Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onali schreef:Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.
Wandel je in het bos of op de openbare weg?
Ik zie het nut niet zo in van wandelen met hoofdstel, heb je een hengst ofzo? Wat verwacht je allemaal, als je paard gewoon braaf is is er niks aan de hand.
Onali schreef:Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.
Ik zie het nut niet zo in van wandelen met hoofdstel, heb je een hengst ofzo? Wat verwacht je allemaal, als je paard gewoon braaf is is er niks aan de hand.
felicity schreef:Onali schreef:Ik wandel met halsters en af en toe met touwhalster voor verfijning als we iets bijzonders gaan doen.
Als je een hengst hebt is het wel nuttig om met hoofdstel te wandelen
Melewel94 schreef:Volgensmij zijn meningen erover verdeeld.
Ik kreeg ook te horen "hoofdstel in, dan heb je meer te zeggen"
Hoofdstel
Voordeel: controle door het bit
Nadeel: schade door het bit
Touwhalster is een 'halster', maar ook daarmee heb je stiekem veel mee te zeggen door de sterke inwerking van het touw.
Voordeel: controle over hele hoofd ipv mond
Nadeel: ook kans op schade, maar dan is de schade groter O.a. meer achter de oren bij nekwervels bijvoorbeeld
Voor zover m'n kennis gaat. Weeg het af waar jou paardje het beste op reageerd.