Twee vragen vrijheidsdressuur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Twee vragen vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 15:17

Ik ben nu een tijdje bezig met vrijheidsdressuur en ik had twee vragen.

1. Het volgen in stap gaat nu erg goed, daarom ben ik begonnen met volgen in draf. Maar dat is ontzettend lastig. Ik moet hem echt vooruittrekken om hem mee te krijgen. Heeft er iemand tips hoe ik hem makkelijker vooruitkrijg? Als ik zelf ga rennen en niks doe kan ik doen wat ik wil, maar hij blijft gewoon staan en kijken naar hoe ik mezelf moe maak. :')

2. Dit heb ik soms erger dan anders. Maar hij is heel vaak ontzettend snel afgeleid. Dan staat hij overal naar te kijken, behalve naar mij. Het is dan ook vrij moeilijk om zijn aandacht er dan weer bij te krijgen, want het is net of ik er dan niet ben. Ik kan dan met mijn hand voor zijn ogen zwaaien en een dansje doen zonder dat hij reageert. Hij reageert soms zelfs niet als ik hem aanraak. Ik probeer al veel afwisseling te hebben in de dingen die ik doe en vaak tussendoor even een rondje te lopen. Heeft er iemand hiervoor misschien tips om hem beter bij de les te houden?

Mariett
Blogger

Re: Twee vragen vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:32

Doel je nou op grondwerk of op vrijheidsdressuur? Met je mee draven is imo niet echt een kunstje, maar gewoon basis imo. Wat doe je zowel met je paardje?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:06

Ik noem het zelf vrijheidsdressuur, maar volgens mij valt het onder grondwerk.
Ik doe nu met hem target, parkeren, voedsel weigeren, ja knikken en nee schudden.
Of bedoel je wat ik nog meer doe? Verder doe ik nog rijden (dressuur en springen), longeren, los longeren, wandelen en bosritjes maken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 17:17

Niemand die me kan helpen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:41

Sommige mensen vinden het respectloos, ik vind het natuurlijk gedrag.

Als 1 paard in de bak/wei even lekker gek doet, wil niet zeggen dat het ondergeschikte paard op de voet volgt. Anders zou elke stap die een paard zet direct gevolgd moeten worden; elk paard netjes achter zijn hogere in rang. Zou een ander gezicht zijn in de wei!

Paarden zijn vluchtdieren- hun leven hangt van oplettendheid af. Rondkijken is wat mij betreft natuurlijk.

Je wilt echter evengoed dat je paard doet wat je verlangt, dus zul je simpelweg moeten oefenen, je leiderschap vasthouden/verstevigen, en constant aandacht blijven vragen. Maak jou volgen leuk. Zorg dat jij hetgene bent wat interessant is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 17:50

Bedankt voor de tip! Hoe maak ik het volgen leuk? Want ik heb eigenlijk geen idee hoe dat moet haha.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:07

Hoe dicht sta jij op je paard? Meedraven met jou (aan een lijn) is toch wel vrij handig. Als jij hem aan een halster hebt dan moet hij met jou meelopen, klaar. Kijkerig zijn is dan oké, het blijven dieren, maar helemaal niet mee willen lopen niet. Geef je een commando voor het laten draven? Waar loopt jouw paard ten opzichte van jezelf?
En verder, als hij gewoon compleet niet op jou let, hou hem dan gewoon aan een halster en loop met hem een rondje, ga even stappen, draven en stoppen. Dan is hij wel weer bij je als het goed is :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:50

Ik loop soms naast hem, met draven meestal schuin voor of naast.
Ik geef nu als commando gewoon draf oid. Het paard loopt dus gewoon naast mij. Met zijn hoofd een stuk boven mij, want hij is vrij groot.
Het snel afgeleid zijn is trouwens niet met het draven, beetje krom verwoord. Dat is eigenlijk meer met de hoofdkunstjes enzo.
Dat van lopen doe ik vaak ook, maar daarna is hij nog net zo afgeleid als eerst.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:46

Ik heb de tips uitgeprobeerd. Helaas werkte het echt niet. Ik kreeg hem echt totaal niet vooruit.
Deze keer kreeg ik hem niet eens in draf. Hij gaat alleen maar heel snel stappen.
Het opletten ging wel veel beter!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:53

Longeer je wel eens met hem? Misschien werkt het om dat te combineren. Dus dat je eerst normaal longeert, en dan steeds wat meer met hem mee loopt/rent en de afstand tussen jullie verkleind.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:55

Longeren doe ik inderdaad. Goede tip, die ga ik zeker uitproberen! Wordt goed voor mijn conditie haha. Kan ik dan beter longeren met touw of zonder touw?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:09

Ik zou eerst met touw doen, dat is makkelijker voor jullie beiden, zo kan je door wat stelling te vragen ook weer zijn concentratie vragen. Verder ook veel overgangen maken, misschien helpt dat ook om te focussen. Werk je ook met een clicker of voedselbeloningen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 17:17

Oke, dus eerst longeren met touw (ik bedoelde eigenlijk lijn haha) dus met lijn, en dan meerennen. En dan overgangen maken als ik meeloop, of als ik er naast sta?
Ik werk met een clicker en met voedselbeloningen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:28

Ik zou de afstand rustig afbouwen en het mee rennen juist rustig opbouwen. Bij elke 50/100 cm die je dichterbij staat meer mee rennen. Ook gewoon in elk rondje overgangen blijven maken, zo kan je de longeer commando's combineren met het mee rennen. Training 1 ga je dus 1m dichterbij staan dan je normaal longeert, ren/loop je een klein beetje mee, en geef je de normale commando's voor overgangen, schakelen, etc. Training 2 ga je 2m dichterbij staan en doe je hetzelfde als tijdens training 1, maar ren je wel wat meer mee. Zo kan je na een tijdje met 1/2m afstand meedraven. Dan zou ik de clicker gebruiken en heeeel uitgebreid belonen!
Clicker zou ik denk ik niet gebruiken tijdens het longeren. Misschien kan je wel iets gebruiken als 'Goed zo!', om toch duidelijk te maken wat je wilt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:33

Maaikevdk schreef:
Longeer je wel eens met hem? Misschien werkt het om dat te combineren. Dus dat je eerst normaal longeert, en dan steeds wat meer met hem mee loopt/rent en de afstand tussen jullie verkleind.

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt geen goede tip, heb dit vaak voorbij zien komen en dat liep allemaal niet goed af.
Een paard die het niet gewend is kan heel vel reageren op ' het ineens mee lopen' met als gevolg dat je een bokkend paard naast je krijgt. Heb dit veel voorbij zien komen met geen goede gevolgen en ik vind dit geen goede tip

Heb dit zelf ook geprobeerd want het leek mij ook logisch. Met dit als gevolg

Afbeelding

Het verdere gevolg is dat ik nu dood stil moet blijven staan anders gebeurd dit weer.
Echt niet doen Ts

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 19:42

Maaike, ik ga het rustig uitproberen!
Ik denk namelijk dat het met mijn paard wel kan. Ik loop namelijk wel vaker mee als ik los longeer. Dus ik denk dat hij niet zo snel gaat bokken, ik denk alleen wel dat hij waarschijnlijk stil gaat staan. Ik ben namelijk zo dom geweest om hem aan te leren als ik naar hem toe ga bij het longeren dat hij of stil moet staan, of harder moet lopen. Nog even bedenken hoe ik dat ga doen haha.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:54

SindyKaya schreef:
Maaikevdk schreef:

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt geen goede tip, heb dit vaak voorbij zien komen en dat liep allemaal niet goed af.
Een paard die het niet gewend is kan heel vel reageren op ' het ineens mee lopen' met als gevolg dat je een bokkend paard naast je krijgt. Heb dit veel voorbij zien komen met geen goede gevolgen en ik vind dit geen goede tip

Heb dit zelf ook geprobeerd want het leek mij ook logisch. Met dit als gevolg

[ [url=m/88Hkxb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het verdere gevolg is dat ik nu dood stil moet blijven staan anders gebeurd dit weer.
Echt niet doen Ts

Maar gaat er dan niet iets mis met jou lichaamstaal? Want zodra je actiever gaat meelopen zou je paard moeten versnellen, ipv bokken. Nu moet je niet ineens heel hard mee gaan rennen, maar zodra je het rustig op bouwt, moet ieder paard dat kunnen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:31

Ik loop gewoon mee zoals iedereen dat doet, jouw tip is lang niet voor elk paard weggelegd.
Ik heb het niet alleen met mijn paard verkeerd zien gaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:16

SindyKaya, hoe is dan de manier hoe jij het je paard hebt aangeleerd?

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:40

Misschien snapt je paard niet goed wat je wil. Als je longeerd gebruik je misschien ook het commando (drrraf). Mijn tip is dat je gaat wandelen met je paard in de rijbak. Ga wat overgangen maken in stap, dus harder en zachter. Volgt hij braaf wanneer je harder gaat lopen, beloon hem dan! Hij gaat dan vanzelf snappen dat hij harder moet lopen.
Propeer wanneer je naar draf wil hetzelfde commando te gebruiken als met longeren (drrraf), en hou vol vol vol tot hij draaft en beloom hem dan. Let er wel op wanneer je dit oefent dat je paard respect blijft houden voor jou persoonlijke ruimte en niet over je heen loopt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 19:01

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker gebruiken!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:23

Kimmie25501 schreef:
SindyKaya, hoe is dan de manier hoe jij het je paard hebt aangeleerd?

Mijn paard doet het nog niet.

Mijn shetlander deed het uit zich zelf. :)
De tip van Caafie83 lijkt mij het gunstigst!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:57

In een periode dat ik wat angstig voor mijn paard was(een ongelukje met een tractor gehad)ben ik even gestopt met rijden en echt een hele periode alleen maar bezig geweest met grondwerk.

veel gelezen,een clinic leiderschap gedaan,af en toe een lesje en vooral veel oefenen.

begonnen met stukken wandelen,waarbij ik eerst begon met volgen en halthouden.erna het commando draven..deze stemcommando's paste ik toe bij het longeren.in de longeerring eerst met lijn,erna los.

Begon verschillende oefeningen te doen,om het een beetje spannend te maken voor hem.volgen,het commando terug,kusje,voetjes optillen.dit deed ik met clicker,het longeren niet.

balkjes draven (verschillende opstellingen soms 2 op elkaar)door hem te stimuleren als hij iets spannend vond en ik kalm bleef,kon ik mijn leiderschap laten zien.

Het resultaat nu,is een super relaxed gehoorzaam paard(met karakter ;) ) waarbij ik het commando kan fluisteren,en hij die direct uitvoerd.

De eenige tip die ik kan geven is:neem rustig de tijd om het op te bouwen..oefen niet te lang door met dezelfde oefeningen,want dan verdwijnt de aandacht!

Heel veel plezier samen :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:26

Bedankt! Ga ik zeker doen!

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:55

Even nog over je tweede vraag. Ik adviseer je de aandachtsoefening te doen met je paard. Ga eerst wandelen met je paard in een rustige omgeving. Zet je paard stil door je om te draaien en hem stil te zetten (dit kun je ook doen net voordat je het gevoel krijgt dat je paard zich ergens anders op richt). Let hierbij op dat je het niet te abrubt doet en zelf geen stap naar achteren doet. Zet hem daarna een paar pasjes achterwaards. Zet druk met je touw op het halster en laat los zodra hij achterwerwaards reageerd. Loop dan weer lekker en actief voorwaards. Zodra je merkt dat je paard voor je uit gaat lopen kun je ook gewoon de andere kant op lopen, laat hierbij de lijn door je hand glijden totdat hij volgt. Vergeet je paard niet te belonen wanneer hij het goed doet. Geef je paard het gevoel dat jij de leider bent door rustig te blijven. Haal rustig adem en ontspan je lichaam.