[AR] Menbewijs, wie nog meer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FelicxaJarig

Menbewijs, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:40

Hallo bokkers,

Er zijn hier vast nog wel meer mensen die hun menbewijs hebben gehaald, mensen die hem ooit nog willen halen en mensen die zich al hebben ingeschreven.

Hoeveel heb je nou eigenlijk aan je menbewijs? Ben je blij dat je je menbewijs hebt gehaald?

Ook lijkt het me leuk om gewoon de vooruitgang van de cursus met jullie te delen. Ik heb er in ieder geval zin in :) Ben heel erg benieuwd hoe het gaat lopen.

Hopelijk staat het hier goed

Idavandel

Re: Menbewijs, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:47

Ik volg! Zelf ben ik nog aan twijfelen, en zou ook graag ervaringen van andere horen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:57

Ik wil het graag gaan halen, dmv cursus. Ik kan de theorie en praktijklessen die daarbij horen goed gebruiken namelijk.

Daarnaast ben je met menbewijs verzekerd, wat altijd een fijne gedachte is

FelicxaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 00:00

khirshanta schreef:
Ik wil het graag gaan halen, dmv cursus. Ik kan de theorie en praktijklessen die daarbij horen goed gebruiken namelijk.

Bij wie doe jij de cursus? Zou grappig zijn als we bij dezelfde zitten. Mag ook via PB :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:02

Felicxa schreef:
khirshanta schreef:

Bij wie doe jij de cursus? Zou grappig zijn als we bij dezelfde zitten. Mag ook via PB :)

nog nergens :+ eerst tijd en geld vinden. Mijn pony is ook nog lang niet aan het eerste werk toe, dus wellicht over een paar maanden :)
Ik had een menvakantie in Noord Brabant in gedachten.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:21

Ik ben begonnen aan mijn bewijs! Nu 3 lessen gehad.
Bij stalhouderij Hanemaaijer in Zoetermeer.
Hele kundige instructeurs met echt liefde voor het vak.
Ik haal 'm voornamelijk omdat mijn moeder 'm graag wilde halen en ik dus met haar mee ga. Maar daarnaast zouden wij het leuk vinden om van de zomer een aanspanning te kunnen huren en een stuk te gaan rijden, gezien wij geen eigen paard hebben.

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:22

Ik heb mijn menbewijs ben samen met een vriendin gaan lessen bij jan tuin in Heemskerk. En hebben het altijd erg leuk en gezellig gehad.

Ik wilde hem halen omdat je zoals hier boven gezegd wordt je verzekerd bent. Dit is wel een fijn idee aangezien er altijd iets kan gebeuren.. maar ook omdat ik graag goed wilde leren mennen omdat ik een pony heb die ik binnen een jaar hopelijk voor de wagen kan laten beleren en dan wilde ik toch wel een beetje weten hoe en wat :D

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:23

Ja ik heb mijn men bewijs sinds 2009 ;)
Erg fijn! Ben vanaf dit jaar lid van een men vereniging waar we allerlei soorten ritten gaan doen.
De jaren ervoor wel op stages en mijn toenmalige fjord gemend. Nu de laatste periode met mijn shetlander. En eind dit jaar word mijn fuchs voor de kar beleerd (is nog drachtig nu)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:39

Ik heb het jaren geleden gehaald, vervolgens jaren niets mee gedaan of nodig gehad dus heb hem maar laten verlopen.
Nu woon ik in Frankrijk dus heb er überhaupt niets meer aan ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:50

Ik heb mijn koestiersbewijs al dik 27 jaar, de theorie was toen wel erg leuk, je kan altijd wat leren. Helaas heb ik zelf helemaal niets gehad aan de praktijk gedeelte, ik mende al aardig wat jaartjes (toen er nog niet steeds gezegd werd neem les, zoek hulp) Arme pony moest om van gewoon hoofdstel naar kleppen en van gebroken trens naar liverpool. Toch had hij het erg lief geaccepteerd.

Het was erg gezellig tijdens de lessen, helaas van examen buitenrit erg weinig mee gekregen. Ik en nog iemand moesten als eerste een klein stukje en werden terug gestuurd ivm het is een shetlander die kan niet zo ver. Ondanks mijn commentaar deze pony staat al een paar jaar voor de kar en heeft goede conditie. Lol ik versleet mijn ijzers binnen 5 weken.

Je kan er altijd wat leren, al is het maar nieuwe mensen :P Voor de verzekering hoef je het echt niet te doen. Je eigen WA dekt schade, een paard staat als huisdier te boek. De rechtsbijstand is handig als je die niet hebt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:53

BlueStar schreef:
Ik heb mijn koestiersbewijs al dik 27 jaar, de theorie was toen wel erg leuk, je kan altijd wat leren. Helaas heb ik zelf helemaal niets gehad aan de praktijk gedeelte, ik mende al aardig wat jaartjes (toen er nog niet steeds gezegd werd neem les, zoek hulp) Arme pony moest om van gewoon hoofdstel naar kleppen en van gebroken trens naar liverpool. Toch had hij het erg lief geaccepteerd.

Het was erg gezellig tijdens de lessen, helaas van examen buitenrit erg weinig mee gekregen. Ik en nog iemand moesten als eerste een klein stukje en werden terug gestuurd ivm het is een shetlander die kan niet zo ver. Ondanks mijn commentaar deze pony staat al een paar jaar voor de kar en heeft goede conditie. Lol ik versleet mijn ijzers binnen 5 weken.

Je kan er altijd wat leren, al is het maar nieuwe mensen :P Voor de verzekering hoef je het echt niet te doen. Je eigen WA dekt schade, een paard staat als huisdier te boek. De rechtsbijstand is handig als je die niet hebt.

Let op: je eigen WA dekt lang niet altijd je paard, dit dien je extra na te vragen. Soms wel, soms niet. Standaard WA verzekering/basis verzekering voor je paard dekt overigens niet hetzelfde als de verzekering die je hebt via het menbewijs

heino2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:10

Mijn vriend en ik zijn net begonnen aan de cursus. Aangezien wij beide al wat jaartjes enkelspan mennen maar nu 2span willen gaan rijden. Maar om die cursus te mogen doen moet je eerst enkelspan halen. Nu doen wij dus beide cursussen samen in versneld tempo. Net 2 theorie lessen gehad en aanstaande zaterdag de eerste praktijkles. Als het goed is begin mei examen enkelspan en dan begin juli examen 2 span.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 02:00

Heb al zo'n twintig jaar het koetsiersbewijs, leuke cursus, achenbach geleerd, maar ondertussen eigenlijk weer over op het tweehandige systeem en eerlijk gezegd het koetsiersbewijs nog nooit hoeven laten zien dus ook nog nooit gebruikt.
Heb wel eens gedacht dat het een goede melkkoe is voor de KNHS, je blijft betalen, twijfel iedere keer of ik hem wel zal verlengen, toch nog maar weer een keer gedaan, maar weet eigenlijk niet waarvoor.
Een keer een ongeluk gehad en dat heeft onze eigen WA verzekering vergoed, verzekering van het koetsiersbewijs deed toen heel moeilijk, hun vraag was meteen of we WA verzekerd waren, indien ja dan moesten we bij die verzekering aankloppen, hebben we gedaan en alles is door die verzekering geregeld.
Bleek toen dus dat we eigenlijk helemaal niets aan die verzekering van het koetsiersbewijs hadden, het enige waar die goed in was, was het terugverwijzen naar je eigen verzekering, beetje jammer, maar dus wel precies zoals BleuStar het omschrijft.
We hebben ook een rechtsbijstandsverzekering, dus daar hoeven we het ook niet om te doen.
Misschien is dat nu met het nieuwe menbewijs wel veranderd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:25

Ik heb mijn koetsiersbewijs 35 jaar geleden gehaald, enkelspan, dubbelspan en vierspan. Heel leerzaam en vooral de aandacht voor de plaats van de koets in het verkeer.

Mijn man is begonnen met mennen door 20 jaar geleden zijn menbewijs te halen met ervaren menpaarden. Hele goede basis.

Ik raad iedere beginnende menner aan het menbewijs tehalen voordat je met een aanspanning het verkeer in gaat.
Dat moet ook met je scooter en je auto, dus ook met een koets. :j ik vind dat het verplicht zou moeten zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:56

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:08

Ik heb hem aantal jaar terug (gok 10 jaar) gehaald omdat het moest van school.
Ruiterbewijs had ik toen al 10 jaar.

Afijn ik had zo goed als 0 ervaring met mennen, en ik heb een week intern gezeten op praktijkschool in Friesland ergens en daar dus 3 lessen per dag en laatste dag examen.
Ik ben daardoor wel erg voor het mennen gevallen, ik reed met super brave oudere friese merrie.
Vooral de buitenritten waarbij we door waterbakken gingen crossen staan mij nog goed bij, haha! GEWELDIG!

Achenbach heb ik na die week nooit meer gedaan, maar ik vond het wel echt heel leerzaam hoor, als totale men-leek. het optuigen, benamingen, plek op de weg, dat je met zo'n ervaren paard in het verkeer kan oefenen etc etc.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:53

ik heb mijn menbewijs zo'n 15-16 jaar. ik vind de cursus in principe overbodig als het gaat om veilig en goed leren mennen. als je gaat mennen is een cursus van 10 lessen en theorie echt niet genoeg om dan ineens veilig de weg op te gaan.
wij hadden twee van onze super brave paarden mee, waarmee de andere cursisten ook mochten rijden.
en dan is het al een heel stuk gemakkelijker als met een bijv. jong menpaard thuis.

en achenbach heb ik alleen op de cursus gedaan. daarna nooit meer.

theorie is een kwestie van leren.
je moet van te voren al genoeg paardenkennis en menervaring hebben vind ik om met een paard te rijden en om te gaan.
ik heb het in die tijd nog nooit ergens hoeven laten zien, en inderdaad, bij de knhs blijf je iedere 2 jaar betalen voor je menbewijs.
en een WA-verzekering en ongevallenverzekering en rechtsbijstand heb ik al, dus ik ben er over aan het denken om mijn menbewijs om te zetten naar een bewijs van de srr. dat kost me dan 1 malig 17,50 en het is onbeperkt geldig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:17

Dat een goede basis belangrijk is ben ik het wel mee eens, maar of je dit perse in het menbewijs moet zoeken weet ik eigenlijk niet.
Je kunt net zo goed les nemen bij een goede instructeur, naar mijn mening is dat pasje volledig overbodig.

Voordeel van de cursus is wel dat je met meerdere tegelijk bent, dat zorgt vaak wel voor een goede sfeer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:20

palousa_boy schreef:
Dat een goede basis belangrijk is ben ik het wel mee eens, maar of je dit perse in het menbewijs moet zoeken weet ik eigenlijk niet.
Je kunt net zo goed les nemen bij een goede instructeur, naar mijn mening is dat pasje volledig overbodig.

Voordeel van de cursus is wel dat je met meerdere tegelijk bent, dat zorgt vaak wel voor een goede sfeer.

Vind ik ook, beter paar goede uitleg van iemand daar leer je ook ruim voldoende van en daarna lessen.

Ik heb 'm ook nooit gehaald en ben dat ook niet van plan.. Wel ruiterbewijs. :))

Maar vind het wel een goede opstap als je echt beginner bent en dus wilt starten, mijn vader heeft 'm ook gehaald jaren terug maar die kan nu echt geen paard meer optuigen hihi. Liever ervaring opdoen zelf met begeleiding, al doende leert men.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:14

In de tijd dat wij het koetsiersbewijs gedaan hebben werd er gezegd dat het, zoals Janouk graag zou willen, verplicht zou worden als je deelnam aan het verkeer, in buitengebieden reed, enz.
Daar is nooit wat van terecht gekomen, maar dat is wel de reden waarom ik hem toen gehaald heb, toen de gelegenheid zich voor deed. Heb alleen enkelspan, maar men ook met een dubbelspan, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het dubbelspan menbewijs te gaan halen.
Moet me ook nog maar even verdiepen in dat menbewijs van de srr waar palousa-boy het over heeft, als dat zoveel goedkoper is, is dat natuurlijk een leuke optie.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:34

Aan het pasje zelf heb je inderdaad vrij weinig denk ik, maar ik vond het echt heel leuk om samen met anderen te lessen. Heb privé wat lessen genomen, toen CME1 gehaald en daarna toch maar voor het koetsiersbewijs gegaan. We hadden een leuke groep en hebben ons vrijwillig samen op de theorie voorbereid. Was echt leuk en errrug gezellig

FelicxaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:39

Ik ga het examen van de ssr doen, dus ik hoef nooit iets te verlengen. Da's iig al mooi meegenomen.
Degene die de cursus verzorgd heeft mij ook al verteld dat je mennen pas echt goed leert als echt op pad gaat en uren gaat maken. Maar ik heb geen eigen paard of pony, dus dit is voor mij de beste manier om aan een goede basis te komen vanwaar ik verder kan bouwen. Hoop dat ik dan op de stoeterij hier in de buurt terecht kan om echt uren te gaan maken. :) En daarnaast lijkt het me gewoon heel leerzaam.

Bedankt voor al jullie reacties. :)

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:48

Oh ja, ter aanvulling... ik vond het vooral ook heel nuttig om mij met de lessen voor te bereiden op mennen op de openbare weg :D

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:52

Ik heb mijn koetsiersbewijs via mijn school gehaald! (prinsentuin, opleiding paardenhouderij/paardensport)
Was echt leuk, maar wel pittig om te leren vond ik, vooral die handhoudingen moet je echt even doorhebben!
Wij hebben het geleerd met Toon Brooijmans en zijn superknollen!
Ook een schoolpaard van Prinsentuin was voor de kar beleerd!

JMart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:51

Ik heb hem vorig jaar behaald! Eigenlijk ben ik super blij dat ik hem wel gehaald heb! Door blessure na de 2de les moeten stoppen met lessen . Doordat ik meer dan 11 jaar ervaring heb, ben ik mijn examen in gegaan door met krukken de kar op te gaan! En als enige van de groep zonder op of aanmerkingen geslaagd ;)