Problemen omtrent grondwerk en wederzijds respect

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

leestmee

Problemen omtrent grondwerk en wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:51

Ik weet niet of het hier goed staat.

Het volgende is er aan de hand.
Afgelopen week heb ik mijn fjord vrijwel elke dag gelongeerd. Dit ging goed, soms wat eigenwijs maar ik kon daar doorheen komen door toch door te vragen.

Vandaag echter compleet anders, ze wilde de volte niet op, niet uit mijn persoonlijke ruimte weg, en toen ze doorhad dat ze daar niets mee bereikte vertikte ze het nog om een stap te zetten.
Daar was ik niet van gediend dus ik maak een drijvende hulp met de zweep.
Ik liet even zien dat ik m vast had en dat hielp niet.
Dan maar wat fermer door hem achter (niet geraakt) haar licht te laten knallen.
Werkte ook niet (op stem al helemaal niet) dus haar lichtjes aangetikt met de zweep en toen was madam blijkbaar beledigd want ze trapte naar de zweep en toen maakte ik duidelijk dat dat niet oke was door haar nog een tikje te geven.
Waardoor ze besloot dat het dan wel oké was om haar kont naar mij toe te draaien en naar mij te trappen.
Dat vond ik niet oké en heb even staan schelden (zweep erbij had blijkbaar averechts effect)
Iemand erbij gehaald die bij haar bleef lopen zodat ze op de volte bleef (ze moet toch luisteren op de een of andere manier)
Die persoon liet haar los en ze kwam direct naar binnen. Ik wilde haar naar buiten sturen en wees met de zweep naar haar flank.
Dat vond ze niet oké en vloog op me af en wilde bijten dus ze kreeg een tik van mij en toen draaide ze haar kont naar me toe en wilde dus weer trappen.
Ik ben toen gestopt omdat ik het niet erger wilde maken en ik het te link vond worden.
Ik kon gewoon bij haar komen om de longeerlijn en het hoofstel af te doen.
Ze stond erna wel met opeen geperste lippen te kijken.

Hoe kan dit?
Hele week geen last en nu dit.

Ik ben van mezelf best onzeker en snel bang. Dus ik ben bang dat ik het al verkloot heb.

Azmay

Re: Problemen omtrent grondwerk en wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:53

Is ze het niet gewoon helemaal beu?
Elke dag longeren lijkt mij vrij saai eigenlijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:56

Denk inderdaad dat ze toe is aan wat afwisseling.

Wat het trouwens niet goed praat dat ze op je af kwam en naar je trapte.
Een paard dat dit doet en waarvan ik weet dat het niet door pijn komt, krijgt van mij een harde tik.
Zoiets los je niet op met lieve woordjes en is potentieel dodelijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:03

Ik lees een verhaal over een paard dat steeds verder gaat en een eigenaar die nergens ingrijpt. Op het moment dat er hier naar de zweep getrapt word ipv voorwaarts te gaan dan jaag ik ze gewoon naar voren desnoods met een zwieperd op de billen.
Juist dat effectief ingrijpen op zulke moment maakt dat ik zoiets zelden/nooit hoef te doen. Vingerwenk is voldoende, ze weten dat ik het meen.

Maar elke dag hetzelfde is idd saai, mijn LBE trekt al zo'n smoel: >;) als ik 2 keer in een week hetzelfde doe. Veel effectiever is het om af te wisselen, of iets wat niet zo lekker gaat eens een paar weken niet te doen. Als ik het daarna weer vraag is ze er opeens weer dolblij mee. :')

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:07

Geef haar qua longeren even rust. Ga even een paar dagen iets anders doen. Wandelen, los laten rennen in de bak, lekker over balkjes heen. Wanneer ze al onder het zadel is, een buiten ritje (als dat mogelijk is natuurlijk) en dan halverwege volgende week ga je haar weer longeren.
Volgens mij zul je ervaren dat, wanneer paarden kunnen nadenken, het na rust goed oppakken. Mijn juf zegt dat jonge paarden, na iets nieuws geleerd te hebben, een week rust nodig hebben, merrie's hebben zo'n dag of vier nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:16

Bij mij had Fjordliefje een flink pak slaag gekregen bij het vertonen van beschreven gedrag :o
Liever zij striemen op de bips, dan ik angst in het hart.

Denk dat TS iets te lief voor haar Fjord is. Paarden hebben een leider nodig, eentje die gezag inboezemt. Stoppen met vragen wat je van haar verlangt omdat ze in protest komt, werkt juist averechts, dan wordt Fjordje baas.
Oftewel: aanpakken. Zij moet doen wat jij vraagt. En als zij niet luistert, dan moet je haar met zeer duidelijke taal (paardentaal!) op haar plaats zetten. Doe je dat niet, gaat dit gedrag van kwaad naar erger. Het zal niet het eerste Fjordje zijn wat verwend is geraakt.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:25

Ik geef je pony wel een beetje gelijk. De hele week longeren, wat is daar de lol van?
Tuurlijk mag een pony niet naar je trappen, maar ik vind ook niet dat je als persoon je pony het aan moet doen elke dag hetzelfde te doen, wat de pony misschien wel helemaal niet leuk vind?
Dat werkt ontzettend demotiverend, en hoe moet hij anders laten merken dat hij het niet leuk meer vind?
Het is jou taak als trainer om het leuk te houden voor je pony, en afwisselend zodat beiden er plezier aan beleven. En als jij dat niet doet, dan moet de pony op een of andere manier toch laten merken wat hij er van vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:27

Elke dag longeren - helemaal in een zware longeercirkel - is echt ongezond voor een paard. Het zou zomaar kunnen dat ze ergens last van heeft in haar lichaam (scheefheid, oude blessure) en dat ze daar een week lang doorheen gebeten heeft en dat nu de maat vol zit.
Ik zou dus sowieso voorlopig maar eens stoppen met dat gelongeer en bijvoorbeeld kijken of ze ook problemen heeft met voltes stappen/draven in de bak of op het harde zo ja, dan zou ik daar eens iemand naar laten kijken, zo nee, dan zou ik voortaan je trainingsschema iets zorgvuldiger inplannen zodat het ook leuk blijft voor je paard. :)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:28

Dees schreef:
Denk dat TS iets te lief voor haar Fjord is. Paarden hebben een leider nodig, eentje die gezag inboezemt. Stoppen met vragen wat je van haar verlangt omdat ze in protest komt, werkt juist averechts, dan wordt Fjordje baas.
Oftewel: aanpakken. Zij moet doen wat jij vraagt. En als zij niet luistert, dan moet je haar met zeer duidelijke taal (paardentaal!) op haar plaats zetten. Doe je dat niet, gaat dit gedrag van kwaad naar erger. Het zal niet het eerste Fjordje zijn wat verwend is geraakt.

Een leider is iets anders dan een dominerende. Paarden gaan je niet als leider zien als je ze ''aanpakt'.
Jij moet juist degene zijn met de goede ideeën, niet iemand die het paard dingen laat doen die hij helemaal niet wil, en als hij het niet doet straffen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:31

2IJsjes schreef:
Geef haar qua longeren even rust. Ga even een paar dagen iets anders doen. Wandelen, los laten rennen in de bak, lekker over balkjes heen. Wanneer ze al onder het zadel is, een buiten ritje (als dat mogelijk is natuurlijk) en dan halverwege volgende week ga je haar weer longeren.
Volgens mij zul je ervaren dat, wanneer paarden kunnen nadenken, het na rust goed oppakken. Mijn juf zegt dat jonge paarden, na iets nieuws geleerd te hebben, een week rust nodig hebben, merrie's hebben zo'n dag of vier nodig.

Probleem is ook dat ik haar onder het zadel sowieso niet onder controle had. Daarom ben ik gaan longeren.

Ik ga morgen even wat anders doen met haar kijken wat ze doet. Alles moet helaas wel in het weiland. Ik heb geen bak. En ook geen mogelijkheid daartoe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:34

Gypsy schreef:
Ik lees een verhaal over een paard dat steeds verder gaat en een eigenaar die nergens ingrijpt. Op het moment dat er hier naar de zweep getrapt word ipv voorwaarts te gaan dan jaag ik ze gewoon naar voren desnoods met een zwieperd op de billen.
Juist dat effectief ingrijpen op zulke moment maakt dat ik zoiets zelden/nooit hoef te doen. Vingerwenk is voldoende, ze weten dat ik het meen.

Maar elke dag hetzelfde is idd saai, mijn LBE trekt al zo'n smoel: >;) als ik 2 keer in een week hetzelfde doe. Veel effectiever is het om af te wisselen, of iets wat niet zo lekker gaat eens een paar weken niet te doen. Als ik het daarna weer vraag is ze er opeens weer dolblij mee. :')

Mee eens. Je hebt niet goed ingegrepen, waardoor je eigenlijk alleen maar meer uitlokt (een paard op dat moment neemt de ruimte die je geeft). Dit gedrag is gevaarlijk en mag écht niet. Ookal is ze enorm verveelt. Echter kan je wel proberen wat meer af te wisselen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:37

Geryon schreef:
Gypsy schreef:

Mee eens. Je hebt niet goed ingegrepen, waardoor je eigenlijk alleen maar meer uitlokt (een paard op dat moment neemt de ruimte die je geeft). Dit gedrag is gevaarlijk en mag écht niet. Ookal is ze enorm verveelt. Echter kan je wel proberen wat meer af te wisselen.

Op het moment dat ze trapt naar de zweep of naar mij durf ik eigenlijk al niet meer goed door te pakken uit angst voor een hoef in mijn neus. Hoe ga ik daar dan mee om.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:39

Goed op afstand blijven zodat je niet geraakt kan worden.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:41

Ik heb ook nog een vraag: in je titel schrijf je grondwerk, en in je topic lees ik eigenlijk alleen over longeren. Wat versta je zelf onder grondwerk? Op internet is ontzettend veel te vinden, allerlei oefeningen vanaf de grond. En heb je buiten de wei om geen plek om te wandelen? Of je kan schriktraining doen, lange teugelen etc.

Als je pony trapt naar de zweep kan ik mij heel goed voorstellen dat je dan niet goed durft door te pakken. En als je dat niet durft moet je dat ook zeker niet doen want je pony voelt feilloos aan hoe je je voelt. En ik ben van mening dat je dat in dit geval ook niet hoefde te doen, en dat je echt niks verpest hebt. Je pony is nu echt niet in eens super dominant over jou geworden. Hij laat gewoon weten dat hij niet zo vaak wil longeren, en zoals ik al eerder zei: hoe moet hij dan anders laten weten? Want als hij gaat stilstaan dan wordt hij toch wel vooruit gejaagd. Ik denk dat je er verder niet te veel van moet denken over wat er nu gebeurd is. Je moet gewoon lekker veel afwisselen en nieuwe dingen gaan doen zodat het niet saai voor hem is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:48

Mijn paard wilde ooit liever geen spuit van de da in haar lijf, dat liet ze ook weten. Da's haar goed recht maar dat kan dan ook prima heel subtiel en ze moeten ook leren dat nee echt nee is.

Natuurlijk kan een paard aangeven ergens geen zin in te hebben, maar daarvoor hoeven ze echt niet te trappen oid. Ook weer iets dat ze kunnen leren. Er zijn subtielere manieren om zoiets aan te geven.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:53

Ben ik het absoluut met je eens. En zo kunnen mensen ook leren die subtielere signalen op te vangen.
Pony wou de volte niet op, pony wou niet uit persoonlijke ruimte, pony verzet geen stap meer, pony reageert niet op zweep correctie, en trapt dan eerst naar de zweep, en vervolgens naar persoon.
Dat waren er al 5.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:58

DianXX schreef:
Ben ik het absoluut met je eens. En zo kunnen mensen ook leren die subtielere signalen op te vangen.
Pony wou de volte niet op, pony wou niet uit persoonlijke ruimte, pony verzet geen stap meer, pony reageert niet op zweep correctie, en trapt dan eerst naar de zweep, en vervolgens naar persoon.
Dat waren er al 5.

Plus de signalen die ts wellicht gemist heeft.

Neemt niet weg dat trappen hoe dan ook uit den boze is bij mij.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:04

Dat ben ik dan weer met jullie eens. :D
Je moet leren om die subtiele signalen op te vangen. Dat zal je paard zeker waarderen. En dan komt het ook niet zo ver.

Doet me denken aan een verzorger van mij ooit. "Wat bedoelt 'ie toch, als ik ongeveer een uurtje of anderhalf bezig ben met z'n staart te wassen, en 'ie begint te schrapen?"
Ja wat zou dat arme dier bedoelen... :')

(Het was een lief iemand verder hoor. :o )

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:06

Azmay schreef:
DianXX schreef:
Dat waren er al 5.

Plus de signalen die ts wellicht gemist heeft.

Neemt niet weg dat trappen hoe dan ook uit den boze is bij mij.

Klopt, dat vind ik ook.

Dit volgende stukje is niet op jou gericht, maar algemeen in het topic:
Ik vind dat mensen veel te snel zeggen dat ze de pony harder moet aanpakken, dus gelijk het bij de pony neer leggen. Het is een samen speling van zowel persoon als pony en beiden kunnen fouten maken, en dat is helemaal niet erg, maar daar moet iemand zich wel bereid voor stellen om daar aan te werken.
En van mensen die gelijk zeggen 'harder aanpakken' heb ik niet het idee dat zij dit doen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:14

Dank je wel. Ik ben niet ervaren in grondwerk. Ik weet wel dat het meer omvat dan alleen longeren. Alleen omdat ik de ervaring mis heb ik het nog niet gedaan. Ik heb inmiddels een oproep op de bokt markt staan waarin ik om hulp hierin vraag. Dus met begeleiding hierin wil ik dit gaan doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:15

leestmee schreef:
Dank je wel. Ik ben niet ervaren in grondwerk. Ik weet wel dat het meer omvat dan alleen longeren. Alleen omdat ik de ervaring mis heb ik het nog niet gedaan. Ik heb inmiddels een oproep op de bokt markt staan waarin ik om hulp hierin vraag. Dus met begeleiding hierin wil ik dit gaan doen.

Begin lekker met wandelen en kijk of je simpele trucjes kan doen. Vooral goed kijken naar hoe ze reageert op jou en de omgeving. Heb je in principe nog geen hulp bij nodig en kan je wat doen alvast ;)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:30

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:33

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 04:15

Oeff... Dit is niet een paard die beu is van het longeren (nouja, misschien ook wel.. Maar dat is niet de reden dat hij dit doet).
De reden is dat dit paard geen respect heeft voor jou. Dit paard zit jou niet als leider. En dit paard is verwend, respectloos.

Erg goed idee om hulp er bij te vragen. Probeer iemand te vinden die veel verstand heeft van het hertrainen van paarden, ervaring heeft met horsemanship.
Ik wil je graag vertellen dat dit niet jouw schuld is. Dit is ontwetendheid. En helaas wordt in Nederland niet veel geleerd over paardenpsychologie en hoe om te gaan met paarden..

Azmy, trucjes doen en wandelen gaat hier niet mee helpen.. Wat dit paard moet leren is respect voor de mens. Respect voor persoonlijke ruimte. Dit kan je alleen doen als je weet hoe. En in dit geval weet de TS dat niet, dus is het het beste voor haar om hier hulp bij te hebben. En dan natuurlijk het zelf ook leren, anders is t paard terug waar t begon binnen een week.

Daarnaast ook, longeren in Nederlandse termen is niks meer dan hersenloos rondjes lopen. Probeer te verdiepen in (Natural) Horsemanship. Dan zul je zien dat er zoooooo veel meer is in grondwerk dan hersenloos rondjes lopen.

Erg goed dat je om hulp vraagt, en ik hoop dat je je meer gaat verdiepen in Horsemanship

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:07

Heb de reacties wat meer doorgelezen, en TS, ik kan je adviseren om NIET je paard 'aan te pakken' wat mensen je hier adviseren. Zoals je eigen gevoel al zegt; je gaat jezelf hier mee in gevaar brengen. Je paard ziet jouw niet als een leider en gaat het dus niet accepteren als jij hem een tik geeft. Jouw paard ziet zichzelf als de leider, en zou (natuurlijk) jou eens op je plek willen zetten als jij hem dat probeert te flikken. Daarnaast kan hij jou angst aanvoelen (en die angst is helemaal normaal, en zelfs goed. Anders lag je al in het ziekenhuis), dus dit paard weet nu wat hij kan doen om jouw voeten te bewegen. In plaats van jij zijn voeten te bewegen. Dit is ook de reden dat je hem niet in controle hebt met rijden. Persoonlijk zou ik heb nu helemaal niet rijden, totdat je alle respect weer terug hebt. Als je alles op de grond hebt, zul je zien dat alles onder het zadel ook 100% beter is. Zonder jezelf in gevaar te brengen ;)
Met 'aanpakken en hem een tik geven' ga je helemaal niks oplossen. Een goede trainer geeft zn paard maar zelden een tik. Zelfs met de meest verwende, respectlooste paarden.

Ik kan je wel gaan uitleggen wat ik wél zou doen, maar het is lastig uit te leggen via het internet. Je hebt hier begeleiding bij nodig in het echt. Helaas is begeleiding op deze manierem vrij schaars in Nederland.. Ik zou je erg graag proberen te helpen, al helemaal omdat je om hulp vraagt. Maar helaas gaat dat niet lukken omdat ik aan de andere kant van de wereld zit ;)
Misschien als je iemand zoals een parelli instructeur kan vinden, dat zou perfect zijn.

Kort gezegd zou ik starten met dit soort paarden met een hek ertussen. En hem hier pressure- release aanleren. Dit is namelijk wat je wilt (je geeft een hulp, hij doet wat je wilt; je stopt meteen met de hulp geven). Zelf sta je op iets op een bankje zodat je hoog staat. Hij kan doen wat hij wil, hij kan proberen in je persoonlijke ruimte te komen en je met zn schouder weg te drukken, maar dat haat hem niet lukken. Er zit namelijk een afrastering tussen waar hij tegen aan drukt :) Dit is gewoon voor de eerste keer zodat hij leert dat duwen niet gaat werken.
Misschien zou je zelfs wat dvd's over grondwerk kunnen kopen. Zelf ben ik groot fan van Jonathan Field, maar er zijn 100en meer goede horse(wo)men met videos