Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Scum schreef:Is de equiband niet iets voor je?
https://www.equestic.com/nl/product/com ... ro-system/
Die is belachelijk duur, maar je kunt dit ook zelf maken met een oud zadeldekje. Je koopt dan voor 10 euro ofzo een HH elastische band en je maakt dan lusjes aan je oude zadeldekje waar je die elastische band aan vast maakt. Eentje voor onder de buik, eentje voor achterom.
troi schreef:Daihyo schreef:Met vaste bijzet of touwtjes dwing je je paard juist wel in een frame. Beter is om te longeren met dubbele lijnen. Lastiger, maar uiteindelijk wel een betere training voor je paard.
Eens!
Dan kun je ook naar de gewenste ontspanning toe gaan werken.
pluisje88 schreef:Ik zie hier iedereen wijzen op dat bijzet niet hoeft en dubbele Longe beter is. Op zich ja, maar dit paard heeft een blessure en daarvoor training nodig. Dit soort dingen als dubbele longe en zonder bijzet leer je ze als het niet nodig is, zodat ze het kennen als het wel nodig is. Voor het paard van ts is het belangrijk dat het paard meteen op de juiste manier gaat lopen. In mijn ogen wil je dan niet gaan prutsen met correct longeren zonder bijzet of met dubbele longe. Lijkt me niet de juiste tijd en plaats om dingen te proberen. Lijkt me beter om dat te bewaren voor na het herstel.
Annemarievzr schreef:Na een diagnose kissing spines ben ik nog wat intensiever met grondwerk bezig gegaan en heb daar veel resultaat mee geboekt wbt een betere bovenlijn, sterkere rug- en buikspieren en veel meer achterhandgebruik. Zonder touwtjes! We zijn momenteel bezig met lange teugelen en ook daar: paard mooi in de verzameling, bezig met het gewicht naar de achterhand verplaatsen, aanzet tot travers, zonder touwtjes. Inmiddels is die lagere halshouding zo normaal geworden voor hem, dat hij dat aan de longe ook doet.
miccamaaike schreef:Ik longeer met touwtjes van Lammert Haanstra, dat is niet erg ingewikkeld. Je hebt een longeersingel nodig met ringetjes op verschillende hoogtes en die touwtjes. Je kunt dan varieren in hoe lang-laag / opgericht je wilt. Ik zet hem altijd door het onderste ringetje en dan tussen de benen vast. Dan kun je mooi richting lang en laag. Ik heb een knoopje gemaakt precies in het midden van het touw, zodat je weet wat het midden is en deze bovenop (bij de schoft) kan liggen. Enige is dan even het gelijk houden van de touwtjes als je ze vastmaakt aan de onderkant.
Oude foto maar voor het idee:
[ Afbeelding ]
Elisa2 schreef:[ Afbeelding ]
Even een foto toegevoegd voor verduidelijking. Hier zitten de touwtjes en longe zo bevestigt als ik omschreef. Voordeel is ook dat ze niet te diep komen en volledig op de voorhand gaan lopen maar dat er meer horizontaal evenwicht blijft.