[AR] Bitloos mennen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annebeth1995

Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 10:37

Hallo!

Ik heb sinds een jaartje een (inmiddels) 3 jarige welshpony. Ik zou haar in de toekomst graag voor de kar willen hebben, maar heb voorlopig het geld voor een menkar + mentuig niet. Toch zou ik wel graag de eerste stapjes willen zetten, zodat ze in ieder geval lekker aan het werk kan en wat sterker wordt.

Het liefst zou ik haar bitloos voor de kar zetten later, ze heeft een gekke voortand en ik wil daar liever niet bij komen (ze eet gelukkig wel gewoon goed, maar ik hou het uiteraard in de gaten). Ik heb wel een hoofdstelletje voor haar, en dacht er aan om hier een sidepull touwneusriem voor te bestellen (bv. van Horse Charms), maar toen vroeg ik mij af, of dat soort sidepulls ook geschikt zijn om later mee te mennen? Ik heb verder amper men ervaring en dit wordt ook zeker een project van meerdere jaren, maar zoals ik al zei, ik wil haar graag rustig aan aan het werk gaan zetten!

Dus nu is de vraag: Is een touw side pull neusriem voor het begin voldoende (denk aan lange lijnen en wat longeerwerk)? En kan ik daar later eventueel mee mennen, of moet ik dan toch voor een "echt" bitloos hoofdstel gaan?

Ik kan verder niet zo heel veel informatie vinden over bitloos mennen, en ben zelf ook (nog) niet zo heel erg thuis in de bitloze- of menwereld, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Even voor jullie beeldvorming: Dit is Puck! :j
Afbeelding

Liefs,
Annebeth

xSelina

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:28

Moet wel kunnen, maar ik denk wel dat je met touw toch wat sneller wrijving krijgt... Plus dat touw (lijkt mij dan) minder zacht is. Maar neusbontje er rond en dan moet het prima kunnen :j

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:00

In het begin denk ik dat een sidepullneusriem met bontje prima kan, voor het werk aan lange lijnen/etc. Als je 'verder' gaat zou ik wel een echt bitloos hoofdstel aanschaffen wat meer geschikt is voor mennen, in ieder geval geen touw neusriem lijkt mij. Je kan het ook gewoon even aankijken, voor hetzelfde geld reageert ze er super goed op en is er niks aan de hand. Gewoon op je paardje letten en dan zie je het soms zelf al!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:03

Je hebt van Ideal een neusriem voor op een menhoofdstel die is kaakgekruisd. Dat zo je ook nog kunnen overwegen :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:14

Op het aangespannen sub forum kun je meer topics vinden hierover (of even de zoekfunctie gebruiken). Onder het zadel heb je je benen en je zit waar je ook mee kunt sturen. Voor de wagen mis je die beide, en heb je alleen de leidsels (plus zweep en stem). Je hebt gewoon minder te vertellen. Er zijn een paar mensen die bitloos mennen, maar ik ben er persoonlijk geen voorstander van.

Een gekke voortand heeft verder niet zo veel met een bit te maken, dat ligt op de lagen. Als je twijfelt kun je een tandarts laten kijken naar die tand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:28

Wat leuk dat je overweegt om (bitloos) te gaan mennen! Ik men ondertussen al een paar jaar (recreatief) met mijn pony. Eerst met liverpool maar uiteindelijk bitloos. Ik gebruik de bitloze menneusriem van ideal, dit is een kaakgekruist systeem met koorden, dus een goede release.

Ikzelf heb eigenlijk (ohz) een voorkeur voor een sidepull omdat het in mijn ogen een iets vriendelijkere optoming is. Echter voor de wagen heb ik toch een voorkeur voor een kaakgekruist systeem. Immers ohz maak je gebruik van je zit en beenhulpen en je hand doe je van de hals afhouden. Bij mennen gaat dit natuurlijk niet en buiten je zweep om ben je wat beperkter in je hulpen. Een kaakgekruist systeem heeft dan naar mijn idee een duidelijkere werking voor de wagen dan een sidepull dat heeft.

Desalniettemin weet ik dat er ook vele combinaties naar tevredenheid met een sidepull mennen hoor :j

edit: overigens, mijn pony is echt op de pinken te rijden met deze optoming :j Ik had onlangs niet helemaal het juiste pad gekozen en moest steeds heel precies om bomen sturen en snel kunnen remmen. En hij reageert er echt perfect op :j
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-07-16 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:30

Voor nu zou die neusriem prima zijn, maar zal voor het echte werk wel een 'echte' sidepull kopen. Minder wrijving, minder scherp en weet je zeker dat het goed zit!
Kaakgekruist ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, ken veel paarden die dit te onduidelijk vinden of zelfs van in paniek raken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:34

Yacintha schreef:
Voor nu zou die neusriem prima zijn, maar zal voor het echte werk wel een 'echte' sidepull kopen. Minder wrijving, minder scherp en weet je zeker dat het goed zit!
Kaakgekruist ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, ken veel paarden die dit te onduidelijk vinden of zelfs van in paniek raken.

Maar jij hebt hierin ook ervaring met mennen? Want daarin zit natuurlijk wel verschil en zal een kaakgekruist systeem eerder duidelijk zijn dan een sidepull.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:46

Ik denk dat je met veel bitloze optomingen onder het zadel de hulpen zou geven door je handen opzij te bewegen met mennen heb je straks de leidsels door ringen lopen en kan je die hulp zo niet geven dus je moet er wel goed over nadenken hoe een bitloze optoming inwerkt en of dat duidelijk is wanneer je eigenlijk alleen meer of minder druk kan geven en geen andere beweging met je leidsels kan maken. Ik denk ook dat het belangrijk is dat het goed op zijn plek blijft en niet gaat schuren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:50

Ik verplaats dit topic van HAR naar AR.

pinkdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:02

ik denk dat dat wel zou kunnen

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:07

Ik Ben sinds een klein half jaar ook bitloos gaan mennen.Dit doe ik net als maartje1990 met de bitloze neusriem van ideal. Ik heb voor Abel de sidepull neusriem van horse charms voor als de kinderen afentoe op hem rijden of als ik longeerwerk met hem doe. Ik vind deze neusriem niet geschikt voor menwerk.
Heb even geen foto duidelijke foto bij de hand van de ideal neusriem, wel van de sidepull. Misschien heeft maartje er een bij de hand? Anders kan ik er een morgen maken Dan zie je wel het verschil
Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:09

Mag ik vragen waar dit paardje staat? Ze komt me bekend voor :)

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:13

Arme Abel, maak je hem voor ze uit :p.
Hij staat tussen kruiningen en Yerseke

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:14

Maartje1990 schreef:
Yacintha schreef:

Maar jij hebt hierin ook ervaring met mennen? Want daarin zit natuurlijk wel verschil en zal een kaakgekruist systeem eerder duidelijk zijn dan een sidepull.

Juist niet.
Met een kaak/kingekruisde optoming zit ja altijd met het release.
En juist voor de kar is dat heel vervelend.

Mijn ervaring is juist dat een goede sidepull (evt met een touwneusriem), veel duidelijker doorwerkt.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:22

Heel eerlijk? Mijn mink hengst staat met een touwhalster voor de kar wat super werkt. Komt ook doordat hij daarvoor al jaren aan de fiets meeging en alle commando's dus al kende. Hij is reageert super en heb me nooit onveilig gevoeld ermee. Is denk ik ook per poown verschillend...
Rustig zo beleerd voor de kar en hij doet t super :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:29

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:15

Maartje1990 schreef:
Yacintha schreef:

Ja dat heb ik ;)
Dan was een sidepull altijd duidelijker en prettiger voor het paard dan een kaak- of kingekruist hoofdstel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 03:19

Brainless: gewoon logica. Sidepull zal vrijwel alleen druk op de neus geven als er links of rechts gestuurd zal worden immers je kunt niet, zoals ohz, de hand van de hals halen en je hand opzij bewegen zodat de sidepull werkt zoals die moet (waarmee ik niet wil zeggen dat een sidepull helemaal ongeschikt is) Voor de wagen zal een kaakgekruiste optoming wel prima werken immers die "krachten" zijn ohz precies hetzelfde. Als iij rechts trekt zal het paard duidelijk links druk voelen en vice versa. De ideal neusriem heeft ronde koorden en de release is daardoor voldoende.

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:16

Mijn ervaring is anders en heb meerdere paarden/pony's gemend met een sidepull.

Met een gekruist systeem krijgen ze rondom druk (ook achter de oren..) en meerdere paarden hebben daar vaker moeite mee dan met een sidepull.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:00

Een sidepull lijkt me het meest geschikt voor mennen, dus ik denk dat je hoofdstel wel voldoet! Ik heb zelf voor mijn shet een bitloos hoofdstel met glucksrad (of wielen), en ben hier erg tevreden over. Op het veld thuis heb ik die op sidepull en als hij erg druk is op buitenrit, zet ik de teugels op een lichte hefboom. Ik heb de glucksrads uit Duitsland besteld, de mini (6cm). Was wel erg prijzig voor 'gewoon' 2 stukken ijzer, maar heb er geen spijt van gehad!

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:10

Hoi,

Ik heb zelf het kaakgekruiste van ideal en het bevalt mij helemaal niet.
Er is geen release of een hele trage, waardoor mijn paardje nog bezig is met reageren op mijn vorige hulp. Daarnaast zijn in mijn ogen de touwtjes te licht waardoor ze voor mij niet meer op hun plek vallen zeg maar. Ze blijven bij een halthouden strak zitten waardoor het allemaal behoorlijk verwarrend wordt.

Mocht je echt bitloos willen gaan rijden, zou ik voor een sidepull of lichte versie van de hackamore gaan (Glucksrad) laat je sowieso goed begeleiden en tast af wat bij je paardje past.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:35

Brainless schreef:
Mijn ervaring is anders en heb meerdere paarden/pony's gemend met een sidepull.

Met een gekruist systeem krijgen ze rondom druk (ook achter de oren..) en meerdere paarden hebben daar vaker moeite mee dan met een sidepull.

Hmm oke, natuurlijk moet je altijd kijken wat bij het paard het beste past. Ik heb dan voor mennen vooralsnog een voorkeur voor kaakgekruist maar als mijn (nu nog onbeleerde) merrie (ander paard) daar niet goed op reageert zoek ik natuurlijk iets anders. Als bitloos niet fijn is met haar pak ikook gewoon weer een bit/stang.

Wbt dat laatste, is opzich niet anders dan met liverpoolstang oid waarmee meestal gemend wordt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:24

Ik men bitloos met mijn shet en dat gaat prima! Het is absoluut niet zo dat ik minder te vertellen heb als met bit, beide zijn even hard/zacht als je ze op de juiste manier gebruikt. Ik heb wel een bitloos hoofdstel (sidepull) nu, maar ben begonnen met een touwhalster. En dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen (zonder kar natuurlijk).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:31

Siesjuh schreef:
Ik men bitloos met mijn shet en dat gaat prima! Het is absoluut niet zo dat ik minder te vertellen heb als met bit, beide zijn even hard/zacht als je ze op de juiste manier gebruikt. Ik heb wel een bitloos hoofdstel (sidepull) nu, maar ben begonnen met een touwhalster. En dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen (zonder kar natuurlijk).

Was je pony al beleert (met bit) alvorens je overstapte op bitloos?

Mijn pony was al beleerd voor de wagen en liep al zeker een jaar voor de wagen alvorens ik ben overgestapt. Ik heb eerst 1 keer lange lijnen gedaan (weide en buiten) dit ging perfect dus heb m toen gewoon bitloos ingespannen daarna