[AR] Volgorde optuigen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikolein

Volgorde optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:33

Hallo, ik weet dat je bij het optuigen eerst het borst tuig en dan het schoft op het paard doet. Maar als je tuig strengen heeft die vast aan het borsttuig zitten is het dan niet handiger om eerst het schoft erop te doen en dan het borst tuig? Alvast bedankt M

keona

Re: Volgorde optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:37

Dat kun je doen waarom niet.ik houd me vaker niet aan die officiele volgorde.je moet kijken wat jezelf fijnste vind en natuurlijk dat het veilig blijft en alles vast zit. Of je dat nu links om doet of rechts om,bij de cursus mag dit natuurlijk niet.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:40

Als je de strengen oprolt hoeft het geen probleem te zijn, eerst borststuk met strengen, dan schoftje, leidsels en hoofdstel en dan rol ik de strengen pas uit bij het inspannen. Als jij dat onhandig vindt, doe je het andersom. Thuis merkt niemand in welke volgorde je het doet. Idd op cursus of examen natuurlijk niet doen ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:46

Hier gaat ook eerst het Schoftje op met de broek en staartriem eraan vast. Daarna borsttuig met strengen door de strengendragers, dan leidsels en dan hoofdstel. Werkt voor ons het snelste

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:56

janouk schreef:
Hier gaat ook eerst het Schoftje op met de broek en staartriem eraan vast. Daarna borsttuig met strengen door de strengendragers, dan leidsels en dan hoofdstel. Werkt voor ons het snelste

Hier precies zo :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:02

Eerst het schoftje vind ik ook het fijnste werken. Dan liggen/hangen de strengen ook niet in de weg ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:04

MelanieB schreef:
janouk schreef:

Hier ook.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:07

Met een springriem deed ik wel altijd eerst het borstje omdat ik anders - altijd- die springriem vergat.

maar nu ik die niet meer heb, doe ik altijd borsttuig na schoft en staartriem+broek. Strengen oprollen lukt bij mijn tuig niet zo best dus die gooi ik dan over zijn rug heen....

Mikolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:08

:) Hallo allemaal dank voor jullie snelle reactie! Bevestigt wat ik vermoedde!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:10

janouk schreef:

Ik ook, maar idd wanneer je voor een menbewijs bezig bent moet je het doen zoals het je aangeleerd wordt. Daarna doe je wat handig (en veilig) is.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:11

Hier ook gewoon eerst het schoftje! Vind ik het fijnste. Daarna borsttuig en als laatste het hoofdstel :)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:59

MelanieB schreef:
janouk schreef:

Hier ook zo

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:31

Ik heb het bij de cursus geleerd door eerst borsttuig te doen, dat vond ik ook ontzettend onhandig maarja.
Mijn 1e examinator was heel streng, ik was gezakt op inspannen omdat ik te vaak rondliep maar zo stond het in mn boek. En ik moest ineens met achenbach rijden terwijl ik mn leidsels anders vastheb en mn lesgever zei dat het ook zo mocht.

Je moet echt geluk hebben met je examinator! De 2e keer moest ik niet eens het proefje rijden, meteen de weg op :)

_larissaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:53

Hier eerst schoftje dan borstuig dan de broek leidsels en hoofdstel :) dit gaat het makkelijkste hier

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:57

Hier eerst het schoftje+ staartriem/broek. Dan borsttuig en hoofdstelletje. De strengen zitten vast aan mijn kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:19

Ook ik doe al jaren eerst het schofttuig, daarna klik ik met een vrijdraaiende musketon de rugriem + culeron en broek aan het schoftje. Pas daarna het borsttuig.

Ik had het er laatst nog over met iemand die vorig jaar het koetsiersbewijs had gehaald; ook zij vond het heel vreemd en onpraktisch dat men leert om te beginnen met het borsttuig.
Aangezien het hier niet om veiligheid oid gaat, moet je daarin dan ook gewoon je eigen manier volgen die het meest praktische blijkt, vind ik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:24

Ik kom dan uit de dravers wereld, maar wij legden eerst het schoftje op de rug (niet vast), dan de staartriem om de staart, dan schoftje op zijn plek en vast dan bortstuigje (vaak meer lijkend op een zadelborsttuig een Y vorm) Leidsels zaten standaard al door de ogen. Hoofdstel om, tong vast leidsels vast kar aan klikken en gaan met die banaan. We werkten eigenlijk van achter naar voren.

Ik ben van plan dat ook bij mijn welsh A te gaan doen. Volgens het boekje vind ik onhandig en veel te veel heen en weer bewegen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:46

Waarom moet je bij het menbewijs eigenlijk eerst het borststuk omhangen? Weet iemand dat?

Ik doe altijd eerst het schoftje, dan broek of borst, wat er maar bovenop de stapel ligt, daarna leidsels en dan het hoofdstel.
Mijn strengen zitten overigens al aan de kar, dat vind ik weer handiger.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:50

Aikon, ga je dan bij je welsh de tong ook vastzetten?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:39

Nope, ik gebruik gewoon een neusriem dan hoeft er geen tong vast gezet te worden.

In de draverswereld (mijn omgeving dan) werd er praktisch nooit een neusriem gebruikt of anders heel los. Daar was standaard tong vast "makkelijker". Men wilde niet snappen dat een goed bevestigde neusriem het zelfde resultaat gaf (op een paar gevallen na) en ze zelfs beter stuurbaar en te remmen waren.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:54

Hier eerst schoftje, broek, borsttuig dan het hoofdstel... En dan aan de kar klikken..

Ik vind het heel raar om het borsttuig eerst te doen... Paard hoeft zijn hoofd maar naar beneden te doen en je borsttuig ligt ergens tussen de oren of op de grond...

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:59

Eerst de borst daarna schoft met broek,

Altijd eerst de borst anders krijg je ongeluk haha hier houd ik me ook maar aan :P vind dit ook de makkelijkste volgorde van voor naar achter

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:03

zanakuzies schreef:
Eerst de borst daarna schoft met broek,

Altijd eerst de borst anders krijg je ongeluk haha hier houd ik me ook maar aan :P vind dit ook de makkelijkste volgorde van voor naar achter

Dan zou je moeten beginnen bij het hoofdstel..
Wat trouwens mijn opa wel altijd deed, hoofdstel, borst, schoftje, evt broek, teugels en als laatste de repen aan de kar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:15

Ik doe schoftje, staartriem, borsttuig, inspannen en dan pas het hoofdstel :D . Ik heb het geleerd door de laatste 2 om te draaien, maar ik loop altijd te klooien met de leidsels :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:20

Siesjuh schreef:
Ik doe schoftje, staartriem, borsttuig, inspannen en dan pas het hoofdstel :D . Ik heb het geleerd door de laatste 2 om te draaien, maar ik loop altijd te klooien met de leidsels :')

Dat is dus wel enorm gevaarlijk; net als een ingespannen paard het hoofdstel afnemen. Als paard besluit er tussenuit te knijpen, schrikt of raar doet dan heb je totaal helemaal niks....