[AR] Frans gareel (op maat?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Frans gareel (op maat?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:09

Hoihoi,
aangezien ik er niets meer uptodate van kan vinden, is dit hopelijk geen verkeerd geplaatste vraag.

Ik zou voor mijn ponymerrie met hele zware hals graag een bruin frans gareel (en bijpassend tuig) kopen. Ik kom niet echt tuigmakers tegen die het adverteren? Ik heb al wel het gareel van Ideal gevonden, maar ben er nog niet helemaal uit of dit ook in het bruin te koop is. Bovendien zouden we het tuig liefst iets klassieker van stijl hebben dan het 'moderne' tuig (kwestie van paard met de andere hobby te combineren). Op Paard en Koets heb ik een supermooi cognac-kleurig gareel gezien van een Tsjechische handelaar, maar ben daar toch wat huiverig voor om zelf de maten op te nemen.

Tuigmakerij van Rijs zit hier in de buurt, maar nog niet concreet laten komen omdat ik alles rustig overdacht op zijn tijd wil. Stap 1: beleren van knollebol, stap 2: zelf leren mennen zijn we nu mee bezig, dus dan kunnen we ook rustig gaan oriënteren.

Alvast bedankt!

Grainey

Re: Frans gareel (op maat?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:07

Een aantal jaren geleden was een frans gareel in, je ziet er echter steeds minder, vandaar waarschijnlijk dat er ook niets meer uptodate van te vinden is, ideal heeft ze nog, maar ik denk dat als je iets speciaals wilt, je het bij een tuigenmaker moet laten maken.

Misschien nog eens goed informeren wat de voordelen van een frans gareel zijn tov een borsttuig en waarom het bijna niet meer gebruikt wordt?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 09:52

Tnx! Heb jij hier toevallig meer argumenten voor dan dat het niet meer hip is?

In mijn onschuld (Frans gareel, heeft vast wat met Frankrijk te maken), ben ik ook op Franse fora gaan kijken en daar is het net zoals in NL gewoon wat persoonlijke voorkeur is. Wel dat ze mbt tandem rijden geloof k de voorkeur geven aan de voorste borsttuig en de achterste haam.
Mij lijkt het dat het niet meer 'hip' is, omdat een borsttuig - met makkelijk vervangbare onderdelen - een stuk goedkoper en minder 'exact' passend hoeft. Je kan prima onderdelen samenstellen, schoft en borst van verschillende formaten bv. Het Franse gareel moet op maat zijn, maar heeft dan weer - voor zover ik begrijp - een combi van schouder en borsttrekken. (Correct me if I'm wrong).
Naast het esthetische lijkt me dat ook een fijne/comfortabele werking.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:11

Nico van loon kan dat maken maar die zit in zuid limburg

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:47

Ik heb ze hier idd nog niet veel gezien.

Het voordeel van een Frans tegenover een Engels gareel is dat hij makkelijker verstelbaar is. Hierdoor hoeft het niet door de tuigenmaker op maat gemaakt te worden, maar kies je gewoon de meest overeenkomende maat. Het fijnere afstellen gaat net als bij een gewoon borsttuig.

Misschien kun je contact opnemen met ideal of ze het ook in het bruin kunnen leveren maar volgens mij hebben die alleen zwart.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 15:24

@Neon: Thanks, mailtjes gaan gelukkig niet per kilometer =) En dan nog, iets degelijks heb je langer plezier aan, wat is dan een ritje Limburg.

@Palousa_boy, je wil idd niet weten hoe lang k naar de juiste term heb gezocht, 'Frans gareel' is echt volgens mij alleen de benaming :') Heb ondertussen echt elke woordcombinatie geprobeerd om er op le BonCoin op uit te komen... En uiteindelijk gevonden door naar de Franse website van Ideal te gaan :') Voila le collier-bricole :')

Maar idd even ook Ideal mailen, mijn vraag levert duidelijk minder antwoord op dan verwacht :P Dacht echt dat er meer van voorkwamen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:31

Wij hebben er ook eentje in Nederland gekocht ;)

Moet ooit wel een keer een mooi op maat gemaakt tuig komen, maar daar moeten we nog even voor sparen want dan is alleen het gareel al €1500 tot €2000.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:15

Ik persoonlijk zou liever voor een borsttuig gaan, ik ben ook een beetje bevooroordeeld omdat wij kleine pony's hebben, dan hebben we het liefst zoveel mogelijk mogelijkheden om het tuig te verstellen :), maar dat dikke brede stuk leer bovenop maakt alles wel zwaar, lijkt mij ook warm voor zo'n pony/paard.

In Duitsland zitten ook veel webshops met mennerij, dit is er een van:
https://german-riding.de/shop/Garelen

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:37

Ik rij met grote tevredenheid al 8 jaar met een frans gareel van ideal in enkel- en tweespan met mijn shetlanders. Wel in de kleur zwart. Voordeel hiervan is, je kan het bij diverse merken tuig gebruiken, zwart is zwart en met bruin heb je zoveel tinten.
Ik gebruik het bij een shetlander van 98 cm en 104 cm bij de kleinste staat het op zijn kleinst en bij de grotere een gaatje groter.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:04

Wij rijden met kunststoftuigen, de eurotech van ideal, wij zouden nooit weer terug willen naar leer.
Veel lichter, soepeler en zachter, mede daardoor (waarschijnlijk) lijkt mij zo'n frans gareel heel zwaar en heel massaal.
Zo'n acht jaar geleden was een frans gareel inderdaad even een hype, mede door v.d. Kamp, die hiermee reed, geen idee of hij er nog mee rijdt trouwens.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:25

Mijn hackney loopt ook met een Frans gareel.
Overigens niet zo'n grove als die van ideal.
Deze komt 2e hands bij een tuigmaker vandaan.
Fijne pasvorm en op maat te verstellen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:28

Ideal heeft de garelen in de donkerbruine kleur. En naar wens maakt ideal ook andere kleuren dus bijv de lichtbruine.

Verder zelf geen ervaring mee dus kan er weinig over zeggen. Wel dat ik het maar op weinig pony's sjiek vind vanwege het vrij logge. Voor marathon vind ik het wel weer mooi. Maar ze zijn idd een stuk makkelijker pas te krijgen dan engels idd die je wel echt heel goed op maat moet hebben.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 23:15

Tof dat er wat meer reactie is en ook wat meer ervaringen! En dat het dus qua super-exact-op-maat ook best wel wat speling heeft

Mijn merrie (HafX) heeft echt een hele zware hals, zwaarder dan het trekpaard bij ons op stal. Ik vind de zwaardere look dan eigenlijk niet eens een nadeel, maakt de dingen meer in proportie.

Ik ga aan de mail met Ideal =) Zit aan een mooie diepe donkerbruine te denken. Kunststof is hoewel het gebruiksgemak (heb ook een biothane rij halster hoofdstel), voor onze hobby helaas een no go. Officieel een frans gareel ook, maar gelukkig zijn daar weinig ervaringsdeskundigen van in de 15e eeuw. 't welzijn van proppie gaat voor op historisch correctheid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:47

Afbeelding

Wij hebben de grootste maat en is eigenlijk te klein zoals je ziet (op het laatste gaatje zit hij eigenlijk goed, maar dan sluiten heb bovendeel en onderdeel niet mooi meer aan).

Dit is de zware marathon versie.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 23:51

Heb net een mail naar Van Rijs gestuurd om mijn zadel te komen controleren en 't Frans gareel van Ideal mee te nemen om te passen =)

Foto's en filmpjes van hoe ze liggen en bewegen zijn welkom, tnx Palousa_boy!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:01

Ha,
waarom laat je niet een historisch gareel maken ?
Okay het kost iets, maar het verdubbeld de trekkracht van je paard, en dat is zeker de moeite van het overwegen waard, de borst van het paard wordt bij zwaar aanzetten niet dichtgeknepen zoals met een borsttuig.
Een frans heb ik zelf nog nooit mee gereden.
Ik heb een zeeuws gareel laten maken maar die zijn beresterk en historisch niet correct omdat er rvs gebruikt is in plaats van gewoon ijzer, maar het model en comfort voor het paard maakt dat niet uit.
Er lopen trekpaarden mee en die lopen makkelijk met 2 a 3 keer hun gewicht over de weg, en dan ook voor langere afstanden.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:05

Ben ik ook voor aan het kijken hoor :p In maart ga k bij de historische ruiterij vereniging van Italië informeren, die hebben dat wat meer uitgebouwd dan wij (doen bv aan historische WE). Stukkie makkelijker om even met de mensen in persoon te praten. Maar een gareel wil 'k wel door iemand die er weldegelijk wat van af weet en niet iemand die enkel handig is met leer.
Onze Medieval horse and it's equipment valt al zo wat uit elkaar van het bladeren en uitkiezen :o :')

Binnenkort wel historisch correct hoofdstel door Marinus <3

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:16

Ik heb het over iemand die gareelmaker is, en er toch wel wat maakt per jaar, en of hij het naar historisch voorbeeld wil doen weet ik niet, daar kun je naar informeren.
Het enigste nadeel is dat het een vakman is dus ook duurder is dan andere zooi, al ben je uiteindelijk vaak goedkoper uit omdat het veel beter past en niet uit elkaar valt onderweg. (Ja dat heb ik al meegemaakt gelukkig liep het goed af. )

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:25

Grin, maak zelf 15e eeuws handwerk, ik (h)erken absoluut de waarde van kwaliteitswerk.
Daarom dat ik in mijn OP ook in eerste instantie op zoek ben naar een gareelmaker, met Ideal als sidetrack als er niets anders te vinden is. Als je een aanrader hebt: graag!

Nu met menles zijn we pas eigenlijk ook bewust aan het worden van hoeveel er ook fout kan gaan en zijn we heel blij dat we geen cent besparen op de kwaliteit van het beleren van mijn paard en onze les. Gaat bij het tuig dus ook absoluut niet anders zijn, heb toch geen kinderen :P Ben ook heel huiverig voor 2e hands iets overkopen, er moet maar net een riem niet fatsoenlijk onderhouden zijn en het kan uitslaan in drama. Het ergste zou 'k nog vinden als mijn paardje niet meer voor de kar zou durven :(

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:34

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:59

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 01:10

Top, thanks!
Paree ken ik materiaal van, idd degelijk, functioneel en nog best mooi ook.
Paul Claessen ga ik even de website van bekijken :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:05

Weet je dan eigenlijk wel al wat je precies wilt?

Rvs kun je bijvoorbeeld ook zwart spuiten zodat dat al minder opvalt.
Of wil je echt hout?

Wil je dan een gareel, of een oud simpel boeren borsttuig?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:13

Hahah goeie, zit inderdaad nog steeds een beetje in dubio.
Modern vind ik 't Frans gareel fantastisch, historisch moet 'k iemand hebben die snapt wat we willen. Is wat we vinden/voor elkaar krijgen even praktisch (modern) als correct (historisch), is dat mooi meegenomen.

Nu 'k de andere haamtypen weer aan het googlen ben (soms vraag ik me ook af wat ik ook al weer wilde, iets met bomen en bos), valt me op dat deze zelden of nooit met broeken gebruikt worden?! Sluit dat niet op elkaar aan? Ik zie ze wel vnl in het echt krachttrekken. Dit gaat mijn paard af en toe moeten gaan doen (kanonnen trekken), maar hoofdzaak gaat een normale kar blijven.

Ik probeer even wat tekeningen uit onze favo boeken te uploaden. Veel er van zijn normale hamen als het over een trekpaard gaat en borsttuigen als het meer om tuigpaarden gaat. Is allemaal niet zo spectaculair veranderd sinds de 14e eeuw.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:18

Af en toe is dan ook letterlijk max een 2x per jaar max een 2x per dag om stationair geschut te verplaatsen.

14e eeuwse tandemcombinatie (Medieval horse and it's equipment)
Afbeelding

Tuig paard dichtste bij de kar, is een haam maar enigszins te interpreteren als een Frans gareel
Afbeelding

Boerencombinatie (Ars Bella Gerendi)
Afbeelding

Tuig boerenpaard (ABG)
Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit, zijn tekeningen en mijn mobiel is nagenoeg prehistorisch