Hoe mijn paard happy houden bij 2 maanden verplichte boxrust

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Hoe mijn paard happy houden bij 2 maanden verplichte boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 13:17

Mijn paard heeft sinds vorige vrijdag terug een peesblessure. |(
Deze keer aan zijn rechter voorbeen. De diepe buigpees is verrokken door in de blubber te lopen op de weide.
Nu moet hij verplicht 2 maanden op rust.

Wat kan ik doen om zijn zinnen te verzetten?

Ik dacht al grondwerk maar dan zonder hem te moeten verplaatsen... Hebben jullie hier goede tips, websites of oefeningen die ik kan doen?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-02-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout uit de titel gehaald

Evercreek

Re: Hoe mijn paard happy vouden bij 2 maanden verplichte boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:27

Ik zag laatst op Facebook iemand een bal in de stal hangen, dit was iets van een zoutblok in bal vorm geloof ik. Omdat deze vrij rond en groot was kon het paard er geen grip op krijgen en hebben ze zo soms dagen nodig om die bal op te krijgen.
Misschien is zoiets een idee?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:29

In mijn ogen gaat dat niet lukken. Ik heb het ook gehad...de mijne kwam niet verder dan stal en 2x per dag 5 meter lopen naar de stapmolen. Het is gewoon zwaar KKKKKKK zo'n situatie.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:32

Ik heb het ook eens voorgehad met mijn overleden paardje. Ide moest ook op rust en alleen 2x per dag 10 minuten stappen. Wat ik met haar deed, was haar soepel proberen te houden. Gewoon hals buigen, beentjes optillen, heel lang poetsen en masseren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:34

VD oefeningen als kleurdiscrimineren, voorwerpen oppakken, targetten, ja knikken/nee schudden. Mooi hersenen bezig houden zonder veel beweging idd. In de VD worden dit ook wel de kleine kunstjes genoemd.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:35

tamary schreef:
VD oefeningen als kleurdiscrimineren, voorwerpen oppakken, targetten, ja knikken/nee schudden. Mooi hersenen bezig houden zonder veel beweging idd. In de VD worden dit ook wel de kleine kunstjes genoemd.

En waar vind ik daar de oefeningen rond en hoe je dit moet aanleren? Ik zie mijn paard dit wel doen! :P
Het is een heel nieuwsgierig en leergierig paard!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:36

Zonnetje81 schreef:
In mijn ogen gaat dat niet lukken. Ik heb het ook gehad...de mijne kwam niet verder dan stal en 2x per dag 5 meter lopen naar de stapmolen. Het is gewoon zwaar KKKKKKK zo'n situatie.

En dat is nog heel mooi uitgedrukt. |( Pfff is nu de 2e keer op 5 maanden tijd. En altijd een stom ongeluk. De mijne mag zelfs niet stappen. Eerst rusten, rusten, rusten....

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:37

Aedema schreef:
Ik zag laatst op Facebook iemand een bal in de stal hangen, dit was iets van een zoutblok in bal vorm geloof ik. Omdat deze vrij rond en groot was kon het paard er geen grip op krijgen en hebben ze zo soms dagen nodig om die bal op te krijgen.
Misschien is zoiets een idee?

Zo een zoutsteen heb ik gehad (toen er nog niets aan de hand was) maar hij keek er niet naar om. :(

kreekie

Re: Hoe mijn paard happy houden bij 2 maanden verplichte boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:42

Bij mijn paard hadden we toendertijd een paar kippen in de stal naast haar gedaan .
Mn wanneer de rest naar buiten ging, had ze toch wat leuks naast zich .
Kipjes zaten op een gegeven moment op de stal deur ,vond ze reuze interessant .

Gelukkig bleef die van mij heel rustig op stal ,werd wel anders toen we moesten gaan stappen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:42

Heb je niet de mogelijkheid om ze op een afgezet stukje toch buiten te zetten? Naast een rustig paard, zorgen voor een vlakke bodem en desnoods maar dezelfde afmetingen als de stal heeft. Dan doe je niets af aan de rust maar heeft ze in ieder geval de mogelijkheid wat frisse lucht te krijgen en eens wat anders te zien dan het uitzicht vanuit de box.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:50

Vergeet het terug zetten van het voer niet. Daarmeer. Oorkom je een hoop problemen. Gewoon onbeperkt hooi en amper tot geem krachtvoer. Liksteem erbij en klaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:55

Laibadji schreef:
tamary schreef:

En waar vind ik daar de oefeningen rond en hoe je dit moet aanleren? Ik zie mijn paard dit wel doen! :P
Het is een heel nieuwsgierig en leergierig paard!

Heel goed boek is vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten van Miriam Nieuwe Weme en er zijn via het TVG forum hier ook zat linkjes, etc. te vinden :
[TVG] Trainen vanaf de grond

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:59

Bovenstaande tips zou ik ook aanraden.

inderdaad een verhard/droog stuk afzetten, alleen, met eventueel een rustig paard ernaast.
Zo lossen wij stalrust altijd op i.o.m. dierenarts. Ik had een keer 2 blessures achter elkaar dus dat hou je niet vol op stal.
verder terugzetten op voer heel belangrijk, vergeten heel veel mensen. onbeperkt hooi houd ze ook erg goed bezig.
Sterkte met het herstel!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:04

www.vrijheidsdressuur.nl
ook leuke dingen om te doen na de 2 maanden boxrust .
lekker borstelen , kleine oefeningetje
misschien een bal in een hooinet en zijn voer in een slowfeeder geeft hem ook wat te doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:44

Paard van een stalgenootje moest ook op rust ivm blessure maar die heeft hem lekker naar buiten gedaan op een klein afgezet stukje. Paard was zoveel blijer dan op stal, dat was niet te doen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:45

Wat een ellende zolang op rust

Je zou een speelbal op kunnen hangen en insmeren met appelstroop!

Hooi in een hooinet/slowfeeder zodat die er wat langer mee doet Vooral veel hooi geven

Kijk eens naar massage technieken van LindaTellington jones t team en t touch Werkt zeer ontspannend voor het paard

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:46

Laibadji schreef:
Zonnetje81 schreef:

En dat is nog heel mooi uitgedrukt. |( Pfff is nu de 2e keer op 5 maanden tijd. En altijd een stom ongeluk. De mijne mag zelfs niet stappen. Eerst rusten, rusten, rusten....

Ja ik kan het zelfs niet mooier maken want mijn paard heb ik na 2 jaar dokteren revalideren geduld geduld als nog moeten afmaken.......

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:20

Mijn haflinger staat met peesblessure in zijn eentje in een paddock. Dit gaat goed, hij doet geen rare dingen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:25

Jelleee schreef:
Paard van een stalgenootje moest ook op rust ivm blessure maar die heeft hem lekker naar buiten gedaan op een klein afgezet stukje. Paard was zoveel blijer dan op stal, dat was niet te doen.

Werkt helaas ook niet altijd. Onze merrie deed dan juist gek omdat ze de anderen zag rennen en dollen. Mevrouw begon dan op het kleine stukje als een malle te stunten. Dus toch op stal. Ze leek zich te schikken in haar lot en hebben al die maanden geen probleem gehad. Wel een speelbal in stal, liksteen, hooi/stro en wilgentakken. Groot houtblok om aan te knabbelen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:08

DarkoFoitzik schreef:
Vergeet het terug zetten van het voer niet. Daarmeer. Oorkom je een hoop problemen. Gewoon onbeperkt hooi en amper tot geem krachtvoer. Liksteem erbij en klaar.

Is reeds allemaal aangepast :j voer is inderdaad belangrijk om hem rustig te houden. Het is gelukkig van nature een vrij rustig paard.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:11

Mister T schreef:
Bovenstaande tips zou ik ook aanraden.

inderdaad een verhard/droog stuk afzetten, alleen, met eventueel een rustig paard ernaast.
Zo lossen wij stalrust altijd op i.o.m. dierenarts. Ik had een keer 2 blessures achter elkaar dus dat hou je niet vol op stal.
verder terugzetten op voer heel belangrijk, vergeten heel veel mensen. onbeperkt hooi houd ze ook erg goed bezig.
Sterkte met het herstel!

Bedankt voor de tip jammer genoeg is het momenteel nog niet mogelijk. Alles ligt hier letterlijk onder water gelopen en modderig (hierdoor ook de blessure opgelopen). We zijn ook nog volop aan het werken om onze hof goed te krijgen. Van zodra het droger is wordt er een piste aangelegd zodanig dat ik een droog stuk heb maar nu is het echt onmogelijk. :(

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:14

Ja ik kan het zelfs niet mooier maken want mijn paard heb ik na 2 jaar dokteren revalideren geduld geduld als nog moeten afmaken.......[/quote]
Och je meent het! Wat jammer voor jou!!!! Sterkte!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:20

0000 schreef:
Heb je niet de mogelijkheid om ze op een afgezet stukje toch buiten te zetten? Naast een rustig paard, zorgen voor een vlakke bodem en desnoods maar dezelfde afmetingen als de stal heeft. Dan doe je niets af aan de rust maar heeft ze in ieder geval de mogelijkheid wat frisse lucht te krijgen en eens wat anders te zien dan het uitzicht vanuit de box.

En dan maakt ie daar echt vreselijke boksprongen en dat is niet gunstig, heb dit meegemaakt met paard van een stalgenoot, gewoon op stal houden daar was ze kalm maar buiten niet hoor zelfs niet in zelfde afmetingen als stal.

Juist buiten, wordt ie meer geprikkeld door wat er om zich heen gebeurt en door soortgenoten die wel lekker gek mag gaan doen in naastgelegen losgooiplekken etc.

Maar dat kan je beter inschatten dan ik, want ik ken je paard niet en weet niet hoe die is. Maar dat was ook het geval bij dat paard van een stalgenoot, die dacht dat ie wel zich rustig houdt. Nou die kon bokken zeg en steigeren en rondjes draaien etc. Ik heb dat aan ze verteld en toen hielden ze t toch maar binnen, en gingen ze het bezighouden met aandacht zoals het poetsen etc. etc. en met arm in voedingsstoffen hooi in slowfeeders etc.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:50

Klopt hoor Ragdollcat, maar de keerzijde is dat er ook genoeg paarden zijn die binnen (zeker als de rest wel naar buiten gaat) de halve stal aan gort slaan, tegen de tralies omhoog gaan staan en noem maar op. Wat ie op een kleine ruimte buiten kan, kan ie natuurlijk op dezelfde ruimte binnen ook. Dus als het ook maar enigszins in de hand te houden is, zou ik persoonlijk altijd liever voor buiten kiezen omdat ik denk dat ondanks het minder bewegen, ze daar gewoon frisser/vrolijker van blijven. Maar goed naar het paard blijven kijken staat uiteraard altijd voorop.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:52

Toch was dat paard veel rustiger en veel meer happy op stal dan in een paddock op stalformaat.
Ligt ook heel erg aan het dier zelf, soort stal en omgeving. Gelukkig voor deze paard werkte het goed.

Dat is per dier verschillend.
Dat wordt kijken en uitproberen, het is en blijft een vervelende situatie.