Kliko is sinds kort in ons bezit en wordt getraind voor de koersen. Aangezien het aantal drafsportfoto's een beetje ondervertegenwoordigd is hier op Bokt vond ik het wel weer eens tijd

Kliko is 5 jaar en heeft gekoerst in Frankrijk. Als een draver op die leeftijd weinig winsom( Kliko heeft nu 300 euro verdiend waarvan 45 euro bij ons in zijn 1e start ) worden de startmogelijkheden in Franse koersen enorm beperkt. Ze worden geweerd van de meeste banen en mogen op veel koersen niet meer inschrijven. In Nederland zijn deze beperkingen niet, dus wij hebben hem pas gekocht om te kijken of we nog wat kunnen verbeteren en hier in Nederland kunnen koersen.
Kliko werd geintervald, dat betekend dat de baan 1 km rond is en je steeds 500 meter snel rijd en 500 meter arbeidsdraf doet. Die stukken in snelheid bouw je dan op in tempo.
Dit was redelijk in het begin, vind echt dat je het verschil in power dan ook op de foto ziet.

Hier liet mijn vader even de zweep zien. Kliko is wat scheef op hoge snelheid, hij is dan ook nog niet in balans, dit was goed zichtbaar in de eerste koers waar hij 2 korte galloppades maakte. We moeten dus nog goed zoeken naar welke ijzers hem daarin helpen. Hij is echter ook erg bezig met de rijder. Dus vandaar dat mijn vader de zweep in het werk zo af en toe laat zien. In het begin was hij dan meteen vertrokken terwijl hij van ons wel wat minder daar op mag reageren. Daarnaast heeft hij daarom ook cant'seebacks aan. ( Dat zijn de bontjes aan de zijkant van het hoofd)

Onze 1,5 jarige en fokmerrie ( waarvan helaas de 1,5 jarige de linker is en wel de fokmerrie lijkt

Hier zie je dat kliko de beenbescherming zeker nodig heeft en dit is ook wel een van de problemen in de balans, hij is achter veelste machtig. Zijn motor is dus zo groot dat hij voor niet snel genoeg weg is met zijn voorbenen.

Hier thuis oefenen met de proppen trekken, ook daar reageerde hij nogal heftig op dus daar willen we ook meer rust in brengen. Altijd een gedoe vind ik zelf, twee lijnen en 1 zweep in de ene hand en dan met de andere hand naar het touwtje zoeken is vooral in de koers best wel nadenken

Bij het proppentrekken geef je altijd 1 brul, tenminste wij dan. Op die manier gebruik je dus je stem als aanmoediging nu hij geluid hoort. Die aanmoediging werkte ook wel redelijk voor de paarden die tussen de baan in liepen

En dan de laatste foto op volle snelheid. Vind ik zelf echt prachtig, zo'n enorm zweefmoment en de power die je ziet.
Heb je vragen: Stel ze vooral!