Hengstenketting hoe of wat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hengstenketting hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:32

Hallo,

Sinds een paar weken werk ik met een hengstenketting bij mijn pony.

Hij sleurde mij keer op keer mee en ik ben zelfs een keertje in de beek beland. Daar was ik klaar mee en heb advies op stal gevraagt, deze zeiden probeer een hengstenketting.
Oke ik een paar weken geprobeert en het trekken is helemaal over! Wauw wat een geweldig ding!

Ik gebruik hem alleen als het nodig is. Als hij niet trekt heb ik het touw slap hangen en staat er ook geen druk op.

Nu zie ik steeds meer dat de hengstenketting bij de kin bevestigt word. Ik bevestig hem over de neus. (Snappen jullie mij nog :) )

Maar wat is het verschil?

Met vriendelijke groet,

Yenni.

Dancyy

Re: Hengstenketting hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:36

Over de neus is strenger, onder de kin is wat zachter.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:37

Dankjewel! Ik zou dus nu na een paar weken ook kunnen overstappen naar onder de kin?

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:38

Over de neus is strenger.sommige doen hem ook Door de mond dat is nog strenger.jekan hem ook achter de oren langs doen ,het is maat net wat voor je werkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:42

Oh echt door de mond? :oo wat een eng idee!

Op de neus werkt tot nu toe goed bij mij. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:44

HAR → TVG

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:45

Yenni schreef:
Dankjewel! Ik zou dus nu na een paar weken ook kunnen overstappen naar onder de kin?

Ja, onder de kin werkt vaak ook prima dus als je denk dat dat lukt kan je dat proberen. Door de mond is inderdaad wel heel streng, zou ik niet snel doen. Achter de oren ook geen fan van.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:49

Nee inderdaad. Achter de oren of door de mond vind ik ook niets..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:51

Mijn paard kan ook enorm sterk zijn. Bij hem werkt onder de kin prima :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:53

Soms reageren ze na een tijdje al op het gerammel van de ketting, dan kun je hem ook gewoon vastmaken als een normaal halstertouw.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:04

Dank jullie wel! Ik ben al een stuk wijzer geworden!

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:38

Yenni schreef:

Ik vind dat ook niks doe dan een bit in inplaats van een ketting :\

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:06

Doe niks in een leer zelf iets bij. Als je een bit of hengstenketting nodig hebt, dan doe je iets fout. Wees maat zeker dat een hengstenketting die hiervoor gebruikt wordt gewoon heel veel pijn doet.
Leer aub op een andere manier met paarden omgaan waarbij je geen dwangmiddelen nodig hebt. En toch al helemaal niet voor standaard dingen als leiden.

Met info over hoe je dit kan doen vind je op mijn blog. Voor meer informatie mag je ook altijd een pb sturen.

Blog: www.paardenproblemen.wordpress.com

Ps, het paard vindt die hengstenketting geloof ik niet zo'n geweldig ding.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:13

jensvl schreef:
Doe niks in een leer zelf iets bij. Als je een bit of hengstenketting nodig hebt, dan doe je iets fout. Wees maat zeker dat een hengstenketting die hiervoor gebruikt wordt gewoon heel veel pijn doet.
Leer aub op een andere manier met paarden omgaan waarbij je geen dwangmiddelen nodig hebt. En toch al helemaal niet voor standaard dingen als leiden.

Met info over hoe je dit kan doen vind je op mijn blog. Voor meer informatie mag je ook altijd een pb sturen.

Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Wat is dit nou voor klets. Zeker nooit een dekhengst in handen gehad. Een hengstenketting hangt gewoon slap als het paard niet trekt. Het is geen dwangmiddel. Je geeft hem een keus, normaal meelopen en je voelt niks, sleep me mee en je krijgt een ketting tegen je kin. Ja onderweg moet je wel oefenen. Zet hem een keer stil of draai om en loop terug net zolang tot hij kalm blijft. Het is heus niet erg om in het begin streng te zijn, sommige worden gewoon gruwelijk lomp met buitenzetten. Het is een gebrek aan opvoeding, wss als je een paar weken concequent bent het al een stuk minder is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:16

anna_gail schreef:
Yenni schreef:

Ik vind dat ook niks doe dan een bit in inplaats van een ketting :\

Dan is het effect van die ketting toch weg. De bedoeling is dat het hem pijn doet als hij lastig is.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:16

_Zsazsa_ schreef:
jensvl schreef:

Wat is dit nou voor klets. Zeker nooit een dekhengst in handen gehad. Een hengstenketting hangt gewoon slap als het paard niet trekt. Het is geen dwangmiddel. Je geeft hem een keus, normaal meelopen en je voelt niks, sleep me mee en je krijgt een ketting tegen je kin. Ja onderweg moet je wel oefenen. Zet hem een keer stil of draai om en loop terug net zolang tot hij kalm blijft. Het is heus niet erg om in het begin streng te zijn, sommige worden gewoon gruwelijk lomp met buitenzetten. Het is een gebrek aan opvoeding, wss als je een paar weken concequent bent het al een stuk minder is.

Die is zichzelf aan het promoten geloof ik. :') Ts, Ik denk dat als voor jou en je paar op de neus goed werkt je goed gebruikt maakt van de ketting. Het enige verschil is inderdaad de strengheid.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 22:17

Het is idd al een stuk minder. We moeten een stukje over de weg om bij de wei te komen. Ik lig niet graag onder een auto en ik kies voor onze veiligheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:20

jensvl schreef:

Er leiden meer wegen naar Rome dan alleen degene die jij bewandeld hè...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:54

rapunzelx schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Die is zichzelf aan het promoten geloof ik. :') Ts, Ik denk dat als voor jou en je paar op de neus goed werkt je goed gebruikt maakt van de ketting. Het enige verschil is inderdaad de strengheid.[/quote]

Nope. Ik weet wat mogelijk is als je voldoende kennis en technieken hebt. Meen je nu serieus dat een hengst nood niet eens aan een gewoon leidtouw kan meelopen? Dezelfde technieken werken voor hengsten ook. Als je niet probeert de leiderschap door intimidatie probeert af te dwingen natuurlijk want dat zijn hengsten minder vatbaar voor.

Maar een hengstenketting nodig? Ik denk dat je beter aan de eigen technieken werkt. En natuurlijk zal je de hengst ook moeten trainen zoals een paard dat je rijdt. Dus je zal ook grondwerk moeten doen. Maar mogelijk is het zeker wel.

@vjestagirl: klopt een dat geldt in 2 richtingen. En het is aan TS om te bepalen welke weg ze wil bewandelen.Ik laat enkel zitten dat je dat geen marteltuigen voor nodig hebt (en dat is de hengstenketting vanaf dat die inwerkt).

Ik maak liever reclame voor goede technieken dan voor dingen als een hengstenketting.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 08:10

Voor alle duidelijkheid: ik heb samen met mijn instructrise hier aan gewerkt en het werd gewoon gevaarlijk. Wat is er dan mis en een keer ingrijpen? Nu kunnen we rustig de weg op zonder dat ik overal heem getrokken word.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:18

Hey, ik zeg niet dat je het niet mag. Gewoon dat het niet per se hoeft een anders kan. Verdiep je maar eens in grondwerk. Dat gaat al helpen. Het beste is les, maar als dat niet kan, kan je gewoon je er zelf in verdiepen. Ik kan eventueel wel wat titels doorsturen van goede boeken waar je veel van kunt leren.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:28

Mijn pony liep vroeger ook met hengstenketting en de draver die verkocht is ook.
De draver die ik nog heb kan soms ook wel heel fris staan maar blijft controleerbaar.
Mijn weide ligt 500m verder en passeren langs een opfok van paarden.
Alle twee werden ze supersterk bij langs gaan (blazen, showen, ...)
Die vergaten altijd dat ik daar ook nog ergens aan hing.
Ze hadden het beide heel snel door en kregen respect voor mij via de ketting.
Ik heb het altijd over de neus gedaan gehad bij die 2.

En de basis van grondwerk zit er heel goed in hoor, alleen 'vergeten' ze het af en toe. ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:31

Grondwerk is leuk, maar werkt niet voor elk paard, sommige worden levensgevaarlijk.

Daarbij is het bij dekstations etc nog weleens zo is dat het geen eigen paarden zijn, of er is gewoon geen tijd om eerst even te grondwerken voordat de hengst z'n kunstje mag doen.

Maar in alle gevallen is het zo dat als ze gewoon normaal doen, dan hebben ze van een hengstenketting niet meer last dan van een gewoon touwtje. Dat komt pas als ze niet normaal doen. En wat je dan doet heeft vaak ook nog veel invloed op wat de paarden doen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:42

Ik heb precies hetzelfde met mijn twee jarige klophengst. Ik doe erg veel grondwerk met hem, is ontzettend braaf en kan het volledig los leiden. Maar, zodra ik hem naar het land breng wordt hij enthousiast, lomp en sterk dat grondwerk echt niet meer helpt. Zodra ik dat namelijk wel ga doen, raakt hij ongeduldig en eindig ik met brandwonden van het touw of een paar hoeven richting mijn hoofd. Dus ja, dan een hengstenketting.

Een hengstenketting is écht gewn martelwerktuig en is er ook niet om hem pijn te doen. Als een kettinkje onder de kin hem al pijn zou doen, hoe zal hij de stick dan voelen als je hem eens corrigeert, of een beet van een ander paard?
Onzin, als het nodig is, is het nodig. En als er goed mee wordt omgegaan is er niets mis mee! En uit de berichten krijg ik zeker het idee dat TS er goed mee omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:51

Heb jarenlang een Haflinger merrie met aangepast karakter verzorgt. Leuke merrie maar... inderdaad had zo haar eigen planning. Opgelost met een hengstenketting(consequent). Nooit vervangen door een andere.
Hoorde er gewoon bij. Hadden m eigenlijk bijna nooit nodig, maar voor die ene enkele keer.
Was verder een uitermate goed opgevoede merrie, reageerde op de minste beweging of commando.