Longeer oefeningen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Longeer oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:00

Hallo! :wave:
Sinds een tijdje ben ik nu met mijn verzorgpaard begonnen met longeren. En ja, waarschijnlijk krijg ik zo te horen dat ik waarschijnlijk alleen een beetje aan het rondslingeren ben en hem niet 'goed train', en dat zal ook vast wel := Maar dus:
Hij is wel redelijk braaf, maar qua commando's (drrraf, galop, hooo, hierrr) en lichaamstaal reageerde hij in het begin amper (of snapte hij het gewoon niet?). Inmiddels is draf en galop een makkie, hij gaat graag vooruit. Van galop naar draf gaat ook oke, alleen om hem dan weer in stap te krijgen.. (Laat staan om hem stil te laten staan) Ik heb geprobeerd hem met mijn lichaam te 'blokkeren' aan de voorkant, wat niet hielp. Ook de zweep uit zijn zicht halen of zelfs naar zijn schouder/hals wijzen hielp vrij weinig.
Heeft iemand ervaring met te voorwaartse paarden en hoe je die dus kan kalmeren :') Ik longeer enkel met een halster en longeertouw.

En als laatste vraag, hoe kan ik het longeren wat interessanter maken? We zijn nu dus vooral bezig met overgangen en omkeren/komen op commando's en lichaamstaal. Het moet niet gelijk te ingewikkeld, we werken vooruit met kleine stapjes :+

Alvast bedankt!

Lynder

Re: Longeer oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:01

Stipje, ik ben ook erg benieuwd

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:08

LoesMegens schreef:
Stipje, ik ben ook erg benieuwd

ik ook :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:09

Jullie zitten ook met heethoofden opgescheept? :')

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:12

Wat is je doel verder? Wil je wel spieropbouw trainen en losheid in z'n lijf? Zo ja, dan zou ik eens gaan kijken naar een fijne methode met bijzetten en veel tempo wisselingen maken, minstens 1 per rondje dan
Verder de overgangen doorgaan zoals je de rest ook bevestigd hebt, gewoon oefenen en goed belonen als ie het goed doet

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:16

Joanne1987 schreef:
Wat is je doel verder? Wil je wel spieropbouw trainen en losheid in z'n lijf? Zo ja, dan zou ik eens gaan kijken naar een fijne methode met bijzetten en veel tempo wisselingen maken, minstens 1 per rondje dan
Verder de overgangen doorgaan zoals je de rest ook bevestigd hebt, gewoon oefenen en goed belonen als ie het goed doet

Het is voor nu vooral energie kwijtraken, 'gehoorzaamheidstraining' en elkaar beter leren begrijpen. En belonen, ja ik zeg wel elke keer "Goedzoooo!" maar ik weet niet of hij dat dan ook echt begrijpt :\ Hoewel het dus al een stuk is verbeterd, daar niet van. Hoe beloon jij? (Van een afstand dus)
Bedankt trouwens!

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:44

Ik beloon altijd heel enthousiast met mijn stem, zeker als ponylief iets voor het eerst correct doet aan de longeerlijn of als ze iets heel erg goed (beter dan normaal) doet. Al ben ik wel echt een prater en al helemaal tijdens het longeren dus ik klets echt uren vol _O-
Dus als het paard het niet zou snappen zou ik wachten tot ie vanzelf teruggaat naar stap en zelf stil blijven staan (dus niet meedraaien met het paard) en dan 'hooo' blijven zeggen. Als ie dan teruggaat uitgebreid belonen en uit laten stappen (de eerste keren) en als het paard het wel snapt maar gewoon aan het draken is dan zou ik een goeie ophouding met de longeerlijk geven of m juist harder laten gaan onder het mom 'wil je lopen, dan ga je ook lopen maar wel op mijn commando'. :j

Verder om het longeren leuker/uitdagender te maken leg ik wel eens balkjes of een klein sprongetje neer waar ze dan overheen moet. En pylonnetjes die ik dan op te volte neerzet als een soort poortje waar ze dan omheen/doorheen/voor langs moet. Dit is als afwisseling op het gewone longeren, normaal longeer ik met touwtjes. :)
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 10-05-16 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:47

Kan ze gaan stilstaan op commando? En terug? (Gewoon ernaast). Dat kan je ook gebruiken voor hogere gangen. Hier is touw zwiepen langzamer. Dus ook tot stilstand en achteruit. Luisteren ze niet goed, aan de hand of de longe, even zwiepen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:23

jolijn2001 schreef:
Ik beloon altijd heel enthousiast met mijn stem, zeker als ponylief iets voor het eerst correct doet aan de longeerlijn of als ze iets heel erg goed (beter dan normaal) doet. Al ben ik wel echt een prater en al helemaal tijdens het longeren dus ik klets echt uren vol _O-
Dus als het paard het niet zou snappen zou ik wachten tot ie vanzelf teruggaat naar stap en zelf stil blijven staan (dus niet meedraaien met het paard) en dan 'hooo' blijven zeggen. Als ie dan teruggaat uitgebreid belonen en uit laten stappen (de eerste keren) en als het paard het wel snapt maar gewoon aan het draken is dan zou ik een goeie ophouding met de longeerlijk geven of m juist harder laten gaan onder het mom 'wil je lopen, dan ga je ook lopen maar wel op mijn commando'. :j

Verder om het longeren leuker/uitdagender te maken leg ik wel eens balkjes of een klein sprongetje neer waar ze dan overheen moet. En pylonnetjes die ik dan op te volte neerzet als een soort poortje waar ze dan omheen/doorheen/voor langs moet. Dit is als afwisseling op het gewone longeren, normaal longeer ik met touwtjes. :)

Same, volgensmij denk de rest v.d. stal ook echt dat ik een debiel ben als ze me daar horen: "GOEDZOOOO JOCHIE JAAAAAA" :')
Probleem is ook, zodra ik een ophouding maak komt hij naar mij toe lopen. Is ook erg lastig om hem dan naar buiten te sturen. Die oefeningen die je zegt lijken me leuk, moet ik alleen even materiaal vinden :j

Geryon schreef:
Kan ze gaan stilstaan op commando? En terug? (Gewoon ernaast). Dat kan je ook gebruiken voor hogere gangen. Hier is touw zwiepen langzamer. Dus ook tot stilstand en achteruit. Luisteren ze niet goed, aan de hand of de longe, even zwiepen.

Nee, ik denk dat dat hem nooit is geleerd. Hij is aan de hand ook niet echt een gentleman :D Maar daar werken we aan, fijne tips, dankje!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:30

Bij mij werkt het goed als ik heel bewust met mijn ademhaling werk.
Heel nadrukkelijk uitademen, en heel rustig met mijn voeten stappen.

Je zou eens bij 2moons kunnen kijken, prachtig wat ze doen met paarden. En het werkt echt heel snel.
Bij ons op stal was een vrouw die daar opleiding deed. Paarden snappen snel.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:39

Ik ben ook sinds kort bezig met een verzorgpaard en laatst hebben wij iets nieuws uitgeprobeerd. Ik heb haar toen gewoon losgelaten in de bak, even rond laten lopen en toen ben ik er bij in gegaan. Een stalgenootje was er ook en door haar ben ik het dus ook gaan proberen. Wij laten de paarden volgen, halt houden en achteruit stappen op enkel onze stem en handgebaren. Dus bij achteruit is het commando 'terug' en met je arm richting de borst bewegen en eventueel duwen. Bij halt zegt ik ook gewoon 'halt' en gebruik ik nu mijn arm die ik omhoog houd. Langzaamaan wil ik dit gaan afbouwen naar enkel stemcommando's, maar voor nu is dit makkelijker omdat ze dan ook snapt wat ze moet doen. En belonen met wat lekkers. Ook dit ga ik afbouwen, want om elke keer snoepjes te geven lijkt me niet echt gezond :+ Longeren doen we nog niet, maar misschien dat het jullie ook wel helpt!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:27

Ik vermoed dat je paard heel veel moeite doet om je te begrijpen. Voor zover ik het nu kan lezen (verbeter indien ik fout ben), heb je een nieuwe verzorgpony waarvan je verwacht dat hij jou stemcommando's begrijpt zonder dat je ze eerst aangeleerd hebt. Hetzelfde met je lichaamstaal.
Dus als dit zo is dat niemand die commando's goed heeft aangeleerd, is het misschien goed om daar mee te beginnen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:33

Er worden hele goede tips gegeven, zo pak ik het zelf ook aan. Lette vind van draf naar stap ook nog moeilijk en daar roep ik ook als een bezetene enthousiast tegen :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:34

Kent het paard de stemcommando's wel? Gebruik je ze wel eens aan de hand of onder zadel? Anders kan je dat eens gaan oefenen (gewoon het stemcommando gebruiken bij de hulpen die je normaal geeft, zodat het paard ze kan gaan koppelen).

Mijn paard remt heel goed op een zucht, dus laat lekker je schouders hangen, armen naar beneden hoofd een beetje omlaag en dan een diepe zucht.

Aan de longe is de meest logische oplossing om bij geen reactie op je vraag om langzamer te gaan het paard juist flink harder te laten gaan en dan ook écht harder dan hij zelf wil en liefst ook langer dan hij zelf wil. Als je hem daarna weer terug vraag wil hij waarschijnlijk wél. Dan natuurlijk de hemel in prijzen.

Wat bij mij ook heel goed heeft geholpen om overgangen terug erin te krijgen is, het klinkt gek, maar los longeren. Dan kan je namelijk bij geen reactie het paard om laten draaien. Dan moet ie toch eerst afremmen om te kunnen draaien en omdraaien kost meer energie dan alleen een overgang terug.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 11-05-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:37

jensvl schreef:
Ik vermoed dat je paard heel veel moeite doet om je te begrijpen. Voor zover ik het nu kan lezen (verbeter indien ik fout ben), heb je een nieuwe verzorgpony waarvan je verwacht dat hij jou stemcommando's begrijpt zonder dat je ze eerst aangeleerd hebt. Hetzelfde met je lichaamstaal.
Dus als dit zo is dat niemand die commando's goed heeft aangeleerd, is het misschien goed om daar mee te beginnen.

Dat is zeg maar het hele punt, daar ben ik al mee begonnen toen ik er achter kwam dat hij dat niet kende :D ik vroeg me alleen af welke methodes/manieren anderen gebruiken bij bijvoorbeeld draf naar stap, aangezien hij dat lastig lijkt te vinden en geen van mijn eigen ideeën werkt bij hem :)

jorretje schreef:
Kent het paard de stemcommando's wel? Gebruik je ze wel eens aan de hand of onder zadel? Anders kan je dat eens gaan oefenen (gewoon het stemcommando gebruiken bij de hulpen die je normaal geeft, zodat het paard ze kan gaan koppelen).

Mijn paard remt heel goed op een zucht, dus laat lekker je schouders hangen, armen naar beneden hoofd een beetje omlaag en dan een diepe zucht.

Aan de longe is de meest logische oplossing om bij geen reactie op je vraag om langzamer te gaan het paard juist flink harder te laten gaan en dan ook écht harder dan hij zelf wil en liefst ook langer dan hij zelf wil. Als je hem daarna weer terug vraag wil hij waarschijnlijk wél. Dan natuurlijk de hemel in prijzen.

Wat bij mij ook heel goed heeft geholpen om overgangen terug erin te krijgen is, het klinkt gek, maar los longeren. Dan kan je namelijk bij geen reactie het paard om laten draaien. Dan moet ie toch eerst afremmen om te kunnen draaien en omdraaien kost meer energie dan alleen een overgang terug.

Ik probeer hem sinds een tijdje die commando's te leren en het gaat dus al best goed :j Mijn eigen lichaam ontspannen lijkt bij hem wel te werken, gelukkig. Dat een na laatste wat je zegt zou ik wel kunnen proberen, alleen ik weet niet of hij het nou echt als iets 'vervelends' ziet om heel hard te mogen gaan :') Los longeren zou ik nu nog niet aandurven.. hij is soms iets te schrikachtig naar mijn mening, dan heb ik hem liever vast. Misschien over een tijdje :j Dankjewel!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:48

Ah. Goed dat je er mee bezig bent.
Wat het veel makkelijker maakt is een tweede persoon er bij die want het paard het niet goed volgt, even het halster mee pakt en het paard zo begeleid doorheen de bewegingen waarna de release gegeven wordt.

Als dit niet kan is het het beste om het paard eerst goed te leren reageren op gebaren en dan die gebaren gebruiken.

Anders wordt het het opdelen in heel kleine stapjes waarbij elk tussenstapje goed beloont wordt.

Maar wees zeker dat het paard ook op lichte druk achterwaarts gaat en zijwaarts aan de hand.

Begin op kleine afstand zodat je nog effectieve druk kunt gebruiken als hulp.

Maar mag vooral je lichaamstaal en stemcommando's begrijpelijk zoals je al bezig bent.

Meer info over het leren wijken voor druk vind je op mijn blog www.paardenproblemen.wordpress.com

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:56

Ik heb er zelf ook zo'n eentje! Lekker voorwaarts en alle commando's zijn duidelijk behalve van hard naar zachter. Als je longeert dan sta je met een energieke houding, je loopt met je paard mee, schouders goed recht op en geeft met je stem en houding aan wat je paard moet doen. Als je wilt dat je paard rustiger gaat ga jij in ieder geval zelf veel rustiger lopen, je laat eventueel je zweep vallen en je maakt je houding minder open. Met je stem zeg je eventueel: hooo... vaak gaan mensen omdat ja je paard blijft rennen, blijven ze snel mee lopen en worden ze wat drukker. Maar doe echt alles heel rustig. dit werktte bij mijn paard goed. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Want een zweep hierbij moet je niet gebruiken. Dat is juist extra energie en al die je die ineens om te blokkeren dan kan dat verwarrend zijn. Succes! Dus juist zo min mogelijk poes pas gebruiken en je zelf zo rustig en gesloten mogelijk maken en goed uit ademen. En natuurlijk : braaf! Roepen als die gaat stappen. Hoe je longeren wat interessanter kan maken is door inderdaad veel overgangen van stap, draf en gallop! Ook lekker lang en laag werken dus het neusje lekker laag! Goed voor de rug! Goed van aknten veranderen. Misschien een keer zonder het touw longeren? Dus gewoon halstertje en de zweep en zo op de hoefslag laten lopen. En als je je zweept dan neerlegt en diep zucht en een gesloten houding aan neemt komt je paard vaak naar je toe gelopen en dat is ook wel een goede oefening! met halster en halster touw kan je het niet veel spannender maken denk ik! Ik longeer ook vaak zo. Ja met longeer singel en hulpen kan je meer proberen, daar moet je maar net fan van zijn.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:10

Ik blijf helemaal stilstaan als ze terug moet naar stap. Ik doe dan zelf het touw over mijn hoofd, zodat ze door kan lopen maar ik niet meedraai. Vervolgens hooo blijven zeggen met zachte stem.
Het zal vast niet volgens het boekje zijn maar door dit zo met veel geduld te doen is mijn pony hier heel sterk in verbeterd en doet ze het nu meestal heel braaf.
Tegenwoordig noem ik belerend haar naam als ze niet meteen terugkomt.
Dan zie ik haar oortje draaien en ineens kan ze stappen....
Geduld is de sleutel want van boos worden of lomp corrigeren is nog nooit een paard langzamer gaan lopen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:35

Wat bij mij ook goed werkt als ze vanuit draf niet naar stap gaat, is de zweep laten vallen en twee ferme stappen in haar richting zetten.
Ik longeer zo weinig mogelijk met stem en zoveel mogelijk met lichaamstaal. Om tempowisselingen binnen een gang te maken gebruik ik de termen langzaam en vooruit. Werkt prima en mijn paard vindt het heel leuk om te doen.
Ze is ook voltigepaard geweest en deed dit heel braaf. Ze pakte het heel snel op.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:48

Je kan natuurlijk ook de volte verkleinen, hoe kleiner de volte hoe moeilijker het is om hard te blijven lopen. Valt het paard dan terug in stap, gelijk weer ontspannen en de volte weer openen. Draaft hij dan weer aan? Weer verkleinen.. kan een poos duren voor het kwartje valt ;)

taranna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:21

Op de manege waar ik voltige-les geef doen we de longeerzweep voor het paard, dus je hand met de zweep over je hoofd naar voren brengen. Wel belangrijk dat je zweep lang genoeg is, anders maakt het voor je paard geen indruk, met lage stem hoooo zeggen en anders de volte iets kleiner maken zodat je de zweep voor het paard kan houden. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, succes :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 13:44

Bedankt voor alle tips! Ik ga er vanmiddag (tussen de buien door) weer heen :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:10

Tip van jorretje ben ik het zeker mee eens.
Tip van taranna is op zich niet slecht als je ook weer je paard aanleert wat het betekent. Anders zal het hooguit een reactie uit angst zijn in plaats van een reactie uit begrip.

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:34

Hallo!
Zelf longeer ik vaak een shetlander, maar ik weet niet of dat vergelijkbaar is (Shetlanders zijn namelijk altijd 'all over the place ' ;) ). Ik kreeg hem in het begin totaal niet in stap, toen hij nog redelijk jong was. Met ongeveer 6 jaar zijn we begonnen met mennen en daar zijn stemcommando's heel belangrijk. Ik heb ongeveer 6 maanden met hem getraind voordat ik de wei uit durfde, maar het longeren gaat nu een stuk beter, hij reageert nu wel op mijn commando's. Niet altijd, want het blijft een shet ;)

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:01

ik heb ook een heethoofdje en het antwoord wat voor ons het beste werkt is geduld. als ik terug wil naar de stal begin ik met mijn comando 'let op eeeeen stap hoo hoo' daarna blijf ik de hoooo herhalen tot hij terug komt, duurt dit mij te lang neem ik rustig iets druk op de longeerlijn. als ik het gevoel heb genegeerd te worden in een spel haal ik hem snel naar binnen en zet ik hem stil, vervolgens wil ik van hem dat hij in stap rond gaat stappen tot hij gekalmeerd is en dan laat ik hem weer op de grote cirkel. en zodra hij stap meteen uitbundig belonen.
en elke keer weer met geduld, hij is nu bijna 5 en zo licht als een veertje aan de longe. ik hoef maar te beginnen aan het commando en hij voert hem al uit .

en als afwisseling werken wij veel met balkjes