[AR] Mentuig aanschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Mentuig aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 10:54

Omdat ik graag dit jaar ponylief wil laten beleren voor de kar, wil ik nu ook alvast zelf opzoek naar een geschikt tuig.
Maar waar begin je? Het betreft een Welsh A pony. Voor vrijwel alles heeft ze maat Shet, grote gok dus dat een tuig ook maat Shet gaat moeten zijn.
Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van een passend mentuig. Er moet iemand met kennis naar kijken. Dan vind ik online bestellen een té grote gok. Ik heb wel mijn menbewijs gehaald, 2 jaar terug, maar die kennis is weer wat vervaagd, qua optuigen ect.

Waar zou je een (betaalbaar, niet van plan 500,- weg te tikken. Ik zie me wat prijzen voorbij komen..) tuig kunnen kopen, waar eventueel ponylief mee naar toe kan, of die op locatie komen? (laatste lijkt me onwaarschijnlijk). Omgeving Limburg?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:05

Juliette van De Menner komt op locatie (verkoopt o.a. Ideal en Zilco) en volgens mij Edwin Stok van EMS ook (verkoopt voornamelijk Zilco). Dat zijn geen goedkope tuigen maar wel van goede kwaliteit.

Ideal valt vrij groot uit dus daar zou ze wel een maat shet van passen, Webtech valt dan compleet (incl. hoofdstel en leidsels) volgens mij wel binnen jouw budget. Eurotech wellicht zonder hoofdstel/leidsels maar daar zit een smal schofttuig bij met harde kussens waar veel mensen niet tevreden over zijn (waaronder ikzelf).

Het ligt ook een beetje aan de wagen waar je mee wilt gaan mennen, bij een tweewieler is een schofttuig met losse draagriem fijn, maar dan valt Ideal af (Zilco heeft dit wel). Er zijn natuurlijk nog veel meer merkloze of merken tuigen maar dit zijn twee merken waar ik zelf goede ervaringen mee heb (Ideal eurotech met een Zilco schofttuig met losse draagriem en een HCA sulky).

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:26

Een wagen heb ik nog niet, maar wil sowieso voor een vierwieler gaan.

Van Ideal zie ik veel goeds voorbij komen.
Ik zie dat De Menner in Barneveld zit. Dat is al een duur grapje aan reiskosten als ik dat bereken.
Ik ga even orienteren op EMS. Evengoed vrij ver weg.

Zit ook heel rot in Midden-Limburg. Helemaal niet centraal.
Ik heb een eigen spaarpotje waar ik het van moet betalen. Ook het wagentje en het laten beleren. Vandaar dat ik niet meteen naar de 500+ euro wil gaan. Tja, als er geen andere optie is, maar ik zie wel tuigen die lager zitten qua prijs (maar zijn die dan ook goed in kwaliteit..)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:31

Goedkoop is duurkoop. Met een goede kwaliteit tuig kun je jaren vooruit, dat geld ook voor een goede wagen. Wellicht zijn er goede goedkope (merkloze) tuigen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Heb je een instructeur/instructrise? Als je een keuze hebt gemaakt welk tuig je wil, zou je het ook op kunnen laten sturen en passen samen met hem/haar.

mirriejj

Re: Mentuig aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:34

Hier een RBC tuig. Maten geef je online aan hun door en ik kreeg het netjes op maat toegestuurd.

Ik zit trouwens niet ver van je vandaan, dus mocht je eens willen passen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:41

Nee, geen les. Ik men op dit moment nog niet. Wil met deze pony beginnen. Vandaar dat ik haar ook láát beleren ipv zelf doen. Wil in het begin sowieso met begeleiding van de beleerders mennen.
Pony loopt nu alleen aan de longe en grondwerk. Wordt 4 dit jaar.

Ja goedkoop is duurkoop weet ik ook. Maar er is vast genoeg kwalitatief goed spul verkrijgbaar. Daarom wil ik ook eerst wat inlezen in merken en ervaringen voordat ik er klakkeloos een aan ga schaffen. Want keuze genoeg.

Zal eens naar RBC kijken :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:50

Let wel op dat bijv een webtech tuig zonder hoofdstel en leidsels is dus dat je uiteindelijk nog geen 100 euro meer van een eurotech af zit als je zelf nog die leidsels en hoofdstel moet kopen.

Rbc tuigen zou je eens naar kunnen kijken, en marktplaats in de gaten houden. Maat shet ideal kan tot zeker 1.25m pony is mijn ervaring (heb 't ook op pony van 1.30 gehad wat pastte maar pony was toch netter).
Pony maat past ook met veel op laatste gaatje bij a welshjes maar zou als het even kan bij ideal voor maat shet gaan.

Zilco is top en blijft z'n waarde ook goed behouden maar 2e hands lastig te krijgen en nieuw wat prijzig maar het alles waard.

Goedkoop is idd vaak duurkoop zeker met mennen moet het echt veilig zijn. Maar ook wat voor wagen er achter komt is idd een factor: met een sulky komt er natuurlijk veel minder trekkracht dan een zwaardere wagen. Mijn enkelspan eurotech (met zilco schoftje) gaat al 4 jaar bijna dagelijks gebruik mee maar in 2span versie ging ie nog geen jaar mee, zware wagen, veel trekkrachten. Daar gaat m'n zilco nu al 3 jaar mee en nog steeds helemaal top.

Opzich heb ik ook prima ervaringen met het pfiff tuig. Maar dan wel met een mini en een sulky. Maar ben bang dat daarvan maat Shetland wellicht net weer te klein zal zijn.
https://www.demenner.nl/tuigen/ponytuig ... nsten.html

Edwin stok van ems (zilco) komt aan huis passen met super service en demenner heeft ideal en zilco en komt ook aan huis. :j
En anders alleen los een hoofdstelletje aanschaffen (ik raad je de eurotech hoofdstellen aan die passen imo het mooiste, soepel en smal geen dikke dingen) en pas verder kijken als ie bij de beleerder staat zodat die samen met jou eens kan passen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:03

Ik heb mijn tuig bij tjeu van de Meulengraaf vandaan. Die zit in best (NB) dus misschien dat dat beter te doen is? Ik heb 350 euro betaald voor mijn leren tuig incl anatomische borst. Hij heeft ook wel een Facebookpagina en hij wil altijd wel helpen :) misschien dat er wat geschikts is

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 12:08

Aan dat laatste, pas later een tuig aanschaffen, heb ik ook gedacht. Want de meeste beleerstallen hebben toch wel eigen tuig, ja? Maar zou haar graag er zelf al wat aan laten wennen.
Scheelt weer wat tijd in het beleerproces, denk ik? Als ik tuig om heb met longeren. Dan kent ze het.
Met later aanschaffen is wel in het voordeel dat ik wellicht een ruimer budget heb liggen. Dat wel.

Een hoofdstel alleen aanschaffen? Vraag ik me eerlijk gezegd af wat daar nuttig aan is? Of denk ik dan scheef.

Tweedehands tuig durf ik niet aan...

Best is inderdaad beter te doen. Zal eens kijken :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:11

Hoofdstel als in zodat je zelf al wat voorwerk kan doen en die dan mee kan geven.
Maar een goede beleerder heeft idd zelf tuig. En met een hoofdstel en longeer singel kom je al een end in wat simpel voorwerk. Aan het tuig wennen kost amper tijd dus zal je weinig tijdswinst geven. En als het je gaat om puur aan het tuig wennen kun je ook een oud tuigje van iemand lenen of 2ehands kopen en daarna door verkopen.

Meer zou ik niet doen als je in het mennen dus ook geen ervaring hebt: corrigeren/afleren is moeilijker dan aanleren.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:04

Nynkster schreef:
Ik heb mijn tuig bij tjeu van de Meulengraaf vandaan. Die zit in best (NB) dus misschien dat dat beter te doen is? Ik heb 350 euro betaald voor mijn leren tuig incl anatomische borst. Hij heeft ook wel een Facebookpagina en hij wil altijd wel helpen :) misschien dat er wat geschikts is

Mijn tuig komt ook bij tjeu vandaan, was €195 en ben er erg tevrede mee

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:10

MelanieB schreef:
Hoofdstel als in zodat je zelf al wat voorwerk kan doen en die dan mee kan geven.
Maar een goede beleerder heeft idd zelf tuig. En met een hoofdstel en longeer singel kom je al een end in wat simpel voorwerk. Aan het tuig wennen kost amper tijd dus zal je weinig tijdswinst geven. En als het je gaat om puur aan het tuig wennen kun je ook een oud tuigje van iemand lenen of 2ehands kopen en daarna door verkopen.

Meer zou ik niet doen als je in het mennen dus ook geen ervaring hebt: corrigeren/afleren is moeilijker dan aanleren.

Helemaal eens met Mel.

En eerst eens kijken hoe je pony het voor de wagen doet. Niet ieder paard is geschikt als menpaard. En zelf ook wat lessen nemen voordat je tot aanschaf van de spullen overgaat, want mijn ervaring is dat ook niet iedereen geschikt is als menner :D En bij de lessen leer je meteen ook wat je fijn vindt aan tuig, wagen etc. Er is zoveel keuze.
Lekker ervaring op doen met een ervaren menpaard.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:28

Ik ga zéker niet zelf aanplaren met beleren. Dat laat ik compleet aan de profs over. Pony kent de longe en is flink wat geks gewend. Wat betreft mennen nog niets.

Ik heb menlessen gehad voor mijn menbewijs. Stond op mijn papiertje dat het heel goed gemend was.

Van toen tot nu niet gemend, omdat ik geen menpaard tot mijn beschikking heb. En ik heb op dit moment ook helemaal geen tijd om er een te leasen oid.
Pony zal ook pas in de lente beleerd gaan worden. Omdat ik in die periode intern ergens stage loop. Dan hoeven mijn ouders haar niet extra te verzorgen, komt precies mooi uit.

Tjeu van de Meulengraaf verkoopt ook wagens zie ik? Heeft hij ook een website? :) Best is goed te doen.

Is zo'n menhoofdstel qua zitten (druk) dan anders dan een 'normaal' hoofdstel?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:46

Op MP staan zat 2e hands tuigen van de goede merken. Als er iets in de buurt is kun je gaan kijken.
Ook de eerder genoemde zaken hebben vast wel iets 2e hands liggen.

Ik heb zelf een Ideal webtech tuig. Op zich wel tevreden maar de pasvorm van het schoftje is waardeloos.
Kreeg mijn paard drukplekken van. En bij wat research op internet was ik daar zeker niet de enige mee en bleek Ideal daar al lang en breed over geinformeerd te zijn maar hebben er niks mee gedaan.

Voor mij geen Ideal meer. Hiervoor had ik een leren tuig van Imperial Riding (marathon uitvoering) en achteraf heb ik spijt dat ik die verkocht heb want die had echt een hele mooie pasvorm. Die had ik bijna nieuw van MP voor 350 euro incl alles.

Het is jammer dat er in schoftjes weinig verschil zit terwijl ze eigenlijk net zo goed moeten passen als een zadel. Meestal kijkt men meer naar de pasvorm van het borsttuk.

Mijn Ideal is helaas een cobmaat dus ik kan hem niet verkopen aan je :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:50

Je kan ook naar een occasion tuig kijken of een tuig wat bijvoorbeeld bij de menner is ingeruild.
Ingeruild tuig is nagekeken en daardoor ook nog prima voor een 2e ronde.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:02

Jup daarom hebben steeds meer mensen een zilco schoftje bij hun ideal tuig.
Hier ook, zijn mooi flexibel en passen zich dus mooi aan naar de pony. Ouderwetse schoftjes liggen ook vaak mooier en soepeler in de kussens ed. Ipv hard en smal en '1 size'

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 21:18

Tweedehands durf ik niet aan mits gekeurd/nagekeken door een winkel. Ik ben dan huiverig dat het misschien niet goed verzorgd is, of ouder dan aangegeven :o

Ik zal dan eerst even voor enkel een hoofdstel kijken. Althans, tuigen kun je ook zonder hoofdstel krijgen neem ik aan?

Kan ik wel in het begin in zo'n hoofdstel een bus of watertrensje hangen? Of moet ik ook meteen een menbit aanschaffen?

Nu ben ik even helemaal op dreef met vragen stellen .. :+

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:44

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met http://www.nicolevoormenners.nl Zij heeft zowel zilco als HB tuigen en regelmatig tweedehands. Zij komt ook aan huis passen en komt uit de omgeving Den Bosch.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:07

KittyDylan schreef:
Ik ga zéker niet zelf aanplaren met beleren. Dat laat ik compleet aan de profs over. Pony kent de longe en is flink wat geks gewend. Wat betreft mennen nog niets.

Ik heb menlessen gehad voor mijn menbewijs. Stond op mijn papiertje dat het heel goed gemend was.

Van toen tot nu niet gemend, omdat ik geen menpaard tot mijn beschikking heb. En ik heb op dit moment ook helemaal geen tijd om er een te leasen oid.
Pony zal ook pas in de lente beleerd gaan worden. Omdat ik in die periode intern ergens stage loop. Dan hoeven mijn ouders haar niet extra te verzorgen, komt precies mooi uit.

Tjeu van de Meulengraaf verkoopt ook wagens zie ik? Heeft hij ook een website? :) Best is goed te doen.

Hij heeft een facebookpagina, website is hij geloof ik mee bezig

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:11

Als je een 2e hands koopt in een winkel mag je er van uit gaan dat deze goed is en nagekeken. Ik heb een heel mooi zilco tuig 2e hands gekocht, een wat ouder tuig maar helemaal in orde. Dat doe ik persoonlijk liever dan bij een particulier 2e hands kopen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:48

Druppie7711 schreef:
KittyDylan schreef:

Hij heeft een facebookpagina, website is hij geloof ik mee bezig

En via messenger kun je hem goed bereiken :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:55

Ik zou kijken voor een RBC tuig, heel makkelijk zelf alles opmeten, doorsturen en je krijgt een tuig perfect op maat. Hun doen alles door elkaar.
Dus heb je bv hoofdstel maat pony nodig en borst maat shet dan krijg je dat ook gewoon.
Is wel zo fijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:13

Ik heb mijn ideal tuig op marktplaats gekocht voor 300 euro, compleet met hoofdstel en teugels en zgan. Kijk eens rond, wie weet loop je er tegenaan.

Voor ons grote paard eenzelfde tuig maar nieuw, echt fijne kwaliteit.

We hebben pas een tuig gekocht na het beleren, daar gebruiken ze een tuig van hun.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 11:21

Bedankt voor alle reacties! Ik ga enkele personen die aangeraden zijn even contacteren over enige tijd. Het heeft geen haast, dat scheelt.

Maar wbt het hoofdstel en een bit... kan iemand me daarop antwoord geven..? (Zie mijn bericht hiervoor)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:42

Ik zou direct het goede hoofdstel met bit aanschaffen, dan kan je pony er al vast aan wennen. Je moet er toch aan wat betreft de aanschaf. Laat als je eenmaal een tuig hebt het afstellen door iemand die er kijk op heeft, het luistert best nauw dat het tuig goed ligt om geen drukkingen te krijgen of als de borst te hoog is ingesteld dat deze op de luchtpijp drukt bijvoorbeeld.