[VD] Met wat belonen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oliviaolijf

[VD] Met wat belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 18:04

Hoi, ik heb een vraagje over het belonen bij vd. Hoe belonen jullie je paard met voedsel of gewoon een aaitje?
Alvast bedankt :)
Gr.

troi

Re: [VD] Met wat belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:35

metazoa snaxx (eigenlijk vitamine brokje zonder suiker en zetmeel) en alleen icm codewoord/ click. Om te voorkomen dat hij gaat schooien. en dat gaat erg goed.

oliviaolijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 15:54

troi schreef:
metazoa snaxx (eigenlijk vitamine brokje zonder suiker en zetmeel) en alleen icm codewoord/ click. Om te voorkomen dat hij gaat schooien. en dat gaat erg goed.

Waar kan ik die brokjes zoal vinden, liefst online omdat ik best wagenziek ben XD

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:10

Ik gebruik kleine bix en een clicker

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:47

Ik gebruik gewoon basis brokjes. Heb ik altijd in mijn zak. Wanneer hij gewenst gedrag vertoont zeg ik altijd op de zelde manier 'goedzoo' en daarna pak ik het brokje. Zodat hij mijn 'goedzoo' als een goed teken gaat zien. Snoepjes vind ik duur in vergelijking met gewone basis brokjes, en dat handje extra brokjes op een dag zal geen kwaad doen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:57

Grasbrok, die zijn super klein dus je hoeft ze niet te breken of zo, en mijn paarden zijn er blij mee. :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:55

troi schreef:

de snaxx vind ik te groot om te geven als belonging voor VD, dit zijn meer snoepjes formaat.

Mijn pony krijgt suikerloze brok van Metazoa dus als we VD doen krijgt hij gewoon simpele ponybrok waar wel een beetje suiker inzit. vind hij heeerlijk dan =D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:16

Rust...

Gewoon helemaal niets dus. Dat is de eerste lijn van beloning. Daarna aaitje of hapje (mits netjes en zonder ge-eis).
Men vergeet te vaak dat zelfs voertjes en aaitjes meer een menselijk idee van beloning zijn en druk kunnen opleveren dan dat het een paarden idee van een beloning is.

Alle druk eraf, ook positieve druk, is de beste eerste lijns beloning die je je paard kan geven. Schakel je menselijk denken uit, denk vanuit het paard. Dus als eerste gewoon helemaal niets, niet eens kijken naar je paard, je omdraaien (evt zelfs weglopen) en alle focus eraf halen (zelfs niet denken aan het paard). Geen enkele vraag, niets wat je wil (dus ook geen netjes omgaan met een voertje ipv het uit je zak rukken).

2de lijns beloningen kan van alles zijn, voertje, aaitje, blij gesprek (zo braaf!!). Maar eerste lijns is gewoon helemaal niets in de ogen van het paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:18

Die van mij krijgen hun normale brokjes, een stuk of 2 per beloningsmoment.
Ze weten heel goed dat ze na de klik een brokje krijgen maar wachten ook rustig tot ik het uit mijn zak heb. Ik heb geen problemen met opdringerig zijn ookal hebben ze de beloning erg graag.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:22

Azmay schreef:
Ze weten heel goed dat ze na de klik een brokje krijgen maar wachten ook rustig tot ik het uit mijn zak heb. Ik heb geen problemen met opdringerig zijn ookal hebben ze de beloning erg graag.

Maar dat is nog steeds een vraag, een opdracht...
Om dat voertje te krijgen mogen ze niet opdringerig zijn. In de meeste gevallen is dat iets wat je ze moet aanleren.

Hoe positief dan ook, het is nog steeds druk uitoefenen, nog steeds een opdracht. De oprdacht is netjes wachten tot je je lekkers krijgt. Wat een andere opdracht is dan de oefening die je vroeg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:25

Bowen schreef:
Azmay schreef:

Maar dat is nog steeds een vraag, een opdracht...
Om dat voertje te krijgen mogen ze niet opdringerig zijn. In de meeste gevallen is dat iets wat je ze moet aanleren.

Hoe positief dan ook, het is nog steeds druk uitoefenen, nog steeds een opdracht. De oprdacht is netjes wachten tot je je lekkers krijgt. Wat een andere opdracht is dan de oefening die je vroeg.

Maar die "opdracht" is al lang getraind en bevestigd, waardoor het vanzelfsprekend is geworden.
Het moment dat ik klik valt het muntje van het gewenste gedrag al, dat is heel duidelijk en je ziet hem vallen. :)*

Ik heb niets tegen druk uitoefenen overigens, zolang ik maar duidelijk kan zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:51

Azmay schreef:
Maar die "opdracht" is al lang getraind en bevestigd, waardoor het vanzelfsprekend is geworden.
Het moment dat ik klik valt het muntje van het gewenste gedrag al, dat is heel duidelijk en je ziet hem vallen. :)*

Ik heb niets tegen druk uitoefenen overigens, zolang ik maar duidelijk kan zijn.

Maakt niet uit, het is nog steeds een vraag die beantwoord wordt. Net als stilstaan als ik je poets, netjes meelopen als ik je meeneem....

Ik heb ook niets tegen druk(+ of -), zonder dat wordt er niets geleerd. Maar ik zie het niet als eerste lijns beloning.
Druk is druk, een vraag is een vraag, of die nu makkelijk en vanzelfsprekend wordt beantwoord of niet. Paarden zijn nu eenmaal geen mensen, veel van wat wij als beloning zien (aaitje, voertje) levert toch een milde druk bij het paard op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:54

Bowen schreef:
Azmay schreef:

Maakt niet uit, het is nog steeds een vraag die beantwoord wordt. Net als stilstaan als ik je poets, netjes meelopen als ik je meeneem....

Ik heb ook niets tegen druk(+ of -), zonder dat wordt er niets geleerd. Maar ik zie het niet als eerste lijns beloning.
Druk is druk, een vraag is een vraag, of die nu makkelijk en vanzelfsprekend wordt beantwoord of niet. Paarden zijn nu eenmaal geen mensen, veel van wat wij als beloning zien (aaitje, voertje) levert toch een milde druk bij het paard op.

Het is maar net wat werkt voor je paard natuurlijk, als ik mijn paarden "beloon" met niets zal ik ook niets gedaan krijgen. Nu heb ik paarden die met me meedenken en dolblij zijn als ik aangeef dat ze het goed doen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:00

Met rust doet die van mij ook niks hoor. :') Ik beloon de kleine kunstjes met een aai of kriebel of meerdere achter elkaar met een paar biksjes. De normale kunstjes ook met biksjes en de grote kunsten, of degene die hij moeilijk vindt met snoepjes.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:01

Azmay schreef:
Het is maar net wat werkt voor je paard natuurlijk, als ik mijn paarden "beloon" met niets zal ik ook niets gedaan krijgen. Nu heb ik paarden die met me meedenken en dolblij zijn als ik aangeef dat ze het goed doen :j

Durf mijn hand erop te verwedden dat als jouw eerste lijns beloning niets doen is je erg ver zal komen met je paarden.
Heb het niet voor niets over eerste lijns en opvolgend, zeg nergens dat je geen gebruik mag maken van aaitjes en voertjes. Iets wat jij ook wel snapt aangezien je eerst je dieren hebt aangeleerd dat een "klik" eerste lijns is en dat voertje 2de lijns.

Als je leert begrijpen dat ook netjes doen om een voertje een vraag is en dus druk is (hoe minimaal dan ook) en dat niet meer als eerste lijns beloning gebruikt, maar als motivator gaat gebruiken zal je nog meer bereiken met je paarden.
Dus als 2de lijns (en dat kan erg snel opvolgend zijn, hangt van het paard en jullie weg af) kan het zeer waardevol zijn. Motiveren net dat beetje extra te geven. Maar als eerste lijns is het minder effectief dan die rust, dan die druk eraf halen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 08-03-16 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:01

Captain schreef:
Met rust doet die van mij ook niks hoor. :') Ik beloon de kleine kunstjes met een aai of kriebel of meerdere achter elkaar met een paar biksjes. De normale kunstjes ook met biksjes en de grote kunsten, of degene die hij moeilijk vindt met snoepjes.

Ook jouw paard is een paard. En doet dus erg veel met "rust".

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:05

Slapen ja! :j Fijn dat jouw manier werkt bij jouw paarden, maar ga niet proberen te beweren dat jouw manier bij alle paarden het beste werkt. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:10

Captain schreef:
Slapen ja! :j Fijn dat jouw manier werkt bij jouw paarden, maar ga niet proberen te beweren dat jouw manier bij alle paarden het beste werkt. :)

Dit werkt niet alleen bij mijn paarden, maar bij ieder paard. Paarden zijn paarden en hebben hun eigen manier van dingen verwerken en leren.

En heb het niet over 3 uur niets doen, heb het over eerste lijns en opvolgend, wat afhankelijk van het paard erg snel achter elkaar kan zijn.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:14

Ik beloon voor kleine kunstjes (voetje, flemen, achteruit) alleen af en toe met voer, meestal gewoon kriebels. Voor grotere kunstjes beloon ik met stukjes wortel of appel of ik geef basisbrokjes.

Ik beloon voor grote en kleine kustjes altijd met mijn stem. Ik zeg altijd goeeeeeed!
Laatst bijgewerkt door Eef01 op 08-03-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:16

kleine kunstjes die al bevestigd zijn, basis brok & grotere/nieuwe kunsten met stukjes wortel/appel/snoepjes (:

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:18

Bowen schreef:
Rust...

Gewoon helemaal niets dus. Dat is de eerste lijn van beloning. Daarna aaitje of hapje (mits netjes en zonder ge-eis).
Men vergeet te vaak dat zelfs voertjes en aaitjes meer een menselijk idee van beloning zijn en druk kunnen opleveren dan dat het een paarden idee van een beloning is.

Alle druk eraf, ook positieve druk, is de beste eerste lijns beloning die je je paard kan geven. Schakel je menselijk denken uit, denk vanuit het paard. Dus als eerste gewoon helemaal niets, niet eens kijken naar je paard, je omdraaien (evt zelfs weglopen) en alle focus eraf halen (zelfs niet denken aan het paard). Geen enkele vraag, niets wat je wil (dus ook geen netjes omgaan met een voertje ipv het uit je zak rukken).

2de lijns beloningen kan van alles zijn, voertje, aaitje, blij gesprek (zo braaf!!). Maar eerste lijns is gewoon helemaal niets in de ogen van het paard.

Dit is interessant!

Hoe pak jij dit aan, kun je hier meer over vertellen, haal jij bijvoorbeeld 10 seconden druk eraf dmv. Weglopen en geef je vervolgens positieve druk? Hoe moet ik dit zien?

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:32

Ik geef meestal na de klik 2 of 3 biksjes. Als hij echt iets heel knaps heeft gedaan ook een stembeloning met een aai/kriebel.
Mijn paard is erg op voer gericht en doet daar ook enorm z'n best voor

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:34

aishcream schreef:
Bowen schreef:
Rust...

Is iets heel eng dan loop ik weg, ergens achteraan lopen zonder die eisende mensenblik op ze geeft ze vertrouwen om zelf iets uit te vinden. Is iets niet eng dan kan ik dichterbij komen en terugtrekken gebruiken of zelfs geen terugtrekken, maar stoppen op het moment dat ze meer dan dan lalalala, ik negeer je lekker.

Dit is interessant!

Hoe pak jij dit aan, kun je hier meer over vertellen, haal jij bijvoorbeeld 10 seconden druk eraf dmv. Weglopen en geef je vervolgens positieve druk? Hoe moet ik dit zien?

Hangt af van het paard en de oefening.

Gaat het bv over een nieuwe en moeilijke oefening dan stop ik met trainen als het paard het antwoord vindt. Morgen weer verder.
Meer dan die fikse stap die dat paard maakt kan ik niet wensen op dat moment. Dan zeg ik we zijn klaar voor vandaag, geef rust, vraag ze mee om naar de voerplaats te gaan, geef een lekkere hap en kriebel daarna hun buikje tot ze een rare tapirlip hebben die waardig is voor funnyist homevideo's.
Is het een bevestigde oefening waarin ik wil aangeven dat wat gedaan wordt ok is neem ik een neutrale lichaamshouding aan, glimlach en ga door.

Heb ik een introvert voor me dan zal ik langer rust geven als wanneer ik een extrovert voor me heb. Een extrovert doe ik minder plezier met lang rust (die wil niet stilstaan, kan dus ook rust in beweging geven door zelf in een neutrale houding te gaan), een introvert heeft meer verwerkingstijd nodig (die wil wel even stilstaan en bv lijken te "soezen").

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:43

Ik gebruikte altijd biks, maar nadat er net een rat uit de ton omhoog sprong, recht in mijn gezicht, kom ik daar niet meer aan. Pak mijn emmertje met snoepjes wel :')

Geen idee hoe die in de ton kwam. Mijn vader sloeg hem met een stok. :j :')

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:00

@bowen
Dankjewel voor de duidelijke uitleg!