Paard stormt van trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nacusi

Paard stormt van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 10:32

Hoi
Mijn paar gaat perfect de trailer op, zonder problemen, onderweg is hij ook heel braaf en wanneer we stoppen of hij moet lang wachten op de trailer geeft dit ook geen probleem. Vanaf de klep opengaat duwt hij zo al een beetje tegen die balk achter zijn kont. Als we dan zeggen dat hij moet stoppen doet hij dit wel. Vanaf de balk opengaat stormt hij van de trailer en we kunnen hem echt niet tegenhouden. We moeten dus al opvoorhand zien dat het touw vanvoor los is of hij zou hem bezeren.
Ik zou hem graag leren dat hij in eerste instantie rustig van de trailer gaat.
in tweede instantie wil hem graag leren dat ik hem kan laten vaststaan zodat ik de balk dan kan losmaken en nadien zijn touw vanvoor losmaken. Nu is dit totaal niet mogelijk want als hij vaststaat en er af stormt blijft hij trekken tot het halster kapot is. Hij moet dus echt opvoorhand los.
De ene keer stormt hij er wel sneller af dan de andere keer.
Iemand tips?

Anoniem

Re: Paard stormt van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:40

Nooit de stang er achter weg halen en dan pas paard los. Altijd eerst het paard los en dan pas de stang...

En ze daarin dan leren wachten ik heb dat gedaan door hem bijvoorbeeld een beetje voer te geven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:41

Natuurlijk moet je het touw losmaken voor je de stang weg haalt! Dat moet ALTIJD! Levensgevaarlijke situatie heb je anders.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:44

Waarom wil je hem vast hebben staan als je de stang weghaalt? Vind ik levensgevaarlijk en zou ik ook nooit doen.

Oefenen met iemand er in het begin vooraan bij die hem wel los heeft maar hem afleid zodat hij blijft staan.
Belonen bij elke seconde die hij staat!

Het stil blijven staan moet een normaal iets worden. Die van mij wacht altijd keurig op een klopje op haar billen tot ze achteruit komt. Kwestie van veel geduld en consequent zijn. Zal bij het ene paard makkelijk gaan als bij de andere maar ben er van overtuigd dat ze het allemaal kunnen leren.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:45

Misschien niet helemaal wat je vraagt. Maar waarom wil je eerst de trailer stang losmaken en daarna pas het touw losmaken. Vind het idee alleen al gewoon gevaarlijk.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:52

Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers; noooooooooooooooit je pony vast laten staan en de achterstang weghalen. Dit is echt levensgevaarlijk voor zowel de pony als de omstanders. Altijd eerst de pony los en dan pas de achterstang.

Leer de pony wachten. Doe de klep open en klim de trailer in. Vraag je pony een pasje voorwaarts en een pasje achterwaarts in de trailer. Herhaal dit meerdere keren. Laat de pony ook maar 'expres' met de billen tegen de achterstang botsen. Laat een ander eens met de achterstang wiebelen. De pony moet het geluid van de achterstang niet meer associëren met 'ik kan nu de trailer uit, want ik hoorde de stang wiebelen'. De achterstang gaat pas open als de pony rustig stilstaat voor langere tijd.

Als de pony echt naar achteren stormt en je kan er niks meer aan vasthouden, dan zou ik even hulp inschakelen van iemand met ervaring met dit probleem. Je hebt namelijk iemand nodig die de pony dan even voorzichtig duidelijk maakt dat naar achteren stormen niet gewenst is. Wij pakken dit 'probleem' altijd met z'n 2'en aan. 1 iemand in de trailer en 1 iemand buiten de trailer. We leren de pony dat je alleen naar buiten mag als de persoon in de trailer daar toestemming voor geeft. Als je zonder toestemming naar buiten stormt dan staat de persoon buiten de trailer klaar met 2 trailerlijnen die zich kruisen en die de pony vriendelijk maar toch dwingend weer de trailer insturen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:57

wij hebben er ook zo eentje....nu hebben we een trailer met vooruitloop. Ideaal...nooit meer van de trailer afrennen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:58

Ik zou een paar sessies trailer laden boeken bij een goeie trainer. Dan leer je enorm veel en kun je je paard op en afladen zonder gevaar.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:00

Ik Had ooit een megabrave fries op de trailer. Bleef altijd kei braaf staan. Totdat iemand hem oplaadde, vastzette en weer langs hem erachter wilde om toen pas de stang erachter vast te maken. Paard dacht braaf mee achteruit met hem mee te lopen tot ie er achter kwam dat ie vastzat en dus toch in paniek raakte. Ging daarna nooit meer fatsoenlijk erop of eraf. Zo zonde!! Dus zelfs een braaf paard vind dat al eng. Niet proberen dus. Het langzaam eraf is gewoon vaak erop en eraf en als ie langzaam gaat belonen. Als je dit een paar keer achter elkaar oefent moet dat al beter gaan.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:00

Even los van het feit wanneer je je paard los moet maken kun je dit best okey oefenen.

Je hebt hiervoor wel een paar mensen voor nodig om het tot een goed resultaat te laten zijn.

Leer eerst je paard buiten de trailer met een stang/kan ook een bezemsteel (dit is minder zwaar) dat als hij een stap achterwaarts zet hij weer naar voren moet als hij de stang voelt.

Als dat goed gaat doe het dan op de klep en daarna in de trailer. Bevestig nog niet de stang, maar leg die er los op of gebruik een bezemsteel.

Als dat ook goed gaat dat het paard geen druk meer geeft om er uit te rennen, dan kun je de balk eens vast maken en daarna de klep sluiten. Open daarna de klep weer en haal je paard er weer uit.

Laatste stap, stukje rijden en daarna de klep weer openen. Hoeft geen lang stuk te zijn, probeer eerst eens 100 of 200 meter.

Om te voorkomen dat hij eruit wil rennen, zou je 2 lange lijnen aan de trailer kunnen maken, aan het einde van beide lijnen staat iemand. zodra het paard eruit rent (uitsluitend op aangeven die het paard vast heeft) kun je vragen of ze met het einde van de lange lijn willen draaien. Zodra het paard een stap naar voren zet stop je met draaien. De personen die de lijnen vast hebben, lopen nooit in de richting van het paard, maar behouden altijd hun positie.

Waarom uitsluitend op verzoek van de persoon die het paard vast heeft draaien met het einde van de lijn (zoals bij een leadrop) omdat alleen de persoon die het paard vast heeft kan beoordelen of het paard okey is of stres ervaart. Als het paard stres ervaart nooit draaien, maar zorgen dat eerst de stres afvloeit.

Hoop dat je er wat mee kan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:33

Heeft je paard wat te eten voordat hij de trailer af kan? Vaak kan dit een paard zodanig afleiden dat ze pas de trailer aflopen wannneer jij de commando geeft.

Daarnaast ga ik ook mee met mijn voorgangers. Ik denk dat jij je paard vast wilt hebben zodat hij niet meteen de trailer uit kan lopen zodra jij de stang weg haalt maar paarden gaan juist tegendruk geven op druk. Dat is de reden waarom het gevaarlijk is wanneer een paard vast staat terwijl de stang weg gehaald wordt. Ik zou of een goede trainer vinden die je hierbij kan helpen of met iemand oefenen zodat je paard blijft staan op het moment dat je de stang weg haalt en pas op jouw commando er rustig uit loopt. Op stal hielp het bij een paard door hem af te leiden met wat lekkers terwijl de stang weg gehaald was. Daarna liep hij rustig en beheerst de trailer af op commando. Hier is maar een paar keer oefenen aan voorbij gegaan.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:36

Mocht je hulp willen, dan kunnen wij je helpen dit probleem op te lossen.
Weet niet waar je woont? Als het niet bij ons in de buurt is (Zuid Holland) kunnen we je wellicht naar iemand doorverwijzen
Www.DL-Paardencoaching.nl

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:54

Ik ga mee met mijn voorgangers: altijd eerst het paard los maken en daarna pas de stang losmaken. Stang niet eerder weg dan dat het paard er niet tegen aan staat.
Uit nood geboren omdat ik niemand had om mee te gaan, maar sinds ik mijn paard alleen uit ben gaan laden komt hij een stuk rustiger eruit lopen. Ik heb sterk het gevoel dat dit komt omdat hij dan zelf moet uitzoeken hoe hij eruit loopt en daardoor een stuk bewuster en voorzichtiger eruit loopt.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:00

De enige tip die echt helpt. Koop een Ifor Wiliams. Wij hebben hetzelfde gehad. 8 jaar lang. Paard stormde de trailer af. Blinde paniek is het. Laden, wachten in de trailer en tijdens het rijden ging allemaal goed. Maar zodra de klep open ging was het blinde paniek. De nieuwe eigenaar van ons paard heeft een Ifor Wiliams en hij loopt er heel netjes voor af. Geen paniek meer.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:03

Dit kun je eenvoudig oefenen door de controle te gaan nemen. Dwz oefenen! Stapje de klep op en weer achteruit, twee stapjes de klep op en weer achteruit. Dit opbouwen tot je helemaal in de trailer staat. Dit vaak blijven toepassen om resultaat te behouden. Half inladen en er weer uit. Let ook goed op je lichaamstaal.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:30

BETUWE schreef:
De enige tip die echt helpt. Koop een Ifor Wiliams. Wij hebben hetzelfde gehad. 8 jaar lang. Paard stormde de trailer af. Blinde paniek is het. Laden, wachten in de trailer en tijdens het rijden ging allemaal goed. Maar zodra de klep open ging was het blinde paniek. De nieuwe eigenaar van ons paard heeft een Ifor Wiliams en hij loopt er heel netjes voor af. Geen paniek meer.

Dit is misschien ene goede oplossing maar ik ga echt geen nieuwe trailer kopen omwille dat dit paard van de trailer stormt.
Ik zou het probleem van mijn paardje liever oplossen zodat hij misschien iets nieuws leert. :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:56

Een Ifor Williams is niet altijd dé oplossing. Een voormalig stalgenoot had een paard dat beslist niet meer die trailer in wilde. Zodra ze een andere had ging hij wel weer makkelijk de trailer is. Bleek dat de Ifor Williams zoveel herrie maakte tijdens het rijden dat het voor haar paard echt onaangenaam was.

Mijn paard heb ik alleen leren laden door een training volgens de methode van Eddy Modde. Dat is gebaseerd op het wijken voor druk. Tijdens de training heeft mijn paard nauwelijks in de trailer gestaan. Ook moet ik nog steeds met hem mee de trailer in lopen. Maar ik loop met hem de trailer in, leg het touw over de stang en loop naar achteren om de stang achter hem te doen en de klep te sluiten. Ondertussen staat hij dan meestal met zijn neus uit het deurtje naar buiten te kijken. Eruit gaat eigenlijk net zo: maak hem los en leg het halstertouw over zijn hals. Loop naar achteren en doe de klep open. Als hij niet tegen de stang staat maak ik die los en laat hem eruit lopen. Staat hij er wel tegen dan wacht ik met de stang weghalen. Hij heeft ondertussen de gewoonte gemaakt dat hij dan maar uit het deurtje naar buiten gaat staan kijken. Alles gaat allemaal heel rustig op die manier. Sterker nog: als ik wel een keer hulp heb en in de trailer met hem kan staan is hij vaak drukker met uitladen dan wanneer ik dat alleen doe.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:25

Het lijkt mij goedkoper om 2 a 3 x een trainer erbij te halen dan een hele nieuwe trailer aan te schaffen ;) Daarmee los je het echt niet op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:29

SilverS schreef:
BETUWE schreef:

Dit is misschien ene goede oplossing maar ik ga echt geen nieuwe trailer kopen omwille dat dit paard van de trailer stormt.
Ik zou het probleem van mijn paardje liever oplossen zodat hij misschien iets nieuws leert. :)

Hier reageer je op maar lees vooral de tips van mensen die zeggen dat je een paard nooit en te nimmer vastzet terwijl de stang er nog niet achter zit. Ook al blijft hij wel als een standbeeld staan, nooit doen.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:52

Ik zou het probleem van mijn paardje liever oplossen zodat hij misschien iets nieuws leert. :)[/quote]
Hier reageer je op maar lees vooral de tips van mensen die zeggen dat je een paard nooit en te nimmer vastzet terwijl de stang er nog niet achter zit. Ook al blijft hij wel als een standbeeld staan, nooit doen.[/quote]

Ja die tip was wel een goede
Tot hiertoe heb ik nog nooit een paard laten vaststaan maar ik dacht wel dat het mogelijk was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:03

Ik ben wel benieuwd hoe het paard de trailer op gaat en hoe hij zich houdt gedurende de reis...

Daarnaast is dit de enige oplossing naar mijn idee:

wwillemijn schreef:
Dit kun je eenvoudig oefenen door de controle te gaan nemen. Dwz oefenen! Stapje de klep op en weer achteruit, twee stapjes de klep op en weer achteruit. Dit opbouwen tot je helemaal in de trailer staat. Dit vaak blijven toepassen om resultaat te behouden. Half inladen en er weer uit. Let ook goed op je lichaamstaal.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:10

@SilverS: Hoe gedraagt jouw paard zich gedurende transport?
Qua trailerladen raad ik je Sharon Nawijn aan.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:18

Het probleem van SilverS is dat zodra ze de stang er achter vandaan halen hij de klep afstormt.
Wij hebben dit probleem ook gehad. Zodra de klep open ging, ging hij al aanhalen om van de trailer af te komen. zodra de stang er achter vandaan was stormde hij volledig in paniek de trailer af. Hier zijn ook trailer deskundige bij geweest, niets hielp. Hij heeft het zelfs gepresteerd om onder de stang door op zijn knieen naar buiten te vluchten. Dit heeft 8 jaar geduurd. De huidige eigenaren hebben een Ifor Wiliams en het probleem is over. Ik wil alleen zeggen dat sommige problemen niet zijn op te lossen met trailer inlaad deskundige. Ik praat uit ervaring. Ik snap overigens heel goed dat je niet zo'n trailer wilt aanschaffen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:28

BETUWE schreef:
Het probleem van SilverS is dat zodra ze de stang er achter vandaan halen hij de klep afstormt.
Wij hebben dit probleem ook gehad. Zodra de klep open ging, ging hij al aanhalen om van de trailer af te komen. zodra de stang er achter vandaan was stormde hij volledig in paniek de trailer af. Hier zijn ook trailer deskundige bij geweest, niets hielp. Hij heeft het zelfs gepresteerd om onder de stang door op zijn knieen naar buiten te vluchten. Dit heeft 8 jaar geduurd. De huidige eigenaren hebben een Ifor Wiliams en het probleem is over. Ik wil alleen zeggen dat sommige problemen niet zijn op te lossen met trailer inlaad deskundige. Ik praat uit ervaring. Ik snap overigens heel goed dat je niet zo'n trailer wilt aanschaffen.

Inladen en uitladen is eigenlijk precies hetzelfde.

Mijn paard wilde beslist niet de trailer in. Lastig, we hebben hem zelfs één keer achterstevoren vervoerd (ging om een ritje van 5 minuten en we waren al anderhalf uur bezig), dit was de enige manier waarop hij de trailer in ging.

Afijn, expert erbij gehaald die leerde het paard keurig luisteren naar de hulpen en leerde mij deze hulpen geven. (John Erb) Kern hiervan was constante controle over de beweging. Dus niet elke keer helemaal de trailer in, af en toe ook een paar passen terug. Op commando, want dat is het belangrijkste. Vaak is het zo dat als ze uit de trailer stormen, ze ook niet de makkelijkste zijn om te laden (borst tegen voorstang is meteen met een noodgang achteruit). Wat resulteert in snel snel werken, paard erin, stang er achter en gaan. Maar laat een paard maar 5 minuten staan zonder dat de stang er achter gaat, doe hem dan 3 passen achteruit en weer 2 naar voren. Weer 3 achteruit en 2 naar voren. Etc. etc.

Anyhow, mijn paard wacht nu ook gewoon op mijn commando. Als ik de klep naar beneden doe wil hij nog steeds (we zijn ruim 2 jaar verder) wel eens heel hard tegen de stang aan duwen hoor, of meerdere keren achter elkaar. Maar dan wacht ik gewoon even tot hij stilstaat. Dan is bij hem het kwartje allang gevallen (dat lukt in het begin gewoon niet) en gaat hij keurig stilstaan en komt hij ook heel erg rustig uit de trailer.

Wat ik ook belangrijk vind is dat je weet hoe een paard op de trailer staat. Sommige mensen hebben er een flinke auto voor staan en voelen zelf niets. Dan is het goed om een camera in de trailer te hangen en je paard in de gaten te houden. Zo ontdekten wij dat mijn paard veel te kort vast stond en in elke bocht aan het touw stond te hangen terwijl hij op 3 benen stond (in een 2 paards trailer met het tussenschot erin!), nu staat hij langer vast en doet hij dat niet meer, maar daarnaast is hij fijner in- en uit te laden.

Ik geloof heilig dat bij goed stalmanagement, elk trailerlaad probleem op te lossen is. Je moet er alleen tijd (en soms geld) in steken.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:56

Janine1990 niet alles is met geld op te lossen.
En geloof mij wij hebben alles geprobeerd, 8 jaar lang met goed stal en trailer management. Onze andere paarden zijn geen probleem met trailer laden, alleen die ene.
Ik hoop voor SilverS dat haar probleem goed op te lossen is.