Shire Amina voor de sulky in het bos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoukwendy

Shire Amina voor de sulky in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 19:49

Deze keer is het Amina dr beurt om in het zonnetje te staan <3

Ze is een 14 jarige shire merrie die ik eind augustus samen met Saul heb gekocht.

Ze is ooit 9-10 jaar geleden beleerd onder het zadel en daarna is er nooit meer wat mee gedaan, heel zonde dus. Ook Amina had te korte hoeven en ze was gevoelig, niet zo kreupel als Saul, maar het deed haar wel zeer. Sinds dat ze ijzers heeft, gaat het een stuk beter!
Ik ben begonnen met wat longeren, uiteindelijk zadeltje erop, maar het longeren vind ze verschrikkelijk saai :') die gaat gewoon stil staan als ik wil dat ze ging draven, dus een keer in de bak erop en ze was braaf. Alleen gestapt maargoed ze deed het goed, keer erna lekker het bos in gegaan waar ze helemaal opleefde. Ik ben een klein beetje mn interesse in het rijden kwijt, dus ik heb een kar gekocht. Wel eerst nog een keer onder het zadel het bos in gegaan omdat ik me op de rug zekerder voel dan erachter.
We hebben een keer lange lijnen geoefend, en een keer met iets erachter maar de strengen waren te kort dus dat ding tikte tegen dr voeten aan bij elke stap. Toen dacht ik fiets it en we hebben de kar erachter gehangen _O- een keer in de bak en daarna het bos in. En braver kon niet!

Vandaag hebben we voor de vierde keer gemend, en ik ben een heel gelukkig paardenmeisje <3

Nouja goed, hier wat plaatjes van mn vriendinnetje :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo loopt ze er in het dagelijkse leven bij
Afbeelding
Afbeelding

Met haar maatje <3
Afbeelding

Even voor de duidelijkheid, ik weet dat de stangen net wat te smal en vooral te kort zijn! Hier staat al een afspraak voor om dat te veranderen.
Ook moet ik het tuig wat veranderen na het zien van de foto’s. Die lussen zijn omdat ik er veiligheids gespen aan wilde hebben maar ik wil het leer niet afknippen. Helemaal doortrekken haalt de funktie van de veiligheids gespen om makkelijk los te krijgen weer weg.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:17

Wat leuk om te zien! Maar waarom geen 4-wieler?? Het lijkt me ook dat je met deze Sulky behoorlijk laag zit, je kijkt echt tegen het paard aan en ziet amper waar je naartoe stuurt? :')

swartbeessie

Re: Shire Amina voor de sulky in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:24

Gaaf dier!
Ik sluit aan bij de opmerking van Annoniemand - ik heb altijd geleerd dat je leidsels in één rechte lijn moeten lopen. Je hebt zo niet echt contact met de mond. Naast goed uibalanceren van deze tweewieler lijkt deze echt een maatje te klein, weet niet of dat te fiksen is met een hoger bokkussen..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:51

Oh wauw. Eigenlijk best wel genieten!

Voor het mooie nog de uitsteeksels van de strengen vastzetten met iets.
We hebben een tijdje ductape gebruikt _O-
En ik zou zeker de buitenste singel wel gebruiken.
Maar waarschijnlijk wat die net te klein voor het formaatje grote tank

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 20:54

Deze is speciaal voor paarden van 170/175 en hoger volgens de dealer, ik heb er een extra hoge zit voor maar nog niet gebruikt.
Ik heb een vierwieler maar daarmee kan ik niet het bos in. En al helemaal niet over de paden waar we overheen gaan, daar is een vierwieler gewoon niet te doen, vandaar de keuze om een tweewieler te gebruiken. Op de foto’s en filmpjes staan we op makkelijke weggetjes maar er zijn stukjes waar we ’offroad’ moeten.

Buitenste singel? Er zit niks meer aan dan dit.. aan de singel zitten twee gespen die allebij gebruikt worden
Als je die lange stukken leer bedoeld waar de kar in zit? Die zijn omdat de oorspronkelijke gespen geen veiligheids gespen zijn, die zouden dan inderdaad onder de buik doorgaan met een extra singel. Maar dit heb ik dus vervangen met een andere singel waar alles 2 in 1 zit en dus veiligheids gespen waardoor dat stuk leer overbodig is.
Maar ik wil een tuig uit Engeland bestellen en dan gaat deze verkocht worden, dus dan kan ik het leer niet afknippen als ik het met de orginele gespen ga verkopen. Deze veiligheids gespen horen bij mn andere tuig namelijk

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:03

Je hebt normaal inderdaad nog een buitenste singel die de om de lichtogen nog gaat.
Zodat het lamoen niet omhoog kan wippen, of Naja niet te veel....

En nee ik bedoel ook niet dat je het moet afsnijden. Maar of je het met een simpele manier eventueel kunt "vastzetten" aan het borsttuig. Simpele tyrap of stukje tape. Zodat het niet de hele tijd heen en weer flapt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:25

Te lange strengen kun je met een binnenband (fiets) netjes wegwerken.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:25

Heel gaaf paard en mooie omgeving
Stoer hoofdstel ook, staat je paard erg goed !

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 21:27

hagelslag schreef:
Je hebt normaal inderdaad nog een buitenste singel die de om de lichtogen nog gaat.

En nee ik bedoel ook niet dat je het moet afsnijden. Maar of je het met een simpele manier eventueel kunt "vastzetten" aan het borsttuig. Simpele tyrap of stukje tape. Zodat het niet de hele tijd heen en weer flapt

Ooh, maar dat wat jij bedoeld zit dus al in die singel, daar zit een extra gesp aan en aan die veiligheids gespen zitten stukken leer die naar de singel gaan. Snap je het nog? _O- dus die kunnen niet omhoog wippen, maar daarom zitten er dus lussen aan het schoffie want die stukken zijn nu door deze gespen overbodig

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:27

hagelslag schreef:

Tip, je kan hier ook twee hele grote zwarte haar-elastieken of scrunchie achtige dingen voor gebruiken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:36

anoukwendy schreef:
hagelslag schreef:

Ooh, maar dat wat jij bedoeld zit dus al in die singel, daar zit een extra gesp aan en aan die veiligheids gespen zitten stukken leer die naar de singel gaan. Snap je het nog? _O- dus die kunnen niet omhoog wippen, maar daarom zitten er dus lussen aan het schoffie want die stukken zijn nu door deze gespen overbodig

Neeeeee ik snap hem niet _O-
Maar door die hoge lussen kreeg ik dus een error. Omdat normaal de buitenste singel die ook om het lamoen loopt ook belangrijk is

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:34

Wat een kanjers <3

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 01:48

hagelslag schreef:
anoukwendy schreef:

Neeeeee ik snap hem niet _O-
Maar door die hoge lussen kreeg ik dus een error. Omdat normaal de buitenste singel die ook om het lamoen loopt ook belangrijk is

Haha als ik het niet vergeet, maak ik van het weekend een foto _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:33

Wat ontzettend braaf zeg! Mooie krachtpatser is het.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:38

Wat een gouden paard, zo braaf. Ook dat ze zo makkelijk van haar maatje weggaat. Heel veel plezier met alle toekomstige ritjes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:46

PP --> UHZ

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 15:13

Thanks iedereen <3

Berith schreef:
Wat een gouden paard, zo braaf. Ook dat ze zo makkelijk van haar maatje weggaat. Heel veel plezier met alle toekomstige ritjes.

Jaa dat doen ze eigenlijk allebij heel braaf, de ander staat gewoon in de stal te wachten zegmaar en dat gaat altijd goed gelukkig!
Saul heb ik nu twee keer opgezeten en dan blijft Amina dus in de stal

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:16

Wauw wat een reus zo voor de wagen! Wat een prachtig paard, veel men plezier samen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:55

Och shire <3 zo ontzettend gek op shires. Alle tuig en karakter opmerkingen zijn al wel gemaakt dus ik geniet gewoon van dat heerlijke koppie <3

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:16

Wauw wat leuk!!

Waar heb je de sulky vandaan? Ik men nu vooral met mijn koets maar wil ook graag een sulky bij, Ik heb zelf een KWPN van 1.85

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:32

Gaaf hoor, zo’n reus voor de wagen! Super dat hij zo braaf is.

Je woont in een prachtige omgeving en ik snap je eerste ingeving voor een tweewieler best maar ik denk dat je toch echt beter af bent met een goede marathonwagen. Die is op ruw terrein stabieler en comfortabeler voor je paard. Daarnaast een stuk veiliger voor jezelf. Als laatst is deze tweewieler echt te laag waardoor je niet voldoende overzicht hebt.

Voor een Shire is zelfs op ruw terrein een goede marathonwagen echt niet te zwaar.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:38

_Nelleke_ schreef:

Je woont in een prachtige omgeving en ik snap je eerste ingeving voor een tweewieler best maar ik denk dat je toch echt beter af bent met een goede marathonwagen. Die is op ruw terrein stabieler en comfortabeler voor je paard. Daarnaast een stuk veiliger voor jezelf. Als laatst is deze tweewieler echt te laag waardoor je niet voldoende overzicht hebt.

Voor een Shire is zelfs op ruw terrein een goede marathonwagen echt niet te zwaar.

Mijn ervaring als eigenaar van ook een reus, kan je met een wagen ook niet helemaal overheen kijken ;) . en daarnaast is een sulky in sommige opzichten stuk stabieler en flexibeler in een bos met smallere padden, dus ik snap wel dat ze sulky kiest. Wel zou ik investeren in een bokstoel/kussen zodat je hoger en steviger zit.

en ik zou nog een kritisch kijken of de sulky wel voldoende zweeft anders is het voor de menner niet fijn zitten en voor het paard niet fijn trekken :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:46

Jouw paarden!! <3
Hele mooie foto's en wat gaaf om met zo'n PAARD!!! voor de wagen te kunnen rijden.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 13:25

mvermeulen1 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Mijn ervaring als eigenaar van ook een reus, kan je met een wagen ook niet helemaal overheen kijken ;) . en daarnaast is een sulky in sommige opzichten stuk stabieler en flexibeler in een bos met smallere padden, dus ik snap wel dat ze sulky kiest. Wel zou ik investeren in een bokstoel/kussen zodat je hoger en steviger zit.

en ik zou nog een kritisch kijken of de sulky wel voldoende zweeft anders is het voor de menner niet fijn zitten en voor het paard niet fijn trekken :o

Thanks iedereen! <3

Ik weet eigenlijk niet waar die kar vandaan komt, uit polen. Misschien dat er op het wiel staat welk merk het is, kan ik straks wel even nakijken voor je. Mn bruiloften kar is volgens mij hetzelfde merk
Afbeelding

Jaa nouja daar is het bokt voor he, mensen weten het altijd beter en weten uiteraard exakt hoe de wegen er hier uitzien, maar met zo'n vierwieler kom ik gewoon niet langs de stukken waar we mennen. Af en toe heb ik een smalle bocht waar ik moet afstappen en even de kar met de hand moet optillen en verplaatsen, dat gaat dus niet met een vierwieler. Het gaat ook niet om het gewicht dus. Dus eerlijk is eerlijk, dat gaat het ene oor in, andere oor er net zo hard weer uit, want het kan gewoon niet.
Bok heb ik wel, maar nog niet gebruikt. Ik kan prima over haar heen kijken.

Enige is dus dat ie wat breder en langer gemaakt gaat worden, en uiteindelijk komt er een ander tuig uit Engeland speciaal voor haar gemaakt, maar das niet goedkoop dus moet even sparen.

Ik ben geen proffs, en ik zal ook nooit zeggen dat alles helemaal perfekt gaat enzo

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:39

Ohhhhh wat een knap paaaaardd zo voor de wagen! <3
Echt een prachtig gezicht!!