[AR] Dubbelspan tuig gebruiken als enkelspan tuig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMarlou

Dubbelspan tuig gebruiken als enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 17:52

Misschien een hele domme vraag... :?

Maar kan iemand mij vertellen of je een dubbelspan tuig ook makkelijk, met een kleine aanpassing, als enkelspan tuig kan gebruiken? En zo ja, hoe?

Ik heb een dubbelspantuig voor mijn pony's, maar omdat deze nog niet beleerd zijn wil ik ze graag eerst enkelspan laten beleren en voorlopig enkelspan mennen. Dit omdat ik zelf ook alleen maar enkelspan kan mennen en zo eerst mijn pony's goed kan laten wennen, zodat ik ze later in het dubbelspan kan laten beleren en zelf dan ook kan lessen..

Omdat de ene pony veel ranker als de andere is, kan ik dan het linker en rechter tuig ieder voor een pony gebruiken en hoef ik niet iedere keer vanalles te verstellen.

pien_2010

Re: Dubbelspan tuig gebruiken als enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:14

HAR → AR

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:00

Een combi tuig is wel om te bouwen. Deze zijn ook links en rechts te gebruiken.

Bij een gewoon 2span tuig kan dit niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:11

Het hangt idd af van wat voor tuig je hebt.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 09:25

Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor tuig ik heb, maar zie wel duidelijk verschil tussen linkse en rechts..
Wat is er aan een combi tuig anders waarom het wel / niet zou kunnen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:41

Een tweespan tuig is smaller op de schoft, heeft geen draagriem, geen lichtogen, geen broek, heeft vaak een kortere borst, is rechts of links gemaakt enz. Kortom; het kan wel, maar ombouwen is waarschijnlijk net zo duur als een compleet enkelspan tuigje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:03

Een combinatie tuig is er eigenlijk juist voor gemaakt om makkelijk om te kunnen bouwen. Zo kun je er, mits je de juiste onderdelen hebt, enkelspan maar ook tweespan, vierspan, tandem en alle mogelijke combinaties mee rijden.

Dan heb je bijvoorbeeld losse lichtogen/brancardbeugels die je op je schoft kunt zetten.

Ook kun je met deze tuigen de paarden makkelijk van plek wisselen in het geval je een span rijdt (Links rechts voor of achter), met wat kleine aanpassingen.

Heb je misschien een foto van jouw tuig?

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 08:02

Ik ga straks even een foto maken! Ik heb het tuig tweedehands gekocht en was voor plan om het tuig goed passend op mijn pony's te laten leggen door diegene waar ik ze laat beleren.

Sowieso zit er wel een broek bij. En voor mijn gevoel een boel losse dingen die ik van de enkelspantuig niet (meer) herken.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 17:27

Ik heb even mijn tuig nagekeken. Er is naar 1 deel wat links en rechts anders is.. Afbeelding
Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:05

De broek bij een tweespantuig zit aan de borst vast via dezelfde gespen als de strengen, daar heb je als enkelspan tuig niets aan, helaas.
Een broek bij tweespan wordt vaak omloop genoemd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:19

Een combituig kun je vrij eenvouding ombouwen naar tweespan/terug naar enkelspan. Tuig op jouw foto is geen combi tuig maar een gewoon tweespantuig en deze is niet geschikt voor enkelspan.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:30

Bedankt voor de info! Ik zal dus een ander tuig moeten kopen om enkelspan te mennen.
Is het onverstandig om twee jonge pony's direct in een dubbelspan te beleren of maakt dat niet uit? Dan zou ik kunnen overwegen om met een ervaren dubbelspan te gaan lessen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:21

Ik zou altijd eerst enkelspan betuigen, zodat paard op eigen benen leert lopen, weet wat de bedoeling is en alle hulpen snapt.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 22:13

Bedankt voor de info. Dat had ik inderdaad al gedacht.. Er zit dus niets anders op dan een enkelspantuig aanschaffen en ze eerst in enkelspan laten beleren..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:00

Jelleee schreef:
Ik zou altijd eerst enkelspan betuigen, zodat paard op eigen benen leert lopen, weet wat de bedoeling is en alle hulpen snapt.

Denk dat daar veel meningen over verschillen. Betuig ze hier juist liever in 2 span met een ervaren pony als steun ernaast. En daar begin ervaring op laten doen en daarna enkelspan verder.

Maar sowieso is een enkelspan tuig goed om erbij te hebben TS, zodat je ze ook lekker enkelspan kan mennen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:07

Ik betuig ze ook vaak eerst in het enkelspan en dan snel ook in het 2span naast een ervaren pony. Naar buiten enzo doe ik eerst vooral in het span. Wat simpele dressuur enkelspan.

2span is een mooie aanvulling, maar met 2 groene pony's zou ik zeker eerst enkelspan doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:09

Dennis schreef:
Ik betuig ze ook vaak eerst in het enkelspan en dan snel ook in het 2span naast een ervaren pony. Naar buiten enzo doe ik eerst vooral in het span. Wat simpele dressuur enkelspan.

2span is een mooie aanvulling, maar met 2 groene pony's zou ik zeker eerst enkelspan doen.

Citaat:
in 2 span met een ervaren pony als steun ernaast.

:j

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 08:19

Die ervaren pony heb ik idd ook overwogen. Alleen krijg ik ruzie in de tent als er nóg een paard/ pony bij komt. :Y)

Gras is voor de koeien en ieder paard is er één teveel. |o

Ik denk dat ik ervoor kies om 1 pony te laten betuigen, die ervaring op te laten doen in enkelspan en volgend jaar beide dubbelspan laat betuigen.

Is dat een goed alternatief?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:57

MelanieB schreef:
Jelleee schreef:

Denk dat daar veel meningen over verschillen. Betuig ze hier juist liever in 2 span met een ervaren pony als steun ernaast. En daar begin ervaring op laten doen en daarna enkelspan verder.

Maar sowieso is een enkelspan tuig goed om erbij te hebben TS, zodat je ze ook lekker enkelspan kan mennen :)

Ja, met een ervaren pony ernaast is prima. Maar Ts heeft het over 2 onbeleerde pony's met elkaar in tweespan en dat is toch wat anders. Dat zou ik zelf niet doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:02

Aangezien jij 'altijd' zegt nam ik je bericht als algemeen en daar reageerde ik dan ook op wbt beleven groene pony.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je niet 2 onbeleerde ponys naast elkaar gaat zetten uiteraard. Logisch. :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:24

Haha ik zie dat ik het een beetje krom heb neergezet ja. Ik bedoelde dus dat ik in het geval van TS, altijd eerst in enkelspan zou betuigen en daarna tweespan :+

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:41

Ik heb mijn dubbelspan tuig wel "gewoon" omgebouwd naar een enkelspan. Heb er wel speciale lichtogen voor moeten laten maken. (en een losse broek gekocht)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:09

Ania schreef:
Ik heb mijn dubbelspan tuig wel "gewoon" omgebouwd naar een enkelspan. Heb er wel speciale lichtogen voor moeten laten maken. (en een losse broek gekocht)

Hoe heb je dit aangepakt? Ben je gewoon met je tuig naar iemand gegaan die tuigen maakt? En mag ik weten wat je ongeveer kwijt was?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:31

mlO_uu schreef:
Die ervaren pony heb ik idd ook overwogen. Alleen krijg ik ruzie in de tent als er nóg een paard/ pony bij komt. :Y)

Gras is voor de koeien en ieder paard is er één teveel. |o

Ik denk dat ik ervoor kies om 1 pony te laten betuigen, die ervaring op te laten doen in enkelspan en volgend jaar beide dubbelspan laat betuigen.

Is dat een goed alternatief?

Gewoon allebei laten betuigen in enkel en dubbelspan bij een goede beleerder

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:34

Klopt inderdaad! Naar een tuigenmaker gegaan, deze heeft speciale lichtogen voor mij gemaakt, kostte mij geloof ik 50 euro. Nu zitten zowel de lichtogen als mijn borsttuig vast aan een leren stuk van het borsttuig.
Broek los gekocht, dat kan zowel 2e hands als nieuw dus die prijs heb je zelf in de hand.