[AR] Zal ik voor het koetsiersbewijs enkelspan gaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

Zal ik voor het koetsiersbewijs enkelspan gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 18:12

Aangezien ik het behoorlijk druk heb in mijn afstudeerjaar en eigenlijk "vergeet" vrije-tijd in te plannen, leek het me leuk om het koetsiersbewijs enkelspan te gaan volgen.
Gewoon voor de leuk (de lessen etc.). Niet dat ik daarna wekelijks men ofzo. Onze merrie is daar ongeschikt voor (leeftijd en karakter).

Wat houdt het in?
- 9 lessen
- 1 examen
- theorie en praktijk

Als ik het ga volgen, ga ik dat doen bij PMO in Steenwijk / de Bult. Dat bedrijf ken ik al goed net als de paarden.
Link: http://www.paardmensonderwijs.nl/koetsi ... -enkelspan

Echter ben ik benieuwd naar ervaringen van bokkers die ook voor het koetsiersbewijs enkelspan zijn gegaan. En dan vooral op de volgende punten:
- Is voorkennis van het mennen volgens jou echt nodig?
- Hoe moeilijk is het theoriedeel?
- Wat voor lesboek had je bij het theoriedeel?
- Hoeveel tijd moet je besteden aan de theorie buiten de lessen om?
- Hoe wordt de praktijk "getoetst"?
- Ga je met het examen ook buitenuit of enkel in een bak o.i.d. ?
- Hoe heb je de lessen ervaren?
en evt: Hoe heb je het traject bij PMO (PaardMensOnderwijs) ervaren? (voorheen in Drachten).

lovehaffie

Re: Zal ik voor het koetsiersbewijs enkelspan gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:39

Mijn ervaring vanaf een andere stal wel is waar, maar wel het nieuwe menbewijs!
Handig zeker wel... Anders is 9 lessen wel krap
Als je je auto rijbewijs hebt heb je al een groot voordeel. Verder kennis van paarden handig natuurlijk, verder viel het mij mee.
2 lesboeken, 1 echt voor het menbewijs en 1 over paarden algemeen.
Dat ligt er dus heel erg aan hoeveel kennis je al bezit.
Bij ons eerst een deel in de bak, keertwendigen laten zien etc. Daarna de weg op, wij moesten alles in Achenbach rijden. Zeg maar vergelijkbaar aan je autoexamen...
Examen heb je sowieso buiten ook, je moet tenslotte kunnen laten zien dat je met je paard in het verkeer kunt begeven en je plek weet etc.
Ik reed ze met mijn eigen paard, erg fijn dus. Ook de theorielessen die wij kregen waren heel fijn! (Wij hadden 15 praktijklessen en 6/7 theorielessen)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:42

Jaaaaren geleden (toen PMO nog in Oenkerk zat) heb ik via school daar mijn enkel - en dubbelspan koetsiersbewijs gehaald.

De voorkennis vond ik toen handig, maar ik ken ook genoeg die er zonder voorkennis naar toe zijn gegaan en die hebben het ook gehaald. Net als het theoriedeel, vond ik zelf niet heel erg pittig. Zaten ook 'basis paardendingen' bij, neem maar aan dat die wel bij jou bekend zijn :) Wij hebben de theorie toen, volgens mij.., extra op school 1 college per week gedaan. We hadden toen 1 boek en ook een CD met oefenvragen.

Tijdens het examen gingen wij volgens mij alleen maar op buitenrit. Je moest laten zien dat je je paard goed onder controle had en dat het veilig was dat je met je aanspanning aan het verkeer deel ging nemen. Dus goed uit- en vooruit kijken, richting aan geven, enz. Ook werden we met opzet een doodlopende weg ingestuurd, zodat we via een keertwending weer terug moesten.

Ik vond het zelf heel erg makkelijk, had dan ook al meer ervaring met mennen. Reed al veel enkelspan en deed dubbelspan trouwritten. Denk dat wanneer je al ervaring hebt met paarden je hier niet heel veel moeite mee zult hebben, maar wel veel kunt leren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:49

Mijn ervaring:

Voorkennis van paarden is essentieel, maar van het mennen an sich hoeft het niet.
Niet moeilijk, maar dat kan door iedereen anders ervaren worden. Vond het eigenlijk meer logisch, dan moeilijk.
Poeh, dan zou ik in mijn kast moeten zoeken. Maar het was van de organisatie van het Menbewijs zelf.
Hangt ervan af hoe makkelijk je leert en onthoudt. Ik nam het dagelijks in de hand en las wat bladzijden. En met m'n cursusmaatjes oefenden we thuis met de leidselvoering om een stoel heen.
Examinator is van het moment van optuigen tot het uitspannen aanwezig en kijkt met je mee. Noteert alles.
Uiteraard ga je naar buiten, dat is essentieel voor het menbewijs. Wij reden in de buitenbak en de wijk in.
Goed, maar als je geen of nauwelijks rijervaring hebt, zouden de lessen wel uitgebreider mogen. Ik reed altijd onder de man, maar mijn vader ging er helemaal blanco in. Hij heeft samen met mij ook lessen naast de cursus gevolgd, anders was het gewoon veel te weinig. Veel mensen denken dat ze na het behalen van het papiertje meteen de conaisseurs op mengebied zijn, maar het is net als examen doen voor je autorijbewijs: je gaat het pas leren als je er regelmatig mee bezig bent. Voor mennen geldt mijns inziens dat je les moet blijven nemen.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 19:02

Super dat jullie de tijd hebben genomen om jullie ervaring met mij te delen! Bedankt!
Ik ben al heel lang onder de paarden, dus dat algemene theoriedeel komt dan wel goed.
Ook ben ik in het bezit van het autorijbewijs dus dat stapje (voor) heb ik dan ook weer mee.
Wat betreft mennen heb ik wel eens de leidsels over mogen nemen en stukken gestapt, gedraafd en gekeerd maar dat was het dan ook.
Qua optuigen heb ik vrijwel geen ervaring, maar ik ga er vanuit dat dat ook veel aandacht krijgt bij de lessen.
Als ik al het tuig krijg, zal ik het vast wel op het paard krijgen en op de juiste plek, maar ik wil het ook goed er op hebben. Op de juiste maat etc.

Wat het 'Achenbach' inhoud zal ik dan nog wel leren denk ik? Dat zal wel een leidselvoering zijn?
Daar heb ik nog niet echt ervaring mee.

Ik ben heel erg benieuwd naar het examen. Ik heb helaas wel "praktijk-examenvrees".
Theorie gaat wel, maar als iemand me op de vingers kijkt.....
Al kan ik er natuurlijk altijd nog voor kiezen om het examen niet te doen, alleen de lessen.
Maar dan ben ik ook wel weer zo dat ik die ene extra dag het toch ga proberen.

Maar, zoals ik jullie reacties zo lees, kan ik het er wel bij de drukte hebben met mijn voorkennis?

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:47

Ik denk dat je het wel redt, heb natuurlijk geen idee hoeveel extra tijd en energie je moet steken in het afstuderen. In mijn geval is afstuderen vaak makkelijk geweest, omdat ik geen zin had om een hoger niveau te gaan doen terwijl ik dit wel aan kon :')

Zie trouwens dat je in 'het oosten van Friesland' woont. Ik rij veel aangespannen, dus als je meer praktijk ervaring op wilt doen?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 21:00

Fenny schreef:
Ik denk dat je het wel redt, heb natuurlijk geen idee hoeveel extra tijd en energie je moet steken in het afstuderen. In mijn geval is afstuderen vaak makkelijk geweest, omdat ik geen zin had om een hoger niveau te gaan doen terwijl ik dit wel aan kon :')

Zie trouwens dat je in 'het oosten van Friesland' woont. Ik rij veel aangespannen, dus als je meer praktijk ervaring op wilt doen?

Haha daar kom ik vooral ook vanzelf achter!
Ja klopt, ik kom uit Drachten. Oh dat zou super zijn! :j

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:07

Pasha_2011 schreef:
Fenny schreef:

Haha daar kom ik vooral ook vanzelf achter!
Ja klopt, ik kom uit Drachten. Oh dat zou super zijn! :j

Je hebt een PB :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:30

Zelf heb ik ook examenvrees, maar ik had een grapjurk van een examinator. Dat haalde de spanning ervan af en dat scheelde enorm.
Ik denk dat je het prima kunt combineren en het scheelt al enorm dat je er al 'wat mee gedaan hebt'. Er wordt bij een goede cursus heel veel tijd in het optuigen gestoken, omdat alles staat en valt met een goed liggend/passend tuig.

Achenbach is inderdaad de leidselvoering en is heel eenvoudig. Sterker nog: het is super prettig om mee te werken, want je zit niet te hannesen in de mond en je kunt heel eenvoudig met één hand rijden. Op mijn vorige werk reed ik voor een groot deel met Achenbach en af en toe 'boerenbach', afhankelijk van het paard waar ik mee reed. Zelfs als je een tijd niet hebt gereden, pak je automatisch het Achenbach-systeem op het moment dat je de leidsels in handen krijgt. Uiteraard wordt hier alle aandacht aan besteed tijdens de cursus.

You go! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:36

Pasha_2011 schreef:
Aangezien ik het behoorlijk druk heb in mijn afstudeerjaar en eigenlijk "vergeet" vrije-tijd in te plannen, leek het me leuk om het koetsiersbewijs enkelspan te gaan volgen.
Gewoon voor de leuk (de lessen etc.). Niet dat ik daarna wekelijks men ofzo. Onze merrie is daar ongeschikt voor (leeftijd en karakter).

Wat houdt het in?
- 9 lessen
- 1 examen
- theorie en praktijk

Als ik het ga volgen, ga ik dat doen bij PMO in Steenwijk / de Bult. Dat bedrijf ken ik al goed net als de paarden.
Link: http://www.paardmensonderwijs.nl/koetsi ... -enkelspan

Echter ben ik benieuwd naar ervaringen van bokkers die ook voor het koetsiersbewijs enkelspan zijn gegaan. En dan vooral op de volgende punten:
en evt: Hoe heb je het traject bij PMO (PaardMensOnderwijs) ervaren? (voorheen in Drachten).

Ik heb het heel lang geleden gedaan.

Voorkennis niet nodig, had bij ons Niemand in de groep, 1 iemand reed ook geen paard, die had het wel moeilijk, handig als je wel snapt wat aanleuning is en weet hoe je wilt dat een paard loopt.
Theoriedeel, werd bij ons niet gegeven, kregen de mededeling jullie zijn studenten, success ermee, ging prima. (wel 1 avond oude rijtuigen op diashow gehad)
Tneorieboek was van de club die het examen gaf en de cursus, dus die kreeg je (nou ja kocht je) en voor studenten goed te doen, je zit toch in de leerflow.
Praktijk was bij ons (lang lang geleden) buitenrit, met vooraf inspannen en achteraf uitspannen. Iedereen moest buiten een stuk rijden (4 deelnemers per paard en iedereen moest of inspannen of uitspannen opstappen en afstappen van de wagen telde ook mee, moet ook netjes onze buitenrit ging Utrecht in. Lessen waren ook altijd op straat, nooit in een bak gemend. En uiteraard begonnen met droogmennen aan het mentoestel.
PMO ken ik niet.

Ik had toen geen Eigen paard, maar vond het gewoon leuk, nooit spijt van gehad, en later toen ik heel veel jaren later paard had, wel dat paard beleerd en gaan Mennen en men nu met al mijn paarden.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 15:30

Super bedankt voor al jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan.
Ik denk dat ik me gewoon ga inschrijven en er voor wil gaan. Dan komt het examen dan 10 juni wel. Dat is nog even vooruit ;)
Nu alleen mijn portemonnee nog overtuigen hahaah

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 13:15

Ik heb me ingeschreven!!! En... mijn vriend gaat ook nog eens meedoen.
We starten dinsdag 4 april bij PMO/Groeiteam in de Bult met het koetsiersbewijs enkelspan. Elke dinsdag.
Het examen is dan op zaterdag 10 juni.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:23

Leuk zeg! Ik heb het koetsiersbewijs ook gehaald toendertijd nog bij de praktijkschool in oenkerk. Doede van Pmo gaf daar toen ook al les, een zeer prettige instructeur. Het tuig opleggen kan best een voordeel zijn dat je daar weinig ervaring mee hebt, dan leer je gelijk de handige manier (ik vond het allemaal wel logisch in elkaar steken) Niet te bang zijn voor het examen, met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind ;) Succes!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 14:19

maessie schreef:
Leuk zeg! Ik heb het koetsiersbewijs ook gehaald toendertijd nog bij de praktijkschool in oenkerk. Doede van Pmo gaf daar toen ook al les, een zeer prettige instructeur. Het tuig opleggen kan best een voordeel zijn dat je daar weinig ervaring mee hebt, dan leer je gelijk de handige manier (ik vond het allemaal wel logisch in elkaar steken) Niet te bang zijn voor het examen, met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind ;) Succes!

Doede geeft nu ook de cursus inderdaad! Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen gehad en ook gehoord van anderen.
Dat komt vast goed!
Ja inderdaad er zullen vast diverse manieren zijn, maar direct het goed aanleren is wel zo handig.
Natuurlijk kon ik het niet laten om vooraf even wat filmpjes over aanspannen te kijken.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:35

Ik had ook niet zoveel voorkennis van mennen. Rij normaal altijd onder het zadel.
Het is vooral veel, maar niet super moeilijk. Ik had de eerste keer helaas 1 fout teveel, maar de tweede keer makkelijk geslaagd.
Ik weet het al niet meer haha. Een donkerblauw boek van een of andere stichting volgens mij
Dat verschilt echt per persoon en hoeveel je al van paarden weet. Er zit ook een heel stuk algemene paardenkennis in, zoals paardenziektes et.
Bij ons gingen we omstebeurt 10 minuutjes door een wijk mennen op het examen. En nog een paar simpele figuren in een buitenbak.
Allebei dus, maar vooral buitenrit is belangrijk, omdat je dan met verkeer te maken hebt.
Erg leuk!! Behalve de omgang met paarden heb ik ook leuke mensen leren kennen

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:41

Ik heb hem echt heel lang geleden gehaald bij Nijenhuis in Leek en er een 2 span cursus achteraan gedaan, ik ben er zo doorheen gevlogen zonder enige voorkennis, ik heb er niet veel voor hoeven te leren. Jammer dat ik er nu niks meer mee doe al jaren paardloos door t leven geen plek ervoor en ook geen tijd om een paard te verzorgen en alles wat er bij komt kijken.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:35

Zelf goede ervaringen bij PMO. Niet er mijn menbewijs gehaald maar wij gaan er elk jaar heen met onze menvereniging op volwassenen paardenkamp. :+ Altijd een leuke tijd gehad.

Ik ken meerdere mensen die bij PMO het menbewijs hebben gehaald. Altijd goede verhalen gehoord en niet echt mee gemaakt dat iemand daar zakte. Ze zorgen ervoor dat het wel goed komt.

Ik zit zelf in de organisatie van een mencursus in Wageningen en heb ondertussen al een flink aantal mensen de cursus zien volgen en slagen :P . Als ik het zo lees moet dat met jou ervaring met paarden en alles er omheen prima in orde komen. :j

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 07:02

Super bedankt voor alle reacties! Ik heb hierdoor mijn keuze goed kunnen maken.
Vanavond mijn eerste les. Ik ben benieuwd!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 08:40

De eerste les bij PMO was interessant!
Eerst natuurlijk een voorstelrondje en praktische informatie over de cursus.
Na een rondleiding over het terrein gingen we van start met het oefenen van Achenbach en wanneer en hoe je een zweep gebruikt.
Daarna hebben we al het tuig en de benamingen gehad zodat we daarna enigsinds zelf (met afbeeldingen) ons paard in tweetallen konden optuigen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:50

Veel plezier! Ik volg zelf ook een mencursus, wel met menplannen in de toekomst.

Wilde er nog op reageren, had ook een stipje gezet maar was het topic compleet vergeten O:)

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:17

Dankjewel KittyDylan!! Jij ook veel succes en plezier met de mencursus!
Ook voor het koetsiersbewijs? Waar volg je het? Hoever ben je nu?

Afgelopen dinsdag hebben we de tweede les gehad. We zijn kort begonnen met het uitdelen v.d. theorieboeken, hoe ziet het examen er uit (vragen van cursisten) en daarna zijn we naar de stallen gegaan.
Daar hebben we eerst nog even de uitgangshouding, gebruikshouding, links, rechts en halthouden geoefend aan het mentoestel.
Al vlot gingen we paarden klaarmaken en voor het eerst inspannen. Tot slot zijn we een rondje door het bos gegaan om onze eerste meters te maken. Gewoon simpel rechtdoor en achter elkaar.
Ik mocht als eerste voorop en moest op een gegeven moment Ate (Fries) links laten halthouden zodat de rest v.d. groep door kon gaan en we achteraan konden sluiten.
Dat ging heel goed. Gelukkig ben ik wel paarden met veel GO gewend en kon ik er prima mee omgaan toen hij eigenlijk al wilde gaan (draven).
Na een stukje mochten we omkeren en daarna wisselden we van rol (groom / koetsier). Dat ging ook prima :D Hier nog even een foto die mijn vriend maakte toen ik met Ate de eerste meters in het bos maakte.

Afbeelding

Volgende week gaan we direct de paarden klaarmaken en in de bak met pionnen oefenen. Ik heb er weer zin in!

Ik verbaas me alleen wel over de vele fouten die in het theorieboek staan. Daar kan ik slecht tegen haha.
Bijvoorbeeld: er wordt in een stukje een aantal paardenrassen genoemd. De Fries ook. Daarbij wordt gezegd dat dit het nog enige NL ras is. Terwijl er andere rassen in staan zoals: Groninger, Gelderse, Nederlands Trekpaard, KPWN staat er ook als ras in.
Of paardenkleuren ....

Herkent iemand dat?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:47

Koetsierbewijs enkelspan inderdaad, ik volg het in Ysselsteyn, Limburg.

Ik heb nu 2 praktijklessen gehad. Nog niet op de weg (gelukkig).

Boek hebben we nog niet echt doorgekeken, moeten we thuis een beetje doen.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 13:12

KittyDylan schreef:
Koetsierbewijs enkelspan inderdaad, ik volg het in Ysselsteyn, Limburg.

Ik heb nu 2 praktijklessen gehad. Nog niet op de weg (gelukkig).

Boek hebben we nog niet echt doorgekeken, moeten we thuis een beetje doen.

Oeh leuk! Dan zijn jullie net zo ver dus eigenlijk *\o/*
Is voor jullie de examendatum ook al bekend?

Ja ik dacht ook al "Huh de 1e keer direct naar buiten?!" maar dat kon ook prima. Er was genoeg begeleiding mee, weinig aanspanningen, het bos ligt direct aan de manege en het was al wat later (dus heel rustig in het bos).

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:59

10 juni doe ik examen.
Wij hadden eerst 4 theorie lessen (vooral mentoestel en achenbach) en dan ongeveer 7 praktijklessen, waarvan zaterdag no.3

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:27

KittyDylan schreef:
10 juni doe ik examen.
Wij hadden eerst 4 theorie lessen (vooral mentoestel en achenbach) en dan ongeveer 7 praktijklessen, waarvan zaterdag no.3

Ah dat klinkt ook wel als een handige verdeling! Eerst theorie en dan praktijk. Ik ben benieuwd naar hoe dat bevalt.
We krijgen binnenkort ook 100 oefenvragen ofzo. Dat lijkt me ook wel prettig.

Nice, dan hebben we ook op dezelfde dag examen! _/-\o_