Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) duw ik hem weg met een strenge "neen". Dan houdt hij wel op. 
prompter schreef:Mijn hengst doet dit op zijn 20e nog steeds. Uiteraard hebben we hem geleerd waar dat wel en niet in mag, en hij heeft nog nooit in ons gebeten, maar hij pakt dingen gewoon graag met zijn mond. Ik gebruik het maar positief, zo kan hij mij zijn lege hooibak aangeven als ik die kom halen.
Leuk om dat bij jou ook terug te lezen!
.
Ik wil niet zo'n mens zijn die de hele tijd "Nee!!" zegt dus buig veel gedrag om naar iets wat voor beide wel goed is en negeer daarbij ook nog best veel, want in hoeverre heb ik er nou eigenlijk last van dat ze iets in hun mond hebben? Een van mijn paarden neemt het hele touwhalster in zijn mond als ik het om zijn neus wil schuiven. Als ik er aan denk zorg ik dat ik een snoepje bij me heb en geef ik dat eerst zodat hij zijn mond al vol heeft.
En als ik niets heb, ja dan is het maar even zo... dan maar een viezig halstertje om doen als hij het los heeft gelaten.
Neus in het gezicht is hier ook favoriet, maar dat kun je ook gerust toelaten. Ze zijn super zachtjes met mij.
Onyks schreef:Dit hoort bij een jong paard. Ik heb een ruin van 4 en ik moet ook alles ver van hem vandaan leggen anders is het stuk XD. Volgens mij zijn ruinen ook erger dan merries. Had begrepen dat als ze ouder worden dit wel minder zou moeten worden (hoop ik
.