Petitie herzien reglementswijziging KNHS voor sulky's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Petitie herzien reglementswijziging KNHS voor sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:28

Wij hebben een petitie gestart tegen deze wijziging van de KNHS.
https://www.hoefnet.nl/knhs-wijziging-m ... Woxoy9jrFg

Herzien reglementswijziging KNHS voor sulky's

De KNHS heeft aangekondigd dat per 1 april 2027 de maximale leeftijd voor sulkyrijders wordt vastgesteld op 18 jaar en de minimale stokmaat voor pony’s wordt verhoogd naar 100 cm voor enkelspanpony's. Deze ingrijpende veranderingen gaan volledig voorbij aan het welzijn van de pony’s en de behoeften van de menners. We eisen dat de KNHS deze besluiten terugdraait en een oplossing biedt die wél in het belang van de sport en de pony’s is!

Wat wil de KNHS doen?
1) Maximum leeftijd voor sulkyrijders: Vanaf 1 april 2027 mogen er geen sulkyrijders meer deelnemen die ouder zijn dan 18 jaar. Dit betekent dat volwassen menners, die jarenlang succesvol wedstrijden rijden, uitgesloten worden. Waarom? Omdat de KNHS denkt dat dit de jeugd zou helpen, terwijl het de andere kant op gaat.

2) Minimale stokmaat voor pony’s: De KNHS wil pony’s met een stokmaat onder de 100 cm voor enkelspanpony's en 90 cm voor meerspannen uitsluiten van dressuur- en vaardigheidwedstrijden. Dit is een absurde maatregel die de sport exclusief maakt voor grotere pony’s, terwijl kleinere pony’s prima in staat zijn om een sulky te trekken zonder hun welzijn in gevaar te brengen.

Waarom deze veranderingen onacceptabel zijn:
1) Ponywelzijn wordt geschaad
De KNHS beweert dat het welzijn van de pony’s bedreigd wordt, maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat een pony onder de 1 meter niet goed een sulky kan trekken. Het welzijn wordt helemaal niet aangetast; deze beslissing is gebaseerd op onterecht aannames. Dit gaat in tegen de realiteit dat in sommige menverenigingen 40% van de leden met een een sulky rijden. De KNHS suggereert hiermee dat het slecht zou zijn voor de pony’s, terwijl deze juist goed voor de sulky geschikt zijn!

2) Kosten worden onhoudbaar!
De regels die de KNHS nu oplegt, jagen menners op torenhoge kosten. Ponyrijders worden verplicht nieuwe, grotere karren, trailers en pony’s aan te schaffen, wat simpelweg onbetaalbaar is voor veel van ons. Bovendien, met de btw-verhoging en de stijgende kosten voor paarden, wordt het houden van een pony sowieso al steeds duurder. Door in 2027 grotere pony’s verplicht te stellen, wordt de sport steeds meer een luxe voor de elite. Daarnaast; wat gebeurd er met de te kleine pony's van menners met wedstrijd ambities die nu al voor de sulky staan?

3) Zelf georganiseerde wedstrijden
De KNHS gaat met deze regels de deur openzetten voor een wildgroei aan ongereguleerde, zelfgeorganiseerde wedstrijden. Zonder een controlerend orgaan als de KNHS, wat kan er dan nog gebeuren? Dit zorgt voor chaos in de sport, zonder enige waarborging van eerlijkheid of veiligheid.

4) De leeftijdsgrens van 18 jaar is belachelijk!
Waarom zou iemand boven de 18 jaar niet meer met een sulky mogen deelnemen? Er zijn talloze succesvolle combinaties van menners en sulkyrijders, ongeacht hun leeftijd. Dit is een onnodige beperking die geen enkel nut dient, behalve het verstoren van een sport die al jarenlang goed functioneert.

De KNHS heeft een voorbeeldfunctie voor veel verenigingen. Bij ons is 40% van de leden actief met een sulky. Als deze regel doorgaat, worden zij dan niet meer welkom in de sport? Gaat de KNHS nu het straatbeeld bepalen en mensen uitsluiten op basis van leeftijd en de grootte van hun pony, terwijl het welzijn van de dieren geen enkel probleem is?

Onze oplossing:
Maak aparte rubrieken voor sulkyrijders bij elke wedstrijd, zoals het nu al gebeurt in verschillende evenementen. Dit maakt het mogelijk om zowel met grotere als kleinere pony’s te blijven rijden, zonder de toegang tot de sport te belemmeren.
Herzie de regels en stel een realistische stokmaat en leeftijdsgrens vast, die niet buitensluit maar juist iedereen in staat stelt deel te nemen aan de sport.

Teken deze petitie en laat de KNHS weten dat wij de toekomst van onze sport willen beschermen! Wij eisen dat deze wijzigingen worden teruggedraaid en dat er een oplossing komt die recht doet aan het welzijn van de pony’s en de toegankelijkheid van de sport voor iedereen.

https://www.petitie24.nl/petitie/5609/h ... oor-sulkys

germie

Re: Petitie herzien reglementswijziging KNHS voor sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:41

Bij het lezen van de titel dacht ik dat het om de drafsport voor shetjes ging. Maar je hebt het dus over de 2-wielers waar je mee kunt mennen. Ja, is ook een sulky, maar ik noem dat altijd 2wielers.

Maar ik zou dus dan niet meer mogen starten met een 2wieler. Bijzonder, want het zijn zeker geen gevaarlijke wagentjes en bij de juiste gewichtsverdeling is er niets mis met het welzijn.

Ik weet ook dat veel mensen met een shetlander er mee mennen en dan juist zo'n 2wieler gebruiken. Lichter, makkelijk te hanteren en zitten prima voor de menner. Ik snap dat het niet te zwaar mag trekken voor een pony, maar veel shetlanders zijn net onder de 1m. En door juist de shetlander als menpony in te zetten kan ook de volwassene er leuke dingen mee doen.
Het zou inderdaad jammer zijn als dat niet meer in wedstrijdverband mag. Een shetlander is geen minderwaardige pony ofzo. Maar zo krijg ik wel dat gevoel, alsof je minimaal een A-welshje nodig hebt.

Ik zal de petitie ondertekenen.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:44

germie schreef:
Bij het lezen van de titel dacht ik dat het om de drafsport voor shetjes ging. Maar je hebt het dus over de 2-wielers waar je mee kunt mennen. Ja, is ook een sulky, maar ik noem dat altijd 2wielers.

Maar ik zou dus dan niet meer mogen starten met een 2wieler. Bijzonder, want het zijn zeker geen gevaarlijke wagentjes en bij de juiste gewichtsverdeling is er niets mis met het welzijn.

Ik weet ook dat veel mensen met een shetlander er mee mennen en dan juist zo'n 2wieler gebruiken. Lichter, makkelijk te hanteren en zitten prima voor de menner. Ik snap dat het niet te zwaar mag trekken voor een pony, maar veel shetlanders zijn net onder de 1m. En door juist de shetlander als menpony in te zetten kan ook de volwassene er leuke dingen mee doen.
Het zou inderdaad jammer zijn als dat niet meer in wedstrijdverband mag. Een shetlander is geen minderwaardige pony ofzo. Maar zo krijg ik wel dat gevoel, alsof je minimaal een A-welshje nodig hebt.

Ik zal de petitie ondertekenen.

Ik denk dat je het dan voor alles gelijkt moet trekken ipv deze discriminatie. Met andere woorden; laten we het dan ook doen voor een welsh die een kar van 200 kg moet trekken met een 100 kg man en 70 kg groom achterop.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:08

8)7 Belachelijk. Als je dus voor je A pony van 1 meter een sulky koopt omdat die minder weegt dan een vierwieler, wordje afgestraft. Ik mag nu mijn pony’s alleen starten met een zwaardere vierwieler. Dat druist juust tegen het welzijn in! Echt bizar. Waarom zou je willen ontmoedigen dat volwassenen met pony’s starten? Het is toch juist top dat er volwassenen zijn die zich bezig houden met de pony hobby. Als alleen kinderen er mee om klooiden, was er geen fatsoenlijk opgeleide pony meer te bekennen.

Nog even en er komt ook een verbod om als 18+ er pony’s onder het zadel te starten.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:37

Zou een maximum aan gewicht om te trekken niet een betere maatstaf zijn? Gerelateerd aan de hoogte van de pony in combinatie met het soort wagen bijvoorbeeld.

Ik zie echt wel combinaties voorbij komen waarbij ik ook twijfels heb aan het welzijn van de pony. Maar dat ga je niet oplossen door tweewielers te verbieden.

Een leeftijdsgrens voor de menner lijkt mij ook volkomen onzin.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:46

Ik heb 2 shetjes voor een lichte kar van 100kg staan. In geen 100 jaar dat ik ze daar enkelspan voor zet. De ene weegt nog geen 100kg zelf. Met zijn tweeën trekken ze dat makkelijk weg. Mijne zijn overigens ook nog eens te klein, rond de 85. Momenteel geen wedstrijdambities op hc mendurance starts na. Maar mocht ik die wel krijgen dan kan ik dus nergens terecht met ze. Mijn pony's tijdens een oefenmarathon.
Afbeelding

Mijn ene pony heeft enkelspan ook de klasse hc sulky in Echten gewonnen in 2023. En daar zit net als bij endurance een voor en nakeuring door da bij. Dus die kleintjes kunnen het zeker wel. Ken er genoeg met kleine pony's die Zz vaardigheid rijden in de sulky klasse en ook nog eens prijzen rijden. Of tweespan tegen de grotere pony's en dan ook nog prijzen winnen. Dus de welzijnsopmerking is echt onzin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:31

Ik heb ook getekend, Shetlanders zijn ook nog eens beresterk en veel sterker dan een A welshje dus ik vind het ook nogal krom.

Wat Jessica zegt, maximum gewicht trekken per stokmaat lijkt me veel logischer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:46

Ben ik de enige die denkt, met die tekst in de petitie ga je als groep niet serieus genomen worden? Woorden als belachelijk, aparte rubrieken voor sulkyrijders is financieel voor organisaties niet haalbaar en niet met een concrete stokmaat komen maar met het woord realistische stokmaat (want hiermee impliceer je dat er dus wel iets moet worden afgesproken).
Ik heb dan ook niet ondertekend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:50

Waar lees je dat?

Ik vind het juist wel goed onderbouwd en ze komen ook met een oplossing.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:30

Ook getekend, hoewel er zeker wel keken mag worden naar de combinatie van sulky, kleine pony en een volwassene. Soms kan de sulky nog zo licht zijn maar is de pony echt te klein of de menner te zwaar. De 18+ regel is ook bijzondere er zijn nu zoveel sulkymenner die 18+ het zou zonde zijn als zij allemaal moeten stoppen want de pony's lopen zo netjes voor

@ipsilonka er zijn al aparte rubrieken voor sulkyrijders dus dat zou geen probleem moeten zijn. Er is nu een hele grote groep (die alleen maar aan het groeien was) die nu niet meer mee mogen doen met de dressuur/vaardigheid. De mensport is al niet heel groot, moet je het door zulke regels de sport nog kleiner laten worden? En inderdaad nog meer voor de elite? Een sulky of een vierwieler is een behoorlijk prijsverschil. Als men inderdaad voor dierenwelzijn wil gaan (wat een heel goed streven is) laat men dan kijken naar een max gewicht per stokmaat of de rolweerstand van de wagens. Om nog maar twee voorbeelden te noemen; een neusriem controle of aanpassingen van harnachement regelement.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:31

Ook getekend. Ben benieuwd wanneer de KNHS volledig instort met dit soort fratsen. Er wordt steeds minder naar de leden geluisterd.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:19

Ik ben niet ook actief in deze sport maar heb wel getekend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:36

Tja, als het om welzijn gaat : meetlint gewicht om pony + bodyscore, menner zoals die op de sulky wil op de weegschaal en als menner meer weegt dan 75% van wat meetlint aangeeft voor pony wordt er niet gestart.
En ja ik weet pony kan 1x lichaamsgewicht trekken, echter komt nog sulky bij en meetlint is niet 100% accuraat.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 18:52

tamary schreef:
Tja, als het om welzijn gaat : meetlint gewicht om pony + bodyscore, menner zoals die op de sulky wil op de weegschaal en als menner meer weegt dan 75% van wat meetlint aangeeft voor pony wordt er niet gestart.
En ja ik weet pony kan 1x lichaamsgewicht trekken, echter komt nog sulky bij en meetlint is niet 100% accuraat.

Ja lijkt me helemaal geen gek idee iid! En dan wel voor alle pony's/paarden en mss een weegbon van je menwagen.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 06-12-24 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:53

Tamary meetlint is helemaal niet accuraat bij kleine pony's. Mijne verschillen nauwelijks van breedte. Maar toch weegt de ene 95-100kg op goed gewicht en de andere 105-110kg op goed gewicht. Bij die eerste stap ik af zodra hij aangeeft me niet meer te kunnen trekken door mul zand. Oftewel korte stukjes gaan wel. Maar de eerste keer Epe heb ik de laatste dag wel 5 km ernaast gesjouwd door het mulle zand van Defensie. De andere pony trekt me er moeiteloos doorheen. Ik weeg zelf rond de 70 kg.
Mij lijkt naar een officiële weegschaal en dan op knhs site laten noteren wat de gewichten zijn van paard en kar de beste oplossing. Maar ik weet ook dat dit heel moeilijk te realiseren is.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:28

Dat wegen van de pony’s moet kunnen. Nu moeten ook alle pony’s gemeten worden. Je zou ze met een netwerk ook kunnen laten meten. Wagens zouden dan genummerd moeten worden, en dat is dan weer niet te realiseren omdat ze geen kentekens hebben.

Ik heb zelf nu 2 keer met veel plezier bij de KNHS gestart met mijn pony. HDie precies 1 meter meet, en vind het belachelijk dat we nu als 18+ers zo aan de kant gezet worden. Ik heb bewust voor een kleine pony en sulky gekozen zodat ik alleen op de wagen kan trainen en alles makkelijk te vervoeren is.

Kan de KNHS hier echt niet in volgen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:04

Wat ik wel zou willen weten, en wat Germie al aanhaalt, bedoelt de KNHS echt de sulky's = menwagen met 1 stoeltje waarbij de menner met de benen "omhoog" zit om de billen van de pony heen? Of bedoelt de KNHS alle menwagens met 2 wielen? Want een 2-wieler (waarbij de menner op een bokstoel of bankje met de benen rechtuit en voeten in de slee zit) is iets anders dan een sulky. Wel iets zwaarder dan een sulky, maar voor vele kleine ponnies nog prima te trekken. Iemand die weet wat de KNHS precies bedoelt?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:34

Geen idee wat de KNHS bedoelt, maar dan krijg je weer de discussie dat een HCA sulky bijvoorbeeld veel veiliger is dan een Cavaletti sulky, die volgens die beschrijving geen sulky is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:43

tamary schreef:

Opzich begrijp ik dit wel hoor, alleen moet er dan bij elke wedstrijd een weegschaal staan.

Maar goed de huidige regel dat 18+ níet met een sulky rijd is sowieso geen oplossing!! Dat maakt het alleen maar erger. Ik ben 18+, iele pony’s van 1.06cm, +/- 170kg, die met sulky enkelspan lopen ivm gewicht, ik ben 65kg oid dus niet perse het probleem. Maar als ik met vierwieler van 140kg moet gaan rijden pfff dat is veel te zwaar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:47

criollo_yess schreef:
Wat ik wel zou willen weten, en wat Germie al aanhaalt, bedoelt de KNHS echt de sulky's = menwagen met 1 stoeltje waarbij de menner met de benen "omhoog" zit om de billen van de pony heen? Of bedoelt de KNHS alle menwagens met 2 wielen? Want een 2-wieler (waarbij de menner op een bokstoel of bankje met de benen rechtuit en voeten in de slee zit) is iets anders dan een sulky. Wel iets zwaarder dan een sulky, maar voor vele kleine ponnies nog prima te trekken. Iemand die weet wat de KNHS precies bedoelt?

Alle tweewielers, er is in het regelement voor zover ik weet niet zoiets als een sulky, er word alleen over 2 of 4 wielen gesproken

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:58

tamary schreef:

En gaan we dan ook ruiters op de weegschaal zetten? Daar zijn er ook genoeg die hun paard/pony te zwaar belasten.

Een paar jaar geleden waren wij de 1e die met een kleine pony bij de club gingen mennen. De rest moest even wennen, mar inmiddels hebben we kunnen aantonen dat die kleintjes echt niet onder doen voor de grote paarden. Ook de georganiseerde ritten (rond de 20km) lopen ze fluitend, genoeg grote paarden die er meer moeite mee hebben.

Met al een beperkte groep menners en terug lopende ledenaantallen bij menclubs is het zonde als een grote groep menners wordt uitgesloten.

Dat voor de samengestelde sport er grenzen zijn aan hoogte kan ik me indenken, maar dressuur en vaardigheid op een goede bodem moet volgens mij prima kunnen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:05

Grote voordeel van mennen is, je zet gewoon menner plus kar op de weegschaal. Dan kun je nooit de menner gaan fatshamen, want je weet niet hoe zwaar de kar is. Da's vast één probleem opgelost.
Dus ja, weegschaal voor paard plus weegschaal voor menner plus kar. Lastig maar niet onmogelijk. Desnoods weeg je alleen aan het begin van het seizoen. Startnummer zit normaalgesproken gewoon op het rijtuig, dus je hebt in principe ook een identificatie van de wagen.

En dan kan je voor de meeste wedstrijden aanhouden dat paardlief 2x z'n eigen gewicht kan trekken. Da's dus voor een enkelspan rond de 150-200 kg bij de gemiddelde mini. Dat is met een 2-wieler haalbaar.

Leeftijdseis voor de menner is flauwekul, je mag als volwassene in andere disciplines ook met een pony tussen de paarden meedoen, dus waarom niet aangespannen?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:10

Wow ik sta even te kijken van dit nieuws!

Ben zelf ook een sulky rijder. Ik had een vierwieler voor mijn pony van 1.15 maar ik besloot dat het veel lichter voor hem was om over te stappen op een sulky. Vooral in het zand is zo'n vierwieler pittig, zeker als er nog een groom bij op de wagen staat.

Heb ook wedstrijden gereden met de sulky, dus zou het jammer vinden als dat in de toekomst niet meer zou kunnen. Ik ga niet speciaal een vierwieler aanschaffen voor de wedstrijden.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:02

Ik zit mij net te bedenken, zou dit niet gewoon een slimme onderhandelingstactiek zijn? Als je als federatie gaat zeggen dat je de wagens maar ook de menners wilt gaan wegen en dat er bij te veel gewicht niet mag worden gereden, dan heb je tegenwoordig zo de poppen aan het dansen. Maar als je nu een regeling maakt waarbij je weet dat er veel weerstand gaat komen, dan heb je onderhandelingsruimte. En dan kan je in overleg tot een regeling komen die waarschijnlijk precies is wat er initieel werd beoogd, alleen dan kan je zeggen "dat hebben we samen afgesproken".

De meeste mensen in dit topic zeggen nu ook "waarom ga je niet maximale gewichten vaststellen en dan ter plaatse de combinaties wegen (of aan het begin van het seizoen oid)". Dan komt het vanuit de sporters zelf. Voila, een regeling die doet wat ze willen (maximum aan gewicht tbv welzijn van de paardjes) en de KNHS kan er niet van worden beschuldigd te discrimineren op gewicht van de deelnemers.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 01:38

De mensen die ik ken uit het menforum, die zitten echt niet zo in elkaar.