Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
FriesWytske schreef:Ik lees een paar dingen waaruit ik op maak dat jij niks weet van mennen.
Want hoe wil jij een paard leren voorwaarts te stappen voor de kar zonder zweep. En het hoofd omhoog krijgen zonder een paar kneepjes. Onder het zadel kun je dit oplossen met je been. Maar voor de kar heb je daar je zweep en je handen voor nodig.
En ik begrijp dat het paard nog niet zo lang onder het zadel loopt. Dan moet hij/zij die omschakeling nog leren tussen voor de kar lopen en onder het zadel. Het ene paard heeft dit sneller door dan het andere paard.
Dennis schreef:Het hoeft elkaar niet in de weg te zitten, maar kan wel.
Ik heb het een beetje andersom. Mijn pony's lopen wedstrijden voor de wagen en worden onder het zadel gereden door echte beginners. Dit gaat probleemloos.
Zelfs op stamboek wedstrijd lopen ze rustig eerst een bixie of B proef onder het zadel om vervolgens een uurtje later met mij tm ZZ nivo te lopen.
Misschien is het een idee om ook zelf een paar menlessen te nemen zodat je met jou onder het zadel basis de eigenaar ook kan helpen met dit paard (wat ook voor jou weer gunstig kan zijn).
safina schreef:Ik denk niet dat een paard van recreatief mennen slechter onder zadel wordt. Wel van slecht mennen. Maar namate alles meer bevestigd is onder zadel zal ook dat wel meevallen. Want ik begrijp uit je verhaal dat hij weinig ment.
Het is het lot van de bijrijder. Ik zou er ook van balen als ik in jouw schoenen stond hoor. Maar de enige manier om er echt wat aan te doen is zelf een paard kopen. Of een weg vinden om het te leren accepteren. En hoe beter jij onder zadel alles bevestigt, hoe minder last je ervan zult hebben.
danzzz schreef:Ik vind juist dat paarden onder het zadel beter worden van wat voor de kar op zijn tijd. Vooral paarden met een probleempje of jong zijn.
Buiten dat de afwisseling in het werk heel welkom is, is het voor een paard ook een andere manier van zich voortbewegen. Always schrijft het al, voor de kar is het stuwen en onder het zadel is het dragen. Het kan dus gewoonweg heel goed zijn dat het paard wat spierpijn heeft.
Wat je eigenlijk moet doen (je moet niks maar je begrijpt me vast wel) is de dag na het mennen, niet gaan rijden. Laag bijzetten en wat longeren, lekker door het lijf. Dan de dag erop rust, en dan pas gaan rijden.
Doe je het paard een plezier mee en ook jezelf.