ruiken. Ik vermoed dat hij het fantastisch gaat vinden.

Ik wil graag uitzoeken hoe je nu het beste begint. Oude handdoeken en wortelsap zijn in huis :)

Hoe zijn jullie begonnen?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 18:49

nine1987 schreef:
Voor iemand die detectiewerk met de hond doet, vind ik dit geweldig om te lezen.. :)

Toen ik mijn paarden nog had, heb ik er vanalles mee gedaan, maar speuren nog nooit..

Wat leuk.. :)

Wij hebben ook een flink aantal detectie lessen en IPO/IGP met de hond gedaan. En ben ook aan het denken hoe ik dit kan omzetten naar mijn paard. Met hem kan ik niet zo makkelijk over het grasveld een spoortje lopen. :')

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:03

Geurdetectie met mijn twee paarden. Ook leuk om te zien hoe ze ieder een andere manier van werken hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:17

In Amerika gebruiken ze inmiddels paarden om vermiste mensen op te speuren. Rachael is daar ook bij betrokken; echt super interessant.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 07:39

Berith schreef:
[ Video ]

Geurdetectie met mijn twee paarden. Ook leuk om te zien hoe ze ieder een andere manier van werken hebben.

[ Video ]

Gaaf dit! Ik zal de mijne niet los kunnen laten lopen op t erf v stal maar we hebben wel veel ruimte verder. Maar goed eerst maar eens starten. :D

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:12

Zilfstar schreef:
Berith schreef:
[ Video ]

[ Video ]

Gaaf dit! Ik zal de mijne niet los kunnen laten lopen op t erf v stal maar we hebben wel veel ruimte verder. Maar goed eerst maar eens starten. :D

Op dit filmpje ben ik op het speeltuintje naast mijn terrein, dan heb ik ze ook vast. Ik vind dat lastiger omdat ik steeds bang ben dat ze op de lijn gaan staan maar wil ze ook ruimte geven om echt te zoeken. Ook ben ik wat strenger met gras eten,maar dat is meer omdat hier veel honden worden uitgelaten dus vertrouw ik het gras wat minder. Het detectieblikje ligt op een schommel. Toen ik met Twinkle (de pony) bezig was, klom Ella thuis op een stapel hout om over het hek heen te kijken, vandaar dat je mij wat afgeleid ziet :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:25

Ik doe het ook nu met Mando nu hij met pensioen is.
Ik wist niet wat het was maar Dorien van weerbaarpaard is geweest en hij vond het echt leuk.

Heb snuffelmat bij de action gekocht.

Ach de een heeft een zadel in zijn kast en mando een spelletjesmand _O-

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 16:22

Ga vanaf vandaag inlezen maar vandaag wel al mijn paard Jippe eens zelf laten bepalen waar we heen gaan. Wel met een ‘commando’ en wat aanmoedigingen tussendoor en hij vond het behoorlijk onwennig om de leiding te mogen nemen. Maar schoorvoetend deed hij het dan toch. Eerste halte: de voordroogbalen waar hij eens goed gesnuffeld heeft en wat lekkere hapjes koos. Daarna het pad op wat dus totaal niet naar zijn weide gaat maar wat we wel vaak aflopen en terug in werk-stap. Nu mocht ie dus lekker grazen en plantjes opzoeken. Daarna wilde hij toch wel richting weide.

Het was echt grappig hem zo eens te volgen ook omdat hij enkele pauzes nam om eens goed rustig om zich heen te kijken. Zeker op het pad was dat echt even in het ‘nu’ zijn met mijn paard. Niks moeten, gewoon mogen zijn. Was een erg mooi langdurend moment.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:01

Het boek van Draaisma lijkt me ook wel interessant. Speuren en zoeken zijn twee verschillende dingen. Ik neem aan dat dat in het boek behandelt wordt? Mooi om te zien hoe jullie paarden speuren.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:23

Ik laat mijn paard soms ook kiezen waar we heengaan en dat is hilarisch: hij woont middenin prachtig bos, waar ik graag voor mijn rust kom. Maar wanneer hij kiest, belanden we steevast op een grote parkeerplaats bij de plaatselijke hockeyclub, en daarna via een drukke weg en rotonde in een villawijk :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:36

Leuk! Ik speur ook met mijn paard.
Zij is altijd al erg bezig met geur en daarom leek het mij een mooie aanvulling.

De snuffelmat is niet zo ons ding. Zij pakt die op en schud hem leeg :+

Qua speurwerk met een geurspoor doen we inmiddels een meter of 6 met een bochtje.
Ik ben langer bezig met het spoor uitzetten dan zij met zoeken :D

Grootste belemmering is dat de bak waarin we oefenen pas gesleept moet zijn.
Dat is niet altijd zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:49

Knuffeldier schreef:
Ik laat mijn paard soms ook kiezen waar we heengaan en dat is hilarisch: hij woont middenin prachtig bos, waar ik graag voor mijn rust kom. Maar wanneer hij kiest, belanden we steevast op een grote parkeerplaats bij de plaatselijke hockeyclub, en daarna via een drukke weg en rotonde in een villawijk :+

:D Jouw paard houdt wel van wat reuring dus haha.

Ik heb ook een snuffelmat hier, doe er dan stukjes wortel in..dat vinden ze wel leuk om lekker met de neus in die mat te wroeten. En de Shet gaat dan vervolgens met de hele mat aan de haal haha.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:35

Aangezien mijn paard een blessure heeft, ben ik ook gestart met speuren. Ik probeer nu steeds in haar paddock een voerspoor te maken. Iemand nog tips voor hoe lang, hoe ver van elkaar, hoeveel voer etc? Want een keer ging ze er wel mee aan de gang toen ik het ging strooien (wel pas toen ik zelf een tijdje weg was), maar de andere keer liep ze super confused met me mee, maar was ze alleen maar gefocust op het bakje waar ik de brokjes uit haalde. Toen ik het spoor gelegd had, had ze totaal geen interesse om ernaar te zoeken. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 17:24

Oh daar ben ik ook benieuwd naar. Ik weet wel dat alle begin moeilijk is en nooit gaat als verwacht.

Vandaag voor t eerst de ‘verrijkte omgeving’ geprobeerd: in de longeerbak 4 items gelegd: zijn blauwe slobberemmer (leeg), snuffelmat, ikea tas en halstertouw.

Afbeelding
Hij liep er meteen heen maar was blijkbaar beledigd dat er geen slobber was dus kwam meteen terug n mij toe

Afbeelding
Ik bleef eerst op afstand maar er gebeurde niks dus zelf even beetje erheen gelopen en hem aangemoedigd m ‘ga maar kijken’ (een bekende zin die ik al 17 jaar gebruik als hij iets eng vindt) nou ok. 1 seconde gesnuffeld

Afbeelding

Afbeelding

Ook de poging de emmer wellicht interessanter te maken door de mat erop te leggen werd euhmmmm enthousiast ??? ontvangen?

Kortom ik ga maar eens op zoek naar nieuwe onbekende items om te proberen. :+