Pessoa is slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Pessoa is slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:03

Vandaag was ik mijn pony aan het longeren. Ik begon zonder hulp (losrijden), en daarna met pessoa stappen en draven. In de bak was iemand aan het lesgeven, en ze zei even zo hard dat ik het hoorde; "S, je moet je paard nooooit met zo'n ding longeren". Dat is slecht en zielig bla bla. Ik naar haar toe gelopen en gevraagd wat er zo slecht aan is. Volgens haar gaan alle paarden daar van vast zitten, omdat je je pony "vast zet". Is dit waar?
Ik longeer haar overigens niet meer dan 20 minuten met dat ding, heb hem zo los dat ze haar hoofd nog omhoog kan doen (lang&laag stand) en ik doe dit vaker dus de pony is het gewent en goed in balans.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:08

niet al te veel van aantrekken.
Er zullen altijd mensen tegen welke hulpteugel dan ook zijn, zolang je de hulpteugel als HULP gebruikt en niet als afdwingmiddel is er toch niets aan de hand?

ponyparadijs

Re: Pessoa is slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:11

Een pessoa is ervoor om je paard te helpen zijn achterhand meer te gebruiken.
Op het moment dat je hem te strak zet dan krijg je een in elkaar getrokken paard die inderdaad vast gaat zitten.
Maar dat zegt meer iets over haar kunde dan over jou longeren.
Ik vindt het een hele fijne manier om met een enkele lijn de achterhand er wat meer bij te krijgen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:13

Wanneer je een hulpteugel, welke hulpteugel dan ook, in dit geval een pessoa, op de juiste manier gebruikt, is er niks mis mee.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:20

Gelukkig maar!
Ben misschien altijd iets te snel bang dat ik iets niet goed doe :o

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:35

Nou ik ben t deels wel met die vrouw eens.
Wat wil je met je paard onder t zadel: aanleuning. Dat is niet 1 'vast contact' maar daar gaat je hand flexibel mee om. Soms doe je je hand wat naar voren' soms vraag je stelling ect. Je werkt van achter naar voren. Vanuit de motor in de achterhand.
Bijzet/pessoa/longeerhulp is redelijk van voor naar achter ipv wat je wilt. En je hand kan niet flexibel zijn omdat hij vast zit aan een touwtje. Wat gaf die vrouw voor argumenten? Ik weet niet of ik het duidelijk genoeg uitleg.

Goed dat je er zo bewust mee bezig bent!! Denk altijd na bij de dingen die je doet en de hulpen die je geeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:44

Met een pessoa werk je juist niet alleen van voren naar achter
Want door de band achter de achterhand actieveer je het onderbrengen van de achterhand en dus deels van achter naar voren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:06

Omdat een hand mee kan bewegen en een touwtje aan een longeersingel niet, heeft dit ook niet echt mijn voorkeur.

Zodra ik weer mijn eigen paard kan trainen wil ik de bodywrap gaan gebruiken. Dat is misschien ook wel wat voor jou. De voorkant stimuleert om de hals te zakken, de achterkant heeft dezelfde inwerking als pessoa. Doordat dit als een 8 een geheel is, schijnen paarden daar goed van te gaan lopen.

Heb even een foto gepikt uit een ander topic van bokker Cemlys:

Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:47

Niemand meer? Ben ook wel benieuwd naar goede argumenten die mijn mening daarin kunnen bevestigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:55

ponyparadijs schreef:
Met een pessoa werk je juist niet alleen van voren naar achter
Want door de band achter de achterhand actieveer je het onderbrengen van de achterhand en dus deels van achter naar voren.

je werkt helemaal niet van voor naar achteren. je begrenst alleen. ik gebruik dubbele lijnen maar voor mensen die daarmee minder handig zijn, is de pessoa fijn. niks mis mee mits goed afgesteld.
Roos, het is een begrenzing op 1 plek en vaak duidelijker/vriendelijker dan een meebewegende hand. zolang t paard naar het bit toe en neerwaarts kan is t vriendelijk. moet natuurlijk niet met zn hoofd op zn borst geknoopt

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:00

Wanneer je hem goed gebruikt zal een Pessoa niet voor problemen zorgen, ik zou je er niet te veel van aantrekken, er zullen altijd wel mensen zijn die ergens commentaar op hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:08

Roos_M schreef:
Niemand meer? Ben ook wel benieuwd naar goede argumenten die mijn mening daarin kunnen bevestigen.

Ik vind het een poedersuiker ding. Veel te onrustig in de mond en dan moet je hem al los hebben, anders trekt het in de mond. Als je gewoon op een goede manier longeert heb je zo'n hulpmiddeltje voor de achterhand ook niet nodig. Dan heb ik het er nog niet over wat er gebeurt als een paard compleet over de emmer gaat met zo'n ding om.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:21

Nies_ schreef:
Roos_M schreef:

Ik vind het een poedersuiker ding. Veel te onrustig in de mond en dan moet je hem al los hebben, anders trekt het in de mond. Als je gewoon op een goede manier longeert heb je zo'n hulpmiddeltje voor de achterhand ook niet nodig. Dan heb ik het er nog niet over wat er gebeurt als een paard compleet over de emmer gaat met zo'n ding om.

Dan gebeurd er dus helemaal niets. Tenzij je zo'n koekenbakker bent die niet weet hoe je een pessoa gebruikt.

Een pessoa is goed hulpmiddel om alle spiergroepen in 1 keer te kunnen trainen. Een pessoa begrenst niet meer dan een ruiterhand. Mits je hem goed afstelt natuurlijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:39

Een pessoa grenst niet meer dan de ruiterhand? De ruitehand gaat (als het goed is) mee met de beweging van de mond, de pessoa blijft toch gewoon op 1 plek?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:35

Jotoma schreef:
Een pessoa grenst niet meer dan de ruiterhand? De ruitehand gaat (als het goed is) mee met de beweging van de mond, de pessoa blijft toch gewoon op 1 plek?

Nee, een goed afgestelde pessoa kan bijna los op een paard liggen. Het paard kan zijn hoofd ook gewoon omhoog of omlaag doen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:50

Dat snap ik, maar het onderste touw loopt toch via de onderste singel door naar de achterhand?
Dus paard beweegt achterbenen om en om, dan krijg je toch ook een zagende beweging in de mond? Als hij los zit, werkt hij toch niet in?

Ik heb er nooit mee gewerkt, dus weet niet hoe hij juist werkt. Maar als ik kijk naar de inwerking heb ik toch niet het idee dat deze even meegaand is als een ruiterhand :)

Daarom vind ik de bodywrap dus weer vriendelijker, die kan je ook gebruiken met een dubbele longe en dan heb je er twee handen aan :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:08

Jotoma schreef:
Dat snap ik, maar het onderste touw loopt toch via de onderste singel door naar de achterhand?
Dus paard beweegt achterbenen om en om, dan krijg je toch ook een zagende beweging in de mond? Als hij los zit, werkt hij toch niet in?

Ik heb er nooit mee gewerkt, dus weet niet hoe hij juist werkt. Maar als ik kijk naar de inwerking heb ik toch niet het idee dat deze even meegaand is als een ruiterhand :)

Daarom vind ik de bodywrap dus weer vriendelijker, die kan je ook gebruiken met een dubbele longe en dan heb je er twee handen aan :)

Je doet hem zo los dat het hoofd naar boven en naar beneden kan. In eerste instantie zal het paard dat doen. Te ver omhoog of omlaag zorgt dat de achterhand ondergebracht wordt. Daardoor gaat het paard zich zelf dragen en op dat moment hangt de pessoa helemaal los. Het mooie is dat het paard daardoor echt van achteren naar voren beweegt. In tegenstelling tot veel paarden die met een bijzet gelongeerd worden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:15

een pessoa heeft bij mijn merrie alleen maar goed gewerkt :)

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:21

Ik volg, twijfel erover 1 aan te schaffen.
Wat ik afvraag, waarvan is zo'n bodywrap gemaakt?
En geeft deze ook niet constant druk? Pessoa geeft druk in de mond, maar als het paard goed loopt verder helemaal niet. Blijft een bodywrap niet constant strak? Aangezien het nergens los laat.
Zelf met beide niet gewerkt. Wel benieuwd naar die wrap.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:32

Ik longeer niet meer met pessoa. De inwerking is ongelijk. Als je je paard intoomt, dan staat ie recht en zit alles gelijk. Zodra je 'm de volte opstuurt, moet het paard lengtebuiging aannemen. De buitenkant wordt boller. Op die buitenkant krijg je dus voor en achter meer druk dan op de binnenkant.
Ik merkte ook dat veel paarden de druk ontwijken, en 'achter' de teugel gaan lopen. Ik vind het veel te onrustig in de mond (of zelfs aan de kaptoom).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:37

janderegelaa schreef:
Jotoma schreef:

Je doet hem zo los dat het hoofd naar boven en naar beneden kan. In eerste instantie zal het paard dat doen. Te ver omhoog of omlaag zorgt dat de achterhand ondergebracht wordt. Daardoor gaat het paard zich zelf dragen en op dat moment hangt de pessoa helemaal los. Het mooie is dat het paard daardoor echt van achteren naar voren beweegt. In tegenstelling tot veel paarden die met een bijzet gelongeerd worden.

Ik heb nu 2x gelongeerd met pessoa en mijn ervaring is exact zoals bovengenoemd. Tevens heb ik goed gelet op de ligging/gedrag van het bit. Dat lag zo stil als het maar kan zijn, dus geen zagerij of trekkerij in de mond.
Het is mij heel erg mee gevallen in ieder geval, mijn merrie liep er fijn en ontspannen mee rond.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:04

ChevalNoir schreef:
Ik longeer niet meer met pessoa. De inwerking is ongelijk. Als je je paard intoomt, dan staat ie recht en zit alles gelijk. Zodra je 'm de volte opstuurt, moet het paard lengtebuiging aannemen. De buitenkant wordt boller. Op die buitenkant krijg je dus voor en achter meer druk dan op de binnenkant.
Ik merkte ook dat veel paarden de druk ontwijken, en 'achter' de teugel gaan lopen. Ik vind het veel te onrustig in de mond (of zelfs aan de kaptoom).

Jij snapt het dus niet. Je stelt hem af op de buitenkant. Niet op rechtdoor. Op de volte is je paard nooit recht. Ik heb nog nooit een paard achter de teugel gehad, je pessoa staat waarschijnlijk te strak. Heb je een foto?
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 19-04-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:10

Jotoma schreef:

Die bodywrap geeft altijd druk. Daarnaast mis ik verbinding aan de voorkant.

Met een pessoa beloon je een paard voor het zichzelf dragen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:43

Een bodywrap is leuk om paarden bewust te maken van hun lichaam
Maar zoals janderegelaa al aan geeft van voren doet hij niets

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:59

Ik ben er erg blij mee.
Je moet hem inderdaad niet strak zetten, dat werkt averechts.
Mijn pony kan in draf haast volledig neutraal lopen met pessoa, alleen als hij echt zijn rug weg wil drukken doet de pessoa wat.
Verder is het nog steeds een stukje kunde, voorwaards is nog steeds van belang.
Ik zie vaak dat paarden op de voorhand kukelen met bijzet of hulpteugel, omdat ze gewoon niet voorwaards zijn.
En ja dan schiet t weinig op.

Zelf heb ik het icm dubbele longe, mijn grapjas komt graag naar binnen op enkel dubbele longe, maar ik vind het gewoon fijn werken bij deze pony.
Verder werkt dit fijn, ik train ook gerust met losse longe, dan corrigeer ik de scheefheid met de dubbele longe en verder doet de pessoa alles.
Pak ik mijn dubbele longe korter, doet de pessoa automatisch niks meer zo los als hij is afgesteld.
Enkele lijn gebruik ik echt zelden, je kunt zo fijn sleutelen dubbel.