jensvl schreef:Ik vermoed dat je paard heel veel moeite doet om je te begrijpen. Voor zover ik het nu kan lezen (verbeter indien ik fout ben), heb je een nieuwe verzorgpony waarvan je verwacht dat hij jou stemcommando's begrijpt zonder dat je ze eerst aangeleerd hebt. Hetzelfde met je lichaamstaal.
Dus als dit zo is dat niemand die commando's goed heeft aangeleerd, is het misschien goed om daar mee te beginnen.
Dat is zeg maar het hele punt, daar ben ik al mee begonnen toen ik er achter kwam dat hij dat niet kende
ik vroeg me alleen af welke methodes/manieren anderen gebruiken bij bijvoorbeeld draf naar stap, aangezien hij dat lastig lijkt te vinden en geen van mijn eigen ideeën werkt bij hem 
jorretje schreef:Kent het paard de stemcommando's wel? Gebruik je ze wel eens aan de hand of onder zadel? Anders kan je dat eens gaan oefenen (gewoon het stemcommando gebruiken bij de hulpen die je normaal geeft, zodat het paard ze kan gaan koppelen).
Mijn paard remt heel goed op een zucht, dus laat lekker je schouders hangen, armen naar beneden hoofd een beetje omlaag en dan een diepe zucht.
Aan de longe is de meest logische oplossing om bij geen reactie op je vraag om langzamer te gaan het paard juist flink harder te laten gaan en dan ook écht harder dan hij zelf wil en liefst ook langer dan hij zelf wil. Als je hem daarna weer terug vraag wil hij waarschijnlijk wél. Dan natuurlijk de hemel in prijzen.
Wat bij mij ook heel goed heeft geholpen om overgangen terug erin te krijgen is, het klinkt gek, maar los longeren. Dan kan je namelijk bij geen reactie het paard om laten draaien. Dan moet ie toch eerst afremmen om te kunnen draaien en omdraaien kost meer energie dan alleen een overgang terug.
Ik probeer hem sinds een tijdje die commando's te leren en het gaat dus al best goed
Mijn eigen lichaam ontspannen lijkt bij hem wel te werken, gelukkig. Dat een na laatste wat je zegt zou ik wel kunnen proberen, alleen ik weet niet of hij het nou echt als iets 'vervelends' ziet om heel hard te mogen gaan
Los longeren zou ik nu nog niet aandurven.. hij is soms iets te schrikachtig naar mijn mening, dan heb ik hem liever vast. Misschien over een tijdje
Dankjewel!