Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoyCiej007 schreef:xZiva_ schreef:geen
ik beleer hem nu op halster en dat gaat prima. als het over een tijdje toch niet goed gaat wil ik een B-stang gaan gebruiken die licht gebogen is
Een gewoon halster en daarmee voor de wagen? Are you serious??
xZiva_ schreef:JoyCiej007 schreef:
Een gewoon halster en daarmee voor de wagen? Are you serious??
Je leest niet goed: ik beleer hem nu. Staat nergens dat ie al voor de wagen loopt.
En daarnaast doet hij het goed op een simpel halstertje en snapt hij het sturen etc. Met de lichtste hulpen. Dus waarom 'are you serious?' Moet ik hem maar een bit in zn mond duwen omdat het op halster niet mooi/normaal is? Als hij aan de kletter wil doet ie dat bij beide wel hoor
xZiva_ schreef:Als dat het argument is ga ik er niet verder op inik ken mijn eigen pony gelukkig al zijn hele leven
mooney schreef:xZiva_ schreef:Als dat het argument is ga ik er niet verder op inik ken mijn eigen pony gelukkig al zijn hele leven
Met een stalhalster is gewoon erg oncomfortabel en onduidelijk voor een pony. Stalhalsters zijn gemaakt voor het vastzetten of leiden van een paard, niet om er leidsels aan te knopen en er van achteren signalen mee door te geven. Door kanteling heb je een slechte drukverdeling en vanwege de pasvorm is de kans erg groot dat je het omhoog trekt. Ook voelt het heel anders dan een bit of fatsoenlijk bitloos hoofdstel geschikt voor mennen (een sidepul is dat niet) dus heb je er niets aan om hem eerst daaraan te wennen.
Ben je anti-bit dan zijn er best nog wat opties in bitloze hoofdstellen/neusriemen die gericht zijn op mennen. Zelf raad ik voor het mennen wel een bitje aan, maar die keuze is uiteraard aan jou.
Eilatan schreef:Ik heb mn pony beleerd met een ongebroken appelbit en ik rij daar nog steeds op, omdat hij er gewoonweg super mee loopt....
Ik heb een Zilco liverpool liggen (met vergelijkbaar mondstuk) die ik eigenlijk wou gaan gebruiken, maar uhh ja, niet dus.
Bitloos zou ik nooit doen, ik heb eigenlijk nog nooit een paard of pony echt goed zien lopen met bitloos. Beleren bitloos ook niet, want juist die gewenning aan het bit moet je doen voordat ie voor de wagen staat, anders krijg je inderdaad dat ze dan het bit helemaal niets vinden -> niet goed aangeleerd.