Paard wil niet meer buigen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Paard wil niet meer buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:39

Ik moet elke dag met mijn paard even buigen op de poetsplaats.
Eerst naar links en naar rechts, en daarna naar beneden tussen zijn benen.
Eerst ging het heel goed, ik kwam zelfs voorbij zijn singel (wat voor mijn paard best bijzonder is, want hij is oud en stijf).
Maar sinds een tijdje wil hij helemaal niet meer naar links en rechts buigen.
Als ik een snoepje voor zijn neus houdt, reageert hij helemaal niet meer of maar amper.
Naar beneden tussen zijn benen buigen wil hij nog wel gewoon, daar gaat hij ook heel diep.
Weet iemand hoe ik het buigen weer interessant kan maken voor hem?

pien2010

Re: Paard wil niet meer buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:40

Misschien doet het hem pijn? Wat doet hij als je druk geeft op het halster?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:46

Hoe bedoel je? Op welke plek druk geven?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:46

Waarom moet je hem elke dag even zo laten buigen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:47

Om hem soepeler te maken, want hij is erg stijf en scheef.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:48

Dan zou ik hem toch even na laten kijken weer. Misschien dat er iets vastzit waardoor hij er meer moeite mee heeft.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:08

Kimmie25501 schreef:
Hoe bedoel je? Op welke plek druk geven?

Als je een halster om doet met een touw er aan en je hem zachtjes druk op zij geeft. Wat doet hij dan?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 16:14

muscaniels, dat kan ik doen, maar ik weet niet of dat het is. En ik kijk eerst naar andere mogelijkheden, aangezien mijn ouders wss geen zin hebben om weer veel geld uit te geven.
pien, Dan stapt hij netjes naar de zijkant. Dus hij gaat om. Of bedoel je dat niet?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:44

Ik snap dat je ouders niet gelijk veel geld willen uitgeven, maar het feit dat hij het eerst wel deed en nu niet meer komt denk ik niet omdat hij het niet interessant vindt.
Als hij gewoon op de wei staat of in de paddock bv, hoe kijkt hij achter zich als hij wat hoort. Buigt hij zijn nek om te kijken wat er is of draait hij zich dan ook om.
Kan en wil hij dan buigen.

Mijn vorige paard kon niet naar haar schouder buigen, wel diep tussen haar benen, zij had nekartose.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 16:45

Dan buigt hij wel heel makkelijk. Hij kan stilstaan, en dan helemaal naar achter buigen. Zoals je ziet op deze foto.

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:45

Kimmie25501 schreef:
Dan buigt hij wel heel makkelijk. Hij kan stilstaan, en dan helemaal naar achter buigen. Zoals je ziet op deze foto.

[ [url=m/4R1XZp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar hier houd hij zijn nek juist stokstijf (kijk ook eens naar de vorm van de hals spier) en draait alleen zijn hoofd. Ik zou hier zeker een da bij halen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:49

Het zou zomaar artrose in de hals kunnen zijn. Op de foto zie je ook dat hij alleen het hoofd buigt en dan nog kantelend ook. Voor alle zekerheid zou ik foto's van de halswervels laten maken. Kost de wereld niet en dan weet je het in ieder geval.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:00

Waarom zou je überhaupt nog foto's laten maken van de hals. Wat schiet je daar mee op.... Het is een oud paard, gun hem zijn oude dag. Geniet van de tijd die jullie nog hebben.

Rij je hem nog TS?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:17

Mijn instructrice heeft me inderdaad ook aangeraden hier geen foto's van te laten maken.
Het kost klauwen vol geld en er zal sowieso toch wel wat uitkomen, want hij is oud. Net wat Peelie zegt.
Ja, ik rijd nog wel. Vooral om hem soepel te houden en recht te richten. En natuurlijk ook gewoon leuke dingetjes doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:42

Die omkijkfoto laat inderdaad zien dat je paard een (pijnlijke) blessure heeft die de hals volledig blokkeert. Ik snap dat je ouders niet graag geld uitgeven aan dierenartsbezoekjes, maar neem dan ook de bijbehorende verantwoordelijkheid als eigenaar en ga niet meer op dit paard rijden, in elk geval niet tot het is uitgezocht (bijvoorbeeld met foto's) of is behandeld (bijvoorbeeld door een osteopaat/chiropractor in te schakelen) door iemand die jou kan zeggen of en wanneer je echt pijnvrij kunt rijden op dit paard.

Als dit paard zo'n immobiele hals heeft dan betekent dat automatisch dat hij op geen enkele teugelhulp voor links of rechts meer goed kan reageren en door zijn hele lichaam gaat overcompenseren om toch iets te produceren wat er volgens jou als een volte/wending uitziet. Dat betekent dus dat je paard op zijn best continu spierpijn heeft door een te hoge spiertonus in zijn complete lichaam, en dat wordt alleen nog maar erger gemaakt door ruitergewicht en teugelhulpen.

Als je besluit om dit paard niet te laten onderzoeken of te behandelen dan moet je dus stoppen met rijden/grondwerken met teugelhulpen en je paard op de wei zetten en gewoon nog wat vrijheidsdressuur of andere soort training in vrijheid met hem doen, en dan hopen dat hij zelf een manier vindt om pijnvrij om zijn blokkade heen te leven, maar rijden absoluut niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:48

Dier is 20! Dat verklaart voor mij niet het niet willen buigen.

Daar moet meer achter zitten dan stram en stijf.
Kan je niet met je ouders overleggen om eens een osteopaat te laten komen?
Die kan er niet inkijken maar misschien wel aangeven of het een spieren kwestie lijkt of wat anders.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:56

Een spierenkwestie kan je zelf toch ook wel voelen.

Maargoed, er zijn 10.000 redenen te verzinnen waarom hij stijve spieren heeft. My best bet? Artrose in de hals...

Wat je wel kan doen is telefonisch overleggen met een DA. Vertellen wat je de laatste tijd hebt gemerkt aan je paard en wat zijn advies is mbt beweging als het gaat om artrose of een andere willekeurige halsblessure. Dan kan je even sparren met de DA.

Vertel de DA dan ook dat het al een oud paard is en dat het in jou ogen het geld en moeite niet meer waard is om foto's te laten maken. Dat snappen de DAs 100% zeker. Die zijn zelf ook niet gek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:47

xyzutu2 schreef:
Die omkijkfoto laat inderdaad zien dat je paard een (pijnlijke) blessure heeft die de hals volledig blokkeert. Ik snap dat je ouders niet graag geld uitgeven aan dierenartsbezoekjes, maar neem dan ook de bijbehorende verantwoordelijkheid als eigenaar en ga niet meer op dit paard rijden, in elk geval niet tot het is uitgezocht (bijvoorbeeld met foto's) of is behandeld (bijvoorbeeld door een osteopaat/chiropractor in te schakelen) door iemand die jou kan zeggen of en wanneer je echt pijnvrij kunt rijden op dit paard.

Als dit paard zo'n immobiele hals heeft dan betekent dat automatisch dat hij op geen enkele teugelhulp voor links of rechts meer goed kan reageren en door zijn hele lichaam gaat overcompenseren om toch iets te produceren wat er volgens jou als een volte/wending uitziet. Dat betekent dus dat je paard op zijn best continu spierpijn heeft door een te hoge spiertonus in zijn complete lichaam, en dat wordt alleen nog maar erger gemaakt door ruitergewicht en teugelhulpen.

Als je besluit om dit paard niet te laten onderzoeken of te behandelen dan moet je dus stoppen met rijden/grondwerken met teugelhulpen en je paard op de wei zetten en gewoon nog wat vrijheidsdressuur of andere soort training in vrijheid met hem doen, en dan hopen dat hij zelf een manier vindt om pijnvrij om zijn blokkade heen te leven, maar rijden absoluut niet.

In alle eerlijkheid ben ik het hier wel mee eens.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 02:05

Door middel van foto's wisten wij zeker dat ze artrose had.
Ik moest juist met haar blijven rijden, maar op een andere manier. Blijven rijden om de spieren voor zover dat ging soepel te houden maar wel rekening houdend met haar beperkingen. Als ik een week niet reed was ze gelijk een stuk stijver in haar nek. Dit alles in overleg met instructrice en kliniek.
Zij was 8 toen we het wisten en de kliniek dacht dat het al vanaf veulen af aan ontwikkeld was aan de mate van artrose te zien.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 10:04

Na het maken van die foto is de osteopaat al twee keer geweest. Die heeft hem behandeld, maar in de nek zaten amper blokkades en die zijn ook behandeld. De laatste keer was ze er volgens mij twee maanden terug. Maar ik kan haar nog een keer laten komen? Denken jullie dat dat nut heeft?
Ik denk zelf, nu ik wat verder nadenk, dat hij niet meer wil buigen voor het snoepje omdat hij niet altijd meer een snoepje krijgt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:51

Dan zou hij het juist moeten blijven doen als hij het om het snoepje doet.

Ik denk dat een ostheo/fysio enz. Meer onderhoudend is dan dat het het probleem gaat oplossen. Dat gaat ook niet meer opgelost worden als het artrose is.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:07

Om het zeker te weten zal ik jou aanraden om een dierenarts hier na te laten kijken (incl. foto's van de nekwervels).

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:10

Kim, ik denk dat jouw paard super zijn best doet voor jou. Het is een ouder paard die wat strammer en stijver is maar wat jij met hem wilt qua rijden enz. kan hij prima opbrengen. En hij zal best artrose hebben gezien zijn leeftijd maar stilzetten is nooit goed, lekker laten bewegen zoals je nu al doet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:17

Beestje is 20!
Dat noem ik niet oud...

Zou hem eens goed laten nakijken!
En als je denkt dat het aan het snoepje ligt, probeer het dan eens met iets onweerstaanbaar lekkers ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 12:40

Doorzetter, ik hoef het niet zeker te weten. Dat kost alleen heel veel geld, en ik weet zeker dat hij toch wel wat zal hebben.
Duende01, Bedankt. Dat ga ik zeker doen.
Shirley, Dat is wel een goed idee. Dan zal ik het vandaag eens met muesli proberen. Dat vindt hij het lekkerste wat er is.