Pony moet nodig afvallen, tips ivm longeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony moet nodig afvallen, tips ivm longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:06

Hoi!
Ik zit met een probleempje, mijn pony (1,22m) is veel te dik.
Nu heb ik al meermaals geprobeerd om hem af te laten vallen maar dat lukt op het moment niet echt.
Hij staat 24/7 buiten, er staat niet veel gras meer op de wei, ze hebben 24/7 een slowfeeder met hooi ter beschikking en hij krijgt 1x per dag 300 gram Pavo Nature's Best.
Verder wordt hij op dit moment 2x per week een halfuurtje gereden door een meisje van 8jr.

Hoe kan ik hem het best longeren zodat het voor hem ook leuk en interessant blijft?
Hij verveelt zich snel aan de longeerlijn dus ik ben op zoek naar tips om het longeren interessant te houden voor hem, en zodat hij sneller wat kilo's kwijt is.
Hij moet vooral vet kwijt op zijn nek, hij heeft nu een hele dikke, stugge hals en dat is niet bevorderlijk voor zijn zomerexeem.

Hieronder nog even een fotootje van mijn dikkerd.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 13-02-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Pony moet nodig afvallen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:08

Misschien nog een graasmasker om?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:08

Je kan ook met hem gaan wandelen/fietsen/vrijspringen? Of tijdens het longeren eens een keer een balkje neerleggen. Of eventueel met dubbele lijnen gaan werken?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:10

Maureen95 schreef:
Misschien nog een graasmasker om?

Er staat zo weinig gras op de wei dat dit niet nodig is :)

Jette: Ze staan met 2 op het moment dus ik kan hem niet meenemen naar buiten omdat de jongste dan alleen staat en niet binnen de draad blijft -O-
Vrijspringen wordt al wat lastiger omdat ik geen hindernissen heb, een balkje neerleggen is evt nog wel een optie! Bedankt voor het meedenken.

Maureen95

Re: Pony moet nodig afvallen, tips ivm longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:13

Ah oke :) Als je zo de foto ziet lijkt die buik wel mee te vallen :P Hoe oud is hij? Want wij hebben een fjord die alleen hooi krijgt en veel beweging, maar ze is insuline resistent. Misschien eens kijken of dat het is?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:14

Maureen95 schreef:
Ah oke :) Als je zo de foto ziet lijkt die buik wel mee te vallen :P Hoe oud is hij? Want wij hebben een fjord die alleen hooi krijgt en veel beweging, maar ze is insuline resistent. Misschien eens kijken of dat het is?

Daar is hij al op getest, dat is het gelukkig niet :) Hij wordt 13 in mei, hij heeft gewoon vanaf juni veel stil gestaan qua rijden en ze zijn een paar keer ontsnapt uit de wei in de zomer :Y)
Het is ook niet dat zijn bui superdik is, het is vooral zijn hals en zijn kont. Hij heeft echt een geultje bovenop zijn kont -O-

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:16

Haha _O- Stoute pony

Anders misschien een verzorgster zoeken voor hem die een paar keer per week met hem aan de slag gaat :D

hopelijk is dit wel een nuttig antwoord :')

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:18

Maureen95 schreef:
Haha _O- Stoute pony

Anders misschien een verzorgster zoeken voor hem die een paar keer per week met hem aan de slag gaat :D

hopelijk is dit wel een nuttig antwoord :')

Die heb ik al hahah *\o/* Maar meisje is nog maar 8jr en rijdt hem nu met het slechte weer 2 à 3x in de week wat voor hem niet genoeg is om vet kwijt te raken -O-
Ik wil hem ongeveer 3x in de week longeren maar dan moet het voor hem wel leuk blijven natuurlijk :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:18

Ik zou kijken of je de Natures best kan vervangen voor een vitaminebrokje. Natures best bevat nog aardig wat zetmeel wat omzet in suikers.
Ik heb het idee dat hij ook een beetje een appelkont heeft, ik zou inderdaad laten checken of hij niet insuline resistent is aangezien je zegt dat zijn hals stug is.

Qua longeren, creatief met balkjes, pionen, tonnen en dat soort dingen.
Neem een beetje schriktraining mee tijdens het longeren zodat het interessant blijft.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:18

Eventuele bijzet, stokken met emmers of gewoon alleen stokken als balkjes?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:21

D_Desteny schreef:
Ik zou kijken of je de Natures best kan vervangen voor een vitaminebrokje. Natures best bevat nog aardig wat zetmeel wat omzet in suikers.
Ik heb het idee dat hij ook een beetje een appelkont heeft, ik zou inderdaad laten checken of hij niet insuline resistent is aangezien je zegt dat zijn hals stug is.

Neem een beetje schriktraining mee tijdens het longeren zodat het interessant blijft.

Welke vitaminebrok? Ik voer mijn andere merrie Cavalor Support bij maar neem aan dat je dat niet bedoelt?
Insuline resistent is hij reeds opgetest :) Hals stug is in de zomer vooral vd exeem en nu dus omdat hij gewoon te vet is :+

Schriktraining is voor hem niet echt interessant omdat hij nergens van onder de indruk is maar met pionen en tonnen wat doe je dan tijdens het longeren daarmee?

Renskexb: Ik longeer sowieso altijd met een hulpteugel, stokken vind ik het een beetje gevaarlijk :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:22

balkjes draven, hindernisje neerzetten, binnen en buiten langs pionnetjes sturen en dat variëren.
Je rondje verkleinen en weer groter maken.
Veel overgangen en wisselen in tempo (dus ook binnen de gang). Overgangen van stap naar galop of draf naar halthouden en andersom zijn ook leuk om te oefenen.
Ook los longeren, enkele longe en dubbele longe kan je afwisselen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 13-02-16 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:23

jorretje schreef:
balkjes draven, hindernisje neerzetten, binnen en buiten langs pionnetjes sturen...
Veel overgangen en wisselen in tempo (dus ook binnen de gang). Overgangen van stap naar galop of draf naar halthouden en andersom zijn ook leuk om te oefenen.
Ook los longeren, enkele longe en dubbele longe kan je afwisselen.

Dankje voor het meedenken, ga zeker je tips gebruiken :) A

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:28

MelissaV schreef:
D_Desteny schreef:

Welke vitaminebrok? Ik voer mijn andere merrie Cavalor Support bij maar neem aan dat je dat niet bedoelt?
Insuline resistent is hij reeds opgetest :) Hals stug is in de zomer vooral vd exeem en nu dus omdat hij gewoon te vet is :+

Schriktraining is voor hem niet echt interessant omdat hij nergens van onder de indruk is maar met pionen en tonnen wat doe je dan tijdens het longeren daarmee?

Renskexb: Ik longeer sowieso altijd met een hulpteugel, stokken vind ik het een beetje gevaarlijk :)

Ik heb geen ervaring met Cavalor, ik voer zelf Pavo vital complete aan mijn paard van 1,60 geef ik 70 gram per dag. Voor jouw pony zal 50 gram per dag genoeg wezen. Dat scheelt dus al 250 gram voer per dag. :)
Hij hoeft er ook niet van onder de indruk te zijn het gaat erom dat hij wat anders ziet en doet. Over een zeiltje draven en galopperen bijvoorbeeld of slalommen tussen pionnetjes door. Ik gebruik tonnen/barrels om over te springen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:33

Oké ga eens zoeken naar Pavo vital, alleen 's zomers krijgt hij normaal geen Pavo omdat hij daarvan gaat schuren dus dat moet ik ff uitzoeken. Voorderest bedankt voor je tips.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:35

Ik zou inderdaad acuut stoppen met de pavo muslie. Pavo zit sowieso met alles veel te veel suiker in voor zomereczeem paarden.
Zelf voer ik Marstall Force vitaminebrokjes.

Je zou ook kunnen fietsen met hem?
Grondwerk zoals Parelli?
Lange lijnen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:38

Ineke2 schreef:
Ik zou inderdaad acuut stoppen met de pavo muslie. Pavo zit sowieso met alles veel te veel suiker in voor zomereczeem paarden.
Zelf voer ik Marstall Force vitaminebrokjes.

Je zou ook kunnen fietsen met hem?
Grondwerk zoals Parelli?
Lange lijnen?

Grondwerk doen we al, maar valt hij niet echt van af :)
Fietsen is geen optie omdat de andere pony dan alleen achter blijft en hij dat echt niet grappig vindt.
Lange lijnen doen we ook soms :)
Pavo krijgt hij op dit moment omdat zijn andere voer tijdelijk niet leverbaar is en dit qua bestandsdelen het beste overeen kwam. 's Zomers staat hij op een andere brok.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:39

MelissaV schreef:
Oké ga eens zoeken naar Pavo vital, alleen 's zomers krijgt hij normaal geen Pavo omdat hij daarvan gaat schuren dus dat moet ik ff uitzoeken. Voorderest bedankt voor je tips.

Ik weet niet of je in de buurt woont maar anders mag je best wat ophalen om te proberen?
Ik voer daarnaast pavo Care4life dus als je dat overweegt mag je ook een beetje op komen halen.
Care4life is graanvrij en zonder toegevoegde suikers suikers en zetmeel is onder de 10%
Mijn paard met insuline resistentie doet het er super op.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:42

D_Desteny schreef:
MelissaV schreef:

Ik weet niet of je in de buurt woont maar anders mag je best wat ophalen om te proberen?
Ik voer daarnaast pavo Care4life dus als je dat overweegt mag je ook een beetje op komen halen.
Care4life is graanvrij en zonder toegevoegde suikers suikers en zetmeel is onder de 10%
Mijn paard met insuline resistentie doet het er super op.

Oostzaan is niet echt in de buurt, woon in België :+
Care4life heb ik geprobeerd maar daar wordt hij heel schrikkerig van, alsof hij spoken ziet. Na stoppen met Care4life, 2 weken later was hij weer zoals altijd.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:44

MelissaV schreef:
Care4life heb ik geprobeerd maar daar wordt hij heel schrikkerig van, alsof hij spoken ziet. Na stoppen met Care4life, 2 weken later was hij weer zoals altijd.

Hihi niet echt in de buurt inderdaad. Jammer ik ben er heel blij mee maar het komt wel vaker voor dat paarden er zo op reageren.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:50

D_Desteny schreef:
MelissaV schreef:

Hihi niet echt in de buurt inderdaad. Jammer ik ben er heel blij mee maar het komt wel vaker voor dat paarden er zo op reageren.

Ja het werkt ook wel echt dat voer, maar hij is dan echt te springerig voor zijn ruitertje. Moet wel veilig blijven voor de kinderen die er op rijden natuurlijk.
Ze zeggen dat magnesium ook helpt bij het afvallen? Is dat altijd zo of alleen in bepaalde gevallen?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:58

Ik geef mijn paard ook magnesium bij, magnesium helpt de bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Dus helpt in zekere zin wel bij het afvallen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:00

D_Desteny schreef:
Ik geef mijn paard ook magnesium bij, magnesium helpt de bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Dus helpt in zekere zin wel bij het afvallen.

Het helpt ook tegen spierkrampen en dergelijke geloof ik.
Misschien is het een optie om heb dit bij te geven als hij 5 à 6 keer in de week moet gaan lopen, ter ondersteuning?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:04

MelissaV schreef:
D_Desteny schreef:

Het helpt ook tegen spierkrampen en dergelijke geloof ik.
Misschien is het een optie om heb dit bij te geven als hij 5 à 6 keer in de week moet gaan lopen, ter ondersteuning?

Ja klopt. Ik slik het zelf tegen spierkrampen en spierpijn.
Ik ben fan van magnesium. :P Is zeker een goed idee hoor. :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:05

ik zou af en toe tijdens het longeren inderdaad wat balkjes neerleggen, veel overgangen dus niet een constante tempo maar een keer verruimen of juist terug en ook veel galloperen tussen door. Bijv. van middenstap naar galop (1/2 rondjes) dan terug naar draf (1 rondje) en vervolgens weer aan galopperen dus lekker bezig blijven en niet ''gewoon rondjes lopen''. Misschien kun je het pavo voer iets verminderen naar bijv. 200 gram, aangezien je pony toch maar weinig loopt heeft ie dat niet echt veel nodig.

daarnaast ik weet niet of de foto van de OP recent is maar ik vind je pony nou niet dik ogen, maar dat kan aan de foto liggen.