[AR] "Horses at Work" in Roemenie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

"Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:13

* Ode aan het Roemeense werkpaard *

1.
Afbeelding

Het is inmiddels al weer acht jaar dat we in Roemenië wonen. Paard en wagen is op het platteland nog een heel normaal straatbeeld en voorlopig zal dat nog wel even blijven. De onderstaande foto's laten een impressie zien van de paarden, hun gebruik en hun vervoer. De kwaliteit van de foto's is niet altijd even denderend aangezien sommige vanuit de auto gemaakt zijn.

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Dit was in de bergen. Toen ze voorbij reden had ik helaas mijn fototoestel niet bij me. Snel naar de auto gerend en toen ze na de bocht weer in zicht waren een foto gemaakt. Het is wat ver weg, maar hopelijk nog wel duidelijk zichtbaar. Paarden worden overigens niet allemaal zo vervoerd. Ook wel in dichte voertuigen ;) Echte paardentrailers zijn echter een zeldzaamheid hier.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Marije_jiplover

Re: "Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:15

Wat een leuke serie foto's.
Is dat rode bij sommige paarden aan de hoofdstellen puur versiering, of betekent het ook nog iets?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:20

Er is mij wel eens verteld dat het zou zijn tegen de "boze geesten". Of dat daadwerkelijk zo is daar ben ik zelfs na acht jaar nog niet achter...
Volgens mij is het nu voornamelijk als versiering. Vaak hebben de "jonge patsertjes" met paard en wagen hun paard extremer versierd met rode kwasten dan het "gewone" volk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:21

Hele mooie foto's, een mooi beeld geeft het! :j

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:22

Gaaf!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:22

Maaike_Indy schreef:
Vaak hebben de "jonge patsertjes" met paard en wagen hun paard extremer versierd met rode kwasten dan het "gewone" volk.

Wat leuk, zoals ze hier een auto pimpen pimpen ze daar hun paard! 8-)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:24

Wat een interessante foto's. Een heel andere wereld en toch relatief dichtbij. Ik zal Roemenie op mijn lijstje met gewenste vakantiebestemmingen zetten!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:25

Prachtig, die 'eenvoud' en het nut wat het paard daar nog heeft! Het leven zal echt niet altijd even simpel zijn, maar het huisdierschap en pamperen van paarden hier steekt er maar onrealistisch en westers bij af....

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:25

Mooie foto's!
De paarden zien er ook goed uit!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:10

Leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:20

Heel erg mooi!
Lijkt me heel rustgevend, veel minder gehaast.
Tenminste, zo komt het over vanaf de foto's. :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:22

Leuke foto's en zo herkenbaar. Vooral ook dat veulen wat los meeloopt.
Niks moeilijk doen. Gewoon mee naast mams.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:36

ITP -> AR-ITP

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:37

Wat een leuke manier van werken lijkt me dat zeg, erg leuk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:00

Mooi om te zien! inderdaad heel rustiek..en dat paard in die laadbak..staat dat dier dan nog vast of kan hij er zo uitspringen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:23

Wat leuk om te zien dat het paard daar echt nog een doel dient +:)+
Ze zien er ook allemaal goed en tevreden uit.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:48

Leuke foto's! Hoewel ik denk dat het leven daar best hard zal zijn, geven deze plaatjes mij een prettig gevoel, een vorm van 'Slow life' die mij prima zou passen. Deze zomer krijg ik de kans om een kijkje te nemen in Roemenië, zij het aan de ándere kant van het land - bij het dorpje Zam (Hunedoara). Na het zien van jouw foto's ben ik alleen maar meer benieuwd hoe het er daar uitziet :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:53

Mooie foto's! Ik krijg er helemaal zin van om naar Roemenie te gaan. Hoe bevalt het leven daar?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:54

Wauw, die kar met al dat hooi :')

Mooie beelden! En wat een brave paarden allemaal, lekker nuchter en gewoon lekker doen. Heerlijk!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:13

Toen ik de eerste foto zag, was ik een beetje bang voor schrijnende beelden die misschien zouden komen.
Maar wat had ik het fout!
Wat een mooie foto's, en de paarden zien er goed verzorgd uit en sommige glimmen als een spiegel!
Misschien moet ik er ook maar eens over nadenken om Roemenië op het vakantie lijstje te zetten.
Of op het emigratie lijstje.. Wat lijkt me dit een mooie manier van leven... De foto's stralen zo veel rust uit en de omgeving is prachtig.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:29

Bedankt voor het delen van deze foto's. Ik was wel een beetje verbaasd. Ik wist niet dat het in Roemenië nog zo ouderwets was. De paarden zien er inderdaad goed uit. Op de stal waar onze paarden staan werken twee Roemenen, leuk om iets meer te zien over waar ze vandaan komen.

Ook ik ben benieuwd naar jouw verhaal; wat doe je in Roemenië, hoe ben je er gekomen, hoe vind je het daar etc.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:35

Wat een heel andere wereld lijkt het. Zo interessant (net als je eerder topics over Roemenie)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 14:22

Wat een leuke reacties allemaal. Bedankt!

Roemenië is echt een prachtig land. Heel afwisselend qua landschap en veel minder "af" dan bijvoorbeeld Oostenrijk. Het is wat woester en ruiger. Je kan hier prima vakantie vieren, hoewel het toerisme en vooral de informatie voorziening richting de toerist nog niet altijd even goed ontwikkeld is. Een beetje avontuurlijk ingesteld moet je dus wel zijn!

De paarden worden over het algemeen prima verzorgd. Men is er natuurlijk voor een deel afhankelijk van. Helaas is er ondanks de goede verzorging nog wel heel veel paardenleed. In veel van de gevallen puur vanwege gebrek aan kennis hoe het anders kan. Mijn man heeft een aantal keren gezien hoe paardenhandelaren uit het dorp paarden voor de kar beleren. Het woord "breken" is hier meer dan op zijn plaats. De wagen wordt op de rem gezet en het paard wordt vervolgens vooruit gemept met zwepen, palen en hamers. Net zo lang tot ze simpelweg gewoon doen wat ze moeten doen. Hartverscheurend. Ik zou werkelijk uit mijn vel gesprongen zijn maar er valt gewoon heel weinig aan te doen. Het is ook weer niet zo dat iedereen het zo doet. Er zijn wel mensen die het rustiger aanpakken en die ook wel écht lieve paarden hebben. Het is tekenend denk ik dat de eerste vraag die mensen stellen over een paard is of hij bijt.
We waren laatst ook naar een paardenmarkt bij ons in de buurt geweest. Vreselijk! We hebben direct rechtsomkeert gemaakt. De Zuidlaardermarkt (waar ik overigens helemaal niets op tegen heb) is echt de hemel op aarde vergeleken met de praktijken die we daar gezien hebben.

Het leven op het platteland heeft inderdaad een heel andere snelheid dan wij in het westen gewend zijn. Heel mooi om te zien inderdaad. Het is echter niet zo dat er geen moderne landbouw is. Er zijn bedrijven met duizenden hectares grond welke gewoon met dikke trekkers bewerkt worden. Het gebruik van paarden is vooral door de mensen die (voor een deel) leven van huns zelfvoorzienende huishoud boerderijtje.

Wij zijn acht jaar geleden naar Roemenie gegaan om als leiding te gaan geven op een klein melkveebedrijf van een NL stichting. Door middel van de boerderij willen we een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het platteland van Roemenie. Dit doen we door trainingen te geven aan collega boeren, het promoten van duurzame landbouw zonder gif en kunstmest, het geven van huiswerkbegeleiding aan kinderen etc. Op http://www.boerenopgodsakker.nl houd ik een blog bij mocht je het interessant vinden om er meer van te lezen of om wat meer foto's te kunnen zien.

Ik zou heel graag in de toekomst meer met paarden willen werken om mensen te laten zien dat het anders kan. Dat het veel vriendelijker kan. Onze ervaring met de boerderij leert ons dat je impact veel groter is wanneer je kan laten zien dat het anders kan. Ook zou ik graag meer dingen op het land weer met het paard op willen pakken. Paarden worden hier namelijk nog relatief weinig echt voor de landbouw ingezet. Landbouw met het paard zou voor de kleinere boertjes denk ik een heel goed en goedkoop alternatief voor de trekker kunnen zijn. Maar dat is echt toekomstmuziek. Nu zijn we nog veel te druk met ons eigen melkveebedrijf en de activiteiten die we daarnaast nog hebben. Mochten er echter mensen zijn die dit heel erg aanspreekt en die daar zelf mee aan de slag zouden kunnen, neem gerust contact met ons op. Wij staan zeker open voor avontuurlijke mensen die met ons samen willen werken :)

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:32

Gave serie foto's zeg, heel erg leuk en interessant om te bekijken!

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:42

Wat een geweldige foto's!
Mooi om te zien dat dit nog bestaat. :)