Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Bij het lezen van de titel dacht ik dat het om de drafsport voor shetjes ging. Maar je hebt het dus over de 2-wielers waar je mee kunt mennen. Ja, is ook een sulky, maar ik noem dat altijd 2wielers.
Maar ik zou dus dan niet meer mogen starten met een 2wieler. Bijzonder, want het zijn zeker geen gevaarlijke wagentjes en bij de juiste gewichtsverdeling is er niets mis met het welzijn.
Ik weet ook dat veel mensen met een shetlander er mee mennen en dan juist zo'n 2wieler gebruiken. Lichter, makkelijk te hanteren en zitten prima voor de menner. Ik snap dat het niet te zwaar mag trekken voor een pony, maar veel shetlanders zijn net onder de 1m. En door juist de shetlander als menpony in te zetten kan ook de volwassene er leuke dingen mee doen.
Het zou inderdaad jammer zijn als dat niet meer in wedstrijdverband mag. Een shetlander is geen minderwaardige pony ofzo. Maar zo krijg ik wel dat gevoel, alsof je minimaal een A-welshje nodig hebt.
Ik zal de petitie ondertekenen.
tamary schreef:Tja, als het om welzijn gaat : meetlint gewicht om pony + bodyscore, menner zoals die op de sulky wil op de weegschaal en als menner meer weegt dan 75% van wat meetlint aangeeft voor pony wordt er niet gestart.
En ja ik weet pony kan 1x lichaamsgewicht trekken, echter komt nog sulky bij en meetlint is niet 100% accuraat.
tamary schreef:Tja, als het om welzijn gaat : meetlint gewicht om pony + bodyscore, menner zoals die op de sulky wil op de weegschaal en als menner meer weegt dan 75% van wat meetlint aangeeft voor pony wordt er niet gestart.
En ja ik weet pony kan 1x lichaamsgewicht trekken, echter komt nog sulky bij en meetlint is niet 100% accuraat.
criollo_yess schreef:Wat ik wel zou willen weten, en wat Germie al aanhaalt, bedoelt de KNHS echt de sulky's = menwagen met 1 stoeltje waarbij de menner met de benen "omhoog" zit om de billen van de pony heen? Of bedoelt de KNHS alle menwagens met 2 wielen? Want een 2-wieler (waarbij de menner op een bokstoel of bankje met de benen rechtuit en voeten in de slee zit) is iets anders dan een sulky. Wel iets zwaarder dan een sulky, maar voor vele kleine ponnies nog prima te trekken. Iemand die weet wat de KNHS precies bedoelt?