[AR] Onduidelijkheid over welke klasse starten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

Onduidelijkheid over welke klasse starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:39

Ik heb nogal wat onduidelijkheden over in welke klasse ik moet starten en blijkbaar snapt de KNHS het zelf ook niet meer, ik ben er benieuwd naar jullie mening.

Ik start met mijn ervaren 2 span zz vaardigheid.
Met 1 ervaren en 1 jonge pony ben ik in de L begonnen.

Nu wil ik enkelspan gaan starten, volgens de inschalings tabel moet ik met mijn ervaren pony's dus ook meteen in het zz beginnen.
Volgens de inschalings tabel moet ik met mijn jonge pony in de l beginnen.

Nu heb ik de KNHS een mail gestuurd of het wel klopt dat ik zonder enige enkelspan ervaring in het zz moet beginnen.

De mail die ik terug kreeg verbaasde me nogal.
Ik moet inderdaad met de ervaren pony's in het zz starten.
Volgens de KNHS mag ik met mijn jonge pony geen l meer starten omdat ik 2x zz ben geweest, want ik start 2 span, dus 2 pony's in het zz.

Ik ben verder nooit z of zz geweest dus er is geen andere combinatie waar ik voor een 2e x z of zz mee ben geweest.

Daarnaast ben ik met de jonge pony in het span dus wel l gestart en heb hier nooit een waarschuwing voor ontvangen.

Hier onder het artikel waar in staat dat je geen l meer mag starten als je 2x z of zz bent, ik kan nergens vinden waar staat dat ik 2x zz ben als ik 1 zz start met een 2 span.

Afbeelding

Wie weet waar ik kan vinden dat zo is want ik twijfel heel erg of het wel zo is, het lijkt mij erg sterk.

Dennis

Re: Onduidelijkheid over welke klasse starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:49

Nu ben je 1x ZZ, met 1 span.
Je moet wel eerst je jonge pony L starten en dan pas je oude pony ZZ. Anders ben je wel 2x ZZ.

Zo zie ik het tenminste.

Vorige week was in het dressuur vaardigheid topic ook wat discussie over de klasse waarin ik(2x ZZ enkelspan) 2span moet starten. Dat is B dressuur / L vaardigheid, nu met een ZZ/ZZ pony en L/M pony.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:04

Blijft nog steeds een raar iets wbt jouw situatie Ciska... heb enkele juryleden gevraagd die idd ook op artikel 7 uitkomen:
2x z dressuur is geen B dressuur meer mogen starten. Gaat over persoonlijke stand.
Afbeelding
Knhs meet dus met 2 maten en zegt de een wel B te mogen starten en de ander niet.

Het blijft dus vreemd en knhs weet hun eigen regels niet meer..
Dat ze bij sascha zelfs een 2 span ZZ als 2x zz zien is te gek voor woorden natuurlijk..

Naar mijn weten kan je dus Carlos gewoon L uitbrengen ivm 1x Z (Mits je dat natuurlijk doet voor je nog keer enkelspan in Z uitbrengt). Maar aangezien knhs een 2 span pony als 2 enkelspannen kan zien; zou 't niet mogen.

Schiet mij maar lek. :Y)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:12

Wat je zeg ciska leek mij ook, maar nee dat hebben we dus fout.
Volgens de knhs ben ik 2x zz want ik start 2 ponys in het zz.
Dus nier voor ik enkelspan zz gestart ben want dan ben ik inderdaad sowieso vaker zz.

Ja ik heb jou verhaal gelezen ciska, heel vreemd want jij bent toch ook echt 2x zz.
Ook vreemd dat ik van 2 span naar enkelspan van zz ga en jij van enkelspan naar tweespan van zz naar b gaat, dat kan nooit volgens mij.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:19

Is het niet zo dat als je met de twee ervaren ponies je ZZ enkelspan gaat rijden je dus drie keer ZZ bent? Dus 1 keer tweespan en twee keer enkelspan? Want dan zou het wel kloppen dat je op dat moment met de jonge pony geen L meer mag starten...
Ze zien je enkelspannen dan waarschijnlijk als nieuwe combinaties.....

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:20

Ja maar ik ben daar nog niet mee gestart.

De knhs mailde letterlijk terug dat een 2 span telt voor 2

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:23

Dat is inderdaad vreemd zeg, ik dacht misschien geven ze advies op de toekomstige situatie....

Maar als ik het goed begrijp zien ze een tweespan dus als twee klasseringen mbt de koetsier, de koetsier heeft zeg maar twee paard naar het ZZ gereden. Dit zou dus betekenen dat je met een vierspan direct vier keer ZZ bent... Apart

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:25

meiske1577 schreef:
Dat is inderdaad vreemd zeg, ik dacht misschien geven ze advies op de toekomstige situatie....

Maar als ik het goed begrijp zien ze een tweespan dus als twee klasseringen mbt de koetsier, de koetsier heeft zeg maar twee paard naar het ZZ gereden. Dit zou dus betekenen dat je met een vierspan direct vier keer ZZ bent... Apart

En een tandem als 2 enkelspannen misschien? _O-
Ach, t zou wel creatief wezen.... :')

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:28

Klopt, het gaat nu om de huidige situatie.
Ik had mezelf ook al bedacht dat ik carlos geen l meer mocht starten als ik met de rest eerst enkelspan start.

Inderdaad volgens hun ben je dan met een vierspan 4x zz maar ik kan dit nergens terug vinden in het regelement en vraag me dus sterk af of ze niet maarzo wat roepen.

Daarnaast heb je bij de inschalings tabel ook een kopje zz en een kopje 2x zz, waarom is er dan een kopje zz, je kan dus nooit zz zijn want je bent volgens hun altijd 2x zz

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:35

Heel apart vind ik het >;)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:38

Ik ook vandaar mijn topic haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:41

Ik had prima L willen starten, graag zelfs, maar heb het zwart op wit dat ik B MOET. Maar denk dat ik zo de B door ben, en dan zal ik nooit meer B kunnen starten.

De KNHS is lang niet altijd duidelijk....
In dit geval vind ik het echt raar hoor. Een 2span is 1 combinatie, dus je bent1x geklasseerd. Anders vind ik het echt heel krom. Maar blijkbaar is het gewoon heel krom.

Dat lijstje wat Melanie plaatst vind ik lekker dubbel. Als je 2x ZZ ben ben je natuurlijk ook 2x Z. En als je klasse 4 ben, ben je ook klasse 3.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:49

Ik denk dat ze in dat lijstje geprobeerd hebben om duidelijk te zijn, maar het gaat ze nooit lukken haha.

Heb weer een mail terug gestuurd hoe het dan mogelijk is dat ik geen waarschuwing heb gehad toen ik L tweespan ben gaan rijden.

Ja ik las dat jij b MOEST maar toch vraag ik me daarbij ook nog steeds af of dat wel klopt want in het regelement staat het toch heel anders..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:17

Ciska gaat me er niet om of jij iets wilt of niet, laat me dat even voorop stellen hé. Al ging het hier om pietje puk.
Maar wel dat de reglementen bij de een wel word gevolgd door knhs zelf en de ander niet; meten met 2 maten.
Je kan ze natuurlijk er zelf ook nog eens op wijzen.
Oftewel; de regels zijn niet duidelijk genoeg als ze het zelf ook niet weten.
Dan moeten ze die regels eruit halen zoals persoonlijke stand. Want duidelijker dan persoonlijke stand is er niet; maar blijkbaar lukt het ze nog.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:54

het feit is denk ik in ieder geval mezelf even in de knhs gedachte plaatsen :)

als je 2 enkel spannen naar het Z kan sturen wil het niet zeggen dat een dubbelspan dan ook lukt.
maar als je een 2 span naar het Z kan sturen moet je met een enkelspan ook wel kunnen sturen.

en zo geld voor een 4 span waarschijnlijk ook.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:47

Zoals ik het interpreteer moet je starten in de hoogste gezamenlijke klasse. Zoals ook onder het zadel het geval is. Jij bent ZZ dressuur en je pony is ook ZZ dressuur dus je moet ZZ starten. Het gaat niet over jullie als combinatie overigens.. Stel jij bent ZZ met pony A en pony B is bij een andere menner ZZ gestart, dan moet jij ook ZZ starten met pony B.

De tabel die Melanie postte heeft betrekking op aanspanningen waarvan het paard geen of een B-klassering heeft. In jou geval hebben zowel jij als de pony een ZZ klassering en dus moet je ZZ starten. Weleens waar in het dubbelspan maar hierover heeft de KNHS de regel dat je van enkelspan naar twee- of vierspan een klasse lager mag starten maar dit van twee- of vierspan naar enkelspan niet mag.

Waar ik het overigens niet mee eens ben... Ik stuur ons vierspan zo door de hindernissen heen maar een enkelspan zet ik elke hindernis wel op een paal :') :')
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 25-01-16 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:47

Dat ben ik met je eens, ik vind het ook geen probleem om in de klasses te starten waarin ze willen dat ik start alleen vind ik dat dat dan duidelijk moet zijn.

Volgens her regelenent staat dat imo nergens.

Mijn andere pony is L geklasserd, geen zz, maar daar moet ik dus m mee starten en dat begrijp ik niet

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:07

SunNDLM schreef:
Waar ik het overigens niet mee eens ben... Ik stuur ons vierspan zo door de hindernissen heen maar een enkelspan zet ik elke hindernis wel op een paal :') :')

Dat is idd ff heel wat anders, niet alleen voor jezelf qua insturen maar ook de pony die het niet gewend is om ineens het alleen te moeten doen.
Zoals hier 1 pony kan prima Z tweespan lopen, maar enkelspan zie ik 't 'm echt niet doen qua dressuur..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:46

Wat ik dan wel weer bijzonder vind: in tweespan zitten er in de dressuur nergens galoponderdelen. Ga je dan enkelspan rijden op datzelfde niveau, moet je opeens nette en soms gecompliceerde galopoefeningen kunnen afwerken.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:54

Maar de onduidelijkheid zit dus in de jonge pony die L geklasseerd is en nu dus de m in moet.....omdat de menner geen L meer starten omdat zij twee ponies ZZ heeft gestart....

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 23:55

Klopt

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:31

Ik heb ook een pony uit een M dubbelspan gehaald om enkelspan te starten, mijn man was ook al L enkelspan met hem gestart, ik was L geklasseerd, dus we zijn L gestart, kregen we een brief dat we onterecht in de L gestart waren, had B moeten zijn. Een maand later waren de indoorkampioenschappen, dus om laten zetten naar B dressuur en kampioen geworden.
Toen heb ik de andere pony uit het M dubbelspan gehaald, was nog nooit enkelspan gestart en met bovenstaand verhaal nog vers in het geheugen B gestart, kreeg ik een brief dat ik onterecht gestart was in de B, had L moeten zijn.
Snapte er niets meer van dus een mailtje naar de KNHS, kreeg ik een telefoontje met een heel verhaal dat dubbelspan moeilijker was dan enkelspan en omdat de pony M in het dubbelspan was en nu in het enkelspan ging mocht ik geen B starten, want enkelspan was gemakkelijker, dus moest een klasse lager dan het dubbelspan, dus L. Gaf hij ook meteen toe dat dat met die eerste pony fout gegaan was en hij feliciteerde mij ook nog toen ik zei dat ik, mede dankzij hen, wel kampioen geworden was.
Mijn ervaring is dus: gewoon maar proberen wat je het beste lijkt, vinden ze het niet goed, krijg je wel een brief.

Dat van die twee pony's in de ZZ lijkt me wel heel ver gezocht trouwens.

Ik heb al meerdere menners gehoord die absoluut niet meer wisten wat ze moesten starten als ze een span uit elkaar trokken of naast elkaar spanden, elke keer als ze startten kregen ze een brief, ze kregen zelfs nog een brief als ze deden wat in de vorige brief stond, heel frustrerend. Niemand kon het ook uitleggen bij de KNHS, misschien iets voor het menforum om dit aan te kaarten, om eens een duidelijk reglement hiervoor te maken, zodat iedereen weer waar hij/zij aan toe is en wat je moet starten.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 01:16

Ik heb dat inderdaad ook al meermaals gehoord dat mensen elke keer brieven kregen dat ze niet in de goede klassr waren gestart, en na het opvolgen van de brief opnieuw een brief kregen.

Ze zouden er inderdaad eens wat aan moeten doen want dit is erg onhandig en zonde van die brieven haha

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:43

Maar bij alle menners die brieven hebben gekregen, werd de uitslag en de winstpunten dan geschrapt? Je zult maar de hele dag op pad zijn, veel kosten en dan blijkt je resultaat geschrapt te zijn! :oo

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:34

Ik heb het eens gehad dat ik punten gereden had, genoeg voor de volgende klasse. Volgende week naar de volgende klasse, 4 punten gereden en prijzen. En de maandag na die 2e wedstrijd een brief over de 1e wedstrijd, week later over de 2e wedstrijd :+. Maar de helft van de punten de eerste wedstrijd telde, dus niet genoeg punten voor de volgende klasse. Dus punten in de hogere klasse kwijt.

Het is toen door miscommunicatie bij 2 waarschuwingen gebleven (2x verkeerd starten) en niet 4x (2x 2 per wedstrijd), bij 4 volgen er sancties (toen we op gezocht wat dat die waren, maar weet het niet meer).
Organisatie had geregeld met de KNHS dat je 4x vaardigheid kon rijden voor punten. En achteraf vond de KNHS dat dat niet mocht. Dus alle menners die die dag gestart hadden hadden dit probleem (maar ik was de enige die naar de volgende klasse gegaan was een week later), daarom is er wel wat soepeler mee om gegaan wat betreft waarschuwingen.