Meest natuurlijke manier van bijvoeren gezocht..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Meest natuurlijke manier van bijvoeren gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 21:05

Beetje gekke titel misschien. Maar hoe voer jij je paard zo natuurlijk mogelijk bij? Dan bedoel ik niet qua soort voer maar qua omstandigheden.

Voer je in een stal elk paard apart, of geef je het buiten en dan op afstand met de voerbakken (of wordt dat ruzie) of verspreid je hooi bijv. door de wei. Of heb je meerdere slowfeeders in de wei ( en wordt het om die plekken heen dan geen modder/natte bende).

Ik ben eigenlijk op zoek naar de meest ' stressvrije' manier van bijvoeren (zowel hooi als krachtvoer) waarbij je het natuurlijke in ogenschouw houdt.

troi

Re: Meest natuurlijke manier van bijvoeren gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:11

Mijn ruin staat 24/7 buiten in een groep van totaal 4. Er staan 2 grote bakken waar altijd hooi in zit. Ze morsen veel dus rondom de bakken ligt er een aardige laag oud hooi waardoor het geen modderbende wordt. Het is een rustige groep die ook vaak genoeg met zijn viertjes uit 1 bak eten, meer voerplekken zijn dus niet nodig. Het krachtvoer wordt door de eigenaren zelf gegeven en daarvoor worden ze uit de groep gehaald, meestal na het rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:20

hier ligt er in de voedertrog in de stal altijd goede kwaliteit stro, en in grote slowfeeders op de betonplateau is er armere kwaliteit hooi (trekpaarden). Daarnaast hebben ze het grootste gedeelte van het jaar toegang tot de weide waar ze kunnen knabbelen.

Krachtvoer geef ik gewoon in de stal, de stal is 4*8 met de uitgang op een korte zijde, de andere korte zijde is de locatie van de trog met daarachter nog een gedeelte van mijn voederhok, in iedere hok zit een voederbak waar mijn twee paarden die goed opschieten met elkaar komen eten. Het derde paard krijgt haar portie in een emmer ofwel buiten op de betonpaddock ofwel in het gedeelte van de stal aan de open zijde, afhankelijk waar ze staat. Zij krijgt ook haar voederbieten buiten, die voor mijn paarden doe ik in grove stukken in de trog, zodat ze niet gaan stelen van elkaar.

Mijn jongste paard heeft ook toegang samen met twee andere tot een schuilstal waar er met slowfeedernetten gevoerd wordt. Zij krijgen een vitaminebrok van kifrahorse in de vorm van paardensnoepjes, die gewoon uit de hand gevoerd worden. Occasioneel eens een portie pulp/zemelen die ze elk in een emmer krijgen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:28

Bij ons op stal hebben alle paarden in stal een slowfeeder, in de paddocks hangen hooinetten verspreid, aan het hek. Er is in principe ook buiten een hooinet voor ieder paard, maar vaak eten ze toch samen uit één net. Wij hebben momenteel twee groepjes, één groepje van twee paarden, andere groepje staan met zijn vijven. Er is geprobeerd de groepjes evenwichtiger qua aantal te maken, maar jut en jul accepteren tot nog toe geen ander paard erbij in...

Krachtvoer krijgen de paarden allemaal op stal, anders wordt er wel ruzie gemaakt in de groep. Hooi krijgen de paarden eigenlijk onbeperkt :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 23:42

klinkt allemaal heel relaxed zo bij jullie, worden de paardjes niet te dik van onbeperkt hooi, of is dat een bepaald type hooi wat ze krijgen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:46

Drie paarden,
Drie grote kisten onbeperkt hooi en nog los hooi en vers stro in de inloopstal,
Bij " binnenhalen" , pulp eten waar ik bij sta, zodat ze geen ruzie maken. Ze hebben hun eigen plek daarvoor en dat weten ze heel goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:32

Zidore schreef:
klinkt allemaal heel relaxed zo bij jullie, worden de paardjes niet te dik van onbeperkt hooi, of is dat een bepaald type hooi wat ze krijgen?

Nee hoor, het hooi is mooi droog en wat armer van kwaliteit. Mijn oudste merrie is eerder te mager dus die krijgt pulp,zemelen,linamix en lijnzaadbrok als extra bijgevoerd.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:49

Wij hebben drie pony's op een paddock met schuilstallen en een track (Pp-systeem). We hebben zes palletboxen op verschillende plekken staan. 1 keer per dag krijgen ze hooi. Dat hooi gaat in hooinetten en dan klikken we het vast in een palletbox. Er zijn minstens drie hooibakken per keer in gebruik.
We geven onbeperkt hooi en geen van de pony's is dik. Ze stoppen wanneer ze genoeg hebben.

Op dit moment staan er drie hooibakken in de paddock en drie op de track. Op droge dagen voeren we op de track, op natte dagen in de paddock. Door de hooinetten maken ze er geen rommel van.

Krachtvoer krijgen ze 1 keer per dag. Dit is een mix van vitaminebrokjes, geweekt bietenpulp, gemalen lijnzaad en de oudere pony krijgt nog twee poeders.
Iedere pony krijgt zijn krachtvoer op een eigen plekje. Als ze ons zien met de emmertjes dan lopen ze zelf naar dat plekje toe en wachten daar braaf totdat we het emmertje brengen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:55

Hier staan ze met 4 paarden 24/7 buiten. We hebben 3 stallen die altijd open staan. Hooi onder afdak.

Als we brokjes voeren gaan er 3 paarden op stal. 1 krijgt het dan buiten in een voerbak.

Afbeelding

Hier krijgen ze het hooi
Laatst bijgewerkt door Nessa op 08-01-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:55

Probeer de hooinetten zoveel mogelijk over de paddock/wei te verspreiden, zodat ze geforceerd worden om meer te lopen, net als in het 'wild' :) en zorg dan dat er sowieso één hooinet per paard is, om misverstanden te voorkomen

Qua krachtvoer zou ik het altijd apart geven, en dan krachtvoer zonder melasse, granen, veel suiker etc

In principe hoeven ze niet dik te worden van onbeperkt hooi, dit zal je even moeten aankijken. Mochten ze toch dik worden, koop dan hooinetten met een kleinere maas :)

SharonStory5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:59

Hardvoer voer ik wel apart, kuil voer ik in de groep. Ze hebben wel eens even onenigheid maar dat is altijd gauw weer over. De jongste van de groep wordt wel eens uit de groep gezet en heeft dan dus wat minder te eten, hem voer ik extra bij op stal na het rijden. Ik hoop dat hij met verloop van tijd wat stoerder wordt en wat meer van zich gaat afbijten.
Ik verdeel het kuilgras overigens gewoon over de paddock op het verharde gedeelte.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:12

In de grote groene bakken zitten fijnmazige hooinetten. Met Krachtvoer geven krijgt ieder z'n eigen emmer om :D
Geen ruzie en geen gedonder
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:13

Toen ik met een vriendin een eigen weiland huurde hadden we schuilstallen erop en 1 was voor het hooi en de ander om te schuilen, ze konden gewoon onbeperkt hooi eten en dat ging prima.
Krachtvoer gaven we apart.

Nu sta ik op een pensionstal in een hit actief stal. Dat zou de natuurlijke manier van eten moeten nabootsen (al missen wij het grazen, in de lente en zomer mogen ze af en toe even het weiland op maar meer als snackbar dan echt met regelmaat). Ik kan helemaal uit typen hoe het werkt, maar deze site geeft ook alles goed weer. http://aktivstall.de/en/

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:22

Bij ons op stal staan er 2 overdekte slowfeeders die elk plaats bieden voor 7 paarden.
De stal biedt plaats voor max. 10 paarden dus voldoende ruimte om te eten. Krachtvoer wordt niet in de groep gegeven maar op stal (niet ieder paard krijgt krachtvoer.

Inmiddels is de slowfeeder overdekt:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shanel op 08-01-17 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:24

Hier hebben ze echt onbeperkt hooi, over winterdag heb ik de staldeur wel gewoon open, maar het hooinet hangt in de stal waar ze samen van eten (XXL net, en 2 mini's) over de zomermaanden heb ik zowel in de stal als buiten een hooinet hangen, maar ook dan geven ze de voorkeur aan de stal, en avonds als het koeler is gaan ze naar het net buiten.

Ik heb 2 stalmietjes haha :D

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:27

Mijn paard wordt gehouden in een paddock paradise met 5 andere paarden. Ze krijgen onbeperkt hooi in een aantal palletboxen met netten die op verschillende plekken staan. Krachtvoer krijgen ze apart.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:28

Mopjemop schreef:
In de grote groene bakken zitten fijnmazige hooinetten. Met Krachtvoer geven krijgt ieder z'n eigen emmer om :D
[ [url=m/ArgXJM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jNOJR4.jpg]Afbeelding[/url] ]

:= hilarisch!
Maar eigenlijk best een goed idee als ik er zo over nadenk. Heb altijd moeite mijn twee paarden bij elkaars eten weg te houden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:31

Waar ik sta. Onbeperkt hooi in twee balen van elk 400 kg.
Moeten ze ongeveer 120 meter voor lopen van baal naar baal.
Staan overdag ongeveer 20. Nacht ongeveer 13.
Ondanks mn veelvraat is ze geen kg te dik.
Geen ruzie en staan in clubjes van 5-8 te eten per baal. Rest staat op rust.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:03

Twee paarden, een weide en twee inloopstallen. In en voor beide stallen hangt hooi.

Bij krachtvoer splits ik ze op, eentje in de wei en de andere voor bij de stallen. Dat hek tussen de wei en stallencomplex staat altijd open natuurlijk, behalve als ik mijn paard ga poetsen en zadelen en dus tijdens voeren.
De ene is altijd wat sneller klaar met zn emmertje en gaat de ander dan lopen irriteren (uit nieuwsgierigheid van 'wat heb jij daar?')... die ander is een 193cm hoge Shire dus veiligheid staat voorop :D

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:09

TerraHowrse schreef:
Mopjemop schreef:
[ [url=m/ArgXJM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jNOJR4.jpg]Afbeelding[/url] ]

:= hilarisch!
Maar eigenlijk best een goed idee als ik er zo over nadenk. Heb altijd moeite mijn twee paarden bij elkaars eten weg te houden.

Werkt goed en simpel.
Mijn paard had het heel snel door, vond het ook niet eng, zelfs de eerste keer niet.
Ook een heel rillerige jonge merrie op stal vindt het prima.

Ik gebruik oude bilkoorden van dekens, 2 klipjes en een simpele bouwemmer. Het bilkoord kan langer en kortere gemaakt worden, zodat het mooi op maat is.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:18

Tav het "emmervoeren"

Wij hebben het kopstuk van oude halsters gebruikt, werkt super!
Eng vinden ze het niet want de beloning zit er immers in :P

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:58

Zidore schreef:

Bij ons krijgen ze wat armer hooi, dus eigenlijk geen echte dikkertjes bij ons. En af en toe wordt er bij één van de paarden wat stro bij zijn net ingestopt, dit paard heeft wat meer aanleg tot dik worden en heeft op deze manier alsnog wat te knabbelen :)

kevinclp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:36

je kan met een aantal rekken in kuubkisten maken en je heb je eigen slowfeeders. wel op tijd de oude troep eruit halen

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:36

wat bijzonder dat van die emmers om hun hoofd! dat heb ik nog nooit gezien! nemen ze dan hun emmer mee en gaan ze hem dan elders leeg eten of hoe werkt dat?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:25

Zidore schreef:
wat bijzonder dat van die emmers om hun hoofd! dat heb ik nog nooit gezien! nemen ze dan hun emmer mee en gaan ze hem dan elders leeg eten of hoe werkt dat?

Ze doen er ongeveer 15 minuutjes over om hem leeg te eten. Ze blijven allemaal in- en rond de stal staan. En dan wanneer 1 paard het op heeft, haal ik em eraf. De anderen kunnen dan door eten en hij/zij kan ook niet van de ander stelen. ;)
De paarden die klaar zijn, gaan dan weer hooi eten.

Mijn veulen van bijna 1 jaar heeft er inmiddels ook 1 om. :D