Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dees schreef:Denk dat TS iets te lief voor haar Fjord is. Paarden hebben een leider nodig, eentje die gezag inboezemt. Stoppen met vragen wat je van haar verlangt omdat ze in protest komt, werkt juist averechts, dan wordt Fjordje baas.
Oftewel: aanpakken. Zij moet doen wat jij vraagt. En als zij niet luistert, dan moet je haar met zeer duidelijke taal (paardentaal!) op haar plaats zetten. Doe je dat niet, gaat dit gedrag van kwaad naar erger. Het zal niet het eerste Fjordje zijn wat verwend is geraakt.
2IJsjes schreef:Geef haar qua longeren even rust. Ga even een paar dagen iets anders doen. Wandelen, los laten rennen in de bak, lekker over balkjes heen. Wanneer ze al onder het zadel is, een buiten ritje (als dat mogelijk is natuurlijk) en dan halverwege volgende week ga je haar weer longeren.
Volgens mij zul je ervaren dat, wanneer paarden kunnen nadenken, het na rust goed oppakken. Mijn juf zegt dat jonge paarden, na iets nieuws geleerd te hebben, een week rust nodig hebben, merrie's hebben zo'n dag of vier nodig.
Gypsy schreef:Ik lees een verhaal over een paard dat steeds verder gaat en een eigenaar die nergens ingrijpt. Op het moment dat er hier naar de zweep getrapt word ipv voorwaarts te gaan dan jaag ik ze gewoon naar voren desnoods met een zwieperd op de billen.
Juist dat effectief ingrijpen op zulke moment maakt dat ik zoiets zelden/nooit hoef te doen. Vingerwenk is voldoende, ze weten dat ik het meen.
Maar elke dag hetzelfde is idd saai, mijn LBE trekt al zo'n smoel:als ik 2 keer in een week hetzelfde doe. Veel effectiever is het om af te wisselen, of iets wat niet zo lekker gaat eens een paar weken niet te doen. Als ik het daarna weer vraag is ze er opeens weer dolblij mee.
Geryon schreef:Gypsy schreef:Ik lees een verhaal over een paard dat steeds verder gaat en een eigenaar die nergens ingrijpt. Op het moment dat er hier naar de zweep getrapt word ipv voorwaarts te gaan dan jaag ik ze gewoon naar voren desnoods met een zwieperd op de billen.
Juist dat effectief ingrijpen op zulke moment maakt dat ik zoiets zelden/nooit hoef te doen. Vingerwenk is voldoende, ze weten dat ik het meen.
Maar elke dag hetzelfde is idd saai, mijn LBE trekt al zo'n smoel:als ik 2 keer in een week hetzelfde doe. Veel effectiever is het om af te wisselen, of iets wat niet zo lekker gaat eens een paar weken niet te doen. Als ik het daarna weer vraag is ze er opeens weer dolblij mee.
Mee eens. Je hebt niet goed ingegrepen, waardoor je eigenlijk alleen maar meer uitlokt (een paard op dat moment neemt de ruimte die je geeft). Dit gedrag is gevaarlijk en mag écht niet. Ookal is ze enorm verveelt. Echter kan je wel proberen wat meer af te wisselen.
DianXX schreef:Ben ik het absoluut met je eens. En zo kunnen mensen ook leren die subtielere signalen op te vangen.
Pony wou de volte niet op, pony wou niet uit persoonlijke ruimte, pony verzet geen stap meer, pony reageert niet op zweep correctie, en trapt dan eerst naar de zweep, en vervolgens naar persoon.
Dat waren er al 5.
Azmay schreef:DianXX schreef:Ben ik het absoluut met je eens. En zo kunnen mensen ook leren die subtielere signalen op te vangen.
Pony wou de volte niet op, pony wou niet uit persoonlijke ruimte, pony verzet geen stap meer, pony reageert niet op zweep correctie, en trapt dan eerst naar de zweep, en vervolgens naar persoon.
Dat waren er al 5.
Plus de signalen die ts wellicht gemist heeft.
Neemt niet weg dat trappen hoe dan ook uit den boze is bij mij.
leestmee schreef:Dank je wel. Ik ben niet ervaren in grondwerk. Ik weet wel dat het meer omvat dan alleen longeren. Alleen omdat ik de ervaring mis heb ik het nog niet gedaan. Ik heb inmiddels een oproep op de bokt markt staan waarin ik om hulp hierin vraag. Dus met begeleiding hierin wil ik dit gaan doen.
DianXX schreef:Ik heb er respect voor dat je hulp erbij vraagt, dat doet zeker niet iedereen.
Als je (nog) niemand kan vinden, kun je je al wel via internet verdiepen in grondwerk. Op youtube staan veel uitleg filmpjes. Bijvoorbeeld Emiel Voest en Parelli, maar nog veel meer.
Fair Horsemanship vind ik een leuke pagina:
https://www.youtube.com/channel/UCxHS0S ... MMFSKov4og
Parelli tube:
https://www.youtube.com/channel/UCZnaM6 ... Ev4Rog7y1w