Probleem met grondwerk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Probleem met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 00:15

Er is een klein probleempje: ik heb me wat verdiept in het grondwerk en heb op parrelli de seven games gevonden. Dus ja zo gezegd zo gedaan ik ging er aan beginnen gewoon wat leidoefeningen. Het probleem is: of ze wil eten of ze wil echt hard lopen :\
Ik heb haar wat gelongeerd voor een beetje energie weg en ze had echt goed gelopen! Maar dan wou ik dus leidoefeningen doen maar ze liep me gewoon omver of ze trok haar los. En met al haal kracht kan ik haar niet tegen houden :n . Hoe kan ik dit oplossen, dat ze wat meer respect toont?

Ik weet het de hele bedoeling van grondwerk is op een betere band te krijgen, respect van elkaar, ...
Maar nu kan ik niet deftig met een halster met haar lopen ;( ( zij loopt meer met mij maarja ... :( )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:44

Ik gebruikte mijn halstertouw om mijn paard op afstand te houden. Daarmee liet ik mijn ruimte zien

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 08:36

Batlow schreef:
Ik gebruikte mijn halstertouw om mijn paard op afstand te houden. Daarmee liet ik mijn ruimte zien

Ik heb dat ook geprobeerd maar krijg de kans er niet toe want ze loopt echt voortdurend sneller dan mij.
Ik moet ook altijd enorm oppassen dat ze niet oo mijn tenen gaat staan want dit gebeurd echt veel omdat ze gewoon weg door me loopt #)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:07

Ambertjeluna schreef:
Batlow schreef:

Ik heb dat ook geprobeerd maar krijg de kans er niet toe want ze loopt echt voortdurend sneller dan mij.
Ik moet ook altijd enorm oppassen dat ze niet oo mijn tenen gaat staan want dit gebeurd echt veel omdat ze gewoon weg door me loopt #)

Een lesje nemen? :P als je er een instructeur bij haalt krijg je vast de tips die precies nodig zijn voor jou en je paard. Je moet er ook even handig in worden en de juiste timing hebben. Daar kan een ervaren iemand je vast en zeker goed bij helpen :)

Ambertjeluna

Re: Probleem met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:06

Ik denk niet dat ik een lesje mag nemen van mijn ouders ;(
Misschien wel eens in de zomervakantie

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:16

Is het je eigen paard? Het klinkt alsof het je zou helpen om toch echt les te krijgen, want je paard is heel brutaal en je kunt wel meerdere tips gebruiken om dat te verbeteren. Het draait allemaal om houding, duidelijkheid en timing.Dat lukt ons Bokkers niet zo goed om via de computer precies uit te leggen. Misschien heb je wel rijles en kan je dat omwisselen voor grondwerk-les.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 14:56

Ja ze is mijn eigen paard maar voorlopig tot de zomervakantie kan ik van niks lesmogelijkheden door de locatie :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:02

Het is echt geen schande om je paard eens aan te pakken als ze je omver loopt en door dendert. Wees eens een keer duidelijk en streng.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:05

Heel veel van richting veranderen, en dan ook echt gewoon ineens 180 graden de andere kant op lopen. Zoek eens op YouTube warwick schiller en leading young horse. Dan kun je beetje zien wat ik bedoel. Hier nog geen paarden meegaat waar het niet werkt, maar timing, eigen lichaamstaal en die van je paard kunnen lezen is cruciaal.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:06

Ik neem aan dat je ouders geen verstand van paarden hebben? Je bent nog jong. Je moet meren hoe je een paard moet leiden. Nu doet het paard waar het zin in heeft: eten, jou voorbijlopen, jou meetrekken, jou omduwen.
Het is ronduit gevaarlijk als een paard geen goede leiding krijgt van de begeleider. Een paard of pony is een ster dier en geen mens kan de krachten van het dier aan. Je moet dus dingen leren om met je paard op.de juiste manier om te gaan. Daar heb je voordeel en plezier van in ALLE OMSTANDIGHEDEN. Als jouw ouders jou een pony geven, hoort daar les bij. In grondwerk en later in rijden. Eerst op de grond alles in orde maken. Laat je ouders dit berichtje lezen. Als ze iets niet begrijpen, mogen ze altijd per PB contact met mij opnemen. Je hebt echt hulp nodig met je paard.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 15:31

Jetta schreef:
Ik neem aan dat je ouders geen verstand van paarden hebben? Je bent nog jong. Je moet meren hoe je een paard moet leiden. Nu doet het paard waar het zin in heeft: eten, jou voorbijlopen, jou meetrekken, jou omduwen.
Het is ronduit gevaarlijk als een paard geen goede leiding krijgt van de begeleider. Een paard of pony is een ster dier en geen mens kan de krachten van het dier aan. Je moet dus dingen leren om met je paard op.de juiste manier om te gaan. Daar heb je voordeel en plezier van in ALLE OMSTANDIGHEDEN. Als jouw ouders jou een pony geven, hoort daar les bij. In grondwerk en later in rijden. Eerst op de grond alles in orde maken. Laat je ouders dit berichtje lezen. Als ze iets niet begrijpen, mogen ze altijd per PB contact met mij opnemen. Je hebt echt hulp nodig met je paard.

Mijn ouders heb niet veel verstand van paarden nee, maar mijn papa kan er wel goed mee omgaan hij kan wel met haar lopen, hij is ook veel strenger. Maar ik heb gewoon de kracht niet, of ik ben te klein misschien zelf al ben ik streng luistert ze toch gewoon niet...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:44

Het punt is dat kracht en geweld niet ter zake doen. Techniek wel. Natuurlijk als je paard zich lostrekt van je, moet je niet de staat op om dat te gaan veranderen, maar op een afgesloten stuk waar het geen kwaad kan dat ze zich lostrekt, kan je dit ook zonder veel kracht. Als je maar weet hoe het moet.
Als je niet te ver weg woont ben ik bereid van een keer langs te komen zonder enige betaling.
(Ik woon in de gemeente Essen in België).
Dan kan ik je aanleren hoe je dit oplost en wat andere basis technieken uitleggen en laten oefenen.
Dit is dan misschien het beste met je Pa erbij, aangezien hij je ook regelmatig helpt.

Tinkerbello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:00

Je kan je paard elke keer als ze je voorbijloopt weer een stap achteruit zetten. Moet je wel echt consequent zijn, maar op den duur gaat ze dan wel leren dat ze je niet voorbij mag.
Maar les nemen is uiteraard het meest verstandig...

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:35

ik lees ff mee snap er ook helemaal geen hol van

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 22:19

Lisavwijk schreef:
ik lees ff mee snap er ook helemaal geen hol van

Wat begrijp je er niet aan

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:32

Zo te horen wil je te veel en te snel. Maak van het netjes meelopen eerst prioriteit. En neem hulp aan als die je wordt aangeboden. Succes, het kan heel frustrerend zijn als je paard niet naar je wil luisteren.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:50

Ik had met mijn hengstveulen in het begin ook probleempjes met meelopen (in de bak vooral) hij kon zo uit het niets op je af komen rennen. Wat ik deed was me heel groot maken en boos naar hem toe lopen en hem dan terug zetten. Nu is hij zo vreselijk braaf en rustig, ik heb nog nooit zo een braaf paardje meegemaakt.. Succes!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:32

chinoukjuh schreef:
Ik had met mijn hengstveulen in het begin ook probleempjes met meelopen (in de bak vooral) hij kon zo uit het niets op je af komen rennen. Wat ik deed was me heel groot maken en boos naar hem toe lopen en hem dan terug zetten. Nu is hij zo vreselijk braaf en rustig, ik heb nog nooit zo een braaf paardje meegemaakt.. Succes!

Haha die van moj is al 14 jaar :D :=

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:14

Join up?
Eva Roemaat ( <3) ) wil ook nog wel eens op locatie komen

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 20:52

ODonoghue schreef:
Join up?

Wat is dat als ik vragen mag :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:55

Zelf niet beginnen klooien maar les nemen... Als je niet weet waar je op moet letten, kan het gevaarlijk worden.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:57

Ambertjeluna schreef:
ODonoghue schreef:
Join up?

Wat is dat als ik vragen mag :D

Een join up?

Afbeelding

Maar verdiep je er eerst in! Je kan al snel wat fout doen. Ik heb veel boeken van de serie Heartland gelezen waar het in staat, heb video's en teksten van de bedenker Monty Roberts gekeken en gelezen en mezelf ingelezen op Google.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:11

Zo'n join up zou ik niet durven zelf te doen hoor, als ik iest mis zou doen :=
En bij mij hebben we alleen een grote weide om in te werken :(

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:16

Join up is ook enkel iets dat je in zoekfunctie gevallen mag doen. En hierbij moet je goed begrijpen hoe het juist inwerkt op jou paard.
Ik ben er zelf sowieso niet echt een voorstander van. Zeker gezien het feit dat het vrijwel altijd op een andere manier opgelost kan worden.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 08:28

Gisteren vond ik dat het echt enorm veel beter ging oppeens was het opdringerig paard een lieve pony <3
Er is nog werk aan maar we gaan enorm vooruit!

Er is enkel wel nog een probleem
het longeren nl. als ze er geen zin meer in heeft trekt ze haar weg en mag ik erachter hollen ;( . Het zou makkelijker zijn als we een bak hadden, mijn papa wil wel kijken om dit te maken maar ... Mijn papa kenende weet ik nog niet in welk jaar _-:(
Nu trainen we dus in een grote weide, tja