Ik ben altijd al van het principe geweest dat een Welsh cob meer moet kunnen dan mooi wezen en aan het handje meedraven en daarom lopen onze cobs allemaal onder het zadel en/of aangespannen.
Jaren droomde ik er al van om tandem te rijden en toen ik op 13/10/2015 mijn tandem-diploma behaalde, besloot ik dat ik maar eens mijn eigen tandem moest gaan samenstellen/trainen.
Ik besloot dit te doen met onze perlino dekhengst Sublime Sponté als voorpaard (aangezien hij nergens bang van is en heel gehoorzaam) en zijn dochter Ysewyn Briallen Ddwyfol (aangezien zij wat type en beweging betreft het beste bij onze hengst past).
Nadat Ysewyn Briallen Ddwyfol nog maar 3x in enkelspan had gelopen, besloot ik om het te wagen de hengst ervoor te zetten en op 5 mei '16 was dit dus een feit.

Na een eerste positieve ervaring hebben we nog wat aanpassingen gedaan en de 4de keer liep het al vrij vlot en probeerden we ook al wat figuren te rijden op de weide.

Aaangezien het mijn bedoeling was om de tandem te tonen on de Nationale Show van Welsh Belgium in september en de hengst daar ook zou getoond worden onder het zadel, besloot ik om voor een zgn. 'jachtaanspanning' te gaan, waarbij het voorpaard dus gewoon met zadel en rijhoofdstel loopt.
30 juli '16 hebben we dit voor het eerst geprobeerd.

27 augustus (een paar weken voor de show) hebben we dan voor het eerst de combinatie gedaan in de dogcart.

10 september '16 was dan de Nationale Show van Welsh Belgium en werden we 'adult reserve performance champion'. (foto's van Vivian Hesen).

01 november '16 had ons achterpaard Ysewyn Briallen Ddwyfol een ijzer verloren en hebben we de tandem dan maar eens geprobeerd met een andere merrie Ysewyn Dame Heather. Ook dit verliep vrij vlot, alhoewel ik persoonlijk de combinatie met Ysewyn Briallen Ddwyfol beter vind.

Ik ben mijn beide zonen enorm dankbaar, want zonder hun als groom zou ik dit nooit hebben kunnen verwezenlijken.