[AR] Recreatief mennen oorzaak slechter onder het zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Recreatief mennen oorzaak slechter onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 14:50

Zoals de vraag luid: kan in onze situatie recreatief mennen de oorzaak zijn van slechter ohz?

De situatie is namelijk als volgt:

Ik mag een fries verder opleiden van een ouder iemand die haar genomen heeft om te mennen.
Nou beginnen er vanaf mijn kant soms irritaties te komen.
Bijvoorbeeld, menneer kan een week niet dus dan mag ik alle dagen, prima vind ik super leuk doe ik graag.
De dagen dat ik er ben rijd ik dressuurmatig, les ik, longeer ik met af en toe balkjes er bij enz.
Gevolg: na een week loopt het paard super, lekker voorwaarts, fijner, beter bewerkbaar, sneller nageefelijker en sneller los gereden enzovoort.

Vervolgens komt menneer en gaat een keer mennen, prima daar heeft hij zijn paard voor.

De dag er na mag ik rijden en er is niks met het paard (5 jaar) te beginnen.
Niet zo fijn meer aan het been, zet zichzelf snel vast en zodra je aan stellingen begint gaat ze of hard of zet vast. Alles wat je dan bereikt heb lijkt weg.

Dit vind ik alles erg jammer, met veel plezier ga ik naar het paard maar dit haalt soms toch motivatie weg.

Nog wat extra informatie die misschien handig is:
- menneer heeft menbewijs en rijd zelf alleen buiten voor de kar
- heeft weekelijke les als het weer het toe staat (oftewel gemiddeld 1x in de 2 weken in de zomer)
- als ik meega mennen heb ik meer dingetje waar ik het niet echt mee eens ben lees: kneepjes geven om het hoofd omhoog te krijgen, met zweep soms aantikken om paard voorwaartser te laten stappen want dat met "getraind worden" mij gaat het er juist om dat paard zijn stappen afmaakt, en dat als ik dan vraag harder te gaan ik ook reactie krijg. Dit gebeurt bij hem echter niet.

Ik wil hier niet de eigenaar mee vernederen maar juist het beste voor het paard en kunnen vertellen hoe het dan wel en niet zou moeten.
Ook ben ik ontzettend blij dat ik zo op zijn paard mag rijden, maar hier loop ik toch regelmatig tegen aan.

Wie kan mij hier mee helpen?

Groetjes,

Kuggur

Re: Recreatief mennen oorzaak slechter onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:57

Niemand. Zijn paard zijn methoden. Zie best in dat dit niet prettig is voor je, maar je hebt geen mogelijkheid dit te veranderen.
Situatie accepteren of ophouden dit paard te berijden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:00

Ik heb precies hetzelfde, maar ik accepteer het gewoon. Ben allang blij dat ik hem mag rijden en verzorgen, dus als de eigenaar dan wilt mennen is dit hartstikke prima!

Misschien vind je het leuk om mee te gaan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:06

Helaas Pindakaas. Dit is het lot van bijrijder zijn. Hoe hard het ook klinkt: als je dit niet wilt meemaken, dan moet je stoppen met dit paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:12

Jij bent blijkbaar nog niet handig genoeg als ruiter om dit op te kunnen vangen...

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:16

Ik ben ook ontzettend blij met de mogelijkheid al is het zo jammer om je voorderingen 123 weg te zien gaan.
Ook gaan wij regelmatig mee mennen en dan valt het dus op

Ik zal het gewoon accepteren al blijft het een moeilijk gedeelte.

@billy dat vind ik erg kort door de bocht. Wij nemen juist veel (prive) les en proberen erdoor heen te rijden al blijft het jammer om te zien hoe het dan soms weer minder gaat. Al kan het natuurlijk niet altijd perfect :)*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:18

Niks van aan trekken, het is hartstikke logisch dat jullie er moeite mee hebben, voor de kar is het stuwen en onder het zadel is het dragen, dus voor beiden een moeilijke omschakeling.

Het heeft denk ik wat langer nodig, Rome is immers niet in een dag gebouwd!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:24

Ik lees een paar dingen waaruit ik op maak dat jij niks weet van mennen.
Want hoe wil jij een paard leren voorwaarts te stappen voor de kar zonder zweep. En het hoofd omhoog krijgen zonder een paar kneepjes. Onder het zadel kun je dit oplossen met je been. Maar voor de kar heb je daar je zweep en je handen voor nodig.
En ik begrijp dat het paard nog niet zo lang onder het zadel loopt. Dan moet hij/zij die omschakeling nog leren tussen voor de kar lopen en onder het zadel. Het ene paard heeft dit sneller door dan het andere paard.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:27

Ik vind juist dat paarden onder het zadel beter worden van wat voor de kar op zijn tijd. Vooral paarden met een probleempje of jong zijn.

Buiten dat de afwisseling in het werk heel welkom is, is het voor een paard ook een andere manier van zich voortbewegen. Always schrijft het al, voor de kar is het stuwen en onder het zadel is het dragen. Het kan dus gewoonweg heel goed zijn dat het paard wat spierpijn heeft.

Wat je eigenlijk moet doen (je moet niks maar je begrijpt me vast wel) is de dag na het mennen, niet gaan rijden. Laag bijzetten en wat longeren, lekker door het lijf. Dan de dag erop rust, en dan pas gaan rijden.

Doe je het paard een plezier mee en ook jezelf.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:30

TS, op zich zouden mennen en onder het zadel rijden elkaar niet in de weg moeten zitten. Is dat wel het geval, dan is dat een rij- (of in dit geval, begrijp ik uit je OP, men-) technische aangelegenheid. Het lijkt mij voor zowel de menner en vooral het paard fijn als er sprake is van meer/vaker les en dan met name gericht op de wederzijdse ontspanning en overgangen in het mennen. Op z'n minst elke week één les, maar twee keer per week zou helemaal mooi zijn om de 'feeling' te houden en uit te bouwen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:36

FriesWytske schreef:
Ik lees een paar dingen waaruit ik op maak dat jij niks weet van mennen.
Want hoe wil jij een paard leren voorwaarts te stappen voor de kar zonder zweep. En het hoofd omhoog krijgen zonder een paar kneepjes. Onder het zadel kun je dit oplossen met je been. Maar voor de kar heb je daar je zweep en je handen voor nodig.
En ik begrijp dat het paard nog niet zo lang onder het zadel loopt. Dan moet hij/zij die omschakeling nog leren tussen voor de kar lopen en onder het zadel. Het ene paard heeft dit sneller door dan het andere paard.

Ik ben inderdaad ook niet de pro hier :Y)

Dat er daadwerkelijk verschillen zijn snap ik, en dat het paard en ik veel van deze manieren moeten leren ook.
Maar als paard voorwaartser moet, want dan train je spieren ( goed en actief is toch echt anders dan snel en gehaast) en je hem dan de hele tijd gaat lopen aan tikken met zweep bij buik zonder daadwerkelijk een reactie te krijgen is soms een beetje jammer.
De eigenaar is al wat ouder en het is zijn eerste paard en hij wilt ook echt het beste voor haar, al ontbreekt veel basis ervaring over paarden dan soms wel..

@danz dat proberen wij nu ook al is het meestal: mennen-Longeren-rijden en zit een rustdag er nooit echt tussen

@shenaville zo'n idee had ik ook. Al wil ik niet onbeleefd overkomen en blijft het zijn paard

Bedankt voor de reactie en meningen ook *D
En sorry als het warrig over komt het is mogelijk te beschrijven.

Eigenlijk denk ik dus dat we een goede balans moeten vinden en de eigenaar lekker laten genieten van zijn paard en ik meer de mogelijkheid dat ik mag rijden waarderen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:53

Het hoeft elkaar niet in de weg te zitten, maar kan wel.

Ik heb het een beetje andersom. Mijn pony's lopen wedstrijden voor de wagen en worden onder het zadel gereden door echte beginners. Dit gaat probleemloos.
Zelfs op stamboek wedstrijd lopen ze rustig eerst een bixie of B proef onder het zadel om vervolgens een uurtje later met mij tm ZZ nivo te lopen.

Misschien is het een idee om ook zelf een paar menlessen te nemen zodat je met jou onder het zadel basis de eigenaar ook kan helpen met dit paard (wat ook voor jou weer gunstig kan zijn).

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:57

Dennis schreef:
Het hoeft elkaar niet in de weg te zitten, maar kan wel.

Ik heb het een beetje andersom. Mijn pony's lopen wedstrijden voor de wagen en worden onder het zadel gereden door echte beginners. Dit gaat probleemloos.
Zelfs op stamboek wedstrijd lopen ze rustig eerst een bixie of B proef onder het zadel om vervolgens een uurtje later met mij tm ZZ nivo te lopen.

Misschien is het een idee om ook zelf een paar menlessen te nemen zodat je met jou onder het zadel basis de eigenaar ook kan helpen met dit paard (wat ook voor jou weer gunstig kan zijn).

Mooi dat bij jullie zo'n goede balans is.
Dat zou toch wel het mooiste zijn :D
Dat laatste klinkt als een goede manier, ik ga even uitzoeken of dit mogelijk is!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:03

Dit is wel heel erg herkenbaar. Ons paard (merens) heeft veel moeite gehad om mennen en onder de man als het ware in zijn systeem te integreren. Hij vond het mennen kei gaaf en onder de man gewoon niet zo leuk.

Het mennen gebruikte wij altijd als beloning. Dus had hij zondag wedstrijd gereden en braaf gedressuurd (lees vond hij gewoon niet zo gaaf) dan gingen wij de dag er na met hem mennen. De dag daarna lekker op de wei en rust.
De dag daarna weer het onder de man voorzichtig oppakken. Dat werkte goed.

Als we show deden, dan begonnen we met de kür op muziek onder de man, dan het mennen en dan vrijheidsdressuur. We wisten zeker dat als we het mennen of vrijheidsdressuur als eerste zouden doen, dat we dan de rest wel zouden kunnen vergeten. Dus het leukste voor hem pakten we als laatste.

Ik vind dat je op moet passen om lelijk naar de eigenaar te kijken. Het is maar de vraag of het aan zijn mennen ligt. Bij ons maakte het niet uit wie het paard mende, of het nu de instructeur was die op het laatste moment paard uit de stal trok voor men wedstrijd of bruidskoets trekken omdat zijn paard geblesseerd was, of wij met hem menden (lees de amateurs), hij vond mennen gewoon top bij iedereen en deed altijd vreselijk zijn best, gaf zich 100% en daar mocht je hem voor wakker maken, van zijn voer afhalen etc. Onder de man rijden vroeg aanzienlijk meer aandacht, inspanning en beleid en dat is nooit veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:06

Ik denk niet dat een paard van recreatief mennen slechter onder zadel wordt. Wel van slecht mennen. Maar namate alles meer bevestigd is onder zadel zal ook dat wel meevallen. Want ik begrijp uit je verhaal dat hij weinig ment.

Het is het lot van de bijrijder. Ik zou er ook van balen als ik in jouw schoenen stond hoor. Maar de enige manier om er echt wat aan te doen is zelf een paard kopen. Of een weg vinden om het te leren accepteren. En hoe beter jij onder zadel alles bevestigt, hoe minder last je ervan zult hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:15

safina schreef:
Ik denk niet dat een paard van recreatief mennen slechter onder zadel wordt. Wel van slecht mennen. Maar namate alles meer bevestigd is onder zadel zal ook dat wel meevallen. Want ik begrijp uit je verhaal dat hij weinig ment.

Het is het lot van de bijrijder. Ik zou er ook van balen als ik in jouw schoenen stond hoor. Maar de enige manier om er echt wat aan te doen is zelf een paard kopen. Of een weg vinden om het te leren accepteren. En hoe beter jij onder zadel alles bevestigt, hoe minder last je ervan zult hebben.

Dat dus, probleem is niet dat hij ment, probleem is dat paard nog niet helemaal bevestigd is in alles en jij dan moeite hebt hem weer op de rails te krijgen. En allicht is de eigenaar niet de handigste menner, kan ik niet beoordelen, maar ja, het is zijn paard....
Dus het is of er mee leren leven, handiger worden zodat paard sneller weer aan je hulpen staat of ander verzorgpaard zoeken.

Hier lopen al mijn paarden onder het zadel en voor de wagen geen enkel probleem, de menner is in dit geval ook de ruiter. En mennen geef je her en der wat andere hulpen dan onder het zadel, je moet natuurlijk wel, je mist deel van je hulpen (ik wel tenminste als ik erachter zit), moet je op andere manier oplossen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 16:47

Dit vroeg ik mij de laatste tijd erg af en fijn dat er meerdere onderbouwde reacties zijn!

Ik ga vanaf nu proberen met een andere instelling te rijden en de basis goed te bevestigen terwijl paard alles ook rustig kan orderen. Het paard in case is een heel lief leergierig paard en doet alles graag voor je, al laat ze het ook blijken als haar iets niet lukt/begrijpt.
Ook ben ik de eigenaar ontzettend dankbaar dat ik zo flexibel en vaak mag komen rijden en ga ik er gewoon het beste van proberen te maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:58

De Fries van mijn broer staat voor de kar in enkel en tweespan, springt crossjes en loopt ook nog eens onder de man wedstrijden. Dit moet gewoon tijd hebben.
Mijn verzorgmerrie loopt onder de man en ook nog eens bij mij met lange lijnen erachter. Geef haar altijd de tijd om om te schakelen. Zolang je duidelijk bent in de hulpen die nodig zijn om specifiek iets te gaan doen komt dat helemaal in orde.
Een paard leert snel het verschil tussen commando's voor onder de man of erachter. Je moet wel consequent zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:46

Ik denk dat je geduld moet hebben.
Het paard is pas vijf. Een puppie nog, die nog veel moet leren. Met een menner die nog veel moet leren. En een ruiter, die misschien wel iets teveel wil al.

Onze paarden lopen voor de koets en onder het zadel. De trainingen vullen elkaar mooi aan.
De koetsier is iemand anders dan de ruiter en dat geeft altijd verschillen in temperament van de mensen. En de training van onze paarden onder het zadel staan in het teken van het verbeteren voor het paard voor menwedstrijden. Dat doen wij in onderling overleg.
Het trainingswerk onder het zadel gebeurt ook veel meer op stem hulp dan op been hulp.

Samenwerken als een team om het paard beter te gymnasticeren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:50

Ik rijd mijn paard meedere keren per week recreatief voor de wagen en hij is juist dan heerlijk te rijden ohz. Hij wordt er los van, fris in z'n koppie, sterk en attent. Jammer dat jij andersom ervaart, ik zou het ook nniet zo snel linken aan elkaar zoals jij doet.. Tenzij hij men strak trekt en door de bochten jaagt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:57

danzzz schreef:
Ik vind juist dat paarden onder het zadel beter worden van wat voor de kar op zijn tijd. Vooral paarden met een probleempje of jong zijn.

Buiten dat de afwisseling in het werk heel welkom is, is het voor een paard ook een andere manier van zich voortbewegen. Always schrijft het al, voor de kar is het stuwen en onder het zadel is het dragen. Het kan dus gewoonweg heel goed zijn dat het paard wat spierpijn heeft.

Wat je eigenlijk moet doen (je moet niks maar je begrijpt me vast wel) is de dag na het mennen, niet gaan rijden. Laag bijzetten en wat longeren, lekker door het lijf. Dan de dag erop rust, en dan pas gaan rijden.

Doe je het paard een plezier mee en ook jezelf.

Dat denk ik zeker ook.
Mijn Fjord was dan ook wat stijver onder het zadel en die dag deed ik niks bijzonders.
Soms stond ze een dagje stil of ik deed een relaxt buitenritje onder het zadel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:12

Als ik op zoek was naar een rijpony dan had ik een voorkeur voor die ook betuigd waren.Alhoewel ik dat zelf niet doe,maar die zijn dan qua gedrag met rijden ook beter vind ik.Of is het zo dat juist de brave ponies dan ook ingespannen worden?Voor mij is het in elk geval een pre als ze dat kunnen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:23

Misschien interpreteer ik je schrijfwijze verkeerd maar ik vind eigenlijk dat je met weinig respect praat over de eigenaar van het paard. Let wel dat jij de gene bent die bevoorrecht is om dit paard te mogen rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:24

@anjali
Het zijn niet juist brave ponies die ingespannen worden. Ik denk eerder dat er met mennen in de opleiding veel consequenter wordt omgegaan met het paard. Als ze eenmaal ingespannen staan, heb je bij problemen maar één keuze: en dat is vooruit oplossen. Niet zeuren, maar gaan. Ook wordt veel meer tijd besteed aan de gehoorzaamheid. Stil staan is stil staan, etc.
Duidelijkheid voor paard, menner en groom.

En in de opleiding ga je met een menpaard al snel de weg op om kilometers te maken, waardoor ze ook veel meer zien dan het gemiddelde rijpaard in het begin van zijn opleiding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:32

De eigenaar heeft 1x in de 2 weken menles. Hoe vaak heb jij les onder het zadel met dit paard?
Ik heb meer het idee dat de eigenaar/menner z'n zaakjes prima voor elkaar heeft, maar dat jij onder het zadel wat instructie nodig hebt om het paard onder het zadel dusdanig te rijden, dat de eigenaar er voor de kar meer aan heeft.
Want, let's be fair, de eigenaar wil mennen, en je rijdt een menpaard over het algemeen onder het zadel zodat het dier voor de kar beter voor elkaar is.
En dat is jouw taak. Niet een super dressuurpaard van een menpaard maken :+