Ik heb sinds een jaartje een (inmiddels) 3 jarige welshpony. Ik zou haar in de toekomst graag voor de kar willen hebben, maar heb voorlopig het geld voor een menkar + mentuig niet. Toch zou ik wel graag de eerste stapjes willen zetten, zodat ze in ieder geval lekker aan het werk kan en wat sterker wordt.
Het liefst zou ik haar bitloos voor de kar zetten later, ze heeft een gekke voortand en ik wil daar liever niet bij komen (ze eet gelukkig wel gewoon goed, maar ik hou het uiteraard in de gaten). Ik heb wel een hoofdstelletje voor haar, en dacht er aan om hier een sidepull touwneusriem voor te bestellen (bv. van Horse Charms), maar toen vroeg ik mij af, of dat soort sidepulls ook geschikt zijn om later mee te mennen? Ik heb verder amper men ervaring en dit wordt ook zeker een project van meerdere jaren, maar zoals ik al zei, ik wil haar graag rustig aan aan het werk gaan zetten!
Dus nu is de vraag: Is een touw side pull neusriem voor het begin voldoende (denk aan lange lijnen en wat longeerwerk)? En kan ik daar later eventueel mee mennen, of moet ik dan toch voor een "echt" bitloos hoofdstel gaan?
Ik kan verder niet zo heel veel informatie vinden over bitloos mennen, en ben zelf ook (nog) niet zo heel erg thuis in de bitloze- of menwereld, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Even voor jullie beeldvorming: Dit is Puck!

Liefs,
Annebeth