Zoals een aantal van jullie weten, ben ik sinds bijna twee jaar in het bezit van een superlieve 11-jarige Friese merrie. Een enorme knuffelkont, aanhankelijk, zacht maar toch soms pittige dame. Ze zal dan ook nooit expres gemeen doen of een stap verkeerd zetten, daar kun je haar bijna blind op vertrouwen.
Tóch heb ik een aantal maanden geleden een topic geopend, over dat ze staakt en dreigt wanneer het op longeren aankomt. Waarom liet ze toch dat gedrag zien? Wat deed ik verkeerd? Ik zat met mijn handen in het haar, en nadat ik flink gebeten ben heb ik het maar opgegeven. Ik was niet bang van haar, absoluut niet. Rijden ging en gaat super, ik heb zelf haar allereerste buitenritten ooit kunnen maken

Een tijd geleden stond er een oproepje van een leerling paardengedragskundige, overigens een bekende van me. Zij zocht een paard met gedragsproblemen. Zo gezegd zo gedaan, ik heb Sinne aangemeld en werd dan ook uitgekozen. De PGK is langsgekomen en heeft Sinne en mij geobserveerd en geflimd samen met haar docent. Ook heb ik enorm veel vragenlijsten in moeten vullen. En de uitslag? Alle puzzelstukjes zijn op zijn plaats gevallen zullen we maar zeggen

Wat blijkt, is dat longeren haar nooit op de goede manier is aangeleerd. Hierdoor mist ze dus een heel stuk opvoeding waardoor er een enorme miscommunicatie is ontstaan tussen ons. Ze probeert er zelf onderuit te komen, door te stijgeren, naar me toe te stappen en te bijten. Zo neemt ze zelf de touwtjes in handen, en is er van respect niks meer te bekennen.
Goed, genoeg achtergrondinfo, op naar het plan

Ons plan, opgesteld door de gedragskundige, ik mag Sinne in mini-stapjes het longeren opnieuw aanleren. Dit doormiddel van clickertraining en later ook negatieve bekrachtiging. Stap één is Sinne de beloning aanleren. Click = beloning (stukje appel, wortel oid). Zodra ze dit snapt gaan we door naar het echte werk

Dit topic heb ik eigenlijk vooral voor mezelf, om bij te houden hoe de training ging en wat op/aanmerkingen zijn. En het zou natuurlijk ook enorm leuk zijn als ik mensen hiermee kan inspireren en informeren.
Mijn eerste training met Sinne heb ik voor maandag gepland staan. Ik kan nu al niet meer wachten, en ben zó ontzettend benieuwd naar hoe Sinne erop gaat reageren! Zijn jullie ook zo benieuwd? Mocht je het interessant vinden om het volledige plan te lezen mag je me een pb doen!

Liefs en hoefjes van mij en Sinne!

Tips en kritiek mag natuurlijk altijd gegeven worden mits goed onderbouwd en vriendelijk. Zo niet ga ik ook niet de moeite doen om erop te reageren