[AR] beleren voor de kar

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hartjeromy

beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:55

hallo iedereen,
ik wil mijn pony beleren voor de kar maar hoe kan ik dit het beste doen? ze kent het tuig al en heeft hier geen problemen mee. wat is me volgende stap(pen) en wat voor een kar/sulky kan ik het beste gebruiken??
Groet Romy

nine1987

Re: beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:56

Eerst een ander tuig kopen.. En dan je pony wegbrengen naar iemand die dit professioneel doet..

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:09

idd, niet zelf mee gaan trutten. Aan iemand overlaten die weet wat tie doet.
Wegbrengen en vaak een maandje later kun je ze helemaal klaar ophalen.

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:19

nine1987 schreef:
Eerst een ander tuig kopen.. En dan je pony wegbrengen naar iemand die dit professioneel doet..

hoezo een andere tuig kopen als ik vragen mag? en pony wordt met de kar echt ens komt er iemand mij helpen maar ik wil dr zo goed mogelijk voorbereiden voordat dr kar dr acher komt..

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:24

Als iemand die al vaker paarden/pony's voor de kar heeft beleerd je meehelpt (laat dit anders alsjeblieft uit je hoofd, ik smeek het je..), zou ik zelf beginnen met iets als emmers achter je pony hangen om hem of haar aan het geluid te laten wennen. Later misschien iets zwaarders, en laat haar wennen aan jou die achter haar loopt met lange lijnen.

Oh, en om zelf te gaan beleren zonder iemand die enigszins professioneel kan beleren aan te klooien uit je hoofd te praten: ik ken iemand wiens paard overleden is omdat hij schrok van een pluim op zijn rug en iemand zonder ervaring zijn hoofdstel van z'n hoofd had gehaald zonder het tuig er eerst af te halen. DOE DIT NOOIT ZONDER PROFESSIONELE HULP. Voor de kar beleren draagt nog meer risico's met zich mee dan beleren onder het zadel.
Als er gewoon een vriendinnetje of iets dergelijks komt helpen zul je maar moeten betalen om de pony te laten beleren. Het werkt anders gewoon niet.

Edit: overigens ken ik ook iemand die de pony van een ander heeft proberen te beleren, die zo erg is geschrokken dat hij in de sloot is gevallen. Er was niets aan de hand met de pony gelukkig, maar wel betekende dit dat het voor eens en altijd klaar was met beleren voor de kar. Er moet gezegd worden dat deze man destijds op z'n minst 20 jaar ervaring had met mennen en ook al pony's beleren eerder had gedaan.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:28

Het beleren van een pony voor de kar brengt veel risico's met zich mee. Als je niet weet wat je volgende stap is ben je imo gewoon niet ervaren genoeg om een pony te beleren. Zoek iemand die je kan helpen, of breng de pony weg.

Als je pony schrikt en ergens verstrikt in raakt of het verkeer in stormt heb je echt een probleem.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 16-04-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:35

Hartjeromy schreef:
ik weet best wat en hoe ik het moet doen maar ik wil weten hoe ik het het beste kan doen.. ik heb nog mega lang de tijd om me pony aan alles te laten wennen aangezien ik nog niet over een sulky/karretje beschik..

Aangezien je 14 bent en ik daar zelf nog maar 5 jaar vanaf ben wil ik je dit meegeven: je denkt dat je het kunt omdat je het al eens gezien/gedaan hebt, maar dit is waarschijnlijk niet zo. Zoek iemand die zelf al jarenlange ervaring heeft met mennen, of begin er niet aan. Aangezien je zelf al niet op de volgende stap kon komen heb je dus iemand nodig die dit wel weet. Waarschijnlijk weet je ook niet hoe je een pony bomproef moet maken voor de kar? Dan breng je niet alleen jezelf en de pony, maar ook de rest van het verkeer in gevaar. Ga je alleen in de wei rijden met de kar? Dat betwijfel ik.

Edit: lees alsjeblieft nogmaals mijn verhalen door. Als je dit niet wilt zal ik even de belangrijkste puntjes belichten: onervaren pony voor de lange lijnen met emmers liep levenslang trauma op, ervaren paard voor de kar heeft zijn laatste avontuur voor de kar niet overleefd.

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:46

ik weet wat ik moet doen maar ik wil weten hoe ik het het beste kan doen... heeft iemand nog tips wat ik het beste kan doen ( en dan zonder dat de kar er achter zit ) en welke sulky ik het beste kan aanschaffen om mn pony te beleren?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:50

Starten met Lange lijnen met het tuig op en als ze dat al keurig doet, er een bandje achter hangen. En dan iemand laten komen die haar wilt beleren en er verstand van heeft. Even no offense voor de rest maar ik ben 15 en heb mijn mini shetlander zelf beleerd.. Ze heeft nog geen stap verkeerd gezet in het jaar dat ze nu voor de kar staat. Binnenkort neem ik wel les en dan wil ik me gaan inschrijven voor een oefen wedstrijd in de buurt. En voordat ik haar beleerd heb, heb ik 1x een paard in en uitgespant en heb ik ongeveer 7 keer op een wagen gezeten. Dus niks is onmogelijk. Misschien is het een idee om voor dat je begint Barryhooks2 te kijken op youtube. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:53

Hartjeromy schreef:
ik weet wat ik moet doen maar ik wil weten hoe ik het het beste kan doen... heeft iemand nog tips wat ik het beste kan doen ( en dan zonder dat de kar er achter zit ) en welke sulky ik het beste kan aanschaffen om mn pony te beleren?

Zonder kar ? Heel veel schriktraining en dan zeker als paard kleppen op heeft en dus de dingen die hem raken niet ziet aankomen. Verder is Ho altijd en meteen Ho (niet 1-tig pasjes later). Hoewel ik rustig zelf op mijn jonge pony gestapt ben, gaat het voor de kar niet door mijzelf gebeuren. Waar hij daarvoor naartoe gaat nog geen idee, maar waar een probleempje onder het zadel via ors en afstappen op te vangen is, is dat voor de kar onmogelijk. De basis daar is dus gewoon kritiek voor alle partijen ook voor gewoon een beetje bostuffen met iemand samen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:55

RianneEnzo schreef:
Starten met Lange lijnen met het tuig op en als ze dat al keurig doet, er een bandje achter hangen. En dan iemand laten komen die haar wilt beleren en er verstand van heeft. Even no offense voor de rest maar ik ben 15 en heb mijn mini shetlander zelf beleerd.. Ze heeft nog geen stap verkeerd gezet in het jaar dat ze nu voor de kar staat. Binnenkort neem ik wel les en dan wil ik me gaan inschrijven voor een oefen wedstrijd in de buurt. En voordat ik haar beleerd heb, heb ik 1x een paard in en uitgespant en heb ik ongeveer 7 keer op een wagen gezeten. Dus niks is onmogelijk. Misschien is het een idee om voor dat je begint Barryhooks2 te kijken op youtube. :)

Dan ga ik dat toch op geluk afschrijven. Ik heb ook een pony helpen beleren op meerdere manieren toen ik 15 was, maar die was zo gewillig met alles dat het niet al te veel kwaad leek te kunnen. Vooralsnog zou ik dat als ik erop terugkijk niet nog eens gedaan hebben. Er had teveel fout kunnen gaan. Paarden/pony's zijn en blijven altijd vluchtdieren, wat dus betekend dat je nooit kunt voorspellen wat er wel of niet gaat gebeuren. Sommige dieren willen niet eens beleerd worden voor de kar, en ook hier kun je niets aan doen. Als ze tuig accepteert maar je weigert te begrijpen/bang is voor geluid achter zich wat constant aanwezig is en wat ze niet kan zien, dan zit je mooi met de gebakken peren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:00

Hartjeromy schreef:
nine1987 schreef:

hoezo een andere tuig kopen als ik vragen mag? en pony wordt met de kar echt ens komt er iemand mij helpen maar ik wil dr zo goed mogelijk voorbereiden voordat dr kar dr acher komt..

Omdst je in je andere topic zei dat er stukjes leer afgebroken/afgescheurd zijn.. Dit tuig gebruiken is gewoonweg niet veilig..

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:03

Zoals Tamary zegt, als er een probleem is met een paard voor de wagen kan je er niet afspringen en je paard omtrekken is ook vrij lastig/onmogelijk. Het is gewoon gevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent. En dat het bij met weinig/geen menervaring lukt wil niet zeggen dat het bij de ander ook goed gaat. Het is gewoon risicovol en als je niet weet wat je aan het doen ben moet je er imo niet (alleen) aan beginnen.

Ieder paard is anders en als je net een schrikachtige pony of een hittepit voor de kar hebt staan kan het zomaar eens naar aflopen als je gaat aanklooien.

Ik ben echt geen heilige, maar bij beleren zou ik ook gewoon hulp zoeken. Dat moet gewoon goed gebeuren anders zit je zometeen met de gebakken peren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:07

Maanoogje schreef:
RianneEnzo schreef:

Dan ga ik dat toch op geluk afschrijven. Ik heb ook een pony helpen beleren op meerdere manieren toen ik 15 was, maar die was zo gewillig met alles dat het niet al te veel kwaad leek te kunnen. Vooralsnog zou ik dat als ik erop terugkijk niet nog eens gedaan hebben. Er had teveel fout kunnen gaan. Paarden/pony's zijn en blijven altijd vluchtdieren, wat dus betekend dat je nooit kunt voorspellen wat er wel of niet gaat gebeuren. Sommige dieren willen niet eens beleerd worden voor de kar, en ook hier kun je niets aan doen. Als ze tuig accepteert maar je weigert te begrijpen/bang is voor geluid achter zich wat constant aanwezig is en wat ze niet kan zien, dan zit je mooi met de gebakken peren.

Nou dat was geen geluk hoor was gewoon een goede voorbereiding geven en lang de tijd geven. Ik heb altijd als ik op de kar zit een scherp mes mee dus als het fout gaat dan kan ik gelukkig alles doorsnijden. Je hoeft geen 40 te zijn om wat ervaring te hebben om paarden te beleren. Ik heb vooral gekeken naar de lichaamstaal van mijn pony toen ik haar ging beleren, en heb een jaar er voor uitgetrokken om met haar aan lange lijnen te doen, schriktraining en nog veel meer dingen. Ook liet ik haar zelf nadenken zodat ze scherp bleef. raakt ze verstrikt is het een woordje ho om haar stil te laten staan. Het enigste waar ik hulp bij heb gehad was het tuig op maat zetten, ik wist wel hoe het moest zitten maar wou wel dat iemand het even nakeek. Binnenkort begin ik met de 2e pony die is hier sinds december en daar ben ik nu rustig mee aan het longeren en wandelen. Dus daarom zeg ik ook het is niet zo moeilijk als je maar luistert naar je pony en de tijd neemt, en het liefst wat hulp erbij.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:08

nine1987 schreef:
Omdst je in je andere topic zei dat er stukjes leer afgebroken/afgescheurd zijn.. Dit tuig gebruiken is gewoonweg niet veilig..

Oh jeetje zeg! Nee nee nee, dan heb ik mijn beslissing voor je gemaakt TS. Laat iemand anders je pony beleren. Als je denkt dat zo'n tuig nog gebruikt kan worden, dan moet je maar niet gaan proberen je pony zelf voor de kar te beleren. :n

RianneEnzo schreef:
Maanoogje schreef:

Nou dat was geen geluk hoor was gewoon een goede voorbereiding geven en lang de tijd geven. Ik heb altijd als ik op de kar zit een scherp mes mee dus als het fout gaat dan kan ik gelukkig alles doorsnijden. Je hoeft geen 40 te zijn om wat ervaring te hebben om paarden te beleren. Ik heb vooral gekeken naar de lichaamstaal van mijn pony toen ik haar ging beleren, en heb een jaar er voor uitgetrokken om met haar aan lange lijnen te doen, schriktraining en nog veel meer dingen. Ook liet ik haar zelf nadenken zodat ze scherp bleef. raakt ze verstrikt is het een woordje ho om haar stil te laten staan. Het enigste waar ik hulp bij heb gehad was het tuig op maat zetten, ik wist wel hoe het moest zitten maar wou wel dat iemand het even nakeek. Binnenkort begin ik met de 2e pony die is hier sinds december en daar ben ik nu rustig mee aan het longeren en wandelen. Dus daarom zeg ik ook het is niet zo moeilijk als je maar luistert naar je pony en de tijd neemt, en het liefst wat hulp erbij.

Maar dat veranderd de zaak wel! Ik had dat soort ervaring pas toen ik ongeveer 18 was geworden. Dan heb je feitelijk gewoon geluk gehad met hoeveel je al hebt mogen leren, want dit is eigenlijk wel een bijzondere situatie. TS is maar een jaar jonger dan jij, maar laat vrij weinig van jouw ervaring blijken ik hoe ze zich presenteert (in meerdere topics, blijkbaar). Vandaar dat ik liever geen verdere tips aan haar geef, aangezien ze zich alles behalve professioneel gedraagt. We hebben het natuurlijk wel over een levend wezen wat ze verzorgd, dus daar wil ik liever voorzichtig mee zijn als zij dat zelf weigert.

TS, ik wil niet gemeen zijn, maar ik maak me ernstige zorgen over de toekomst. Ik denk dat meerdere mensen hier in dit topic zich daar wel in kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 16-04-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:11

Maanoogje schreef:
nine1987 schreef:

Oh jeetje zeg! Nee nee nee, dan heb ik mijn beslissing voor je gemaakt TS. Laat iemand anders je pony beleren. Als je denkt dat zo'n tuig nog gebruikt kan worden, dan moet je maar niet gaan proberen je pony zelf voor de kar te beleren. :n

TUIG IS NOOIT GEBRUIKT ENKEL IN DE KAST GELEGEN EN MEE LANGE LIJN ECT... er zitten enkel paar "schaafwondjes' op het leer....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:12

quote: stukjes eruit..

Dat vind ik geem schaafwondjes.. Het is echt niet vervelend bedoeld, enkel voor je eigen veiligheid en van je pony..

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:13

RianneEnzo schreef:

ik heb idd ook echt al 20 filmpjes op yt gekeken :) lange lijnen ect. doet ze goed en heeft ze geen problemen mee. wil morgen proberen om met bezems 'lamoenen'' na te doen ( iemand anders heeft die dan vast en zitten op dezelfde plek waar de lamoenen horen te zitten ) en met een bandje als het goed gaat. ga zeker Barryhooks2 kijken zo! heb je misschien ook tips wat voor een sulky ik mee kan beginnen?

groetjes.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:15

Hartjeromy schreef:
Maanoogje schreef:

TUIG IS NOOIT GEBRUIKT ENKEL IN DE KAST GELEGEN EN MEE LANGE LIJN ECT... er zitten enkel paar "schaafwondjes' op het leer....

Ja maar.. hoe komen die "schaafwondjes" dan in hemelsnaam op je tuig? Die komen er niet magisch als je een gloednieuw tuig in de kast legt. En als je eerder gezegd hebt dat er stukjes uit zijn gevallen heb je dus een onbruikbaar tuig voor je liggen. Het is geen telefoon met een paar krassen op het scherm, het moet zo'n 150 kilo kunnen dragen op z'n minst (en dit is een gokje van mijn kant uit naar beneden toe) (en dat is met een hele lichte sulky met maar 1 persoon, wat ik niet aan zou raden bij een beginner aangezien je een groom nodig gaat hebben).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:15

Je wil eerst het gevoel van t lamoen nadoen en dan gaan slepen? Dat is de compleet verkeerde volgorde en dat idee kun je ook niet nabootsen met bezems..

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:17

Als er enkel wat schaafwonden op het leer zit is erg echt niks aan de hand. Dan zou bokt bij mij ook roepen dat ik onverantwoord bezig ben. :o

Als je voorlopig enkel gaat langelijnen en zo zou ik gewoon veel schriktrainingen (met oogkleppen op als je die gebruikt) doen en hem leren dat ho ho is en ook geen stap meer. Als je hem voor de wagen gaat zetten, zorg dan iig dat je de eerste paar keer iemand met verstand van mennen en beleren erbij hebt, zodat het allemaal goed gaat en je je pony een goede basis kan meegeven.

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:19

nine1987 schreef:
Je wil eerst het gevoel van t lamoen nadoen en dan gaan slepen? Dat is de compleet verkeerde volgorde en dat idee kun je ook niet nabootsen met bezems..

ik ga het zo doen zodat me pony voelt hoe het is om tussen 2 dingen in te staan en daarna ga ik slepen ( als ze de bezems goed heeft gedaan) zodat ze weet hoe het is om te trekken. Waarom zou dit de verkeerde volgorde zijn??

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:21

Felicxa schreef:
Als er enkel wat schaafwonden op het leer zit is erg echt niks aan de hand. Dan zou bokt bij mij ook roepen dat ik onverantwoord bezig ben. :o

Als je voorlopig enkel gaat langelijnen en zo zou ik gewoon veel schriktrainingen (met oogkleppen op als je die gebruikt) doen en hem leren dat ho ho is en ook geen stap meer. Als je hem voor de wagen gaat zetten, zorg dan iig dat je de eerste paar keer iemand met verstand van mennen en beleren erbij hebt, zodat het allemaal goed gaat en je je pony een goede basis kan meegeven.

ga ik ook zeker doen! omdat ik voorlopig ook nog geen sulky of iets heb gaat ze ook lang de tijd krijgen! en al ga ik haar echt voor de kar doen dan gaan dr sws nog 3 extra mensen bij zijn om te helpen!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:21

Felicxa schreef:

Als je voorlopig enkel gaat langelijnen en zo zou ik gewoon veel schriktrainingen (met oogkleppen op als je die gebruikt) doen en hem leren dat ho ho is en ook geen stap meer. Als je hem voor de wagen gaat zetten, zorg dan lig dat je de eerste paar keer iemand met verstand van mennen en beleren erbij hebt, zodat het allemaal goed gaat en je je pony een goede basis kan meegeven.

Nee, het is echt zo dat ze in een ander topic sprak over dat er stukjes uit het tuig waren gevallen. Mijn huidige verzorgpaard heeft geloof ik ook zulke schaafwonden op haar gewone rijtuig, en ik meen me te herinneren dat ze dat ook had op haar oude tuig wat inmiddels door een gloednieuw tuig (nou ja, gloednieuw toen ze het vorig jaar kreeg) is vervangen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:21

Omdst je een pony normalerwijze eerst leert dat er oets achter haar gebeurt.. Dan pas zet je ze tussent lamoen..

De reden daarachter is dst ze normaal niks doen met een bez, maar wel met een kar..

Denk aan geluid, gewicht, grootte, onbekend.. Etc..