Clickertraining - hoe klik jij?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Clickertraining - hoe klik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 22:29

De titel zegt het al: klik je met je tong, een clicker, gebruik je een ander signaal? Wat werkt voor jullie wel/niet en waarom?

VogeltjeM

Re: Clickertraining - hoe klik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:35

Er is een clickertrainingtopic, dat is misschien wel leuk voor je :)

Ik zeg "ix!"

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:37

Ik "klak" met mijn tong, zo'n clicker vind ik echt helemaal niet praktisch, omdat je vaak met één hand beloont met eten en dan nog de andere hand vrij moet hebben voor touw of iets dergelijks.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:15

Ik werk met een tong klik, die waarbij je je tong tegen het gehemelte aan legt en naar beneden laat vallen, dus niet die waar mensen paarden vaak mee aansporen.
De reden is omdat ik altijd alles kwijt raak, en helemaal zo'n klein voorwerp als een clicker. Ik adviseer mensen wel altijd om met een apperaatje te beginnen, onze oog-hand coordinatie is beter dan onze oog-stem coordinatie en doordat je de clicker vast hebt ben je je meer bewust dat je een beloningssignaal moet geven. Mensen vinden vaak dat ze hun handen vol hebben, zoals hierboven ook staat, maar de clicker kan je onder je duim overal tegenaan leggen. Ik kan mensen prima een touw, zweep en clicker vast laten houden in 1 hand.

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:05

Ik gebruik zelf een clicker sinds ik die heb, vind het veel fijner werken en aangezien ik niet kan "klikken" met mijn tong is dit wel de enige oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:29

Ik gebruik als ik de clicker heb, de clicker, maar dat is meestal alleen bij het aanleren van iets nieuws. Verder gebruik ik eigenlijk altijd mijn tong, simpelweg omdat ik de clicker vaak vergeet mee te nemen en er nu al tig ben kwijtgeraakt :+

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:35

Ik gebruik 'jaa goed zo', soms gecombineerd met clicker. Heb het vroeger wel eens geprobeerd met 'ix' maar dat kwam gewoon niet soepel en vrolijk uit mijn mond. En 'jaaa goed zo' gebruik je overal wel eens, lekker gemakkelijk!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:38

Ik klik met mijn tong, zo'n apparaatje lukt me niet als ik nog een leidtouw oid vast heb en ik clicker echt altijd als ik met ze bezig ben.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:39

Ik gebruik ook gewoon de clicker in begin is het wennen natuurlijk alles in 1 hand, in het begin was ik onhandig maar als ik hem niet vergeet dan gebruik ik de clicker. Als ik hem vergeet of kwijt ben dan gebruik ik een tongklik, maar ze lijkt de clicker beter te snappen dan tongklik

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:47

Ik gebruik de clicker omdat dat altijd hetzelfde neutrale geluid geeft.
En omdat ik precies kan clicken daarmee. Ik vang echt het moment.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:48

Ik zeg altijd 'peer' . Werkt prima. Wel krijg ik soms wat verbaasde blikken en vragen waarom ik toch zo vaak peer zeg hahaha

Ik gebruik klikgeluidjes en kusgeluidjes tijdens het rijden anders zou ik daar voor gegaan zijn.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:51

Ik heb een clicker met een pols bandje. Vind ik erg fijn werken.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:40

Even nog een vraagje als jullie het beloningssignaal geven. Dus klik en beloon, zeggen jullie dan ook nog goedzoo vraaf etc erachter of niet?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:42

Nee, de click is de eigenlijke beloning. Dat is van meer waarde voor mijn beestjes dan mijn braaf zo.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:43

Ja, de klik zegt, dit heb je zo goed gedaan, hier krijg je een beloning voor, maar met mijn stem beloon ik ook al vanalles en ik kan ze na de klik ook helemaal de hemel inprijzen als ze iets echt heel knap gedaan hebben :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:44

Ik gebruik een clicker, en als ik deze (weer eens...:') ) kwijt ben is het mijn tong :)

Ik probeer ook zoveel mogelijk emotie mee te nemen in de training, dus ik gebruik wel woorden na de click en beloning, maar nu ik begonnen ben met rijden, heb ik het probleem dat bij 'gooooeeeed' mijn paard op de rem gaat en superblij begint te brommen :') Ze vraagt niet eens om een brokje, ze is gewoon vrolijk haha!

*work in progress*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:58

Na de klik krijgen ze hier altijd iets lekkers, als ze erna niets krijgen klik ik niet maar zeg ik braaf oid. Ook daar zijn ze blij mee maar niet zo blij als met een klik ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:59

Clicker! Heb er overal wel eentje liggen. :')

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:26

Voor mijn ene pony gebruik ik de clicker of 'goeeeed!', bij de ander gebruik ik een tongklik.
Ik maak veel gebruik van emotie en stem, dus ik zeg inderdaad vaak nog iets zoals 'braaf jongen' 'jaaa super' of hou een heel banketstaaf verhaal over hoe knap ze zijn. Beide reageren ze daar erg goed op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:29

Ik gebruik een clicker, hoewel ik het wel enkel bij de honden gebruik. De truc is juist dat ik dan geen snoep in mijn hand hoef te houden en ik gebruik het liefst deze clicker waardoor ik hem ook niet verkeerd kan vastpakken of kan verliezen:
Afbeelding

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:21

Ik click gewoon met me tong zo heb ik beide handen vrij veel handiger (haha woordspeling).

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:27

Ik gebruik de clicker en mijn stem. De clicker geeft heel precies aan wat ze goed doet, daarna krijgt ze een voedselbeloning en beloon ik uitbundig met mijn stem!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:35

Amable schreef:
Ik werk met een tong klik, die waarbij je je tong tegen het gehemelte aan legt en naar beneden laat vallen, dus niet die waar mensen paarden vaak mee aansporen.
De reden is omdat ik altijd alles kwijt raak, en helemaal zo'n klein voorwerp als een clicker. Ik adviseer mensen wel altijd om met een apperaatje te beginnen, onze oog-hand coordinatie is beter dan onze oog-stem coordinatie en doordat je de clicker vast hebt ben je je meer bewust dat je een beloningssignaal moet geven. Mensen vinden vaak dat ze hun handen vol hebben, zoals hierboven ook staat, maar de clicker kan je onder je duim overal tegenaan leggen. Ik kan mensen prima een touw, zweep en clicker vast laten houden in 1 hand.

Hier ook.

Maar met het aanleren van wat nieuws toch net iets liever de clicker (meer precies/sneller). Maar daarnaast heb ik meerdere bridge signalen aangeleerd. Als ik geen clicker heb, kan ik het juiste gedrag toch 'vangen'.

Voor- en nadelen van verschillende brugsignalen

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:44

Voor nieuwe oefeningen de clicker, ik heb er ook eentje met een polsbandje anders laat ik hem geregeld vallen of leg ik hem ergens neer en ben ik hem kwijt :') voor de rest vaak de tongklik. Meest zeg ik ook veel ja en/of goed heel enthousiast

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:38

Ik gebruik dan uiteraard een clicker, ik click op het juiste moment. dus als het paard doet wat je van hem vraagt