Gallop longeren helemaal fout

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Gallop longeren helemaal fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:07

Ik heb een ong 2 jarige tinker merrie, hartstikke braaf. Ik ben haar langzaam aan t leren longeren (ongeveerde 1x per week). .. dat gaat prima in stap en draf ... galop lukt haar maar niet ze springt alle kanten op en trekt je letterlijk mee de bak door... ook draait ze dan spontaan om en rent de andere kant op ... Pls geef iemand tips ??

Hilary

Re: Gallop longeren helemaal fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:10

Tweejarigen niet longeren en al helemaal geen galop. Daar zijn alle gewrichten, banden en pezen helemaal nog niet klaar voor.

biggirl

lekker op wei zetten en pas met een jaar op 3 beginnen ..

faunty

bak afzetten of in een longeercirkel , aan laten galoperen in de hoek .
probeer anders eens om los te longeren en haar dan aan te laten galoperen , dan kan ze beter aan haar balans werken en dan kun je hem aan de longe gaan vragen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:11

Ik heb 1 tip en dat is nog niet longeren met een tweejarige. Dat rondlopen is ontzettend zwaar op zo'n nog groeiend lichaam.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:12

Zoals mijn voorgangers al zeggen, wat doet die tweejarige in galop aan de longe? Ik heb een vijfjarige die nog niet eens galop aan de longe heeft gehad. Die is deze maand vijf geworden en dat ga ik nu dus oppakken...

Hou het lekker bij de basisdingetjes :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:21

Ja, voltes lopen zijn veel moeilijker voor paarden dan je misschien zou denken.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:24

Het is zwaar en belastend om te longeren zeker als het rondje wat kleiner is. Probeer het niet Té te doen. Het is al heel knap dat ze draaft en stapt. Misschien vind ze het heel moeilijk en lukt het daarom niet? Misschien wat sommige zeggen haar gewoon los laten en dan een langere bak te gebruiken dat ze een stukje recht uit kan gaan? En zo langzaam op pakken?

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:28

miesnaom schreef:
Het is zwaar en belastend om te longeren zeker als het rondje wat kleiner is. Probeer het niet Té te doen. Het is al heel knap dat ze draaft en stapt. Misschien vind ze het heel moeilijk en lukt het daarom niet? Misschien wat sommige zeggen haar gewoon los laten en dan een langere bak te gebruiken dat ze een stukje recht uit kan gaan? En zo langzaam op pakken?

Hoe bedoel je?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:30

Je kunt beter lekker gaan wandelen dan longeren met zo'n jong dier :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:32

Leren longeren is iets anders dan longeren i.m.o. en ik zie niet in waarom je een tweejarige daar niet in kan opvoeden. Tempo bepalen en wegsturen/halt houden op afstand zijn basis grondwerk oefeningen die eigenlijk prima passen bij de opvoeding van een jong paard.
Dat kan echter prima in stap, eventueel draf. Mits je het dus niet te lang doet en eigenlijk gek gezegd, niet op de volte :) .

Galop laten zitten voor wat het is, nu ga je doordat je haar overvraagt negatief gedrag uitlokken wat je dan weer moet oplossen. De kunst is om te stoppen bij iets wat ze wel kan, zo bouwt ze zelfvertrouwen op en vind ze het werken leuker :)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:33

Waarschijnlijk heeft ze te weinig balans en bespiering.
Verder ga ik mee met ruitje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:40

BEH >> TVG

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:11

Ipv op een volte zetten kan je ook de gehele bak gebruiken zodat ze kan galopperen maar dan op de lange zijdes recht uit. Dat is wat gemakkelijker (dit doet ze neem ik aan ook in de wei) en dan kan je vanuit daar verder werken. Zo kan ze alvast wennen aan de commando"s Ed tot ze genoeg spiertjes en balance heeft voor de voltes en dan ook daarmee langzaam en heel groot beginnen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:13

ruitje schreef:
Leren longeren is iets anders dan longeren i.m.o. en ik zie niet in waarom je een tweejarige daar niet in kan opvoeden. Tempo bepalen en wegsturen/halt houden op afstand zijn basis grondwerk oefeningen die eigenlijk prima passen bij de opvoeding van een jong paard.
Dat kan echter prima in stap, eventueel draf. Mits je het dus niet te lang doet en eigenlijk gek gezegd, niet op de volte :) .

Galop laten zitten voor wat het is, nu ga je doordat je haar overvraagt negatief gedrag uitlokken wat je dan weer moet oplossen. De kunst is om te stoppen bij iets wat ze wel kan, zo bouwt ze zelfvertrouwen op en vind ze het werken leuker :)

Dit.

En verder wil ik meer details. Hoe lang longeer je het paard, hoe bouw je het op, hoe groot is de cirkel waarop je haar vraagt en is ze net twee of bijna drie?

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:19

Je zegt dat je je pony het longeren aan het leren bent. Vergeet je niet dat je dit zelf ook moet leren?

Het is moeilijker dan het lijkt, dus er zijn vast genoeg mensen die jou daar mee kunnen helpen. Schaam je niet om om hulp te vragen!

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:05

De tinker heeft bij zijn vorige eigenaar wel wat minder fijne ervaringen gehad met longeren (weet ik pas nu van haarzelf) hiermee heb ik het over slaan als ze het niet goed deed... we gaan aankomende zaterdag eens proberen hoe het gaat als de bak afgezet word

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:08

ik zou lekker rustig aan doen met je tinker ts. als je dit soort verhalen ook nog eens hoort... je kan waarschijnlijk nog lang genoeg van je paardje genieten als je dat doet, volgend jaar kan ook nog, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:11

TS leer je paard lezen. En neem de tijijijijijijijijijijijijijijddddd.

Paard in de wei zetten. Met een ander paard leren longeren. En dan daarná (en daar is geen termijn aan vast te plakken) ga je met deze merrie rustigggg aan de slag. En doet ze het goed dan doet ze het goed, paard belonen en wat anders gaan doen. En doet ze het niet goed help 'r dan door de stappen kleiner en/of duidelijker te maken.

Veel wijsheid gewenst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:13

MeganBoy schreef:
De tinker heeft bij zijn vorige eigenaar wel wat minder fijne ervaringen gehad met longeren (weet ik pas nu van haarzelf) hiermee heb ik het over slaan als ze het niet goed deed... we gaan aankomende zaterdag eens proberen hoe het gaat als de bak afgezet word

Dus het dier is twee en heeft bij de vorige eigenaar ook al vervelende dingen met longeren meegemaakt??? Mooi op het land zetten en volwassen laten worden, beginselen zoals meelopen aan een lijn, stilstaan aan het halster en voetjes geven/uitkrabben prima maar voor de rest, zuinig op zijn en zeker niet longeren. Of je moet er met zes of zeven afscheid van willen nemen omdat ze kapotte gewrichten en groeischijven heeft die door slechte belasting kapot zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:15

Waarom zou je nu al willen galoperen aan de longe?
Mijn 3 jarige weet nog niet eens hoe ze aan een longeertouw moet lopen, wel weet ze hoe ze naast de fiets moet en kan ze langs een drukke weg. Dat soort dingen vind ik dan weer belangrijk en het zware werk mag ze met 4 leren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:24

Kom ik aan,ben net begonnen met een bijna 5 jarige!
Ja beter om te wachten, liever zelfs nog tot ze vier zijn.

En dan nog eerst de stap goed bevestigen,dan de draf en de galop komt pas veel en veel later.

Mocht je dat wel doen, veel ruimte geven,dus de longeerlijn heel lang laten en inderdaad een ruimte afzetten of kijken of je je dier eerst in een afgezette ruimte los kunt laten galopperen.
dan zit er geen lijn aan die ze uit balans kan helen.
Maar beter even wachten, longeren is wel belastend voor het binnen achterbeen en als ze ouder zijn kunnen ze het toch vaak wat beter aan

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:25

Ik heb ook een tweejarige Tinker die momenteel fulltime op de wei staat en pas als ze drie is (en misschien zelfs later) weer verder opgepakt wordt.

Het afgelopen halfjaar heb ik vooral met haar gewandeld langs verkeer zoals auto's, tractors, en vrachtwagens. Longeren heb ik niet met haar gedaan, maar we hebben al wel de basis geoefend: aan een leadrope weet ze nu wat ik wil als ik haar vraag achteruit te gaan, van mij weg te stappen, als ik haar achterhand wegstuur, of haar voorhand. Dit heb ik spelenderwijs geoefend, telkens maar 5 minuutjes. Aangezien longeren slechts een opbouw is van het paard ergens heensturen, verwacht ik daar weinig problemen mee. Ik heb haar wel eens los in de bak laten lopen en ook rennen terwijl ik haar stuurde, maar niet vaak en lang, en nooit op de volte.

Ik zou je adviseren om hetzelfde te doen: als je iets wil doen met je tweejarige, doe dan simpel een paar pasjes naar achter sturen, of leren de voor- en achterhand weg te sturen met véél belonen, telkens een paar minuutjes maar, voordat je bijvoorbeeld gaat wandelen of voeren. Mijn paard is nu perfect braaf aan de hand en snapt deze basisbeginselen van grondwerk: op de wei zal ze meer spieren krijgen, en vervolgens is voltes galopperen ook makkelijker (maar nog steeds niet makkelijk!) als ze straks klaar is om te leren werken. :j

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:33

Als het nog niet lukt dan moet je haar tijd geven. Mijn vorig jong paard kon het ook niet. Ik heb hem hier een paar maanden de tijd voor gegeven en na 6 maanden kon hij het uiteindelijk wel. Dus rustig aan en niet pushen. Hou het leuk. En zoals reeds gezegd is longeren is zwaarder dan wij soms vermoeden. Zeker voor een jonkie.
Met tijd en boterhammen komt alles goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:36

Boterhammen geven aan een paard. Lekker bezig :roll: